آریا بانو

آخرين مطالب

مادرانگی و تغذیه‌گری شعر / اهمیت شعر و تاثیراتش بر سایر هنرها مقالات

  بزرگنمايي:

آریا بانو - رضا قنبری: شعر را مادر هنرها می‌­دانند. به این معنا که قدرت شگفت­‌انگیز شعر در حس­‌آمیزی و فضاسازی و مفهوم­‌سازی و کشف­‌والشهود جهان، دیگر گونه­‌های هنر مثل نمایشنامه­‌نویسی و رمان و داستان و حتی نقاشی و عکاسی و سینما را مورد تاثیر خودش قرار می­‌دهد.


سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: بشر از قرن­‌ها پیش نمادها و نشانه­‌های قراردادی را برای انتقال مفهوم و ایجاد ارتباط، انتخاب کرد. مجموعه نشانه­‌ها و توافقاتی که امروزه به نام زبان می­‌شناسیم. بشر درون زبان به شگفتی و جادوی دیگری رسید: "شعر". او با کشف آواها و موسیقیِ پنهان در کلمات و با ایجاد ریتم و وزن شروع کرد "شرح حال و شرح رویاهای خود را نوشتن (سرودن)". اگرچه در ابتدا فقط داستان­‌هایی منظوم می‌نوشت اما به مرور زمان سمبل­‌ها و نشانه­‌ها و کنایات و تشبیه­‌هات را وارد شعر کرد و به این واسطه سروده­‌هایش شکلی تفسیرپذیرتر و قابل برداشت­‌تر به خود گرفت. در قرون دوم تا پنجم میلادی، بشر گامی دیگر به جلو رفت: او قابلیت ساخت و ساز مفهوم و حس و تصورات درون زبان را در شعر کشف کرد؛ شعر دیگر صرفاً شرح حال، نقل رویداد و بیان رویا نبود که کمی چاشنی تمثیل و تشبیه و کنایه و استعاره دارد؛ انسانِ شاعر شروع به کشف­‌های زبانی و بازی­‌های زبانی در شعر کرد و مفاهیم و حسیات و ایده­‌های جدیدی را به زبان و جهان افزود. در واقع کشف‌الشهود و ادراکات شاعران از جهان، درون زبان ساخته و پرداخته شد و "شعر" سویـه­‌ها و ســــاحت­‌هــای خاصی پیدا کرد؛ شعر دیگر یک نوع رسانه و ابزار نقل نبود، هنری پیچیده و رمزآلود بود که به واسطه­ قدرت شگفت­‌انگیزش در "حس­‌سازی" و "تاویل­‌پذیری"، نمایشنامه و داستان را زیر سیطره­ خود درآورد و روی آن­ها اثرات مستقیم و مستمر گذاشت...
شعر، مادر هنرها:
شعر را مادر هنرها می‌­دانند. به این معنا که قدرت شگفت­‌انگیز شعر در حس­‌آمیزی و فضاسازی و مفهوم­‌سازی و کشف­‌والشهود جهان، دیگر گونه­‌های هنر مثل نمایشنامه­‌نویسی و رمان و داستان و حتی نقاشی و عکاسی و سینما را مورد تاثیر خودش قرار می­‌دهد؛ از تاثیر حسی و مفهومی تا "تاثیرات ساختاری و زبانی". برای نمونه می­‌توان به جریان قدرتمند "سینمای موج نو فرانسه" اشاره کرد که در دهه­ 50 و 60 میلادی، سویه‌ها و نگاه­‌های جدیدی به سینمای جهان داد. در این سینما تاکید بر چند چیز بود: "ارائه برشی از زندگی به جای ارایه­ قصه­‌ای از زندگی، ضد قهرمان و ضد ستاره بودن فیلم­‌ها، حضور پررنگ­‌تر شخصیت زنان در فیلم­‌ها، اجازه برداشت و تفسیر دادن به مخاطب، استفاده از دوربین سَبُک دستی به جای دوربین­‌های سنگین و حرفه­‌ای، زمان و مکان را از محوریت فیلم حذف کردن، توجه به مسائل­ سرکوب­ شده­ و ساختارشکنی­‌های بصری و روایی پی در پی...".
دو غول بزرگ در این سینما، ژان لوک گدار و فرانسوا تروفو بودند. اما جالب این است عده­ کمی می­‌دانند این موج عظیم و تازه­ سینمایی با تاثیر از شعر دوره­ی خودش شکل گرفت! شاعرانی مثل "ژان فرانسوا شابرون"، "میشل بوتور"، "لورانس ایشه"، "ژان کلود رنار"، "ژان ژنه" و "امه سزر" و برخی شاعران دیگر، با زبان و بیان نو در شعرهایشان، توجه به زن به عنوان یک شخصیت اجتماعی و وجودی نه یک سوژه­ جنسیتی، ساختارشکنی در شعرهایشان و رسیدن به ساختارهای جدید، توجه به غنا و ساخت و سازهای نو زبانی، تاکید بر سمبل­‌ها و استعارات، و مفهوم‌سازی و حس­‌سازی به جای ارائه "معنای مستقیم"، در شکل‌گیری ذهنیت تازه و تجربیات سینمایی "فیلم‌سازان موج نو فرانسه" اثرات مستقیم و غیرمستقیم داشتند. این حرف به مفهوم این نیست که سینمای موج نو به طور مستقیم متاثر از شعر معاصرش بوده، بلکه به این معناست این نوع از سینما تاثیراتی پیدا و پنهان از شعر عصر خودش گرفته است.
