آریا بانو

آخرين مطالب

ورزش از چه راه‌هایی می‌تواند به پوستتان آسیب بزند؟ ورزشي

ورزش از چه راه‌هایی می‌تواند به پوستتان آسیب بزند؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلامانه: ورزش کردن، استرس را کاهش می‌دهد و وقتی استرس کم می‌شود، کمتر ممکن است دچار چین و چروک‌های مرتبط با استرس شوید. ورزش به جریان بهتر خون در بدن کمک می‌کند و باعث می‌شود عرق بریزید و سموم بدن را دفع کنید و آلودگی‌ها را از حفره‌ها و منافذ پوستتان خارج کنید. همه‌ی این‌ها باید پوست را شفاف‌تر و سرحال‌تر کنند؛ اما متأسفانه ورزش از راه‌های دیگری می‌تواند به پوستتان آسیب بزند.
درواقع ورزش کردن همیشه هم به نفع پوست نیست. این درست است که ورزش کردن از راه‌های زیادی به سلامت و زیبایی پوستتان کمک می‌کند؛ اما تمرین کردن و عرق ریختن می‌تواند سبب آکنه هم بشود؛ مخصوصاً در فصل تابستان که هوا گرم‌تر است.
در ادامه به 7 موردی که باعث می‌شوند اثرات مفید ورزش برای پوستتان دچار اختلال شود و دچار برخی مشکلات پوستی شوید، اشاره کرده‌ایم، با ما همراه باشید.
1- زیراندازتان کثیف است
همه‌ی قسمت‌های بدن می‌توانند با هر قسمتی از زیرانداز (مت) پیلاتس یا یوگا تماس پیدا کنند. یعنی ممکن است هر میکروب و آلودگی که روی پاهایتان است در نهایتاً سر از صورتتان درآورد. تازه این زمانی است که شما زیرانداز مخصوص خودتان را داشته باشید. اگر از زیراندازهای موجود در باشگاه استفاده کنید که معلوم نیست چه چیزهایی را ممکن است به بدنتان منتقل کنید. پس بهتر است زیراندازی مخصوص خودتان داشته باشید و بعد از هر بار استفاده آن را بشویید. ضمناً اگر پوستتان مستعد جوش است، بعد از هر جلسه تمرین دوش بگیرید تا هیچ آلودگی روی پوستتان باقی نماند.
2- تجهیزات باشگاه آلوده‌اند
سایر وسایل و تجهیزات باشگاه نیز مانند تشک پیلاتس یا یوگا معدن باکتری‌ها و آلودگی‌ها هستند. برای اینکه پوستتان به این میکروب‌ها آلوده نشود و جوش نزند، همیشه پیش از استفاده از هر وسیله‌ای اول آن را با یک دستمال مرطوب ضدعفونی کننده تمیز و سپس خشک کنید و ضمناً هنگام تمرین صورتتان را لمس نکنید.
3- زیاد می‌دوید
زیاد و مکرراً دویدن می‌تواند به خاصیت کشسانی پوستتان آسیب بزند. برخی از کارشناسان عقیده دارند علت این آسیب این است که آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد طی ورزش‌های شدید هوازی بیشتر می‌توانند روی دهند. این آسیب می‌تواند منجر به لطمه به الاستین و کلاژن پوست شده یا آن‌ها را تخریب کند. از طرفی، ورزش برای پوست و بدن خوب است. خون، اکسیژن و مواد مغذی را به پوست می‌رساند و کمک می‌کند رادیکال‌های آزاد دفع شوند.
4- اجازه می‌دهید عرق مدتی طولانی روی پوستتان بماند
عرق به خودی خود خوب است زیرا به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند؛ اما اگر مدتی روی پوست بماند ممکن است با چربی‌های طبیعی پوست ترکیب شود و این آلودگی‌هایی که همین الان از پوست خارج شده‌اند دوباره به منافذ پوست برگردند و سبب بروز جوش شوند. مخصوصاً اگر ترجیح می‌دهید لباس‌های ورزشی چسبان بپوشید، این اتفاق شدیدتر هم خواهد شد. از لباس‌های کمی آزادتر استفاده کنید که عرق را جذب می‌کنند و ضمناً بعد از پایان تمرین هر چه سریع‌تر دوش بگیرید و اگر امکانش نبود حداقل صورتتان را بشویید.
5- دمای بدنتان را خیلی بالا می‌برید
میلیاریا یا عرق‌سوز شدن واقعاً ناراحت‌کننده است و می‌تواند زمانی روی دهد که خیلی تمرین می‌کنید و دمای بدنتان بسیار بالا می‌رود. عرق سوز در واقع کهیرهای ریز و خارش‌داری هستند که با بالا رفتن دمای بدن و انسداد غدد تعریق ظاهر می‌شوند. این کهیرها معمولاً در زیر لباس‌های تنگ ورزشی و در قسمت‌هایی از بدن که تحرک و سابیدگی زیاد دارند بروز می‌کنند.
اگر پوستتان حساس شده می‌توانید قبل از شروع فعالیت از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا از تحریک‌پذیری پوستتان کم شود. افرادی که دچار رُزاسه هستند نیز ممکن است دمای بدنشان بالا برود و دچار قرمزی و التهاب پوست شوند، بنابراین شنا، فعالیت مناسبی برای آن‌هاست. ضمناً یادتان نرود بعد از ورزش فوراً بدتان را خنک کنید.
اگر حین تمرین، کهیرها خارش زیادی دارند و اذیتتان می‌کنند سعی کنید با پایین نگه داشتن دمای بدن از بروزشان جلوگیری کنید. می‌توانید با کمک یک اسپری خنک کننده این کار را انجام دهید یا اینکه قبل از تمرین، آنتی‌هیستامین مصرف کنید.
6- پوستتان زیاد ساییده می‌شود
چیزی که اغلب ما زمانی تجربه‌اش کرده‌ایم، اصطکاک زیاد بین پوست و لباس یا قسمت‌هایی از پوست است که می‌تواند سبب تحریک و حتی درد شود. با پوشیدن لباس‌های نازک‌تر و فیت‌تر در قسمت‌هایی که پوست‌ها به هم ساییده می‌شوند، از لایه‌ی بیرونی پوستتان محافظت کنید. همچنین می‌توانید از یک روان کننده‌ی بدن روی پوستتان استفاده کنید.
7- در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید
ورزش کردن در فضای باز می‌تواند تنوع خوبی باشد و یکنواختی محیط باشگاه را خنثی کند؛ اما استفاده از ضد آفتاب شاید اولین چیزی نباشد که برای آماده شدن جهت ورزش کردن در محیط بیرون به ذهنتان می‌رسد. آفتاب‌سوختگی نه تنها پوستتان را زود پیر می‌کند و چین و چروک می‌اندازد و برای سلامت پوستتان مضر است بلکه می‌تواند منجر به سرطان پوست شود. پیش از اینکه برای ورزش و تمرین بیرون بروید، یا اینکه ساعت‌های طولانی زیر نور خورشید قرار بگیرید، حتماً به اندازه کافی به پوستتان ضد آفتاب بزنید و هر وقت لازم شد دوباره تکرارش کنید.
منبع خبر:
تبیان


