آریا بانو

آخرين مطالب

راه درمان شکست و خمش عشقی اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
راه درمان شکست و خمش عشقی
k ٢.٥
٦
نمناک / نگاه گذرا بر شکست عشقی می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد که با این وجود بهتر است در صدد درمان آن کارهایی را انجام داد. امروز می خواهیم راجع به مفهوم خمش عشقی بعنوان خطرناک ترین بیماری نهان رفتاری در قرن 21 در زمینه مشاوره خانواده را بازشناسی کنیم و راجع به تفاوت ها و شباهت های "شکست عشقی" و "خمش عشقی" با هم صحبت کنیم، نکته بسیار مهم دیگر که در آخر مطلب متوجه می شوید اینست که در مورد انتخاب عشق و وارد شدن در یک رابطه عاطفی و احساسی فقط و فقط انتخابهای کورکورانه با چشم بسته می تواند انتخاب های خوب و درستی باشد، پس تا انتها با ما باشید:
شکست عشقی چیست:
شکست عشقی یا همان Rejection in love و یا Romantic failure یا Love failure حالت هایی از واپس زدگی، تحقیرشدگی و سرخوردگی است که پس از به انتها رسیدن یک رابطه (بصورت ارادی یا غیر ارادی) اتفاق می افتد.
خمش عشقی چیست:
خمش عشقی (Hidden Bad behavior affected in relationship) یعنی سوء تاثیر پذیری پنهان عاطفی، هیجانی و احساسی در خلال رابطه است که الزاما در طول رابطه رخ میدهد ولی در خلال عشق ها و روابط سمی بسیار مخرب و مهلک خواهد بود.
رابطه سمی چیست:
رابطه سمی (Toxic relationships) نوعی از ارتباطات بین فردی احساسی و جنسی است که در آن افراد دچار تخریب هویت، استرس، اضطراب، مشکلات و بیماری های روحی و روانی، عدم اعتماد بنفس و حتی خودخواهی مفرط می شوند.
نکته اول اینکه باید بدانیم رفتارها دقیقا مشابه یک سری بیماری ها بسیار مسری و واگیردار هستند، تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه انجام شده، برای مثال به محض اینکه هم کلاسی های شما در یک کلاس خمیازه می کشند شما هم شروع به خمیازه کشیدن می کنید!
به همین ترتیب در هر رابطه، رفتار طرف مقابل شما به طرزی شگفت انگیز سبب تغییر رفتار و شخصیت شما خواهد شد که اصطلاحا به آن "خمش عشقی" می گویند! البته اگر درگیر یک رابطه سمی یا ازدواج سمی شوید این خمش عشقی به مراتب بیشتر و شدیدتر خواهد بود.
تحقیقات بسیار زیادی نشان دهنده این موضوع هستند که خمش عشقی بصورت روزمره و مداوم تاثیر بسزایی در الگوبرداری رفتاری شما از عشقتان دارد.
روزی بنام روز عشق یا اصطلاحا همان ولنتاین وجود دارد که مردم دنیا هر ساله این روز را جشن می گیرند ولی اگر انتخاب شما یک رابطه سمی و مهلک باشد دراینصورت خمش عشقی هر روز یک رابطه را به عزا و سوگواری تبدیل می کند و بدتر اینکه تا آخر عمر فرد، تاثیرات رفتاری، احساسی و ذهنی خمش عاطفی ناشی از یک رابطه نادرست ماندگار خواهد بود.
آقای دکتر کریتزر (Mary Jo Kreitzer, Ph.D., R.N) مدیر دپارتمان سلامت دانشگاه مینسوتا سخنی زیبا دارد که می گوید:"روابط سالم به ما کمک می کنند تا خودمان باشیم، باعث می شوند تا ما رشد کنیم و فرد بهتری باشیم"، البته به عقیده بنده بهتر است بگوییم:" روابط باعث می شوند که ما همینی که هستیم باشیم" یعنی ما ساخته شده روابطمان هستیم، تا این اندازه روابط ما می توانند در ساخت هویت و شخصیت ما تاثیرگذار باشند!

شکست عشقی
بطور کلی می توان گفت که شکست عشقی یا همان شکست عاطفی جزو بیماری های مغز و اعصاب طبقه بندی نمی شود و زمانی مشکل ساز است که فرد را دچار اختلالات عصبی کند ولی خمش عشقی می تواند بسیار شکننده تر و آسیب زننده تر از شکست های عشقی باشد. بسیاری از افراد این دسته به افسردگی مبتلا می شوند.
زمان ممکن است باعث درمان و التیام ناشی از زخم های شکست عشقی شود ولی خمش های عشقی بسختی درمان پذیرند بدلیل اینکه هر روزه در رفتار و گفتار و کردار ما تکرار می شوند و جزئی از ما می شوند شاید هم درست تر باشد که بگوئیم "ما جزئی از آن رفتارها می شویم"
خمش عشقی یعنی اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم بخشی از وجودمان را در طرف مقابل جا می گذاریم و متقابلا طرف مقابل هم بخشی از وجودش را در ما به یادگار می گذارد.
اشتراک احساسات سبب نوعی اشتراک رفتاری می شود که این رفتار هم می توانند به خودی خود برای ما مشکل ساز باشند و هم می توانند بصورت غیر مستقیم در بلند مدت یا کوتاه مدت سبب ایجاد و یا تشدید مشکلات و اختلالات روانی ما شوند.شکست عشقی فقط یکبار در طول یک رابطه ممکن است اتفاق بیوفتد ولی هر لحظه از یک رابطه متاثر از خمش عشقی است.
خمش عشقی ناشی از مسری بودن رفتار است خصوصا نسبت به کسانی که بیشتر دوستشان داریم و بیشتر سعی می کنیم تا به آنها از نظر رفتاری و افکاری و احساسی نزدیکتر شویم.
افراد بیشتر از شکست عشقی خود ناراحت هستند ولی از خمش عشقی خود بی اطلاع هستند و خمش عشقی می تواند به مراتب شکننده تر از شکست عشقی و عاطفی باشد.
راه های درمان شکست عشقی:
به خودتان بگویید که تمام می شود:چون واقعا همینگونه است و زمان همه چیز را در خود حل خواهدکرد.
خودتان را مشغول فعالیت های فیزیکی کنید:برای مثال می توانید در یک باشگاه ورزشی عضو شوید، فعالیت های ورزشی به ما کمک می کنند تا تمرکز خود را بر مسائلی بیرون از وجود خودمان معطوف کنیم.
خودتان را مشغول نگه دارید:فرورفتن در خود، احساس گناه و فکر کردن زیاد اصلا خوب نیست سعی کنید در این روزها با انجام کارهای مختلف خودتان را سرگرم نگه دارید.
آموختن یک مهارت جدید:یادگیری که مهارت جدید مثلا زبان انگلیسی یا نقاشی یک چالش محسوب می شود، هم فضای جدیدی را تجربه می کنید و هم به شما کمک می کند تا توجه شما بیشتر از درون به محیط بیرون باشد.
سفر: رفتن به مکان های جدید هم به شما کمک می کند تا شادتر شوید و هم نگرش بهتری نسبت به زندگی و آینده داشته باشید.
افراد جدید را ملاقات کنید:علاوه بر بهبود حال شما ملاقات افراد جدید کمک می کند تا ذهن خود را درگیر حرفها و نگرش های آنها کنید و برای ترمیم احساسی و عاطفی شما بسیار موثر است.
مشاوره بگیرید: مشاوره گرفتن بعد از شکست عشقی سبب می شود تا شما مسالتان را با فرد درست در جای درست مطرح کنید و همه اتفاقات درست برایتان پیش بیاید می توانید از دفاتر برتر کانون مشاوران ایران کمک بگیرید.
هیپنوتیزم شوید:برای پاک شدن ضمیر ناخودآگاه شما استفاده از هیپنوتیزم و هیپنو درمانی می تواند راهکاری سریع برای فراموشی عشق از دست رفته تان باشد.
راه های جلوگیری از تاثیرات منفی خمش عشقی:
اولین راه وارد نشدن در هیچ رابطه احساسی است که از دست کمتر انسانی ساخته است و دومین راه انتخاب درست رابطه های احساسی و عشقی و شناخت رابطه های سمی و وارد نشدن به اینگونه روابط است که در زندگی مشترک بسیار اهمیت دارد.
در عصر تکنیکهای تصویری و فوتوشاپی یا بهتر بگوییم "حقه های تصویری" و عملهای زیبایی به 1800 روش مختلف و ظاهری زیر تیغ جراحی و ظاهری در حال تغییر، لطفا چشمانتان را ببندید و کورکورانه فرد مورد نظرتان را انتخاب کنید، بله با چشمان بسته، رفتار، کردار، میزان تحصیلات و شخصیت طرف مقابلتان را ارزیابی و شناسایی کرده و بعد از آن چشمانتان را باز کنید و به خصوصیات ظاهری فرد توجه کنید.
عشق شما تاثیر بسیار بسیار زیادی بر شما خواهد داشت و اگر وارد یک رابطه سمی شوید شما را نابود خواهد کرد ، همانگونه که یک نیلوفر در طول زندگی به دیگر گیاهان تکیه می کند، افراد (خصوصا تیپ های شخصیت وابسته) تاثیر بسیار زیادی از شریک احساسی و عشقیشان می پذیرند، بجای صرف وقت در شبکه های اجتماعی و انتخاب خوش سیماترین فرد بدردنخور برای شما بدنبال افرادی باشید که در موضوعات اجتماعی مورد علاقه شما فعالیت دارند این راه بهتری برای انتخابی درست تر است، اینگونه افراد معمولا با شما همسان تر و نزدیکتر هستند و به اصطلاح شما را بیشتر می فهمند و بیشتر دوست دارند!
نویسنده:دکتر یاسر دادخواه

