آریا بانو

آخرين مطالب

تاج‌الدین بیان کرد

مرکز پژوهش‌ها گاهی اوقات تلاش کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های تخصصی را خنثی می‌کند اجتماعي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - یک عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: طرح "تبعیض مثبت برای اعمال سهمیه زنان در مجلس" که در فراکسیون زنان تهیه شد حاصل تشریک مساعی همه کارشناسان حوزه زنان و ساعت‌ها کار کارشناسی بود، اما متاسفانه توسط مرکز پژوهش‌ها مغایر قانون شناخته شد.

ناهید تاج الدین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار داشت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بازوی مشورتی نمایندگان است و بخشی از تصمیم سازی در امر تقنین در این نهاد صورت می‌گیرد، اما بخش اصلی تصمیم سازی و البته تصمیم گیری در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود و باید حوزه اختیارات کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های تخصصی به رسمیت شناخته شود.
وی افزود: در ماده یک قانون شرح وظایف مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمده است؛ هدف مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی فراهم آوردن زمینه‌های لازم در جهت کارشناسی هر چه بهتر قوانین، پشتیبانی علمی و پژوهشی متناسب با وظایف مجلس شورای اسلامی و بهره برداری از اطلاعات و تحقیقات کارآمد در امر قانونگذاری است که این امر نیاز به تعامل با همه گروه‌ها و شنیدن همه نظرات نخبگان در مورد قوانین دارد.
مرکز پژوهش‌های مجلس، نهاد خدمتگزار به رسالت نمایندگی
این عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ماده دو این قانون نیز در قسمت شرح وظایف این مرکز به گردآوری و بررسی نظرات محققان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، دستگاه‌های اجرایی، نهادها، گروه‌ها، انجمن‌های علمی و تخصصی و احزاب سیاسی و افکار عمومی در مورد نیازهای جامعه از نظر قانونگذاری اشاره شده است.
تاج الدین تصریح کرد: در همین ماده یعنی ماده 2 به تامین نیازهای اطلاعاتی کمیسیون‌ها و نمایندگان مجلس و برقراری نظام اطلاع رسانی به عنوان یکی از وظایف مرکز پژوهش‌های مجلس نیز اشاره شده است و عملا این نهاد به عنوان یک نهاد خدمتگزار به نمایندگان و رسالت نمایندگی به رسمیت شناخته شده است.
بار نیازسنجی از جامعه زنان بر دوش فراکسیون زنان
وی اظهار داشت: متاسفانه در مورد برخی مسائل همچون مسائل زنان عملا فراکسیون زنان بار نیازسنجی از جامعه زنان را به دوش کشیده و نهادی چون مرکز پژوهش‌ها که باید در خدمت نمایندگان و رسالت نمایندگی باشد و نیازهای اطلاعاتی نمایندگان را تامین کند وارد بعد نظارتی شده و بعضا حتی تلاش‌های نمایندگان را در این زمینه خنثی می‌کند.
این عضو فراکسیون زنان مجلس ادامه داد: متاسفانه مرکز پژوهش‌های مجلس به رغم همه زحمات و خدمات کارشناسی که ارائه می‌دهد گاه باعث اخلال در روند قانونگذاری می‌شود و کار کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های تخصصی مجلس را خنثی می‌کند.
تاج الدین گفت: بیشترین تداخل را در این مورد در فراکسیون زنان شاهد بوده‌ایم و تا به حال بسیاری از طرح‌های این فراکسیون از جمله طرح "تبعیض مثبت" به موانع مرکز پژوهش‌ها برخورد کرده است.
در مرحله وضع قانون نباید از ترس مرگ خودکشی کرد
وی با بیان اینکه تشخیص مغایرت یا عدم مغایرت یک طرح با قانون با شورای نگهبان است و صرفا این نهاد می‌تواند در این مورد نظر دهد، تاکید کرد: نباید در مرحله وضع قانون از ترس مرگ خودکشی کرد، اگر قرار است شورای نگهبان قانونی را رد کند مجلس شورای اسلامی در این امر پیش قدم نشود.
نماینده مردم اصفهان اشاره کرد: بسیاری از قوانین به وسیله تعامل با شورای نگهبان وضع شده است و می‌توان به جای خود کنترلی در وضع قانون، راهبرد تعامل با شورای نگهبان را در پیش گرفت.
مشارکت زنان در حال حاضر نیاز به پیشران دارد
تاج الدین گفت: طرح تبعیض مثبت برای اعمال سهمیه زنان در مجلس که در فراکسیون زنان تهیه شد حاصل تشریک مساعی همه کارشناسان حوزه زنان و ساعت‌ها کار کارشناسی بود، اما متاسفانه توسط مرکز پژوهش‌ها مغایر قانون شناخته شد، همین طور برخی دیگر از طرح‌هایی که با انگیزه و دقت در این فراکسیون تهیه شده با این موضوع مواجه شده است.
وی با اشاره به اینکه برآورد ما این است که مشارکت زنان در حال حاضر نیاز به پیشران دارد، پیشرانی که فضای مدیریت کشور را به سود زنان بشکند، افزود: پیشران قانونی ما برای مقوله مشارکت زنان، طرح تبعیض مثبت برای اعمال سهمیه زنان در مجلس بود و باور داریم این طرح می‌تواند مشارکت زنان را از سطح یک اختیار به یک الزام تبدیل کند.
این عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: من قائل به حضور ویترینی زنان نیستم. مشارکت زنان در حوزه آموزش عالی طی دو دهه اخیر 14 برابر شده، به بیان دیگر تخصص زنان نسبت به دو دهه پیش 14 برابر شده، اما پرسش این است که حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی طی دو دهه اخیر چند برابر شده؟
لزوم هم افزایی مرکز پژوهش‌ها با کمیسیون‌های تخصصی مجلس
تاج الدین اضافه کرد: اگر نتوانیم از سرمایه انسانی زنان در مدیریت کشور استفاده کنیم علاوه بر توسعه ممکن است حتی امنیت داخلی‌مان به خطر بیفتد.
وی تصریح کرد: تصور کنید نیمی از جمعیت کشور به طور متداوم احساس تبعیض کند و احساس مفید بودن آن مدام به واسطه بی توجهی‌ها تحلیل رود، آن وقت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ لذا به نظرم طرح تبعیض مثبت علاوه بر آنکه پیشران قانونی برای مشارکت زنان محسوب می‌شود پیشگیر نیز است و از پیدایش بسیاری از معضلات در حوزه زنان در آینده پیشگیری می‌کند.
نماینده مردم اصفهان خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس به راستی مامن بخش بزرگی از نخبگان جامعه است و ما همواره قدردان زحمات و خدمات کارشناسی آن هستیم اما به نظر نیاز به هم افزایی بیشتر و تعامل روان‌تر این مرکز با فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مجلس داریم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/17830/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«نفرین شاه باستانی ایران»؛ مهمترین یادگار تاریخ

