آریا بانو

آخرين مطالب

در گفت‌و گوی تفصیلی با یک جامعه شناس عنوان شد

سهم کارگران اقماری در تشدید اعتیاد زنان هرمزگان اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - بندرعباس- استان هرمزگان به لحاظ مصرف مواد مخدر زنان در رده چند استان اول نیست، اما بافت اجتماعی آن به دلیل پدیده جابه‌جایی جمعیت ناشی از کارگران اقماری و فصلی، مهاجران و سایر گروه‌های مسافری به خصوص در بندرعباس و قشم به شدت آسیب‌پذیر است.

این حجم جا به جایی جمعیت در استان هرمزگان به‌ویژه شهر بندرعباس و جزیره قشم بسیار زیاد بوده و از همین روست که موضوع جابه‌جایی جمعیت، وضعیت ویژه‌ای در بحث افزایش مواد مخدر و اعتیاد ایجاد کرده‌است به‌خصوص این‌که با ضعف نظارت اجتماعی روی گروه‌های در حال جابه جایی مواجه‌ایم.
آمارها نشان می دهد در سال گذشته(مهرماه97) 268 نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی در استان هرمزگان مسموم شدند که از این تعداد 22 نفر جان باختند؛ در میان مسموم‌شدگان 132 نفر دیالیز شدند که در میان آنها 10 نفر زن بودند و این پایان یک عیش و نوش غافلگیرانه بود که تبعات اجتماعی نگران‌کننده‌ای را به همراه داشته و دارد.
از دیگر چالش‌های اساسی در اعتیاد بانوان می‌توان به فقدان فرهنگ سازی و نبود زیرساخت‌ها برای ترک اعتیاد این قشر از جامعه اشاره کرد و از طرفی در استان هرمزگان تنها یک مرکز ترک اعتیاد زنان وجود دارد که در بندرعباس مستقر است.
به دنبال بررسی این چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد زنان و ارائه راهکارهای جامعه‌شناختی با "یاسر رستگار جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان" به گفت و گو نشستیم.
وی با بیان اینکه «بخش زیادی از زمینه‌ها و بسترهای اعتیادآفرین در زنان و مردان مشترک است»، معتقد است: کمتر آسیب اجتماعی وجود دارد که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به اعتیاد ارتباطی نداشته باشد و این مساله در خصوص زنان پیچیده‌تر است.
ایرنا: با توجه به سرعت گرفتن مصرف مواد مخدر در بین زنان تفاوت اعتیاد زنان با مردان در چیست؟
رستگار: زنان برای دستیابی به استقلال اقتصادی به مراتب با مشکلات بیشتری مواجه هستند و از طرفی ساختارهای فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران وضعیت تبعیض‌آمیزی را برای آنان ایجاد کرده‌است، لذا زنی که گرفتار اعتیاد می‌شود به دلیل جایگاه فرودستی وی و نداشتن استقلال مالی و معیشتی، با آسیب‎های مضاعفی روبرو است.
عموم پژوهش‎ها نشان می‌دهد زنان در مقایسه با مردان در برابر فشار همسالان، آسیب پذیرتر هستند و فشارهای عاطفی بیشتری تجربه می‎کنند به همین دلیل به طور معمول آشنایی زنان با مواد مخدر و مساله اعتیاد از طریق نزدیک‌ترین افراد آنها اتفاق می‌افتد به نحوی که بنابر یافته‌های برخی مطالعات، 80 درصد معتادان زن، همسران معتاد یا پدر و برادران معتاد داشته‌اند.
درحالی که مرد معتاد لزوما همسر معتاد ندارد، لذا این مساله حاکی از آن است که زن در فضای عاطفی و صمیمی با همسر و خانواده خود نیز آسیب‌پذیر است، به همین دلیل است که وقتی یک زن از طریق همسر خود معتاد می‌شود در نتیجه مداخله پیچیده‌تر می‌شود.
یکی دیگر از عوامل خاص زنان برای روی آوردن به سمت مواد مخدر درمان آسیب‌های جسمی(بیماری‌های مزمن و دردهای مفصلی) است که در برخی پژوهش‌های انجام شده به آن اشاره شده‌است.
تجربه همراهی کردن با دوستان صمیمی در زنان بیشتر از مردان است، «قدرت نه گفتن در دختران» به دلیل خصلت‌های عاطفی، به پیشنهادهای همسالان برای استعمال مواد مخدر کمتر است