در تئاتر و نمایشنامه­‌نویسی و فیلم­نامه­‌نویسی و حتی عکاسی و نقاشی و معماری نیز ردپای شعر را می­‌بینیم؛ گاه اثرات مستقیم شعر در ساختار و بافت و وجه ادراکی این هنرها و هنرمندان­‌شان را و گاه اثرات غیرمستقیم و پنهانی.... بهروز مرباغی در مقاله­ مهم "گفت­‌وگوی شعر و هنر با مبانی نظری معماری" به زنده و پویا بودن شعر امروز و نقش محوری انسان در آن اشاره می­‌کند و همچنین به "فردیت مدرن در شعر و ارزرشمندی زندگی‌اش" اشاره می­‌کند و می­‌نویسد: "شعر امروز، شعرِ حرکت و آفرینش است. از تاریخ پُرشکوهش سر برآورده، متحول شده و زبانی معاصر یافته است. شعر فارسی نمونه­ قابل استنادی از تحول مبانی نظری در هـنر است"... "چون در میان هنرها، شعر فارسی عمیق­‌ترین پیوند را با فرهنگِ جاری مردم دارد، پرداختن به آن (منظور توجه و بررسی جامعه­‌شناختی و هنرشناسانه است) برای نشان دادن زمان و تحولات اجتماعی بر هنر و مبانی نظری هنر (سینما و نقاشی و موسیقی و تئاتر و غیره) امری منطقی است...". (منبع: سایت معماری­نت؛ مرباغی، بهروز).
مادرانگی و تغذیه‌گری شعر به هنرها
تصویر یکی از ارکان شعر است. در بیشتر شعرها ما با تصاویر پیاپی روبه­‌رو هستیم؛ تصاویری که باری عاطفی، سمبلیک و نمادین و گاه استعاری دارند. در مبحث ساختار شعر، یکی از سنجه­‌ها، دنبال کردن "حرکت واحدهای تصویری در کلیت شعر" است. شعر این قابلیت خاص و جادوگونه را دارد که "تصاویری استعاری و سمبلیک بسازد که نه یک معنا بلکه قابلیت ایجاد چندین مفهوم (برداشت) را دارد". در هنر نقاشی نیز با "تصویر" سر و کار داریم. وجه ساختاری هنر نقاشی را "خصوصیت رنگ­‌ها، ابعاد، زوایا، زاویه دید، ذهن­گ‌را بودن یا رئال بودن و تکنیک نور و سایه و غیره" تشکیل می­‌دهد؛ اما نقاشی در ذات خودش فقط ثبت­‌کننده یک تصویر نیست! نقاشی نیز چون شعر به دنبال "خلق مفهوم" است. در شعر، به سبب "زبان و هنرِ بیانی بودن شعر" قدرت خلق پیاپی و قدرتمند "تصاویرِ تاویل­‌پذیر" زیاد است؛ از این منظر شعر همواره جلوتر و قوی­‌تر از نقاشی­‌ست؛ اما نقاشی و درواقع هنرمند نقاش، گاه با خواندن و ادراک شعرها اقدام به خلق اثری تصویری با رویکرد استعاری و تفسیرپذیر می­‌کند و گاه با بهره­‌گیری از نگاه ساختاری شعر، سعی به خلق "فضا و تصویر استعاری و تفسیرمند" می­‌کند.
دکتر شفیعی کدکنی شعر را دارای تصویرِ شاعرانه می­‌داند. یعنی تصویری که چیزی فراتر از ثبت و بیان یک چیز و یک اتفاق است؛ تصویر شاعرانه دارای تخیل و تصور و کُنش استعاری و کنایی است و به این سبب قدرت ایجاد حس و ایجاد تصورات بــالایی دارد...
شاید به روایت و قول "ابن هیثم" بتوان استناد بیشتری کرد که "تجسم را زیبایی­‌آفرین" می­‌داند و "خیال و تجسم را می­‌توان فصل مشترک احساس و کار هر هنرمندی" دانست.
"نقاش نیز شبیه موسیقی­دان می­‌کوشد تا احساسات اثر ادبی را همنشین عناصر تجسمی کند؛ از این روی می­‌توان گفت ادبیات الهام­‌بخش هنرهای تجسمی به­‌ویژه نگارگری و خوشنویسی بوده است". (دکتر منیر عباسیان و دکتر محمدعلی گذشتی؛ هنر ادبی و ادبیات هنری؛ فصل­نامه­ علوم ادبی).