ارکستری هارمونیک و زیبا از کشور مصر

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان

هشدار باران شدید در 21 استان

روایت خیری که در اوج نداری زائر اولی ها را به زیارت امام رضا می‌آورد!

ساخت مهره های شطرنج به شکلی زیبا

آرامگاه چوپان‌آتا در شهر زیبای کلاله

جدال دیدنی سگ ها با پلنگ برفی

مزارع معروف لاله ها در هلند

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

سرمربی جهانبخش، گزینه اول جانشینی کلوپ

عارف غلامی دوباره از لیست خط خورد

تمرینات سخت و اختصاصی ستاره‌های مصدوم پرسپولیس

21 سال پیش در چنین روزی؛ هت‌تریک تاریخی رونالدو مقابل منچستریونایتد

لب‌خوانی در جنجال بزرگ ال‌کلاسیکو؛ تکنولوژی نداریم

رأفت: نیمکت پرسپولیس از استقلال قوی‌تر است

اتهام بزرگ؛ پیکه از عربستان رشوه گرفت!‏

علی دایی پیگیر وضعیت ترانه علیدوستی شد

ویدئویی جدید از رفتارهای عجیب بنیامین بهادری!

به نظرتون سروش با حامد چه صحبتی داشت؟

پاسخ دوقلوهای سریال «پایتخت» به 2 سوال مهم

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

عوض شدن مسیر خوردو پس از تصادف!

سرعت دیوانه وار راننده های موتور سنگین!

کشتی گرفتن جالب دو سنجاب

گوناگون/ کشف تصویر 1800ساله «اسکندر مقدونی»

رفتار عجیب موش پس از شنیدن صدای جیغ!

خوراک مرغ لعاب دار و مجلسی درست کن

اگر قصد باروری دارید این خوراکی ها را حتما بخورید

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

دین‌محمدی: استقلال باید تمرکز بیشتری داشته باشد

جام ملت‌های آسیا؛ در انتظار شناخت 4 مسافر جام جهانی

لب‌خوانی اتفاق بزرگ ال‌کلاسیکو؛ آن شب چه گذشت!‏

سرمربی جهانبخش جانشین کلوپ در لیورپول؟

آلیسون بکر اوسمار ویرا را فالوو دارد

مصدومیت‌های تیم کلوپ تمامی ندارد

رکورد تراپ بانوان توسط مرضیه پرورش‌نیا شکسته شد

بهترین رکورد سرمربیگری اوسمار در پرسپولیس

نگرانی سپاهانی‌ها از تکرار اتفاقات ناگهانی در اهواز

پوچتینو: ثابت کنید اینجا اف‌سی کول پالمر نیست!‏

«هما» عاقبت راز خود را برملا کرد

حواشی یک توهین/ عذرخواهی نماوا پذیرفته نشد!

داریوش ارجمند: دولت باید به اقتصاد خانواده‌ها توجه بیشتری کند

پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه

آهنگ «فرش قرمز» با صدای شهاب رمضان

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین