از ظهور «ماشینخوابی» در تهران تا بدهی میلیاردی مسافربرهای اینترنتی
اجتماعي
بزرگنمايي:
آریا بانو -
از ظهور «ماشینخوابی» در تهران تا بدهی میلیاردی مسافربرهای اینترنتی
k ٤.٦
٠
ایسنا / معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران شرایط نظارت بر مسافربرهای اینترنتی را تشریح کرد.
محسن پور سید آقایی صبح امروز در نشست مسافربرهای اینترنتی که در پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد با بیان این که معتقدیم باید نظارت بر روی مسافر برهای اینترنتی لحاظ شود گفت: مسئله اصلی در بحث نظارت بر روی این سامانه این است که چه سازمانی باید بر آنها نظارت کند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که ایران و تهران به دلیل عدم توجه به قوانین و خلاءهای قانونی در خصوص فعالیت این گونه کسب و کارهای اینترنتی به بهشت قانون گریزانی که از نظارت فرار میکنند، تبدیل شده است گفت: رانندگان این مسافربرهای اینترنتی بیمه نیستند و چند سال بعد این رانندگان به افرادی پیر و فرسودهای تبدیل میشوند که شرکتی که در آن مشغول به فعالیت بودند هیچ گونه مسئولیت اجتماعی در قبال آنها قبول نمیکنند و آنها را پشتیبانی نمیکند.
پدیده ماشین خوابی در تهران
پور سید آقایی در ادامه با بیان این که ما با پدیده ماشین خوابی در تهران مواجه هستیم اظهار کرد: ما جوانانی را میبینیم که با کمک یکدیگر ماشین خریده و محلاتی را به عنوان پاتوق و گعده در نظر گرفته و ماشین خوابی میکنند. اینها جوانان شهرهای دیگری هستند که به دلیل نبود شغل به تهران میْآیند و میبینیم که محلات تهران بین آنها تقسیم شده است و بچههای یک استان در یک محله و استانهای دیگر در محلات دیگر جمع میشوند و در خودروهایشان میخوابند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که تهران بهشت بیقانونی است تصریح کرد: سال قبل به دعوت شهرداری مدیران دو شرکت مسافربری اینترنتی را دعوت کردیم و به آنها اعلام کردیم ما میخواهیم به آنها کمک کرده و فعالیتشان را آسانتر کنیم اما به شرطی که آنها بر روی خودروهایشان نظارت داشته باشند، اما فکر میکنید چه جوابی به ما دادند؟ آنها گفتند این افراد راننده هستند و شرایطمان را تا حالا قبول نکردند.
تخلف 60 میلیاردی یک شرکت اینترنتی
وی با بیان این که یکی از شرکتهای مسافربر اینترنتی 60 میلیارد تومان تخلف عوارض دارد اما مسئولیت آن را قبول نکرده خاطر نشان کرد: دادستانی حکم داده است که این خودروهای فعال میبایست معاینه فنی عادی داشته باشند.
پور سید آقایی با بیان این که این شرکتها از مجموع خدمات شهر استفاده میکنند و صدها میلیون تومان درآمد دارند اظهار کرد: معتقدیم که باید دو درصد درآمدشان را بابت عوارضی که به شهر وارد میکنند به شهر بدهند تا صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود که تاکنون قبول نکردهاند.
وی با بیان این که این شرکتهای اینترنتی رسانه، پول و قدرت دارند و با طرح مسائلی گوش مردم را پر میکنند که شهرداری میخواهد جیب من و شما را بزند گفت: شهرداری تهران سالانه 900 میلیارد تومان یارانه اتوبوس و 1200 میلیارد تومان یارانه بلیت مترو میدهد. آیا این دو درصد که حدود 80 میلیارد تومان میشود رقم بالایی است؟.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که متاسفانه نظارت قیمتی نیز بر روی این شرکتها نمیشود و دیدیم که در طول یک روز دامنه اختلاف قیمتهایشان را 100 درصد بالا و پایین بردند گفت: این شرکتها در بستر امکانات شهر تهران درآمد زایی میکنند و حالا مصاحبه میکند که شهرداری برای جبران کسری بودجهاش برای ما کیسه دوخته است.
میگویند شهرداری میخواهد جیب شما را بزند
پورسیدآقایی با بیان این که این استارتاپها بزرگ شدند و پول، امکانات، رسانه و لابی دارند گفت: آنها به این راحتی نظارت را قبول نمیکنند. اما حرف ما این است که حداقل و کم جلو بیایند و معتقدیم قانون کم، بهتر از بی قانونی است اما جلو نمیآیند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که فضایی که فعلا در مورد استارتاپها ایجاد شده را دوستان خودشان جوسازی کردند اظهار کرد: من تحصیلات و کارم این است و در ماه اولی که به عنوان معاون شهرداری فعالیت میکردم به آنها گفتم با شما همکاری میکنیم اما باید نظارت پذیر باشید و حداقل باید یک قدم جلو بیایند اما نیامدند.
وی با بیان این که من یک سال و 10 ماه است که به عنوان معاون حمل و نقل فعالیت میکنم گفت: یک سال و نیم فکر میکردم که ما در حق آنها جفا کردهایم و آنها از دست ما عصبانی هستند و باید از آنها دلجویی کنیم اما 4 الی 5 ماه است که به این نتیجه رسیدهام که آنها نمیخواهند ما کمکشان کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که در صدد فضا سازی علیه شهرداری هستند گفت: روی نقطه تحریک مردم دست گذاشته و میگویند شهرداری میخواهد جیب شما را بزند اما این گونه نیست و آنها میبایست عوارضی که به شهر تحمیل میکند را بدهند.
وی با بیان این که ما در مورد مسافربرهای اینترتی باید نظارت اعمال کنیم گفت: در مقابل گروهی به نام تاکسیرانی رسمی کشور وجود دارد که نظارت شدیدی بر روی آنها میشود که آنها نیز معتقدند چرا به روی مسافربرهای اینترنتی به مانند آنها نظارت میشود و این رفتار دو گانه سبب شده که آنها تحریم شوند و از ما و وزارت کشور درخواست کردند که تجمع قانونی برگزار کنند.
وی افزود: 300 هزار تاکسی در کشور است و باید حاکمیت تصمیم درستی در مورد آنها بگیرد.
-
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸:۳۴
-
۷۰ بازديد
-
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/176992/