آریا بانو

آخرين مطالب

تدوین مدل خانواده سالم براساس دیدگاه متخصصان خانواده سياسي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - در یک خانواده سالم اعضای خانواده از بحران‌های مختلف زندگی که بخش طبیعی زندگی است با موفقیت عبور می‌کنند، آن‌ها مانند همه خانواده‌ها دچار فشارهای زندگی می‌شوند ولی خود را با تغییرات تطبیق می‌دهند. سالم بودن به معنای کارکرد مناسب خانواده در برابر مشکلات طبیعی است که رخ می‌دهند و لازم است که خانواده بر آن‌ها فائق آید. بنابراین ملاک کارآیی در خانواده آن نیست که در آن فشار روانی، تعارض و مشکل وجود نداشته باشد بلکه این است که خانواده تا چه‌اندازه در تحقق وظایف و کارکردهایش توانا است.
خانواده، یکی از مهم‌ترین نهادهای جامعه و شکل‌دهنده‌ی شخصیت آدمی است. مطلوبیت، رضایت، خشنودی، کیفیت وکارکرد بهینه‌ی خانواده، عامل بسیار تأثیرگذاری در شکوفایی، رشد و پیشرفت اعضای خانواده است. اما متخصصان درباره خانواده سالم چه دیدگاهی دارند؟ و براساس نگاه آن‌ها، چه مدلی از خانواده سالم می‌توان ارائه داد؟
به گزارش مهرخانه، سلامت خانواده موضوعی ارزشی است که معیارهای آن در هر جامعه می‌تواند متفاوت باشد. همچنین با توجه به این‌که هر کدام از نظریه‌ها و مدل‌های ارائه‌شده در مورد خانواده سالم، بسته به فرهنگ موجودشان و با توجه به مبانی نظری و تبیین‌های خاص خود از خانواده تدوین شده‌اند، به نظر می‌رسد که ساختار و ویژگی‌های خانواده سالم در جامعه غربی و ایرانی تفاوت داشته باشد. (از جمله در فرآیند تشکیل رابطه زناشویی، ساختار و سلسله مراتب قدرت، شبکه اجتماعی پیرامون خانواده هسته‌ای، مذهب، مسایل فرهنگی، و شرایط طلاق و....). بنابراین با این‌که تعریف خانواده سالم مشکل به نظر می‌رسد و پژوهشگران معیارهای متفاوتی را در تعیین سلامت خانواده لحاظ کرده‌اند، با این وجود این پژوهش درصدد آن است که با جویا شدن نظر متخصصان خانواده و ازدواج در زمینه معیارها و ویژگی‌های خانواده سالم، افق روشنی در مقابل کارشناسان، درمان‌گران خانواده و خانواده‌های ایرانی باز کند که خانواده سالم چگونه خانواده‌ای است و چه ویژگی‌هایی دارد؟ بنابراین مسأله اصلی این پژوهش، تدوین مدل خانواده سالم از دیدگاه متخصصان خانواده است.
روش
این پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از رویکرد زمینه‌ای انجام شده است. در ابتدا با مرور ادبیات پژوهش، سؤالات مصاحبه نیمه‌ساختاریافته در زمینه خانواده سالم تدوین شد. به نحوی‌که با صحت محتوا و کفایت سؤالات تدوین‌شده بتوان معیارها و ویژگی‌های خانواده سالم را از نظر متخصصان خانواده و ازدواج جویا شد.
جامعه آماری
جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه متخصصان خانواده و ازدواج است که دارای مدرک دکتری تخصصی در یکی از گرایش‌های رشته‌های مشاوره و یا روان‌شناسی در سال 92- 91 بودند و حداقل دارای 5 سال تجربه کاردرمانی با زوجین و خانواده‌ها را داشتند.
روش و طرح نمونه‌برداری
در این پژوهش نمونه‌گیری به صورت هدفمند و از روش نمونه‌گیری همگون استفاده شد. نمونه همگون شامل گروهی است که دارای ویژگی‌های مشابه‌ هستند. نمونه همگون زمانی مفید است که بخواهید گروه خاصی، مانند مصاحبه با متخصصان یک زمینه یا اعضای ممتاز یک گروه را مشاهده یا مصاحبه کنید. نمونه‌گیری در این پژوهش تا حد اشباع مقوله یعنی تا جایی که در جریان مصاحبه‌ها هیچ اطلاعات جدیدی به‌دست نیامد، ادامه یافت. که در نهایت 16 متخصص خانواده با روش نمونه‌گیری هدفمند بررسی شدند.
یافته‌ها
با توجه به ابعاد استخراج‌شده از مقوله‌های مصاحبه با متخصصان خانواده، مدل بومی خانواده سالم به صورت زیر تدوین می‌شود:
مدل
ابعاد
خانواده سالم
- تخصیص، وضوح، آگاهی و اجرای مناسب نقش‌ها
- تعاملات و روابط مستقیم، روشن و صادق (بین اعضاء، تعاملات محیطی)
- احتران درک متقابل و توجه اعضاء نسبت به حقوق و انتظارات یکدیگر
- افکار، عقاید و باورهای منطقی و سالم
- سلامت جسمانی و روانی اعضا
- اعتقادات و ارزش‌های دینی و مذهبی
- ویژگی‌های شخصیتی سالم
- شناخت و تأمین نیاز‌های اعضاء (جسمانی، روانی، عاطفی، اجتماعی، جسمی)
- فرزندپروری و تربیت مناسب فرزندان
- اهداف منطقی و مناسب فردی و خانوادگی
- صمیمیت بین اعضاء
- حل مسئله مناسب
- رشد و پیشرفت خانواده و اعضاء در جنبه‌های مختلف
- همکاری، هماهنگی و مشورت بین اعضاء
- ابزار مناسب هیجانات و احساسات
- امنیت و آرامش در خانواده
- توانایی مدیریت و مقابله با بحران‌ها و استرس‌ها
- سلسله مراتب قدرت در خانواده
- تغییر تداوم و ثبات در خانواده
- مرزهای متعادل و مناسب
- شادی، نشاط و فعالیت‌های لذت‌بخش
هم‌چنان که جدول نشان می‌دهد، مدل خانواده سالم مستخرج از مقوله‌های مصاحبه با متخصصان خانواده در 21 بعد تدوین شده است.
نتیجه‌گیری
با توجه به مدل تدوین‌شده مستخرج از مصاحبه با متخصصان خانواده، به نظر می‌رسد که خانواده سالم نیازهایی فراتر از مسکن، غذا، تحصیل و حتی امنیت جسمی اعضای خود را برآورده می‌سازد. در یک خانواده سالم اعضای خانواده از بحران‌های مختلف زندگی که بخش طبیعی زندگی است با موفقیت عبور می‌کنند، آن‌ها مانند همه خانواده‌ها دچار فشارهای زندگی می‌شوند ولی خود را با تغییرات تطبیق می‌دهند. سالم بودن به معنای کارکرد مناسب خانواده در برابر مشکلات طبیعی است که رخ می‌دهند و لازم است که خانواده بر آن‌ها فائق آید. بنابراین ملاک کارآیی در خانواده آن نیست که در آن فشار روانی، تعارض و مشکل وجود نداشته باشد بلکه این است که خانواده تا چه‌اندازه در تحقق وظایف و کارکردهایش توانا است.
مروری بر پژوهش‌های انجام‌گرفته در زمینه خانواده سالم نشان می‌دهد که مدل تدوین‌شده خانواده سالم همه‌ معیارها و ملاک‌های عنوان‌شده در این پژوهش‌ها را به نحوی لحاظ کرده و همچنین همه‌ معیارهای خانواده سالم را به‌صورت یک‌جا در یک مدل مورد توجه قرار داده است. از آن‌جایی که عملکرد خانوادگی سالم یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی هر فرد و خانواده است و عملکرد صحیح و سالم خانواده در هر یک از مراحل مختلف زندگی خانوادگی منجر به سلامتی خانواده و در مقابل آن عملکرد ناسالم آن منجر به بروز عوارض و آسیب‌های مختلف فردی و خانوادگی می‌شود، و نظر به این‌که کارکرد مطلوب خانواده مفهومی است که تأثیر مستقیمی بر نیازها، اهداف، رضایت‌مندی از زندگی و روابط عاطفی خانواده دارد و همچنین بین عملکرد خانواده و سلامت روانی فرزندان رابطه معنی‌داری وجود دارد، و با توجه به نظر دیکستین که برای دستیابی به عملکرد مطلوب در سیستم خانواده باید نقش‌ها، وظایف و تکالیف در بین همه اعضای خانواده به طور نظام‌مند و هماهنگ سازمان داده