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

شکست سنگین بانوان ایران مقابل میزبان در گام نخست

تیم ملی والیبال زنان مغلوب کره جنوبی شد

عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز 98/5/27

پرتابگر المپیکی ایران: پیشرفتی در دو و میدانی زنان حاصل نشده است

ویدئوچک برای موی بلند زن والیبالیست/ ویدئو

بهایی که دولت به ورزش زنان داد

آغاز هیجان در فوتسال بانوان/ تساوی مدافع عنوان قهرمانی در هفته اول لیگ

پیروزی تیم ملی والیبال بانوان در دیداری دوستانه

عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز 98/5/26

نایب رییس فدراسیون فوتبال: حضور زنان به فضای اخلاقی ورزشگاه‌ها اعتبار می‌بخشد

بن‌بست در مذاکرات فدراسیون آمریکا و تیم ملی زنان

دروازه‌بان اسبق تیم فوتبال دختران: به فوتسال بیشتر علاقمندم

نتایج هفته اول لیگ برتر فوتسال زنان اعلام شد

همایش عمومی رکابزنی بانوان مشهدی برگزار شد

عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز 98/5/24

آغاز لیگ برتر فوتسال بانوان از جمعه

صابری: تکنیکمان خوب است فقط تجربه کمتری داریم

خسروی به کوناک اسپور ترکیه پیوست

نایب رییس فدراسیون دو و میدانی: افزایش تیم‌ها در لیگ چشمگیر است

ترکیب تیم ملی قایقرانی زنان در مسابقات قهرمانی جهان اعلام شد

دختر فوتبالیست ایرانی لژیونر شد

تنیس باز بوشهری به مرحله نهایی انتخابی تیم منتخب هوپس جهان دعوت شد

سایپای مشهد قهرمان لیگ دسته اول فوتبال بانوان کشور

یک زن سرمربی تیم ملی فوتسال زنان می‌شود

وزارت کشور می‌تواند تسهیل‌کننده ورود زنان به ورزشگاه‌ها باشد

تیم فوتبال دختران نونهال به تورنمنت کافا اعزام می‌شوند

اظهار نظر عجیب؛ تیم ملی سرمربی نمی خواهد

جوانمردی: ازدواج مانع پیشرفتم برای پارالمپیک توکیو نشده است

مجللی: برای کسب موفقیت، یک نفر کافی نیست

شعبانیان: تغییر و تحولات به والیبال بانوان ضربه زد

خادم‌الشریعه: می‌خواهم جزو 10 نفر برتر بانوان جهان باشم

دعوت دختر پینگ‌پنگ‌باز ایران به مسابقات انتخابی تیم هوپس جهان

دختران ایران قهرمان تکواندو جهان شدند

رنج ورزش بانوان از نبود حمایت و فقر امکانات

کیمیا علیزاده: هیچوقت تکواندو را دوست نداشتم

کیش قهرمان مسابقات هندبال بانوان امید کشور شد

فوتسال زنان؛ تدبیری که عامل شکوفایی شد

رقابت‌های رتبه‌بندی کشوری بدمینتون بانوان پایان یافت

چطور وقتی انگیزه نداریم ورزش کنیم؟

ضرب الاجل سه هفته‌ای انتخاب سرمربی فوتسال زنان

بانوی سمنانی قهرمان مسابقات دارت کارگران کشور شد

ورزش‌هایی مخصوص کسانی که چاقی ژنتیکی دارند

سه پاراتکواندو کار ایرانی در صدر رده‌بندی جهانی قرار گرفتند

زنان تمام شهرها باید از حق حضور در ورزشگاه ها برخوردار باشند

صعود خادم الشریعه به جمع پانزده شطرنج باز برتر زن جهان

تبعیض در دستمزد فوتبالیست‌های زن و مرد

فهرست تیم ملی والیبال زنان در مسابقات قهرمانی آسیا اعلام شد

هنگ کنگ در گروه والیبال زنان ایران قرار گرفت

توجه به ورزش بانوان از نیازهای جامعه است

آغاز مسابقات فوتسال دسته سوم بانوان کشور در بجنورد