ایرنا: وضعیت اعتیاد زنان در استان هرمزگان با سایر استان‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رستگار: در استان هرمزگان پژوهش منسجم منتشرشده‌ای در حوزه اعتیاد زنان ندیدم، اما مرور نتایج پژوهش‌های منتشرشده به این امر اشاره دارد که زمینه و بستر روی آوردن زنان به سمت مواد مخدر در بسیاری از استان‌ها تقریبا یکسان بوده‌است.
نکته قابل توجه دیگر این است که استان هرمزگان به لحاظ مصرف مواد مخدر زنان جزء چند استان اول نیست، اما این استان به دلیل پدیده جابه‌جایی جمعیت (کارگران اقماری و فصلی، مهاجران و سایر گروه‌های مسافری) به خصوص در بندرعباس و قشم به شدت آسیب‌پذیر است.
این حجم جا به جایی جمعیت در استان هرمزگان به‌ویژه شهر بندرعباس و جزیره قشم بسیار زیاد بوده و از همین روست که موضوع جابه‌جایی جمعیت، وضعیت ویژه‌ای در بحث افزایش مواد مخدر و اعتیاد ایجاد کرده‌است به‌خصوص این‌که با ضعف نظارت اجتماعی روی گروه‌های در حال جابه جایی مواجه‌ایم.
ایرنا: تفاوت اعتیاد دانشجویان دختر با سایر همنوعان آن‌ها در چیست؟
رستگار: اگر در گذشته کشور 55 تا 60 درصد مصرف مواد مخدر به تریاک مربوط می‌شد و تریاک در الگوهای مصرف رتبه اول را داشت، در چندسال اخیر مصرف حشیش و ماری جوانا و گل به سرعت در حال افزایش است.
با توجه به کاهش سن اعتیاد و زنانه شدن آن و براساس پایش سال‌های 90 به بعد در برخی پژوهش‌های انجام شده ماده مخدر گل رتبه دوم دارد.
هم‌چنین در بین مصرف کنندگان گروه سنی 15 تا 30سال ( نوجوان، دانش آموزان و دانشجویان) نیز ماده گل در آینده نزدیک جایگزین برخی مواد صنعتی می‌شود.
براساس یک پیمایش ملی توسط وزارت علوم بر روی بیش از 2 هزار دانشجوی حدود 20 دانشگاه مرکز استان‌ها، مشخص شد دانشجویانی که در خانه‌های مجردی ساکن هستند مصرف مواد مخدر در آن‌ها به مراتب بیشتر بود.
ضمن این‌که مصرف مواد مخدر بین پسران دانشجو بیشتر از دختران بود، علاوه بر آن در بین دانشجویان و نوجوانان امروزه مصرف الکل به طرز معناداری درحال رشد است درحالی که اگر در سال‌های بسیار قبل‌تر مصرف آن کمتر از پنج درصد بوده امروز این میزان مصرف به 15 تا 20 درصد نزدیک می‌شود.
مصرف موادی مثل گل، حشیش و ماری جوانا و سایر مشتقات گیاه شاهدانه نیز امروز بالای 20درصد گزارش می‌شود.
در برخی دکه‌های نشریات به راحتی مواد مخدر مثل گل و ماری جوانا به فروش می‌رسد در واقع این محیط‌ها مواد مخدر برای نوجوانان و جوانان قابل دسترسی است و از طرفی شیوه مصرف این مواد چون نیازی به تشریفات ندارد و چون به لحاظ دسترسی آسان بوده و سرعت اثر آن نیز بالاست، لذا مصرف آن در جامعه بیشتر می‎شود.
ایرنا: اعتیاد زنان بیشتر در چه محیط‌های خطرناک‌تر است؟
رستگار: آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه های ورزشی، یک فضای کاملا زنانه است و این بخش‌ها به شدت پنهان مانده و از طرفی داده‌های آماری و تجربی نیز در این محیط‌ها آماری موثقی در دسترس نیست لذا در هر مکان تک‌جنسیتی چه زنانه و چه مردانه، رفتارهای پرخطر در آن زیاد است، زیرا نظارت‌ها بسیار کمتر بوده از طرفی تاثیرپذیری افراد نیز در این محیط های تک جنسی بیشتر است.
ایرنا: به طور خاص‌تر اعتیاد زنان چه تبعات اجتماعی و فرهنگی را به دنبال دارد که برای جامعه نیز خسارت‌زاست؟
رستگار: اعتیاد زنان به دلیل نقش مادری و همسری آن‌ها ویران‌گرتر است، زیرا مادر معتاد علاوه براین‌که می‌تواند فرزند خود را با روش‎های مختلفی از جمله در زمان حاملگی و شیردادن و حتی بعد از آن معتاد کند، اما انتقال اعتیاد از طریق پدر به فرزند بسیار کمتر اتفاق می‌افتد.
نکته دوم ناکارآمدی مادر در ایفای نقش‌های مادری و همسری کلیت خانواده را دچار اشکال جدی می‌کند درحالی که پدر یک خانواده وقتی معتاد باشد همسر مرد تمامی تلاش خود را به کار می‌گیرد تا کمبودهای پدر خانواده را برای فرزندان جبران ‌کند، اما وقتی مادر خانواده معتاد باشد فروپاشی خانواده با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد.