شعر آنقدر قدرت اثرگذاری مستقیم بر روان و روح آدمی را دارد که گاه یک بیت از یک شعر کلاسیک یا چند سطر از شعری مدرن و نو، ده بار بیش از دیدن یک فیلم (که با هزینه­‌ای کلان تهیه شده! و دو ساعت زمان نیاز دارد برای دیدن!) یا شنیدن یک سخنرانی علمی و تشریحی، روی مخاطب (مردم) اثر می­‌گذارد. جالب این­که به سبب قدرت اثرگذاری مستقیم و آنی شعر بر روان و ذهن مخاطب، در فیلم­‌ها نیز گاه از شعرها در دیالوگ شخصیت­‌ها استفاده می­‌شود؛ یا در سخنرانی­‌های مذهبی و علمی و غیره، سخنران در تایید حرفش یا برای اثرگذاری بیشتر بر مخاطبش، از بیت یا سطوری از شعرها استفاده می­‌کند...
در ادبیات نمایشی (نمایش­نامه­‌نویسی) نیز تاثیرات پیدا و پنهان شعر وجود دارد؛ از بیان و زبان شاعرانه تا استفاده­ مستقیم از شعرها در متون نمایشی تا اقتباس از شعر و استعاری و سمبلیک و با ریتم و لحن شاعرانه نوشتن.
در مورد بیان و زبان شاعرانه می­‌توان به "بهرام بیضایی" و "حمید امجد" و "محمود استادمحمد" اشاره کرد. بیضایی در همه آثارش از "زبان شاعرانه" بهره می­‌برد؛ زبانی که هم فخیم و کلاسیک است هم آهنگین و هم دارای کنایات و نشانه­‌ها و استعاره­‌های بسیاری است. سرآمد چنین زبان و بیانی در آثار او دو فیلم­نامه­ "طومار شیخ شرزین" و "روز واقعه" و نمایشنامه­ "هزار و یک شب شهرزاد" است. حمید امجد نیز توجه و تاکید خاصی به زبان و سلامت زبانی دارد و در عین حال از امکانات شعری مثل "تصاویر شاعرانه" و "کنایه" و "تشبیه" استفاده می­‌کند. در آثار محمود استادمحمد، ما هم با نگاه­‌های شاعرانه (حسی و ادراکی) روبه­‌رو هستیم هم با "لحن و بیان شاعرانه".
موخره:
ما به عنوان شاعر، نه فقط در برابر "زبان" و "مردم" بلکه در شکلی کلی­‌تر در برابر "هنر" نیز مسئولیم؛ شعر به طور غیرمستقیم (و مستقیم) هنرهای دیگر را تغذیه می­‌کند و نفسی تازه به آن­ها می‌دهد؛ پس به یاد بیاوریم ما به عنوان شاعر باید روز به روز به سمت حد اعلای شعر حرکت کنیم؛ هم از منظرهای ساختاری و زبانی هم ادراکی و اندیشه­‌گی. و به یاد بیاوریم، چه در این نوشتار، چه هر زمان و جای دیگری، وقتی از "شعر" و "اهمیتش" حرف زده می­‌شود، نه هزاران هزار دل‌نوشته و دل‌نویس، بلکه شعر به مفهوم عمیق و جدی­‌اش مورد نظر است...
رضا قنبری؛ شاعر و منتقد ادبی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/177430/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

سفر به ایران قدیم؛ اولین هواپیمای ایران و سفر استانی احمدشاه

برای داشتن عمر طولانی از این مواد غذایی غافل نشوید

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

رکوردشکنی تاریخی بایرلورکوزن و ژابی آلونسو

گل دیدنی پولیتانو به فروزینونه از تمامی زوایا

حمایت کلوپ از ستاره لیورپول

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

اولین تصویر منتشر شده از اسکناس 500 هزار تومانی جدید + واکنش بانک مرکزی

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان و اعلام تغییرات و رقم دقیق افزایش حقوق ها

ماجرای انفجارهای شدید امروز در اصفهان و تبریز چه بود؟ + آخرین جزییات

هجدهمین شماره «همساز» با دونوازی تنبک منتشر شد

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

روش تهیه ساندویچ سرد مرغ

با این خوراکی های خوشمزه از کبد چرب رهایی می یابید

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

تاب سواری بهاری آرام جعفری بازیگر سریال معمای شاه در طبیعت بسیار زیبای شمال / تزیین تاب با گلهای زیبا جلب توجه کرد

واکنش احسان علیخانی به عکسی از ایشان که این روزها در فضای مجازی وایرال شده / نه بابا من نیستم فتوشاپه