آریا بانو

آخرين مطالب

پویا سرایی: مشکل موسیقی ما تنظیم و ملودی است گفتگو

پویا سرایی: مشکل موسیقی ما تنظیم و ملودی است

  بزرگنمايي:

آریا بانو - آهنگساز، نوازنده سنتور و مدرس دانشگاه اعتقاد دارد اصولاً ملودی‌های امروزی صرفاً بر اساس یک ردیف شکل‌ می‌گیرند؛ هیچ خلاقیتی دیده نمی‌شود و به‌غلط به آن آهنگسازی می‌گویند.


سرویس موسیقی هنرآنلاین: پویا سرایی، آهنگساز، نوازنده سنتور و مدرس دانشگاه در تشریح آخرین فعالیت‌های خود به هنرآنلاین گفت: در هفته‌ای که گذشت قطعه راپسودی "زاینده‌رود" را با همکاری یک کمپانی بین‌المللی در ژانر کلاسیک منتشر کردم. این کار که سال گذشته در فرم راپسودی برای ارکستر سمفونیک تولید شد، توسط کمپانی بین‌المللی "آیداجو" تهیه شده و اولین کاری است که از یک آهنگساز ایرانی در این کمپانی آلمانی منتشر می‌شود.
او ادامه داد: البته آثاری با این قالب در ایران بازاری برای عرضه ندارد و حمایتی از آن‌ نمی‌شوند و اگر توجهی هم شود عموماً از سوی هنردوستان است. مدت‌ها بود که آثار آهنگسازان ایرانی را در سی‌دی‌های منتشر شده، بازار بین‌المللی و سامانه‌های مجازی دنبال می‌کردم و متأسفانه شاهد این موضوع بودم که به‌ویژه در فرم‌های کلاسیک چه قدر حوزه کار محدود است. اکنون خوشحالم که کاری در این سبک توسط این کمپانی مطرح منتشر می‌شود. "آیداجو" عرضه‌کننده رسمی کاتالوگ و آثار "سونی" و "دویچه گرامافون" و از معتبرترین انتشارات در زمینه موسیقی کلاسیک در دنیاست.
سرایی که دانش‌آموخته دکترای پژوهش هنر از دانشگاه تهران است، اضافه کرد: البته این تنها همکاری من با کمپانی "آیداجو" نیست. یک کنسرتو سنتور برای ارکستر از آثار حمید متبسم را در حال تولید دارم که در اختیار این شرکت است و نهایتاً تا شهریورماه منتشر می‌شود.
این آهنگساز اضافه کرد: برنامه بعدی ما چهارشنبه دوم مرداد با عنوان "چند شب موسیقی ایرانی" در شیراز برگزار می‌شود. این برنامه شامل یک هفته اجرای موسیقی و هر شب چند تک‌نوازی ساز است و ما هم اجرا خواهیم داشت.
سرایی تأکید کرد: علاوه بر این‌ یک تک‌قطعه در دست ساخت دارم که از مدت‌ها پیش‌ تولید آن را شروع کرده‌ام. این کار "بسته دام" نام دارد که از روی قطعه‌ای به همین نام ساخته استاد علینقی وزیری با شعری از حسین گل گلاب برای ارکستر بزرگ تنظیم و با آواز سالار عقیلی منتشر می‌شود.
این نوازنده با اشاره به مشکلی که این روزها موسیقی ایران با آن مواجه است، توضیح داد: مشکل موسیقی ما تنظیم و ملودی است که آن‌طور که باید تعریف نشده است، اصولاً ملودی‌های امروزی صرفاً بر اساس یک ردیف شکل‌ می‌گیرند؛ هیچ خلاقیتی دیده نمی‌شود و به‌غلط به آن آهنگسازی می‌گویند. تنظیم هم به شکل کامپوزیشن است. این درحالی است که در غرب به‌هیچ‌وجه به شخصی که این کار را انجام می‌دهد تنظیم‌کننده نمی‌گویند.
سرایی در پایان گفت: اصولاً کار تنظیم و ملودی باید با ثابت نگه‌ داشتن اصل اثر باشد و تنها یک رنگ‌آمیزی ارکستراسیون روی آن صورت بگیرد که در ایران این کار کاملاً متفاوت انجام می‌شود. متأسفانه جایی نیست که بتوان معانی درست را در موسیقی جا انداخت، اما من به شخصه تمام سعی خود را می‌کنم تا این اتفاق بیفتد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

محمد بحرانی: مهران مدیری بخشی از کمدی ایران را جابه جا کرد

عده ای درصدد کمرنگ کردن حضور زنان در آینده سیاسی کشور هستند

وزیر کشور: کمتر از 10 درصد بانوان جامعه بد حجاب هستند

سیده فاطمه ذوالقدر: دولت در مسیر مدیریت بیمه و مالیات فعالان هنر صنعت مد و لباس گام بردارد

شایع‌ترین علت مرگ کودکان در کشور چیست؟

زنان عاشورایی زمینه ساز تداوم نهضت حسینی شدند

وزیر آموزش و پرورش: مشکل کمبود معلم تا ابتدای مهر حل خواهد شد

کارگردان «داش آکل»: بازخورد مثبت مخاطبان نشان از درستی راهم بود

سیدجواد هاشمی: ما باعث می‌شویم مردم ماهواره نگاه کنند

لباس تعزیه مستند تاریخی ندارد / مراقب تحریف اصول و مبانی تعزیه باشیم / روایت داوود فتحعلی‌بیگی از اصول پوشش در هنری نمایشی و مملو از نشانه

داریوش ارجمند: من کی گفتم تلویزیون پول کثیف دارد

خون بندناف چند سال قابل نگهداری است؟

سیاست های کلی خانواده جدی گرفته نشده است

حسینی: برای اول مهر کلاس بدون معلم نخواهیم داشت

کودکان را تنبیه و‌تهدید نکنید!

کامران: دولت باید در دو سال پایانی «موضوع آب» و «اصلاح نظام بانکی» را در اولویت بگذارد

صنایع دستی نیروی پیشران در اقتصاد کشور خواهد بود

واکسن چهار ظرفیتی آنفولانزا بزنیم یا سه ظرفیتی؟ +بهترین زمان تزریق

فرمانده نیروی انتظامی تهران هم که باشی بازم توی خونه فرمانده یکی دیگه‌س!

گفتگو با 2زن شیرازی که مسافران مترو را بیچاره کردند

جلیلی شیوانی: میلیون‌ها دختر ایرانی در آستانه تجرد قطعی قرار دارند

زنان پایتخت چاق‌تر و افسرده‌تر از مردان

حناچی: هوای دستفروشان را داریم

میوه ای که صد برابر مرکبات ویتامین سی دارد

هشدار وزیر بهداشت در مورد آمار تصادفات جاده ای

حمید سوری: امروزه عنوان از ضروریات اثر هنری شناخته می‌شود / در نخستین روز جشنواره تجسمی جوان چه گذشت؟

نرگس اصغری: بازار تبریز نیازمند همراهی طراحان حرفه‌ای است

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست