آریا بانو

آخرين مطالب

در تهیه غذاهای مهدکودک‌‌ باید میزان نمک کاهش یابد پزشکي

در تهیه غذاهای مهدکودک‌‌ باید میزان نمک کاهش یابد

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلامانه: در سال های اول زندگی به ویژه در 2 سال اول ذائقه کودک شکل می‌گیرد، بنابراین عادات و رفتارهای غذایی مادر در خانواده و همچنین رفتار مربیان مهد کودک و نوع غذاهایی که به کودکان می‌دهند، نقش مهمی در شکل گیری ذائقه کودک به غذاهای شور، پر نمک، چرب یا شیرین دارد. بنابراین لازم است مربیان مهد کودک به مقدار نمک غذا توجه کنند و به مسؤول تهیه غذای کودکان آموزش دهند که مقدار نمک مصرفی در هنگام تهیه غذای کودکان را کاهش دهند، همچنین هنگام غذا دادن به کودکان به هیچ عنوان از نمکدان استفاده نکنند و نمکدان را از دسترس کودک خارج سازند.
*غذای کم نمک احتمال ابتلا به بیماری در بزرگسالی را کاهش می دهد
فاطمه تقوی کارشناس تغذیه در این زمینه می‌گوید: مصرف زیاد نمک خطر فشارخون بالا، سکته مغزی، ابتلاء به سرطان معده و پوکی استخوان را افزایش می‌دهد، اگر کودکان به مصرف غذاهای کم نمک عادت کنند، شانس ابتلای آنها به این بیماری‌ها در بزرگسالی کاهش می‌یابد.
وی اظهار می‌دارد: در حال حاضر مصرف نمک در کشور ما 2 تا 3 برابر بیشتر از مقدار توصیه شده یعنی کمتر از 5 گرم در روز بوده و یکی از مهم‌ترین دلایل مصرف زیاد نمک عادت کردن ذائقه افراد به غذای پر نمک است که در بزرگسالی دچار فشار خون بالا، چاقی، پوکی استخوان، بالا بودن کلسترول خون و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند.
تقوی ادامه می‌دهد: نمک از روش‌های مختلف مانند مراحل تهیه و پخت غذا، مصرف انواع سوپ‌های آماده، انواع شورها، ترشی‌ها و کنسروها، مصرف سوسیس، کالباس، همبرگر و پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده، تنقلات شور مانند چیپس و فرآورده‌های غلات حجیم شده دریافت می‌شود، بنابراین می‌توان با کاهش مصرف نمک در مراحل پخت و مصرف غذا، کم کردن مصرف مواد غذایی و غذاهای شور مانند انواع شورها، ترشی‌ها، فست فودها و انواع سس‌ها انتخاب میان وعده‌های غذایی سالم و کم نمک، استفاده نکردن از نمکدان، هنگام صرف غذا دریافت نمک را کاهش داد.
*راه های کاهش مصرف نمک برای کودکان
کارشناس تغذیه تصریح می‌کند: برای کودکان حداکثر میزان توصیه شده مصرف نمک، کمتر از 3 گرم در روز یعنی کمتر از یک قاشق چایخوری بوده و باید دقت کرد که این مقدار شامل کل میزان نمکی است که از طریق غذا وارد بدن می‌شود، حتی میوه‌ها و سبزی‌ها، نان، پنیر و به طور کلی همه چیزهایی که خورده می‌شود حاوی نمک (سدیم) است.
تقوی توصیه می‌کند: در دوره تغذیه کمکی یعنی 6 تا 12 ماهگی نباید به غذای کودک نمک اضافه شود و در صورت تمایل به افزودن چاشنی به غذای کودک در دوره تغذیه تکمیلی می‌توان از آب لیموترش تازه یا آب نارنج تازه به مقدار خیلی کم در آخرین لحظات پخت به غذای کمکی اضافه کرد و برای کودکان بالای یک سال اگر چه افزودن نمک مجاز است ولی باید دقت کرد که از مقدار کم نمک ید دار در تهیه و پخت غذا استفاده شود.
وی تاکید می‌کند: از گذاشتن نمکدان در سفره یا میز غذا خودداری شود و از سبزی‌های معطر تازه یا خشک مانند (نعناع، ترخون، ریحان و غیره) یا سیر، پیاز، لیموترش تازه و آب نارنج برای بهبود طعم غذای کودک می‌توان استفاده کرد.
*مربیان مهدکودک‌ها رفتارهای غذایی خود را اصلاح کنند
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه مربیان مهدهای کودک نیز باید رفتارهای غذایی خود را اصلاح کنند و از نمکدان هنگام غذا خوردن استفاده نکنند، ادامه می‌دهد: کودکان در مهدهای کودک معمولاً از مربیان خود الگو می‌گیرند و غذاهای آماده حاوی مقدار زیادی نمک و چربی هستند نباید از از آنها در مهد کودک استفاده شود.
تقوی خاطرنشان می‌کند: انواع شورها و ترشی‌ها مقدار زیادی نمک دارند و استفاده از آنها باید در برنامه غذایی کودکان محدود شود و به مادران توصیه می‌شود از گذاشتن تنقلات شور (فرآورده‌های غلات حجیم شده، چیپس، چوب شور و سایر تنقلات کم ارزش غذایی و شور) به عنوان میان وعده برای کودک خودداری کنند و به جای این تنقلات پر نمک می‌توانند از غلات و حبوبات بو داده خانگی کم نمک مانند گندم برشته، برنجک، عدس برشته شده کم نمک، مغزها مانند گردو، فندق، بادام کم نمک یا بدون نمک به عنوان میان وعده در برنامه غذایی روزانه کودک استفاده کنند.
وی اضافه می کند: به جای تنقلات شور و پر نمک می‌توان از انواع میوه‌های خشک مثل خرما، توت، برگه‌ها و انجیر به عنوان میان وعده برای کودک استفاده کرد و هنگام مصرف تخم مرغ، گوجه فرنگی و خیار به آنها نمک زده نشود تا کودک به خوردن این مواد غذایی بدون افزودن نمک عادت کند.
*نقش میان وعده‌های غذایی در سلامت کودکان زیر پنج سال
تقوی می‌گوید: به دلیل شکل گیری عادات غذایی در سنین پایین، از همین زمان باید مواد غذایی سالم را در اختیار کودک قرار داد و به تأمین مواد مغذی مورد نیاز او در وعده‌های اصلی و میان وعده‌های غذایی توجه کرد.
وی می‌افزاید: استفاده از یک میان وعده با ارزش غذایی مناسب مانند شیر، میوه و خرما در برنامه غذایی کودک موجب رشد جسمی و مغزی او می‌شود، در حالی که مصرف تنقلات غذایی کم ارزش به عنوان میان وعده موجب کاهش دریافت مواد مغذی مورد نیاز از جمله پروتئین، ویتامین و املاح شده و زمینه را برای تأخیر رشد کودک مساعد می‌کند.
این کارشناس تغذیه ادامه می‌دهد: از سوی دیگر مصرف تنقلات تجارتی کم ارزش به دلیل زیادی نمک، چربی و شکر موجب ایجاد بیماری‌های قلبی– عروقی، چاقی، پرفشاری خون، پوکی استخوان و افزایش کلسترول خون در دوران بزرگسالی می‌شوند. به علاوه این گونه تنقلات دارای افزودنی‌های رنگی، نگهدارنده ها و طعم دهنده‌های مصنوعی هستند که مصرف بی رویه آنان موجب پرتحرکی و نیز بروز آلرژی در کودکان می‌شود.
وی تاکید می‌کند: با توجه به نقش و اهمیت میان وعده‌های غذایی در شکل گیری عادات غذایی، آشنایی مربیان مهدهای کودک با میان وعده‌های غذایی مناسب و تذکر آنان به مادران جهت انتخاب میان وعده‌های غذایی می‌تواند در شکل گیری عادات و الگوی غذایی کودکان نقش بسزایی داشته باشد.
منبع خبر:
ایرنا


