آریا بانو

آخرين مطالب

لی‌لا رضایی: این روزها همه خود را ترانه‌سرا می‌دانند گفتگو

لی‌لا رضایی: این روزها همه خود را ترانه‌سرا می‌دانند

  بزرگنمايي:

آریا بانو - رضایی اعتقاد دارد ترانه و شعر باید از دوره نشات بگیرد و این که ما بنشینیم و برای کسب درآمد هر جمله پشت سرهم مکتوب را به خورد مردم بدهیم، کار چندان پسندیده‌ای نیست.


سرویس موسیقی هنرآنلاین: ترانه‌سرا و خواننده کلاسیک است و معرفی او با این جملات کار راحتی نیست، چراکه جامعه موسیقی او را با عنوان خبرنگار و روزنامه‌نگار حوزه موسیقی می‌شناسد، اما کمتر کسی می‌داند که او خواننده کلاسیک است و موسیقی را از گروه کر فرهنگسرای بهمن در حضور موزیسین‌هایی همچون مهدی قاسمی، امید یوسفی و بعدتر نزد استاد محمد نوری دنبال کرد.
همچنین کمتر کسی می‌داند که او چهار آلبوم موسیقی منتشر شده و مجاز دارد که در آن‌ها در جایگاه خواننده حضور پررنگی داشته است. این آلبوم‌ها که وی به‌عنوان بک وکال و کُریست در آن‌ها خوانده، در همکاری با امید جهان (پسر جنوبی)، هومن ادهمی در "نوید عاشقی"، مهدی رفعتی با آلبوم‌های "خاطره تا خیال" و "همیشه جاویدان" تحت نظارت مستقیم استاد انوشیروان روحانی بوده است.
همچنین بازی او در فیلم کوتاه "شبی بر فراز..." و تله‌فیلم "24 ساعت خواب‌وبیداری" به کارگردانی نصرت‌الله قاضی مقدم و به‌عنوان یکی از نقش‌های اصلی بارها از شبکه‌های مختلف پخش شده است.
تحصیلات آکادمیک رضایی در حوزه زبان و ادبیات فارسی بوده و دارای کارشناسی ارشد این رشته است. از او تاکنون ترانه‌هایی با صدای محسن چاوشی، روزبه نعمت الهی، مهرداد شهسوارزاده، مهدی ماندگار و... شنیده‌ایم که حتی خیلی‌ها نمی‌دانند که این‌ها سروده اوست. با او گفت‌وگو داشته‌ایم که می‌خوانید:
باوجود عمده فعالیت‌هایی که داشته‌اید، کمتر دیده شده که آثار خود را خبری کنید و به آن‌ها بپردازید. چرا؟
چون شغل من ترانه‌سرایی نیست، خوانندگی نیست! من یک خبرنگارم و همیشه نیز خبرنگار باقی خواهم ماند. این که ترانه می‌نویسم یک‌ روند کاملاً شخصی و خصوصی است چون بر این عقیده‌ام که ترانه و شعر باید از دوره نشات بگیرد و این که ما بنشینیم و برای کسب درآمد هر جمله پشت سرهم مکتوب را به خورد مردم بدهیم، کار چندان پسندیده‌ای نیست.
ولی ترانه "تبر" که محسن چاوشی خواند، یکی از ترانه‌های جنجال‌برانگیز بود که حواشی بسیاری با خود به همراه داشت؟
بله متأسفانه همان زمان دراین‌باره صحبت کردم. ترانه "تبر" را دوست داشتم محسن چاوشی اجرا کند، اما در شرایط مناسبی اجرا نشد. طبق قراری که با ایشان داشتیم قرار بود این اثر به شکل مجاز منتشر شود، اما یک‌باره متوجه شدم در همخوانی با خواننده‌ای دیگر به نام امید عامری این ترانه منتشر شد. بعدتر تغییراتی در آن لحاظ شد و این اثر به‌صورت رسمی و مکتوب با لحاظ کردن تغییرات، به روزبه نعمت‌اللهی واگذار شد که نام آن اشتباهاً "تیر" و در آلبوم "داروگ" این خواننده منتشر شد. از آن بدتر همان زمان خیلی از هواداران چاوشی روی سرم هوار شدند و کلی بدوبیراه گفتند که چرا این ترانه را با وجود واگذاری به ایشان به نعمت‌اللهی داده‌ام. این در حالی است که این‌طور نبود و ترانه به نعمت‌اللهی واگذار شده بود.
خودتان با کدام نسخه این ترانه ارتباط برقرار کردید؟
چون این ترانه تم غمناکی داشت، چاوشی به‌خوبی توانست آن را اجرا کند. اجرای ایشان با محتوای کلام دمخوری و هم‌نشینی خوبی داشت. ورژن متعلق به آقای نعمت‌اللهی به‌رغم دارا بودن ترانه غمگین، ریتمی شاد دارد که اصلاً همخوانی ندارد.
این روزها ترانه‌های سخیف رشد قارچ گونه دارند. فکر می‌کنید برای موسیقی چنین روندی مخرب نیست؟
هر نوشته مکتوب شده‌ای ترانه نیست. روزانه با هرکسی حرف بزنید، طرف خودش را شاعر می‌داند. متأسفانه قطعات موسیقی بسیاری می‌شنویم که از کلام خوبی برخوردار نیستند و همین‌طور کلمات پشت سرهم ردیف شده‌اند و نویسنده نام آن را ترانه و نام خود را ترانه‌سرا می‌گذارد. حتی به خود اجازه مطالعه دو جلد کتاب در این زمینه را نمی‌دهند. حتی دم‌دستی‌ترین کتاب در زمینه عروض و قافیه که را یک‌بار هم مطالعه نکرده‌اند. صرف دارا بودن وزن دم‌دستی و قافیه، از یک نوشته ترانه نمی‌سازد. همان‌طور که من خودم را یک ترانه‌سرا نمی‌دانم و به قولی پا توی کفش دوستانم نمی‌کنم.
ولی به نظر می‌رسد می‌توانستید در این زمینه حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشید؟
خوب شاید شرایطش پیش نیامده باشد. یکی از این شرایط دغدغه‌های من است. دغدغه من نوشتن در حوزه موسیقی است. ترانه‌های بسیاری دارم که اتفاقاً یکی از آن‌ها را مجدداً روزبه نعمت‌اللهی ساخته و اجرا کرده است اما هنوز به بازار نیامده است. یا همکاری‌های دیگری با دوستان آهنگسازم همچون علی موثقی، داریوش تقی‌پور و ... اما باز هم خودم را ترانه‌سرا نمی‌دانم. ترانه‌سرا کسی است که از این راه امرار معاش کند و من از این مقوله فرسنگ‌ها فاصله دارم.
همکاری با انوشیروان روحانی در دو آلبوم به چه صورت بود؟
من مستقیم با مرحوم مهدی رفعتی همکاری می‌کردم. در این دو آلبوم به‌عنوان خواننده کر، حضور داشتم. قطعات اجرا می‌شد و به سمع و نظر استاد روحانی می‌رسید و وقتی ایشان تأیید می‌کردند، در آلبوم گنجانده می‌شد. این شانس را داشتم که مهر تأییدشان به اجرایم بخورد و هر دو آلبوم منتشر شود.
چرا دیگر ادامه ندادید؟
ادامه دادم. حدود 70 کنسرت با گروه‌های فرهنگسرای بهمن به رهبری مهدی قاسمی، گروه زیتون به رهبری امید یوسفی و گروه کوبان به رهبری ونداد مساح‌زاده برگزار کردیم که من جزء کوچکی از آن‌ها بودم اما هرگز برایم آن‌قدر جدی نبود که بخواهم خودم را در این زمینه مطرح کنم یا موضوع را رسانه‌ای کنم. البته خبر کل گروه رسانه‌ای می‌شد ولی اینکه به شخص خودم پرداخته شود، خیر.
از همکاری‌های جدیدتان چه خبر؟ گویا در جایگاه خواننده شاهد کنسرتی با حضور شما باشیم؟
طی صحبت‌هایی که با مجید فلاح‌پور شده، قرار است فعلاً به‌عنوان یکی از دو خواننده سولو در یک گره مختص بانوان حضور داشته باشم. در صورت رسیدن به توافق، اخبار آن به‌زودی و به شکل سراسری اعلام می‌شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

حناچی: هوای دستفروشان را داریم

هشدار وزیر بهداشت در مورد آمار تصادفات جاده ای

حمید سوری: امروزه عنوان از ضروریات اثر هنری شناخته می‌شود / در نخستین روز جشنواره تجسمی جوان چه گذشت؟

نرگس اصغری: بازار تبریز نیازمند همراهی طراحان حرفه‌ای است

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست

لازم نیست دستتان را محکم روی دف بکوبید / تئوری موسیقی از نان شب هم واجب‌تر است / توصیه‌های داوران به شرکت‌کنندگان جشنواره ملی موسیقی جوان

محمدعلی سجادی: "سودابه" ادامه سینمای داستانی من است

رادیو سوینا آغاز به کار کرد / شهاب حسینی: حضور جامعه محترم نابینایان در سالن‌های سینما خبر خوبی است

مرادیان: ضرورت ساخت مجسمه در جامعه نابه سامان امروز بیش از گذشته احساس می‌شود / تبدیل درختان خشکیده تهران به مجسمه توسط بخش خصوصی

اثر نمایشی برگرفته از آئین و سنت‌های استان بوشهر / روایت حسین اسدی از اجرای نمایش "آبگوشت زهرماری" در جشنواره آئینی و سنتی

فعال مدنی درحوزه زنان وخانواده:امنیت مهمترین اولویت و دغدغه زنان شهری است

زنانه شدن سالمندی در آینده جدی است

مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران: داروی جدید دفرازیروکس در داروخانه‌ها وجود ندارد

تلفن همراه حریم خصوصی کودکان نیست

انجام ماموگرافی سبب ابتلا به سرطان سینه می‌شود؟

دلایل جامعه شناختی کودک همسری

فرآیند کار مراکز مشاوره قبل «ازدواج»

معیارهای جوانان امروزی برای ازدواج

گفت‌وگو با مَلِک‌آرا رحیمی، زنی که احمد پسربچه افغان را جهانی کرد

«ازدواج»؛ هندوانه‌ای که دیگر در بسته نیست

چرا آمار اشتغال زنان پایین است؟

مسعود کیمیایی: فیلم‌ها ده‌ها میلیارد می‌فروشند اما برای من و مهرجویی سرمایه‌گذار نیست

اقبال واحدی: خودم را مجری نمی‌دانم من یک بسیجی‌ام!

رضا کیانیان خطاب به رضا رشیدپور: دوستت دارم اما شفاف بگو کی پول کثیف آورده سینما؟

منصوره ثابت‌زاده: من خادم فرهنگ هستم / برای نخستین بار موسیقی حرکتی ایران را آنالیز و طبقه‌بندی کردم / موسیقی می‌تواند در زبان تاثیر بسزایی بگذارد

بهار ایلچی: هدف گروه پلاریس ارتباط با همه مردم در هر جغرافیای دنیاست

رامتین لوافی: "هت تریک" در شرایط متعادل می‌توانست پرفروش شود

گفت و گوی اعضای خانواده یک مسئولیت زنانه نیست