آریا بانو

آخرين مطالب

ماجرای خلبانِ ایرانی‌ که دنیا را شگفت‌زده کرد اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
ماجرای خلبانِ ایرانی‌ که دنیا را شگفت‌زده کرد
k ٢٣
٧
فارس / رکورددار پرواز دفاع مقدس در یکصد و بیستمین پرواز با آنکه می دانست بازگشتی پس از آن وجود ندارد، از میان شدید ترین پدافند هوایی دوران خود رد شد و جنگنده خود را به سالن اجلاس سران در بغداد کوبید و شکست سیاسی صدام را رقم زد.
این سخنی بود که امیر سرتیپ 2 خلبان اسماعیل لشکری فرمانده پایگاه هوایی شهید دوران بعدازظهر امروز در نشستی صمیمانه با خبرنگاران در مورد خلبان شهید عباس دوران از خلبانان دفاع مقدس مطرح کرد.
این مقام عالی پایگاه هوایی شهید دوران، ضمن تشریح برنامه‌های بزرگداشت مقام شهید خلبان عباس دوران از خلبانان شیرازی دفاع مقدس، اظهار داشت: شهید دوران خلبانی بود که 120 مأموریت در دفاع مقدس تا تاریخ شهادت انجام داد که یک رکورد در این دفاع جانانه به‌حساب می‌آمد.
وی با اشاره به روحیه شهادت‌طلبی و سجایای اخلاقی شهید دوران، خاطرنشان کرد: این شهید بزرگوار همواره آماده شهادت بود و باآنکه می‌دانست مأموریت‌های وی ممکن است بدون بازگشت باشد، عالمانه به وظیفه خود عمل می‌کرد.
مقام عالی پایگاه هوایی استان فارس به جریان شهادت عباس دوران اشاره کرد و افزود: در آخرین پروازی که عباس دوران به شهادت رسید نیز به وی اعلام شد که امکان بازگشت تقریباً صفر است و شاید دیگر وی فرزند 8 ماهه خود را هم نبیند، چراکه به‌جایی مأمور شده که ازلحاظ پدافندی غیرقابل نفوذ است، اما شهید همچون 119 پرواز قبلی، با شجاعت تمام این مأموریت را هم می‌پذیرد.
لشکری با اشاره به پرواز متهورانه و حیرت‌انگیز شهید دوران و نفوذ وی به ساختمان اجلاس سران در بغداد گفت: صدام گفته بود که شهر بغداد غیرقابل نفوذ است و در ارتفاع پائین به دور محل برگزاری اجلاس کابل‌کشی شده بود اما شهید دوران با شجاعت وصف‌نشدنی این حصار را می‌شکند و جنگنده خود را به ساختمان اجلاس می‌کوبد؛ عملیاتی که تحیر جهانیان را برانگیخت.
وی همچنین رشادت دیگری از شهید دوران در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: شهید دوران همراه با شهیدان یاسینی و خلعت بری با یک پرواز موفقیت‌آمیز در 7 آذر 59، نیروی دریایی عراق را با منهدم کردن ناوچه‌های آن زمین‌گیر کرد؛ به‌طوری‌که تا پایان جنگ هیچ عملیات دریایی از عراق علیه کشورمان مشاهده نشد.
فرمانده پایگاه هوایی شهید دوران در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه همایش بزرگداشت شهید دوران از یک روزبه یک هفته تسری یافته است، به تشریح برنامه‌های این آئین در شیراز پرداخت و اظهار داشت: بزرگداشت شهید خلبان عباس دوران روز یکشنبه ساعت 10صبح در تالار حافظ شیراز برگزار می‌شود.
لشکری با بیان اینکه این همایش پس از 5 سال در شیراز برگزار می‌شود، تصریح کرد: آخرین یادواره شهید دوران در سال 93 برگزارشده و در همایش امسال سعی خواهد شد، با انجام برنامه‌های متنوع، این شهید بزرگوار را بهتر به مردم و همرزمانش معرفی کنیم؛ لذا برنامه ها به جای یک روز در یک هفته انجام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای خوبی که در این همایش انجام خواهد شد، رونمایی از کتاب نمایش‌نامه با عنوان «مهنا» خواهد بود که زندگی‌نامه شهید در آن روایت‌شده است.
فرمانده پایگاه هوایی شهید دوران همچنین گفت: تجلیل از خانواده شهید دوران، دعوت از همرزمان شهید، مقامات بلندپایه نیروی هوایی و حجت الاسلام جلیلی صفت جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی برای سخنرانی ازجمله برنامه‌های این همایش خواهد بود.
لشکری اضافه کرد: به دلیل آنکه امسال سی و هفتمین سالگرد شهادت شهید دوران است، به همین مناسبت با 37 ماکت هواپیما و لوح تقدیر از 37 پیشکسوت پایگاه هوایی تقدیر خواهد شد.
به گزارش فارس، شهید خلبان عباس دوران در 30 تیرماه 1361 در مأموریتی با هواپیمای فانتوم اف 4 به شهر بغداد پرواز می‌کند که پس از عبور از 3 دیواره آتش و باوجود آتش گرفتن هواپیما، پس از بمباران پالایشگاه، جنگنده خود را به سالن اجلاس سران در بغداد کوبید و مانع از برگزاری این اجلاس مهم در عراق شد؛ اجلاسی که در آن صدام بنا بود به ریاست آن انتخاب شود.
صدام رئیس‌جمهور وقت عراق پیش‌ازاین مأموریت اعلام کرده بود که هیچ خلبان ایرانی جرئت نزدیک شدن به آسمان بغداد و بر هم زدن اجلاس را ندارد اما پس‌ازاین عملیات متهورانه شهید دوران در بغداد، شکستی سیاسی برای صدام رقم خورد و محل اجلاس به کشور دیگری تغییر یافت.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/175669/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمانبندی برای تماشای تلویزیون توسط کودک

وسواس در کودکان

تقویت حافظه کودک از دوران نوزادی

نوازش‌ها، بوسه‌ها و محبت‌ها چه تاثیری در رشد و پرورش کودک دارند؟

مکیدن انگشت در کودکان + راههای درمان

برای اطمینان از سلامت روانی دختران چه می‌توانیم بکنیم؟

علت و درمان تیک عصبی در کودکان

حرف زدن کودکان در خواب + راههای درمان

آیا فعالیت‌های فرزندتان در مدرسه نا امید کننده است؟

مهر و محبت خود به فرزندان‌تان نشان دهید !

درمان جویدن ناخن در کودکان

نشانه های کودکان مبتلا به اوتیسم را بشناسیم!

تفسیر نقاشی های کودکان

یرای تقویت اعتماد به نفس کودک چه کنیم؟

عوارض ناشى از مکیدن انگشت در کودکان

در تعطیلات نوروز چگونه کودک مان را سرگرم کنیم؟

از ترس های کودکان چه می دانید؟

اجازه دهید کودکانتان، کودکی کنند

پرخاشگری در کودکان نوپا

هر کودکی نیازمند شنیدن این 8 کلمه است

نشانه‌های استرس در کودکان

برای پاسخ به سوالات کودکان در مورد خدا،چه جوابی دارید؟

آیا کودک شما لجباز است؟

با این بازی ها کمرویی کودکان را درمان کنید!

کودکان را هر چند وقت یکبار برای معاینه پیش پزشک ببرید!

قصه گفتن در خانه شما هم مثل خیلی از خانه‌ها فراموش شده؟

افزایش مسئولیت پذیری کودکان با مشارکت در کارهای خانه

کودکان 3 تا 7 ساله چقدر باید بخوابند؟

استرس امتحان در دانش آموزان

این معلم‌ها را برای کودکانتان انتخاب نکنید!

فواید دوستی در کودکان

برای نوزادتان مادر خلاقی باشید!

با کودکان طلاق چگونه رفتار کنیم؟

چرا کودکان بازی دالی موشه را دوست دارند؟

درمان اختلال «کم توجهی – بیش فعالی» بدون دارو

گریه روشی برای رسیدن به خواسته‌های کودک

از چندسالگی بچه‌ها را به اردوهای تابستانی بفرستیم؟

بچه ها از چه سنی می توانند گوشی هوشمند بگیرند و چقدر از آن استفاده کنند؟

چگونه با شب‌ ادراری کودکان برخورد کنیم؟

کودکمان را برای نگهداری نزد بستگان بگذاریم یا مهد کودک؟

چگونه یک کلاس تابستانه مناسب برای کودکمان انتخاب کنیم؟

چطور از کودکم در برابر پدوفیل‌ها (بچه بازی) محافظت کنم؟

دوست‌دارید در خانه به فرزندتان بیشتر خوش بگذرد؟

با خیالپردازی کودکان چه برخوردی داشته باشیم؟

چگونه فرزندم را از قرص های روانگردان دور نگه دارم؟

شعر خواندن برای بچه‌ها چه فایده ای دارد؟

8 روش ساده برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان

چرا باید در مقابل کودک، خشم خود را کنترل کنیم؟

چیزهای که ممکن است فرزندان به دلیل ترس و اضطراب نتواند به شما بگوید

چگونه کودکم سال تحصیلی جدید را هدفمند آغاز کند؟