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

خطرات ابتلا به ویروس آبله مرغان در دوران بارداری

درمان شقاق و بیماری های آنورکتال با روش های خانگی

هوای جگرت را داشته باش!

وقتی گیاه‌خواری در برابر سلامتی می‌ایستد

پیچ‌خوردگی مچ پا در کمین سالمندان

طب سنتی به گیاهی تغییر پیدا کرده است

پوست و مو/ فواید روغن آرگان بر بدن

روغن سرخ کردنی التهاب روده را تشدید می‌کند

پیاز درمانی برای ناباروری مردان و زنان

جراحی چال گونه چگونه انجام می شود؟ + تصاویر

علل سردی پا و درمان آن

چاق شدن سریع فقط در یک هفته!

آیا بوی بد ادرار همیشه نشانه یک نوع بیماری است؟

تولید داروی ژن‌درمانی برای سرکوب تومور سرطان

توصیه‌های تغذیه‌ای به بیماران مبتلا به سرطان

چرا عضلاتم می‌گیرند؟/علل رایج گرفتگی عضلانی

این 5 مورد را با دستمال کاغذی تمییز نکنید

8 نوع سردرد و چگونگی رفع آن‌ها

کمبود کدام ویتامین و املاح موجب بی‌خوابی می‌شود؟

چاپ بافت زیستی در چند ثانیه

کشف یک رویکرد جدید برای درمان اعصاب آسیب‌دیده

گیاهانی که کاهش‌دهنده میل جنسی زنان هستند

رفع سوختگی و تسکین درد با روغن هوفاریقون

مصرف آنتی‌بیوتیک احتمال رماتیسم مفصلی را افزایش می‌دهد

خطوط چهره‌تان چه می‌گویند

پیشگیری از سرطان و بیماری قلبی با سیب و چای

پای پرانتزی، ارمغان تلخ بد نشستن

ویتامین‌هایی برای دردهای عضلانی بعد از تمرینات ورزشی

کدام میزان کافئین بیشتری دارد؛ قهوه، چای یا کاکائو؟

سه سوته التهاب عنبیه را درمان کنید

چطور از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری کنیم؟

چرا طحال بزرگ می شود؟

راهکارهای غذایی برای درمان یبوست

بی حسی دست ها نشانه چیست؟

صبح ها ورزش نکنید

اگر دچار اختلال خواب هستید، گوش به زنگ باشید

آنتی بیوتیک چیست و مصرف بیش از حد آن چه عوارضی دارد؟

بهترین و بدترین مواد غذایی برای مبتلایان به ام‌اس

چرا عصرها و بعد از شام، تمایل به خوردن شیرینی بیشتر می‌شود؟!

سکته مغزی در کمین بیماران مبتلا به اختلالات ضربان قلب

شربتی شگفت‌انگیز که شما را جوان می‌کند

خانم‌هایی که اختلال خواب دارند، گوش به زنگ باشند

چطور بدون رژیم گرفتن وزن خود را کم کنیم؟

ضروری‌ترین ویتامین‌هایی که زنان باید دریافت کنند

استرس زاترین مواد غذایی که باید از خوردن آن اجتناب کنید

اگر معده تان ترش می کند اینها را بخورید

آخرین خبرها از تولید داخلی واکسن یک سرطان زنانه

مقایسه علایم و نشانه‌های سکته قلبی و مغزی

این مواد غذایی استرس‌تان را چند برابر می‌کنند!

با آزمایش‌های قبل از ازدواج آشنا شوید