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/176985/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه

آهنگ «فرش قرمز» با صدای شهاب رمضان

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین

ویدئویی زیبا از جاده درگز به قوچان در بهار 1403

دعوای کارگران در خط تولید یک کارخانه!

درگیری هولناک بین خرس های قطبی

برگی از تاریخ/ این شاهزاده خانم قاجار اولین وارد کننده تاکسی به تهران بود

طرز تهیه یتیمچه؛ خوش طعم و به صرفه

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

هیچ آدم عاقلی بعد طلاق اینکارو نمیکنه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

پایان داستان ستاره هلندی در بارسلونا؟

پرتاب چاقو به سمت بازیکن در لیگ کلمبیا

مرور کارهای تاکتیکی در هوای بارانی اراک

دعوت همشهری از هواداران تراکتور در تهران

فرصت ویژه گلر استقلال پس از یازده ماه!

پاسخ مورایس به انتقاد هواداران سپاهان

به میهمان لرتبار لیگ برتر احترام بگذارید!

سرمایه‌گذاری تیم‌های آسیایی خطرناک است؛ فوتسال بچه سرراهی نباشد

آمار خوب «کنت» در فولاد؛ چشم پوشی ویسی از دروازه بان اتریشی

چرا ده‌نمکی پیشنهاد وزارت ارشاد در دولت احمدی نژاد را رد کرد؟

لباس خنده‌دار حامد آهنگی و خانم بازیگر در برنامه «شب آهنگى»

«پرویز خان» راهی اکران آنلاین شد

نماهنگ دل انگیز «سلام» با صدای فریدون آسرایی

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

گوناگون/ از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو؛ عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی!

ضربه مهلک گورخر به گراز

علت خمیر شدن پنکیک؛ ایراد کار اینه که میگم

چرا پاهایمان خواب می‌رود و گزگز می‌کند؟

نکاتی که آقایان درباره بارداری همسرشان باید بدانند!

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

امری در ویلا ماندنی شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی

نصیرزاده: مشکل یحیی به کمک خودش حل می‌شود

مقصد غیرمنتظره رادامل فالکائو

گزینه بایرن با استون‌ویلا تمدید کرد

مورد عجیب بازیکن فولاد؛ 7 فصل و فقط 16 دقیقه بازی

سرخیو راموس اینگونه توپ را از روی خط دروازه تیمش بیرون کشید!

ماجرای «ساجده، مهلا» در صداگذاری‌های جواد خواجوی

گناه فرشته؛ چرخه‌ای بی‌پایان از انتقام و تباهی

آنونس رسمی «مست عشق» در آستانه اکران

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

نفخ زیاد می کنید؟ به هیچ وجه لب به این غذاها نزنید

کاهش قند خون با مصرف یک سبزی معطر

اجرای قطعه «پائیز در برگها گم بود» ساخته استاد فریبرز لاچینی

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده