آریا بانو

آخرين مطالب

اشتهای کاذب فست‌فودی! پزشکي

اشتهای کاذب فست‌فودی!

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلامانه: محققان همیشه از مضرات فست‌فودها گفته‌اند و به مردم نسبت به مصرف آنها هشدار داده‌اند، اما با تمام این اوصاف، هنوز هم میانگین مصرف فست‌فودها در جهان بسیار بالاست.
به گزارش سلامانه به نقل از جام‌جم، چاقی و اضافه‌وزنی که در میان بسیاری از افراد مشاهده می‌کنیم، نتیجه بی‌تحرکی و فست‌فودهایی است که مصرف بالایی دارد و از سوی دیگر، اشتهای کاذبی ایجاد می‌کند که فرد را به خوردن بیشتر آن وامی‌دارد.
بلایی به‌نام غذای فرآوری شده
افرادی که غذاهای فرآوری ‌شده بیشتری مصرف می‌کنند، کالری بالاتری به‌دست آورده و دچار اضافه‌وزن و چاقی می‌شوند. این غذاها که به غذاهای فرآوری‌شده معروفند، حاوی موادی چون روغن‌های هیدروژنیزه، شربت ذرت با فروکتوز بالا، مواد طعم‌دهنده و مواد امولسیون‌کننده هستند. مواد موجود در این غذاها جذب مرکز پاداش مغز شده و در نتیجه باعث اشتهای کاذب می‌شود.
شربت ذرت با فروکتوز بالا، ماده‌ای است که قند بسیار بالایی دارد و وقتی در مقدار بالا مصرف می‌شود، می‌تواند برای سلامت بدن خطرناک باشد. قند فاقد کالری است و هیچ ماده مغذی‌ای هم ندارد، اما انرژی بسیار بالایی دارد، اما کالری صفر تنها نکته مثبتی است که در آن وجود دارد و سرشار از مضراتی است که به مصرف آن نمی‌ارزد.
دردسرهای چرب، شیرین و شور
مواد قندی متابولیسم بدن را به‌شدت تخریب کرده و باعث اضافه وزن می‌شود؛ مقاومت بدن را در برابر انسولین بالا می‌برد، تری‌گلیسیرید و کلسترول خون را افزایش داده و باعث تجمع چربی در کبد و شکم و در نتیجه بروز کبد چرب و چاقی شکمی می‌شود.
این قبیل غذاها و موادخوراکی، کمترین مقدار موادمغذی را دارند، اما در عوض تا دلتان بخواهد مملو از قند، نمک، چربی‌های اشباع و مواد افزودنی و کالری بالایی هستند که هر کدام به تنهایی برای بدن مضرند، چه برسد به زمانی که ترکیبی از آنها در یک ماده جمع شده باشد.
همین خوشمزه مضر، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و نیز انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. افرادی که از غذاهای فرآوری‌شده استفاده می‌کنند، در هر وعده از غذای خود حدود 500 کالری بیشتر مصرف می‌کنند و نیز سریع‌تر غذا می‌خورند که باعث اضافه وزن حدود یک کیلویی آنها می‌شود. تجمع کالری‌ها روی هم به مرور چاقی را به دنبال دارد. اگر شما هم به دلیل مصرف بیش از حد غذاهای فست‌فودی و فرآوری‌شده مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستید، با کاهش مصرف این موادغذایی و کاهش دریافت کالری، می‌توانید کاهش وزن را تجربه کنید.
اشتهای کاذب فست‌فودی!
گرسنگی، نوعی نیاز فیزیکی بدن برای مصرف غذاست. برخلاف میل شدید که اغلب ناشی از نوعی تمایل روانی به مصرف غذاست، در گرسنگی، فرد معمولا بعد از خوردن مقداری غذا، سیر شده و از خوردن دست می‌کشد، اما اگر همین گرسنگی مدیریت نشده پیش رود و فرد با خوردن حجم غذای زیاد سعی کند گرسنگی خود را برطرف کند، باعث سردرد، افت انرژی و باز شدن معده می‌شود. گرسنگی، بیشتر به این دلیل ایجاد می‌شود که فرد مدتی طولانی غذا نخورده و گرسنه مانده و در نتیجه مغز در میزان انرژی موردنیاز، هورمون‌ها و موادمغذی تغییراتی را احساس می‌کند. اما حتی بعد از دسترسی به موادی که بتواند کاهش اشتها را به دنبال داشته باشد، گرسنگی حتی با خوردن غذاهایی که باعث افزایش اشتها می‌شود، به قوت خود باقی است و نیاز به خوردن بیشتر می‌کنید.
فست‌فودها با رنگ و بویی که دارند، از معروف‌ترین غذاهایی هستند که اشتهای شما را هربار افزایش می‌دهند و شما را دچار اشتهای کاذب می‌کنند. پس حتی اگر می‌خواهید فست‌فود بخورید، سعی کنید در خانه آن را آماده کنید؛ به طوری که نیمی از ظرف‌تان را با سبزیجات پر کنید و در یک‌چهارم ظرف هم انواع مواد پروتئینی شامل گوشت و چربی‌های سالم بریزید.
درواقع، گرسنگی کاذب زمانی سراغ شما می‌آید که غذا خورده‌اید، اما غذای سالمی نبوده است. ممکن است غذا حاوی مواد قندی بسیار بالایی بوده که بلافاصله بعد از آن احساس گرسنگی کاذب کرده‌اید. این مسأله به مرور اشتهای شما را بیشتر می‌کند. «گرلین» نام هورمونی است که محرک احساس گرسنگی است و از سلول‌های معده، روده کوچک، پانکراس و مغز ترشح می‌شود. این هورمون عملکردهای متعددی دارد، اما به دلیل نقشی که در تحریک اشتها داشته و مصرف موادغذایی را بالا برده و ذخیره چربی را در بدن بیشتر می‌کند، به هورمون گرسنگی معروف است.
پاداشی تلخ برای مغزتان
اشتها و ذائقه ما به طور طبیعی به گونه‌ای است که بیشتر به مصرف مواد شیرین، شور و چرب تمایل دارد و این غذاها اغلب انرژی زیادی هم دارند. از آنجا که این غذاها سرشار از همین مواد هستند، به همین دلیل موقع خوردن فست‌فودها، اشتهای کاذب به سراغتان می‌آید و پرخوری می‌کنید و فست‌فود پاداش مناسبی برای مغز به شمار می‌رود. بدن و مغز ما انسان‌ها سیستم پیچیده‌ای دارد که به طور طبیعی انرژی بدن را متعادل می‌کند؛ به عبارتی، بین مقدار غذایی که می‌خوریم و مقدار انرژی‌ای را که بدن می‌سوزاند، تعادل برقرار می‌کند تا سلامت بدن حفظ شود. شواهد متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد ارزش پاداشی غذاها، سیستم دفاعی بدن را نادیده گرفته و باعث می‌شود فرد دچار اشتهای کاذب شده و بیشتر از نیاز بدنش غذا می‌خورد که به آن، فرضیه پاداش غذایی چاقی می‌گویند. اما حقیقت اینجاست که غذاهای فرآوری‌شده با پاداشی که به مغز می‌دهند، افکار و رفتار آدمی را تغییر داده و فرد را وادار به خوردن بیشتر می‌کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

