آریا بانو

آخرين مطالب

تندگویان هشدار داد

ازدواج‌های صوری درپی افزایش «وام ازدواج» اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان این که افزایش وام ازدواج کمکی به افزایش میزان ازدواج در کشور نمی‌کند گفت: افزایش وام ازدواج بیش از این مقدار منجر به مشکلاتی نظیر ازدواج صوری یا کودک همسری به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی تندگویان در نشست خبری که به مناسبت هفته ازدواج برگزار شد افزود: امسال مجمع خیرین ازدواج کشوری برای اولین بار تشکیل می‌شود و از نوزدهم مرداد با حضور وزیر ورزش و جوانان آغاز به کار می‌کند. وزارت کشور نیز قول داده تا در این راستا و موضوعات مربوط به ثبت این تشکل حمایت‌های لازم را داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج نیز اظهار کرد: مشکل اصلی این قانون این است که قدیمی است و زمانی که به تصویب رسیده حتی سازمان ملی جوانان نیز تشکیل نشده بود. همچنین در این قانون وظایفی برای معاونت جوانان و وزارت ورزش و جوانان که بعد از تصویب این قانون در حوزه جوانان مشغول به کار شدند در نظر گرفته نشده است. این قانون باید حتما بازنگری شود چرا که موضوعات آن بسیار کلی است و حتی زمانی که درآن به وظایف دولت اشاره شده، مشخص نیست که کدام نهاد و بخشی از دولت مسئول اجرای قانون هستند.
به گفته‌ معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان مشکل اصلی این قانون، عدم تشکیل صندوق ذخیره‌ای بود که قرار بود توسط آن موضوعات مربوط به تسهیل ازدواج جوانان عملیاتی شود.
وی ادامه داد: به همین دلیل بعد از سوال مجلس در خصوص علت عدم اجرای قانون، از مجلس خواستیم تا این قانون را تعیین تکلیف کند تا وظایف دستگاه‌های مختلف در خصوص اجرای قانون مذکور مشخص شود.
تندگویان افزود:‌ البته مجلس در خصوص این قانون وارد حوزه‌ی بازخورد و دادگاهی کردن شده است اما به دلیل مبهم بودن قانون نتوانسته‌ایم کاری از پیش ببریم. معاونت جوانان در صورت بازنگری در این قانون در حوزه آموزش‌های حوزه ازدواج قادر است تا خدماتی را ارائه کند.
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص انتشار آگهی اخذ وام ازدواج به شکل صوری نیز گفت: برخی معتقد هستند که افزایش وام ازدواج دیگر به شکل گیری ازدواج کمکی نمی‌کند. بسیاری از متقاضیان وام ازدواج که در حال حاضر به بانک مراجعه می‌کنند درخواست رقم وام کمتری دارند چرا که قادر به پرداخت اقساط و باز پرداخت وام نیستند. در حال حاضر اقساط مربوط به وام 30 میلیونی ازدواج تا یک میلیون تومان می‌رسد که جوانان باید بتوانند از پس این اقساط بر بیایند.
تندگویان افزود: اگر این وام تبدیل به 50 میلیون شود نیز تاثیری در افزایش میزان ازدواج نخواهد داشت و از آنجایی که مجلس هر سال در زمان طرح لایحه، بودجه پیشنهاد افزایش این وام را می‌دهد باید در این خصوص کارهای کارشناسی و پژوهشی لازم را انجام دهد.
تندگویان در ادامه اشتغال ایمن و مسکن ارزان را از عوامل رونق ازدواج در کشور دانست و گفت: زمانی که این دو مورد برای یک جوان فراهم باشد این فرد دیگر نیازی به وام ازدواج ندارد. وقتی جوانی اشتغال ایمنی ندارد و ارتقای شغلی‌اش بر مبنای شایسته سالاری نیست چه وام بدهیم و ندهیم اتفاقی در این حوزه نمی‌افتد. آن هم در شرایطی که حتی اجاره یک واحد مسکن هم برای جوانان قابل تصور نیست.
وی با بیان اینکه افزایش رقم وام ازدواج باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی شده است، اظهارکرد: میزان ازدواج‌های ثبت شده در سال 97 در تهران حدود 550 هزار مورد بود که از این تعداد حدود 486 هزار مورد مربوط به شهرها و حدود 63 هزار مورد نیز مربوط به روستاها بود.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با بیان اینکه آمار طلاق در سال 97، 185 هزار مورد بود، گفت: حدود 64 هزار مورد مربوط به جامعه شهری و حدود 11 هزار مورد هم مربوط به جامعه روستایی بود.
تندگویان در ادامه مقایسه آمار ازدواج و طلاق را نادرست دانست و گفت: بین این دو مسئله ارتباط معناداری وجود ندارد چرا که نسبت ازدواج در بین واجدین شرایط برای ازدواج محاسبه اما طلاق به نسبت کل جمعیت متاهلان مقایسه می‌شود. به این ترتیب مقایسه این دو آمار درست نیست. با این وجود گفته می‌شود که به ازای هر سه ازدواج یک طلاق در کشور اتفاق می‌افتد.
وی در ادامه با اشاره به روند پرداخت وام ازدواج نیزاظهارکرد: تا پایان خرداد ماه امسال حدود 231 هزار نفر درخواست وام خود را ثبت کرده بودند که از این تعداد حدود 182 هزار نفر موفق به دریافت وام ازدواج خود شدند.
تندگویان با بیان اینکه در سال 96 در کل کشور حدود 605 هزار و 404 مورد ازدواج ثبت شده است، گفت: آمار طلاق در این سال نیز حدود 176 هزار مورد بوده است.
وی با اشاره به روند مناسب پرداخت وام ازدواج تاکید کرد: با وجود اینکه میزان وام ازدواج در سال 98 نسبت به سال قبل افزایش داشته است اما شاهد تغییری در روند ثبت ازدواج نبوده‌ایم. با این حال ساخت مسکن برای زوجین از طریق مجمع خیرین ازدواج راهی مناسب برای حل این موضوع است. این مسئله در برخی از استان‌ها پیگیری شده است و با تشکیل مجمع خیرین ازدواج فعالیت‌های ساخت و ساز خیرین روند آسانتری خواهد داشت.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به درخواست این معاونت برای ثبت ملی روز بدون طلاق در تقویم کشور نیز گفت: هر چند این موضوع کمکی به کاهش آسیب طلاق نمی‌کند اما با توجه به روز ازدواج حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) جنبه نمادین دارد.
تندگویان با بیان اینکه ازدواج ابعاد فرهنگی نیز دارد،اظهارکرد: در باورهای جوانان امروز تعهدپذیری با فرهنگ تشکیل خانواده رنگ باخته است و بسیاری از جوانان زیر بار تعهد ازدواج نمی‌روند و به همین دلیل موضوعاتی مثل ازدواج سفید مطرح شده است. وزارت آموزش و پرورش باید خانواده محوری را در مدارس آموزش دهد و ایجاد سرفصل‌های جدید آموزشی در زمینه ازدواج و خانواده می‌تواند به این موضوع کمک کند.
وی در پایان به تفاهمنامه وزارت ورزش و جوانان با نیروهای مسلح برای آموزش‌های مهارت زندگی و اشتغال به 40 هزار نفر گفت: در موضوع ازدواج، مباحث فرهنگی در کنار مباحث اقتصادی نقش پررنگی دارند. مهاجرت، به هم ریختگی محلات و از بین رفتن بافت‌های فرهنگی باعث کاهش ازدواج در کشور شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/180218/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود