آریا بانو

آخرين مطالب

تقدیر از چهار هنرمند در بیست‌ و یکمین جشن خانه سینما فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - اکبر زنجانپور، بیژن محتشم، حسن زاهدی و سیروس الوند در این دوره جشن بزرگ سینمای ایران تقدیر می‌شوند.


به گزارش هنرآنلاین ، مراسم بزرگداشت اکبر زنجانپور، بیژن محتشم، حسن زاهدی و سیروس الوند در بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران برگزار می‌شود.
این مراسم با حضور سینماگران، مسئولان و دست‌اندرکاران فرهنگی و هنری کشورمان ساعت 20 سه‌شنبه 29 مردادماه در ایوان شمس برگزار خواهد شد.
اکبر زنجانپور
اکبر زنجانپور دوم بهمن 1323 (22 ژانویه 1945) در تهران متولد شد. بازی در تئاتر را از سال 1345 در دانشگاه شروع کرد و سال 1349 از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد. از سال 1365 نیز تدریس در دانشگاه را شروع کرد. وی در سال 1368 و 1369 عضو کمیته ملی تئاتر در سازمان یونسکو بود و در سال 1383 در نمایش شب هزار و یکم به کارگردانی بهرام بیضایی بازی کرد. وی در فیلم های سینمایی معکوس، پل خواب، طالع سعد ، روز دیدنی، تپش رفتار، تشکیلات و غیره ایفای نقش کرده و در دوره‌های مختلف جشن خانه سینما کاندیدای بخش بازیگری بوده است. اکبر زنجانپور در دوبله نیز کار کرده و معروفترین دوبله او در نقش "جبارسینگ" در فیلم شعله بوده است.
بیژن محتشم
بیژن محتشم متولد 1316 مشهد و فارغ‌التحصیل مدرسه دارالفنون است. او دوره‌های مختلف چهره‌پردازی را در خارج از کشور از سال 1969 میلادی به بعد از جمله زیر نظر جان چمبرز برنده اسکار گریم سال 1968 برای فیلم سیاره میمون‌ها گذراند. او همچنین چهره‌پردازی را در تئاتر از سال 1334 شروع کرد و سرپرست واحد چهره‌پردازی تلویزیون و تالار وحدت (رودکی) در سال 1345 بود. محتشم تدریس چهره‌پردازی را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران (1352) و حوزه هنری (1371) انجام داده و همچنان در آموزشگاه‌های چهره‌پردازی به کار آموزش علاقه‌مندان این رشته مشغول است.
"مسافران دره انار"، "دندون طلا"، "من زمین را دوست دارم"، "معجزه خنده"، "همسر دلخواه من"، "هرچی تو بخوای"، "گیس بریده" و "سارای" برخی از فیلم‌هایی هستند که محتشم طراحی گریم آن‌ها را به عهده داشته است.
او همچنین برنده جایزه بهترین چهره‌پردازی برای فیلم "معجزه خنده" در اولین دوره جشن خانه سینما و کاندیدای جایزه بهترین چهره‌پردازی برای فیلم "سارای" در دومین دوره جشن خانه سینما بوده است.
حسن زاهدی
حسن زاهدی در سال 1325 در تهران متولد شد. او آموزش صدا را با گذراندن یک دوره تخصصی به عنوان تکنسین صدا در دانشکده صدا و سیما آغاز کرد. وی فارغ‌التحصیل تحصیلات پیشرفته از کالج پلیموث (ply mouth) از کشور انگلستان در رشته صدا و الکترونیک است. فعالیت حرفه‌ای خود را به عنوان صدابردار واحد دوبلاژ تلویزیون از سال 1349 آغاز کرد. همچنین کارمند بازنشسته صدا و سیما به عنوان صدابردار ارشد از سال 1375 است.
حسن زاهدی کار حرفه‌ای خود را از تلویزیون آغاز کرد و سال 1364 در سریال "عیاران و طراران" به کارگردانی سعید نادری به عنوان صدابردار فعالیت داشت. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدی‌اش مانند فیلم "درباره الی" بیشتر نبود اما تجربه خوبی برایش محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون مصطفی طاری، فرهاد محبت، حسن بلور و ناهید ظفر را تجربه کرد.
از جمله جوایز و افتخارات او به این موارد می‌توان اشاره کرد: سیمرغ بلورین از جشنواره هشتم فیلم فجر برای فیلم "زیر بام‌های شهر" به کارگردانی اصغر هاشمی- سیمرغ بلورین از جشواره 22 فیلم فجر برای فیلم "شهر زیبا" به کارگردانی اصغر فرهادی- سیمرغ بلورین از جشنواره 25 فیلم فجر برای فیلم "پابرهنه در بهشت" به کارگردانی بهرام توکلی- سیمرغ بلورین از جشنواره 27 فیلم فجر برای فیلم "درباره الی" به کارگردانی اصغر فرهادی- تندیسی بهترین صدابرداری خانه‌ سینما (دومین) به‌خاطر فیلم "بودن یا نبودن" به کارگردانی کیانوش عیاری- تندیس بهترین صدابرداری خانه سینما (هفتمین) به‌خاطر فیلم " رقص در غبار" به کارگردانی اصغر فرهادی- تندیس بهترین صدابرداری خانه سینما (دهم) به‌خاطر فیلم " چهارشنبه‌سوری " به کارگردانی اصغر فرهادی- و بهترین صدابرداری دفاع‌ مقدس برای فیلم " براده‌های خورشید" به کارگردانی حسین حقیقی.
سیروس الوند
سیروس الوند متولد یازدهم بهمن 1329 در تهران است. پس از پایان تحصیلات متوسطه از سال 1348 فعالیت خود را به عنوان سینمایی‌نویس و بعدها منتقد فیلم در نشریات سینمایی آن دوران (فیلم – فیلم و هنر – ستاره سینما) و مجله فردوسی ادامه داد. در سال 1350 با نوشتن فیلم‌نامه "ساعت فاجعه" به عنوان فیلم‌نامه‌نویس در سینمای حرفه‌ای آغاز به کار کرد و در سال 1353 با فیلم "سنجر" قدم به عرصه کارگردانی گذاشت.
وی مدرس رشته‌های بازیگری در سینما، فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی فیلم در آموزشگاه‌های خصوصی و دانشگاه فرهنگ و هنر (اصفهان) بوده است. همچنین کتاب فیلمنامه "دست‌های آلوده" (انتشارات توفیق‌آفرین) را منتشر کرده و نویسنده فیلم‌نامه‌های "ساعت فاجعه"،" فتنه "(براساس پاورقی منوچهر مطیعی) ، "میعادگاه خشم" (مشترک با بهزاد فراهانی) ، "حیدر" (مشترک با فریدون گله) ،"ساحره" ، "مرد" ، "سلام بر عشق"، "سراب سالومه"، "حامی"،"مکافات"،"هم‌خون"،"بت‌شکن" (مشترک با شاپور قریب)، "جای امن"،"تعصب"، "مرز"، "تفنگدار"، "فرار"، "فاتح"، "پادزهر" و "از صمیم قلب" (مشترک با محسن دامادی) بوده است.
او همچنین در سمت دستیار کارگردان در فیلم‌های ساعت فاجعه و مرد حضور داشته و بازیگر مسافر شب و مزاحم بوده است. الوند کارگردانی فیلم‌هایی همچون "سنجر"، "شب آفتابی"، "فریاد زیر آب"، "نفس‌بریده"، "ریشه در خون" ، "آوار"، "محموله" ، "شب حادثه"، "برخورد" ، "یک بار برای همیشه"، "چهره"، "هتل کارتن"، "ساغر"،"دست‌های آلوده"، "مزاحم" ،"رستگاری در هشت و بیست دقیقه"، "تله"، "زن دوم"، "ستاره‌های سوخته"، "مرد" و "پرتقال خونی" را برعهده داشته است.
او برنده جوایزی از سازمان بهزیستی ، وزارت آموزش و پرورش، جشنواره فیلم فجر در دوره‌های مختلف، جشنواره زن، وزارت درمان و آموزش پزشکی، یکی از از 10 انتخاب منتقدان سینمای کشور، جشنواره سینمای ایران در ترکیه ، جشنواره مونترال، جشنواره سینمایی میلاد کوثر و غیره بوده است.
از فعالیت‌های صنفی وی می‌توان به عضویت در شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران، ریاست شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران ، عضویت در هیئت مدیره و هیئت داوری اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران، بازرس کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران، و عضویت در هیئت مدیره خانه سینما اشاره کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/176170/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

شعر خوانی دختر شیرین زبان

برخورد گرم کریم باقری با پیشکسوتان فوتبال

ستاره بایرن: اول رئال، بعد فینال تمام آلمانی!

واکنش وزیر فرانسوی به جدایی کیلیان امباپه از پار‌ی‌سن‌ژرمن

رکورد دست‌نیافتنی رئال

بهترین گل‌های هفته لیگ قهرمانان اروپا

آذرباد: این اتفاق را در عمرم ندیده‌ بودم!

هاشمی‌ نسب: به جای دخالت، از حق استقلال دفاع کنید

کریم باقری و محمد خاکپور در حال تمرین

عامل حذف سیتی حتی یک دقیقه هم بازی نکرد!

میرزازاده بهترین فرنگی‌کار سال 2023 آسیا شد؛ درستکار بهترین مربی

از مادر اصرار، از ارسطو انکار!

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

سلفی جدید نفیسه روشن از برادر و زن برادرش / چقدر این عروس تازه وارد خوشتیپ و مهربونه

نماهنگ «فصل همدلی» منتشر شد

ادعای جلیل محبی: این گشت ارشاد کار دولت است

ادامه امدادرسانی بی وقفه به متاثرین از سیلاب سیستان و بلوچستان

آخرین وضعیت لایحه حجاب از زبان معاون رئیس جمهور

گوناگون/ گورهای شگفت‌آور

سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه

بزرگترین آبشار جهان در جنگل بارانی گویان

لحظه پیوستن روباه مادر به توله‌اش در ولنجک تهران

رول خرما دارچین یک عصرانه خوشمزه

عوارض آنتی هیستامین ها کم شد!

کف هنگام پخت گوشت را دور بریزیم؟

واکنش احساسی نادال پس از حذف در بارسلونا

بهترین بازیکنان هفته لیگ قهرمانان؛ یوفا گاف بزرگی داد!

مانوئل نویر بهترین دروازه تاریخ لیگ قهرمانان شد

گلایه های جواد خیابانی از وضعیت ساخت استادیوم جدید

جواد خیابانی: واگذاری و خصوصی سازی باشگاه ها یعنی رئال مادرید

جمله خاص رودیگر بعد از حذف سیتی؛ الله اکبر

خیابانی: با این تیم در جام ملت های آسیا خواهیم باخت

مگه تو کلئوپاترایی انقدر عروسیت طول می‌کشه!

فیلم‌های سینمایی تلویزیون در آخرین روز‌های فروردین

شوخی «نون خ» با تابلوهای روزشمار اتمام پروژه

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

رونمایی از لباس عروس ساده و شیک سوگل خلیق با تور گیپور زیبا / چقدر لباس عروس بشون میاد

«مجنون آن لیلی» به تالار حافظ می‌آید

بی خانمانی هزاران نفر از ساکنان کنیا در اثر جاری شدن سیل

عیدی رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور

آماری از تعداد معتادان متجاهر در پایتخت

حرکت عجیب راننده که سبب حادثه شد

صحنه ای باورنکردنی از تلاش روباه قطبی برای بازی با جغد برفی

روش تهیه یک مزه ترکی برای مهمانی ها

سینوزیت آلرژیک چیست؟

سینوزیت آلرژیک در کودکان شایع تر است

صدای زمین را بشنوید

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

امباپه فصل بعد با رئال قهرمان اروپا می‌شود