آریا بانو

آخرين مطالب

درآمد سلبریتی‌های ایران در مقایسه با همتایان خارجی‌شان چقدر است؟ اقتصادي

درآمد سلبریتی‌های ایران در مقایسه با همتایان خارجی‌شان چقدر است؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو -

دنیای اقتصاد / درآمد سلبریتی‌های ایران در مقایسه با همنوعان خارجی‌شان ناچیز است. اما همین درآمد در مقایسه با میانگین درآمدها در ایران بسیار بالا و چشمگیر است.
یکی، دو سالی است که ماجرای سلبریتی‌ها در رسانه‌های ایران داغ است. شیوه درآمدزایی و غیرشفاف بودن درآمدهای آنان از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این مدت بحث برانگیز شده است. سلبریتی‌های ایرانی عموما یا بازیگر سینما هستند ‌یا خواننده یا فوتبالیست. به رغم اینکه گروه‌هایی از فوتبالیست‌ها قراردادهای نسبتا شفافی دارند و رقم درآمدهایشان مشخص است، باقی سلبریتی‌ها به ویژه بازیگران سینما مناسبات و معادلات درآمدیشان را از چشم رسانه‌ها پنهان می‌کنند. این در حالی است که در همه کشورهای توسعه‌یافته دستمزد بازیگران در هر فیلم و در طول سال به‌صورت شفاف اعلام می‌شود.
حالا افزون بر درآمدهای حرفه‌ای،‌ بسیاری از سلبریتی‌ها دست‌به کار تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی شده‌‌‌اند. تبلیغات در صفحه‌های پربازدید سلبریتی‌ها یک روال معمولی در همه جای جهان است. هرکسی به فراخور شمار فالوورهایش درآمدی خاص از تبلیغات دارد. بسیاری از سلبریتی‌های معروف جهان درآمدهای مشخصی از تبلیغات در صفحه‌هایشان دارند و البته مالیات مربوط به این نوع درآمد را نیز به دولت‌هایشان پرداخت می‌کنند. در این باره نیز رسانه‌ها درباره میزان درآمد تبلیغاتی چهره‌های معروف و رتبه‌بندی آنها هر سال گزارش‌هایی را منتشر می‌کنند. با این حال در ایران نه تنها درآمد حرفه‌ای سلبریتی‌ها مشخص نیست و طبیعتا مالیات بر درآمد حرفه‌ای‌شان با اما و اگرهای زیادی همراه است، در حوزه تبلیغات نیز درآمدهای قابل‌توجه و البته پنهان دارند.
بر خلاف نظر برخی از کارشناسان، نمی‌توان و نباید تبلیغات سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی را محدود یا ممنوع کرد. در واقع اینستاگرام، تلگرام و... پلت‌فرم‌هایی هستند که فضایی را برای فعالیت افراد در شبکه اینترنت فراهم می‌کنند. مقابله با امکانات و دسترسی‌های این پلت‌فرم‌ها امکان‌پذیر نیست و جهان شبکه‌ای شده که به سادگی می‌تواند هرگونه محدوده و ممنوعه‌ای را دور بزند. از این حیث نه با ایجاد ممنوعیت و محدودیت بلکه با ایجاد ساختاری برای شفاف شدن درآمدها به‌ویژه برای سلبریتی‌ها می‌توان همچون بسیاری دیگر از کشورهای توسعه‌یافته جهان، با این موضوع کنار آمد. درآمد سلبریتی‌های ایران در مقایسه با همنوعان خارجی‌شان ناچیز است. اما همین درآمد در مقایسه با میانگین درآمدها در ایران بسیار بالا و چشمگیر است. در جدولی که در این گزارش می‌بینید،‌ می‌توانید رقم درآمد سلبریتی‌های ایرانی و خارجی را در شبکه اجتماعی اینستاگرام مقایسه کنید. البته اعداد و ارقامی که برای صفحات سلبریتی‌های ایران اعلام شده هنوز رسمیتی ندارد. در واقع بسیاری از رقم‌های تبلیغاتی هنوز اعلام نشده و در کنار این موضوع رقم‌هایی تا 200 میلیون تومان هم برای تبلیغ در صفحات برخی از این چهره‌ها اعلام شده است. با این همه اعدادی که در جدول زیر برای سلبریتی‌های ایرانی می‌بینید، رقم‌های میانگینی است که احتمالا به واقعیت هم نزدیک است. نباید از یاد برد که برخی از پرفالوورتر ترین بازیگران و خواننده‌های ایرانی در صفحات رسمی خود تبلیغات نمی‌گذارند.