با خستگی چشم چه کنیم؟

دانستنی هایی شگفت انگیز درباره عروق خونی

اگر شیر پاستوریزه را بجوشانیم کیفیت آن از بین می‌رود؟

ارتباط نوعی اختلال گوارشی با درد مفصل گیجگاهی

اگر دیابت ندارید با خیال راحت این میوه را بخورید

چرا نباید از مصرف کلاژن غافل شوید؟

10 حرکت برتر یوگا که تسکین‌دهنده درد کمر است

«آب مروارید» چگونه ایجاد می‌شود؟

7 عادت روزمره که به ناخن‌هایتان آسیب می‌رساند

چرا نباید به نوزاد آب‌قند بدهیم؟

شغل‌هایی که شنوایی شما را کم می‌کنند

مضرترین داروهای رایجی که مغزتان را هدف می‌گیرند

بهترین ماسک‌ها برای درمان جوش صورت

باورهای اشتباه درباره تخم مرغ را اصلاح کنید!

روده‌های ناسالم چه بر سر ما می‌آورند؟

خوبی‌ها و بدی‌های مصرف لبنیات

مهم‌ترین علل ناباروری در زنان

خوردنی‌ های خطرناک در بارداری | غذاهایی که بلای جان مادران است!!

غذاهایی که می‌تواند برای مادران باردار مرگبار باشد

چرا فشار خون بالا کُشنده است؟

مواظب این ماده سمی در نرم‌کننده‌ها باشید!

نخستین فروشگاه آنلاین دارو راه اندازی شد

تاثیر عملکرد روده‌ها بر سلامت بدن

پیشگیری ازعوارض یائسگی زودرس

بیش از 50 درصد در رفتگی‌های مفاصل در شانه اتفاق می افتد

چه بخوریم که قلب‌مان سالم بماند؟

اگر بیش از حد به دستشویی می‌روید، بخوانید!

کیست دهانی که غذاخوردن را دردناک می‌کند

سالادی شگفت انگیز که لاغرتان می‌کند

6 خوراکی که باعث پیری پوست می‌شوند

آیا استفاده از مایکروویو برای سلامتی مضر است؟

چگونه بفهمیم فشار خون‌مان بالاست یا پایین؟

صفر تا صد «سرطان مغز استخوان»

کدام رژیم لاغری برای من مناسب‌تر است؟

5 خوراکی که باعث پیری پوست می‌شوند

از کدام نوع غلات دوری کنیم و کدام‌ها را بخوریم؟

تب کریمه کنگو چگونه باعث مرگ می‌شود؟

چگونه از بیرون‌زدن رگ‌های روی دست جلوگیری کنیم؟

این غذاها التهاب بدن‌تان را آرام می‌کند

بعد از کاهش وزن، اینجوری از پوست‌تان مراقبت کنید!

در خانه‌تان باشگاه بدنسازی راه بیندازید!

کدام مواد غذایی آسان‌تر هضم می‌شوند؟

«ویپ» و بیماری‌های ریه، تفریح جدید جوانان

نقش میزان کلسیم در عملکرد سلول‌های خاص در مغز

«پیر چشمی» چیست؟

6 راهکار ساده برای اینکه قند خون‌تان را کنترل کنید

پیاز و خواص باورنکردنی اش را بیشتر بشناسید

رازهای ساده سلامتی که جدی‎شان نمی گیریم

استخر و پارک های آبی، عامل بیماری های پوستی

تشخیص عینی و زودهنگام اوتیسم به دو روش جدید