آریا بانو

آخرين مطالب

ردپای آلرژی غذایی در استفراغ کودکان پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
ردپای آلرژی غذایی در استفراغ کودکان
٧٣٩
٠
صدا و سیما / این عارضه در مواردی با منشا ویروسی و باکتریایی خطرناک همراه است و باید سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه شود، زیرا استفراغ کودک به سادگی می‌تواند خطراتی از جمله کاهش رشد کودک، ترس از تغذیه، برهم خوردگی تعادل آب و الکترولیت‌های ضروری بدن و از همه مهمتر کاهش شدید آب در­ کودکان بویژه زیر 2 سال را به همراه داشته باشد.
اما جدا از استفراغ‌هایی با علل ویروسی و باکتریایی­، مواردی هستند که کودک را به تخلیه کامل معده یا همان استفراغ می‌کشاند از جمله مواردی همچون آلرژی‌های (حساسیت‌های غذایی) که در بیشتر موارد توسط والدین به سادگی قابل شناسایی نیست.
دکتر فرید ایمان زاده فوق تخصص گوارش و کبد و رئیس بیمارستان کودکان مفید در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در این باره می‌گوید: استفراغ در کودکان نو پا و شیرخواری که به تازگی غذای کمکی خود را­ شروع کرده اند به تعداد یک یا 2 بار در روز جای نگرانی ندارد آنچه مهم است توجه به این نکته است که استفراغ با کاهش وزن، ­ کم آبی، بی حالی، تب و بیرون روی برای کودک همراه نباشد، زیرا این موارد نشان دهنده ابتلای کودک به یک عامل ویروسی یا باکتریایی است.
ایمان زاده­ درخصوص استفراغ‌های کودکان با منشاء حساسیت غذایی می‌افزاید: استفراغ‌های مرتبط با علائم حساسیت از چند ساعت تا چند روز پس از اضافه کردن یک ماده غذایی جدید به رژیم غذایی کودک رخ می‌دهد به گونه‌ای که مادر قادر به شناسایی آن خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه استفراغ در کودکان مبتلا به حساسیت غذایی با علائمی از جمله اگزما، خس خس سینه، گرفتگی بینی و در موارد شدید‌تر خون در مدفوع همراه است، ادامه می‌دهد:­ اولین فردی که قادر به شناسایی علل حساسیت غذایی در بروز استفراغ‌های یک کودک خواهد بود مادر است، زیرا کودک بیشترین زمان را با مادر سپری می‌کند و تحت نظارت او غذا می‌خورد.
تشخیص حساسیت غذایی در کودکان نیازمند مشورت با پزشک است، زیرا آزمایش‌های پوستی یکی از اولین راه‌ها برای پی بردن به این عارضه در کودکان خواهد بود.
این فوق­ تخصص گوارش و کبد می‌افزاید: پس از انجام دادن آزمایش‌های تخصصی برای پی بردن به ماده حساسیت زا در سبد غذایی کودک اولین گام برای پیشگیری از بروز استفراغ ناشی از حساسیت غذایی، حذف ماده حساست زا خواهد بود پس از چند روز از حذف ماده حساسیت زا علایمی از جمله حساسیت‌های پوستی، استفراغ، بدخوابی و سایر علائم به خودی­ خود رفع خواهند شد البته در برخی موارد بنا به توصیه پزشک نیاز است تا در کنار اصلاح رژیم­ غذایی کودک درمان دارویی از خانواده آنتی هسیتامین‌ها ­برای کودک در نظر گرفته شود؛ بنابراین گزارش بیشترین موادی که در کودکان موجب استفراغ ناشی از حساسیت غذایی می‌شود در موادی، چون شیر گاو (پروتیئن گاوی) تخم مرغ، مغز‌ها و برخی غذا‌های دریایی دیده می‌شود که بنابر توصیه پزشکان این مواد از رژیم غذایی کودک حذف و جایگزینی برای آن انتخاب می‌شود.
حساسیت‌های غذایی در همه کودکان بروز نمی‌کند و از سطح خفیف تا شدید را در بر می‌گیرد. آنچه مهم است شناسایی علائم حساسیت‌های غذایی کودک برای­ والدین است که می‌تواند جلوی پدیده استفراغ در او را بگیرد.
دکتر عباس مومن زاده فوق تخصص عفونی اطفال می‌گوید: نمی‌توان درصد مشخص از موارد استفراغ در کودکان را به حساسیت غذایی اختصاص داد، اما در میان بیماران روزانه شاهد بروز این پدیده براثر حساسیت‌های غذایی هستیم، اما باید گفت: استفراغ ناشی از حساسیت‌های غذایی شاید همچون موارد ابتلای ویروسی و باکتریایی با تب همراه باشد، اما اگر درمان نشود می‌تواند به مشکلات گوارشی و حتی اختلال در بلع کودک منجر شود بنابراین نباید به این عارضه بی توجه بود.
مومن زاده ادامه­ می‌دهد: به همین علت توصیه ما به والدین این است که با توجه به ضعف سیستم ایمنی در کودکان، غذای کمکی قبل از 6 ماهگی آغاز نشود و تا 6 ماهگی کودک فقط و فقط از شیرمادر تغذیه شود، زیرا تغذیه زودهنگام با سایر مواد غذایی خود می‌تواند زمینه ساز بروز حساسیت‌های غذایی در کودکان و عوارض دیگر باشد.
اگر کودکتان وزن خوبی دارد و روند­ رشد و پایش رشدش در مراکز بهداشتی به خوبی رصد می‌شود از هر نوع وسواس در تغذیه بیش از کودک خود پرهیز کنید، زیرا تغذیه بیش از حد­ برای کودک خود می‌تواند موجب بروز مشکلاتی از جمله استفراغ شود و این عارضه ترس کودک از تجربه مواد غذایی جدید را به همراه خواهد داشت.
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی اطفال با اشاره به داشتن یک الگوی مشخص در جایگزینی مواد جدید در غذای کودک همچنین می‌گوید: توصیه ما پزشکان­ به والدین این است که هر ماده جدیدی بین 5 تا 7 روز در غذای کودک قرار داده شود تا هر نوع حساسیت احتمالی در کودک قابل ملاحظه باشد و در صورت بروز مشکل بتوان شرح حال مناسبی از تغذیه کودک به پزشک ارائه داد.
آنچه مسلم است استفراغ درکودکان امری طبیعی است و نباید با بروز آن دستپاچه شد فقط با حفظ خونسردی باید با شناسایی به جا از عوامل بروز و مراجعه به پزشک در پیشگیری از بروز این عارضه جلوگیری کرد.
گزارش از طیبه کارگر.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/182510/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اختلال بازی چیست ، علل و راه های درمان

راه مراقبت از ذهن در فصل سرما

خوابی بی نظیر را تجربه کنید

چرا غُر زدن حس خوبی دارد؟

چگونه استرس و اضطراب را کنترل کنیم؟

بیماری های روانی از طریق والدین به جنین منتقل می شود؟

ابتلا به افسردگی، 8 دلیل پنهان دارد!

آیا برای مشاوره به روانشناسان مراجعه می کنید ؟

10 فرد سمی که باید هر چه سریع تر از خودتان دور کنید!!

چرا گاهی احساس بدبختی می‌کنیم؟

با دیدن این 7 نشانه به دوستی های خود پایان دهید

افسردگی پاییزی، با دلشوره و افسردگی پاییزی چه کنیم؟

اضطراب مانعی برای درمان شوره‌سر

چه کسانی بیشتر در معرض افسردگی‌ هستند؟/مشخصات افراد افسرده

اینقدر به خودتان فشار نیاورید!

با آلزایمری‌ها چگونه رفتار کنیم؟

چرا خانم‌ها روی ظاهرشان بیش از حد حساس‌اند

علت بدبینی برخی افراد چیست؟

روانشناسی رنگ آبی

مراقب اختلالات روانی نوجوانان باشید

مادر وسواسی ام قبول نمی کند که به شدت وسواس دارد!

نتایج نظرسنجی زنان شادتر هستند یا مردان ؟

نقش شبکه‌های مجازی در درمان افسردگی

هفت دلیل برای کسل بودن و کمبود انرژی شما

بهداشت روانی چیست؟

اگر شما هم دچار خودانتقادی مخرب هستید، بخوانید

دلایل اصلی پایین آمدن عزت نفس

پیامدهای سرنوشت‌باوری (تقدیرگرایی)

اوج افسردگی پاییزی چه زمانی است؟

علائم کمبود اعتماد به نفس در خودتان را بشناسید

ارتباط هورمون استرس با عملکرد بد حافظه افراد مسن

مهربانی و صداقت: آیا می‌توان یکی را به‌تنهایی داشت؟

کمال گرایی تهدیدی برای سلامتی روانی

این رنگ ها تاثیر منفی روی احساسات تان می گذارند!!

خوره‌ای که مغزتان را می‌خورد

استرس های روانی باعث فشار خون و کهیر می شود

سلامت روانی نوجوانان دوجنسیتی در معرض خطر بیشتر

عکس پروفایل شما چه حقایقی را در مورد شخصیت تان بر ملا می کند؟

انواع روان درمانی و مشاوره + مزیت های مراجعه به روانشناس

ترس‌هایی که مانع پیشرفت می‌شوند

استرس، مغز را کوچک می‌کند

نشانه‌های هشدار دهنده تاثیر منفی تنهایی بر سلامت

شب بیداری علت شکست های عاطفی

10 جمله ممنوعه در محل کار!!

علائم فشار روانی بر مراقبت‌کننده از بیمار مبتلا به آلزایمر

فکر کردن باعث شارژ شدن مغز می شود

این جملات را هرگز در پیامک تان نگویید!!

دروغگویی یا چاپلوسی

درمان بی خوابی شبانه تنها در 60 ثانیه

مادران افسرده، فرزندان افسرده تربیت می‌کنند