روی دیگر سکه
نخستین بار سال 94 بود که فهرستی از پرفالوور‌ترین سلبریتی‌های ایرانی در اینستاگرام منتشر شد؛ آنهایی که نه به واسطه اینستاگرام بلکه در دنیای واقع و به واسطه هنر و مهارتشان دیده شدند. اما این همه ماجرا نبود. مدت زیادی طول نکشید که ارزش‌ها و الگوهای جذب مخاطب در فضای اینترنت تغییر کرد. در همین زمان زمزمه‌های از سویی برخی از بازیگران شنیده شد که نسبت به نحوه انتخاب بازیگران از سوی کارگردان‌ها معترض بودند و اظهار می‌کردند کارگردان‌ها در انتخاب بازیگران بیش از آنکه به توانایی بازیگر در ایفای نقش بیندیشند، به تعداد فالوورهای آن بازیگر می‌نگرند. این موضوع به یک پارادایم در انتخاب بازیگران سینما تبدیل شد. هم‌اکنون نیز بسیاری از منتقدان تبلیغات سلبریتی‌ها در فضای مجازی معتقدند که این شیوه باعث شده است تا فیلمسازان نیز به جای انتخاب بازیگران مناسب برای نقش‌هایشان،‌ از چهره‌هایی استفاده کنند که تعداد فالوورشان بالاست تا بتوانند از صفحه آنان برای تبلیغ و فروش فیلم‌هایشان کمک بگیرند. این نکته باعث شده است تا بازیگران سینما نیز بیش از همیشه تلاش کنند تا فالوور جذب کنند. در واقع مکانیزم تولید آثار سینمایی در ایران مدتی است که دستخوش معادلات بازاریابی و جذب فالوور در اینستاگرام شده است. در یکی، دو سال گذشته استفاده از صاحبان صفحه‌های پرفالوور که حتی بازیگر نبودند نیز به یک روال در فیلمسازی تبدیل شده است. این وضعیت به رغم همه انتقادها تشدید شد؛ زیرا تعداد بالای فالوورها همچنان که جذابیت سلبریتی‌ها برای انتخاب از سوی فیلمسازان را بیشتر می‌کرد درآمد آنان را از تبلیغات نیز افزایش می‌داد.
پایان‌بندی
مدتی است که موضوع سلبریتی‌ها در رسانه‌ها با تحلیل‌های انتقادی بیشتری مورد توجه قرار می‌گیرد. برخی حضور آنان در برنامه‌های تلویزیونی را نمی‌پسندند و برخی دیگر مرجع شدن آنان را برای گروه‌های اجتماعی به انتقاد می‌کشند و برخی نیز درآمدهای آنان را در کانون توجه قرار می‌دهند. واقعیت آن است که در جامعه ما حضور سلبریتی‌ها به ویژه در فضای مجازی نیازمند یک مدیریت منصفانه است. نه می‌توان امکانات جهان شبکه‌ای را برای آنان محدود کرد و نه شایسته است که فضای فعالیت آنان را در شرایط غیرشفاف حفظ کرد. نسخه‌های مدیریتی بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در این باره می‌تواند راهگشا باشد تا با بازنگری در درآمدهای تبلیغات فضای مجازی این بازار را نیز شفاف کرد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ماجرای واردات لوازم آرایشی با پولِ دارو

تعداد زندانیان مهریه به کمتر از هزار نفر رسید

میزان سهمیه بنزین با کارت سوخت آزاد نصف شد !

آخرین روند وصول 20 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق شده شستا

مراکز خرید ارزان در تهران کجاست؟

آغاز پرداخت پاداش بازنشستگان و فرهنگیان

چه مدارکی برای تعویض کارت ملی لازم است؟

حذف چهار صفر از پول چه بلایی سر ریال می آورد ؟ | پارسه در راه است !!!

هزینه هنگفت خرید الکل و مواد مخدر توسط آمریکایی‌ها

قصه پرغصه سوء‌استفاده مفسدین اقتصادی از افراد بی بضاعت

جزییات حذف 10 درصد اضافه بیمه شخص ثالث تاکسی‌ها

ثبت شماره شبای بانکی جهت واریز سود سهام عدالت!

صندوق عقب پژو 206 و جزئیات هزینه 250 میلیون دلاری اش!!

شرایط بیمه و دریافت حقوق بازنشستگی زنان خانه‌دار

بیش از 11 درصد از تولید ناخالص ملی صرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود

افزایش 29 درصدی شهریه مهدهای کودک تهران/ کلاس‌های فوق برنامه اجباری نیست

افزایش سهم اشتغال روستایی به 23.5 درصد در کشور/ 25 درصد روستاییان عضو صندوق بیمه روستایی

392 پرونده قمار با 96 میلیارد تومان گردش در 5 ماه

انتقاد از قیمت بالای قبر در مکان‌های ویژه در صدا وسیما

فاجعه بیکاری و تفاوت دستمزد زنان با مردان!

بهترین سیستم‌های بازنشستگی متعلق به کدام کشورها است؟

آخرین مهلت بخشودگی جرائم کارفرمایان/ راهکارهای پرداخت بدهی

ازدواج‌ های صوری جوانان ایرانی برای استفاده از وام ازدواج!!

معافیت‌های مالیاتی در چه مواردی شامل پزشکان می‌شود؟

اى که دستت مى رسد، دستى بگیر + فیلم

15 نکته طلایی برای جلوگیری از اتلاف وقت در زندگی و کار

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چگونه محاسبه می‌شود؟

5 توصیه استفاده از رسانه اجتماعی در کسب و کارهای کوچک

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تغییر کرد

دعوت کمیته امداد از کارآفرینان برای مشارکت در برنامه‌های اشتغالزایی

توزیع نذورات عید قربان بین نیازمندان در سریعترین زمان ممکن

توضیحات وزارت رفاه درخصوص تغییر مدیرعامل صندوق بازنشستگی

به روز رسانی پرداخت وام ازدواج در کشور/پرداخت وام ازدواج به جوانان در کمتر از یک ماه

تغییر مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری/پیشنهادی برای باز شدن گره از کار نوازندگان خیابانی

افزایش سرمایه بیش از 5 هزار میلیارد تومانی در شرکت‌های تابعه شستا

نذورات قربانی تهرانی‌ها از مرز 28 میلیارد ریال گذشت

چرا گوشت قربانی حجاج ایرانی به کشور برنگشت؟

حکم خرید و فروش در سامانه بیت کوین چیست؟

دختر 17 ساله‌ای که با سمبوسه روی پای خودش ایستاده!

8 دلیل موفقیت زنان در مدیریت مالی

یک بانوی کارآفرین: شکست مانع ترقی و پیشرفت نیست

کارآفرینی راهکاری موثر در جهت ایجاد اشتغال و درآمد برای زنان است

افزایش قیمت گوشت سبب کاهش ضریب امنیتی دامداری ها شده است

از سال دیگر پراید هم کنار پیکان می‌رود

درآمد سلبریتی‌های ایران در مقایسه با همتایان خارجی‌شان چقدر است؟

تشریح فرآیند بازنشستگی خبرنگاران با 20 سال سابقه

نرخ بیکاری در ایران از سال 2008 تا 2018

رایزنی برای پرداخت غرامت مرخصی 9 ماهه زایمان/طرحی برای کاهش رقم پرداختی «بیمه زنان خانه‌دار»

اهدای 888 کمک هزینه به زوج‌های جوان

دریافت وجه اختیاری توسط مدارس از والدین هم تخلف است