چون زنان در بیرون از خانواده حمایت نمی‌شوند و از نظر اجتماعی بیشتر مورد تحقیر قرار می‌گیرند، لذا برچسب (داغ ننگی) که یک زن معتاد تجربه می‌کند بسیار شدیدتر از مرد معتاد در یک خانواده است.
از طرفی کمبودها از جمله نبود مرکز درمان اعتیاد زنان روند درمان و امکان بازگشت به زندگی عادی را سخت‌تر می‌کند؛ بنابراین اعتیاد زنان هم به لحاظ شخصیتی و هم اجتماعی با تحقیرهای شدیدتر، طرد اجتماعی و کاهش امید به آینده همراه‌است.
اسکان‌های غیررسمی در پیچ خم ساماندهی
ایرنا: توصیه و راهکار جامعه‌شناختی شما به مسوولان و دست‌اندرکاران حوزه اعتیاد چیست؟
رستگار: طبق آمارهای رسمی حدود 40 درصد اسکان غیررسمی در بندرعباس وجود دارد، درحالی که توجه به سرمایه‎گذاری‌ها و سیاست‌گذاری‌های استان باید به سمت بازسازی و احیا محلات حاشیه نشین برود در واقع در بحث ارائه راهکار ابتدا باید وضع حاشیه‎نشینی و اسکان‌های غیررسمی را ساماندهی کرد.
در مناطق غیررسمی چه کار فرهنگی می‌توان انجام داد؟ این یک پرسش اساسی است که مسوولان و دست اندارکاران بخش شهرسازی، می‌توانند در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله بحث اعتیاد از نظرات صاحب‌نظران حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاهی استفاده کنند.
وقتی در این محله‌ها با فقر ساختاری مواجه هستیم کارفرهنگی جواب نمی‌دهد. به‌عنوان مثال فردی که مصرف‌کننده شیشه است و سقف خانه‌اش روی سرش خراب می‌شود مگر می‌توان به او گفت بروشور آموزشی را مطالعه کند؛ بنابراین در مساله اعتیاد در طبقات پایین و حاشیه‌نشین باید اقدامات زیربنایی و ساختاری انجام گیرد و از طرفی نباید مشکلات ساختاری را نادیده گرفت و در رسانه‌ها و جامعه دانشگاهی نیز باید تلاش‌ کنیم این حساسیت و نگرانی نسبت به مساله اعتیاد زنان ایجاد کنیم.
اعتیاد زنان نیازمند حساس‌سازی(برجسته مساله)است، تغییرالگوهای مصرف یک مساله جدی است، لذا در گفتمان‌های عمومی نیاز به بازنشر اطلاعات داریم به شکلی که مردم را نسبت به این مساله حساس و نگران کنیم، لذا باید به سمتی پیش برویم که متمرکز بودن برنامه‌های درمان که درحال حاضر برای مردان است به سمت زنان نیز پیش برود. هم‌چنین برای جبران بخشی از موانع مالی دولتی می‌توان از ظرفیت خیران اجتماعی در ساخت خانه‌های امن زنان رهاشده، مرکز ترک اعتیاد و... استفاده کرد، لذا توصیه من این است که انجمن خیران اجتماعی نیز باید فعال شود.
کلام آخر
اعتیاد به عنوان بلای خانمان‌سوزی امروز جامعه دختران و زنان را دچار آسیب‌های جدی کرده است و بنا بر آمار رسمی حدود 2 میلیون و 800 هزار نفر در کشور آلوده مواد مخدر هستند که سهم زنان از این آمار به 10 درصد رسیده‌است.
از طرفی نیز براساس آمارهای بین‌المللی 33 درصد از معتادان جهان را زنان تشکیل می‌دهند این درحالی است که بر اساس آماری از سوی مشاور امور زنان در ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در سال 96 در ایران 7 درصد از جمعیت معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند و امروز در سال 98 این رقم دست کم به 10 درصد رسیده است، لذا ارائه راهکارهای پیشگیرانه برای حفظ جامعه سالم ضرورتی دوچندان دارد.
گفت و گو از فرنگیس حمزه یی
9887/6048

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/182243/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بجران کمبود 3 داروی اصلی برای این بیماران

خطر ناباروری با این نوع از رژیم های لاغری

دارالترجمه رسمی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

با 7 مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

کبد سالم با مصرف این ویتامین ها

ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است