شود، و با اذعان به این‌که خانواده ارزنده‌ترین ساختار و غنی‌ترین بستر جهت رشد، تکامل و تعالی ویژگی‌های جسمانی، رفتاری و شخصیتی است و فرد سالم در یک خانواده سالم رشد می‌کند و خانواده سالم در نهایت به سلامت اجتماع می‌انجامد، و این‌که جهانی‌شدن در سال‌های اخیر سلامت و استحکام خانواده‌ها را در سراسر جهان تهدید کرده و با چالش روبه‌رو ساخته است، از این‌رو نگاهی به نوع تعاملات اعضاء و عملکرد خانواده و جست‌وجوی راهکارهایی جهت ارتقاء کیفیت رابطه و عملکرد سالم خانواده می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مدل تدوین‌شده خانواده سالم که با روش رویکرد زمینه‌ای و براساس نظر متخصصان خانواده و ازدواج صورت گرفته است، مدلی جامع و کامل بوده و زوج‌ها، خانواده‌ها، متخصصان و درمانگران خانواده و ازدواج می‌توانند از آن به عنوان مدلی قابل اعتماد در جهت سلامت هرچه بیشتر خانواده‌های ایرانی استفاده کنند.
به گزارش مهرخانه، پژوهش فوق با عنوان "تدوین مدل خانواده سالم براساس دیدگاه متخصصان خانواده" توسط دکتر مسعود صادقی و همکاران انجام و سال 1394 در فصلنامه علمی- پژوهشی مشاوره و روان‌درمانی خانواده منتشر شده است.
jQuery.noConflict();jQuery(document).ready(function(){jQuery("body a[rel^="prettyPhoto"]").prettyPhoto({animationSpeed:"slow", theme:"facebook", slideshow:10000, social_tools: "", autoplay_slideshow: false, show_title: true});jQuery(".gallery a[rel^="prettyPhoto"]").prettyPhoto({animationSpeed:"slow", theme:"facebook", slideshow:10000, social_tools: "", autoplay_slideshow: false, show_title: false});jQuery("#audio a[rel^="prettyPhoto"]").prettyPhoto({default_width:300,animationSpeed:"slow", theme:"facebook", slideshow:10000, social_tools: "", autoplay_slideshow: false});jQuery("#video a[rel^="prettyPhoto"]").prettyPhoto({default_width:600,animationSpeed:"slow", theme:"facebook", slideshow:10000, social_tools: "", autoplay_slideshow: false});});

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/17659/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خوشمزه ترین سوپ قارچی که میتونی درست کنی

افزایش قد نرمال برای دختران در سنین بلوغ

توصیه ای برای چیدمان منزل کسانی که فرزند اوتیسم دارند

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ماجرای کت درآوردن حقیقی مربی شمس آذر برای داور بازی!

فخریان: جواب اعتماد کادرفنی را دادم

گفت و گوی خبرنگاران با سیدحسین حسینی در پایان بازی استقلال و شمس آذر

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

یک دسر شکلاتی پرتقالی و خوشمزه برای مهمونی هاتون

طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی

اگر هنگام مسواک زدن از لثه شما خون می‌آید بخوانید

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر

تفاضل گل استقلال و پرسپولیس برابر شد

فریاد باقری با مهم‌ترین گل سال به تراکتور

جدول لیگ برتر؛ استقلال به صدر رسید

زندی: اصلاً خوب نبودیم؛ استقلال تیم یکدستی دارد

ستاره‌های سپاهان در دو چالشِ مورایس

گزارش اکیپ؛ بایرن نه، زیدان به یونایتد می‌رود!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت