آریا بانو

آخرين مطالب

شیوه برنامه‌سازی در رادیو نمایش تغییر خواهد کرد/ علاقمندی رادیو نمایش برای حضور در جشنواره تئاترفجر/ گزارش نخستین نشست رسانه‌ای مدیر رادیو نمایش فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - نخستین نشست رسانه‌ای رادیو نمایش به مناسبت برگزاری سومین جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی با عنوان "نوایش" با حضور حمیدرضا افتخاری مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش در میدان ارگ برگزار شد.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، در این نشست حمیدرضا افتخاری ضمن قدردانی از زحمات خبرنگاران گفت: مشکلی با نقد شدن در رسانه‌ها نداریم چرا که هر چه از رادیو نمایش در رسانه‌ها نوشته شود به نفع ماست و کمک می‌کند تا مسیر درست و بهتری را در رادیو نمایش دنبال کنیم چراکه در برخی مواقع شاید ندانیم تصمیمی که می‌گیریم درست است یا نه و قطعا نقد سازنده اصحاب رسانه می‌تواند بسیار سازنده باشد.
مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش همچنین درباره تغییرات جدید در رادیو نمایش گفت: از این پس از تهیه‌کنندگان طرح نمایشی دریافت می‌کنیم و آن‌ها با شکل‌گیری تیم‌های نمایشی، این فرایند را پیش می‌برند. پیش از این، نویسنده‌ها طرح‌های‌شان را ارائه می کردند و در نهایت انتخاب می‌شد که چه متنی کار شود اما در حال حاضر تهیه کننده ایده اولیه را با همکاری گروهی که شامل نویسنده، کارگردان و مشاور متن است، آماده و ارائه می‌کند.
وی افزود: از ابتدای مهر 98، شیوه برنامه‌سازی در رادیو نمایش تغییر خواهد کرد در حال کارشناسی بسیاری از موضوعات در زمینه برنامه‌سازی هستیم.
افتخاری ادامه داد: گونه‌های مختلفی داریم که از گونه‌های سنتی نمایش بگیرید تا گونه‌های مدرنی که در دنیای نمایش به آن‌ها پرداخته می‌شود و به تدریج به جدول پخش اضافه می‌شوند، اولویت با این مدل از فرم‌های جدید است و شانس تصویب بیشتری به سایر طرح‌ها داریم که البته ایده و موضوع هم مهم است.
این مقام مسئول درخصوص تولید برنامه‌های طنز برای رادیو نمایش تأکید کرد: ماموریت اصلی اداره کل هنرهای نمایشی، تولید نمایش است؛ پیش از این هم کار طنز تولید شده است اما اکنون قرار است اتفاقات جدیدی رخ دهد که کارشناسی آن از همین حالا آغاز شده است و باید آسیب شناسی شود.
افتخاری درباره برنامه‌هایی که در دو دوره قبل از رادیو نمایش پخش می‌شد ولی پخش آن متوقف شده است گفت: درباره رادیو فیلم در حال بررسی هستیم. باید مزایای برنامه‌های موفقی را که به هر دلیلی تعطیل یا متوقف شده‌اند، بررسی کرد چرا که رادیو نمایش شبکه‌ای جوان است و قدمت زیادی ندارد.
مدیر رادیو نمایش همچنین درباره نمایش‌های فاخری که پیش از این در رادیو نمایش پخش می‌شد بیان کرد: آرشیو رادیو نظم درستی ندارد، موجودی آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده است ولی هنوز قابل استفاده نیست و خود ما باید ساز کاری طراحی کنیم که از زحمات دوستان بهره بگیریم. برخی از کارها فقط یک بار اما برخی آثار چندین بار پخش شده‌اند که به طور کلی در حال بررسی آن‌ها هستیم.
وی در ادامه درباره تولید برنامه‌های غیرنمایشی گفت: رادیونمایش تا حدی عقب‌نشینی داشت که در زمان خود تصمیم درستی بود ولی الان برنامه‌ریزی‌هایی داریم و برنامه‌هایی از ابتدای مهر اضافه خواهند شد. ما اکنون 2 برنامه زنده غیرنمایشی داریم که در حدود 4 ساعت است و به بیش از 10 عنوان و با 10 ساعت برنامه خواهد رسید.
افتخاری همچنین درباره جشنواره نوایش نیز تصریح کرد: رادیو نمایش پیش از این 2 جشنواره در حوزه نمایش‌های کوتاه رادیویی اجرا کرده بود که با نام‌های دیگری برگزار شدند. از آنجایی که شبکه نمایش نیاز به نوعی شوک داشت نوایش را در سومین دوره آن طراحی کردیم و قرار است سالی یک بار یا دوبار آن را برگزار کنیم.
افتخاری اضافه کرد: از 25 تیر دریافت آثار را شروع کردیم. در زیرساخت‌ها مشکلاتی داشتیم با این حال از تغییر سایت آثار را دریافت کردیم که جمع آثار به 486 رسید که با توجه به فرصت کم، این عدد، رقم قابل توجهی است و در این بین 368 اثر به بخش داوری راه پیدا کرد. داوری آثار شروع شده که روز یک‌شنبه، اسامی آن اعلام خواهد شد، در حال حاضر 224 اثر در بخش حرفه‌ای و 144 اثر هم به بخش مردمی راه پیدا کرد و دلیل انتخاب نشدن آن 118 اثر، عدم رعایت زمان و موضوع در جشنواره بود.
مدیر جدید رادیو نمایش همچنین مشارکت استان‌ها را در جشنواره نوایش قابل توجه دانست و افزود: از 20 استان به نوایش اثر رسیده است که بالاترین تعداد به چهار محال و بختیاری و بعد از آن به اصفهان، کرمانشاه، گلستان و سایر استان‌ها اختصاص می‌یابد.
افتخاری درباره عدم حضور رادیو تئاتر در جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: جلسه‌ای با برهانی‌مرند داشتم مبنی بر اینکه چرا رادیو تئاتر در جشنواره تئاتر فجر نیست؟ چون ما به شدت علاقمندیم که بخش رادیو تئاتر در این جشنواره دیده شود؛ خود ما هم برای رادیو تئاتر برنامه‌های زیادی داریم و امیدوارم در جلسات بعدی اتفاقات بهتری رخ دهد.
مدیر رادیو نمایش درباره اینکه چقدر از طریق بخش مردمی جشنواره نوایش کشف استعداد خواهد شد، گفت: بخش مردمی جشنواره نوایش با هدف کشف استعداد طراحی شده است و قرار است برگزیده‌های این آثار در دهه ولایت از رادیو نمایش پخش شود و به نوعی به صورت غیررسمی جذب استعداد خواهیم داشت. همچنین ما اینجا فضایی را هم برای کارهای دانشجویی دیده‌ایم.
وی همچنین درباره همکاری با دیگر شبکه‌ها تاکید کرد: بنای ما در دوره جدید تعامل با شبکه هاست و بنا به نیاز آنها نمایش تولید می‌کنیم. تعامل را با رادیو ورزش شروع کردیم و قرار است با رادیو سلامت، رادیو معارف و دیگر شبکه‌ها هم همکاری کنیم.
افتخاری درباره همکاری با تلویزیون نیز گفت: ممکن است برخی رادیو تئاترها را با تلویزیون تولید کنیم که باید خود شبکه‌ها این درخواست را مطرح کنند که البته باید در این خصوص کارشناسی شود تا به خیال‌انگیزی آثار رادیویی لطمه‌ای وارد نشود.
وی درباره تولید نمایشی کارهای فاخر جهان اظهار کرد: کارهای ارزشمند ادبیات جهان پیش از این به نمایش‌های رادیویی تبدیل شده اند اما دوستان در حال بررسی هستند تا آثاری را که جا مانده‌اند به اثر نمایشی تبدیل کنند.
افتخاری در پایان گفت: برای کیفیت بهتر "قصه شب" در رادیو ایران برنامه‌ریزی کرده‌ایم و قرار است بهتر از گذشته از رادیو نمایش پخش شود. همچنین قرار است، مدیران مراکز استان ها، تولیدات خود را ارسال کنند تا در کنداکتور پخش زمانی را برای پخش آثار آنها در نظر بگیریم.
گفتنی است در پایان این نشست، خبرنگاران از پشت صحنه تمرین نمایش رادیویی "شب تاریک" دیدن کردند و رضا عمرانی کارگردان این اثر، ضمن بازآفرینی صحنه‌ای از نمایش با هنرمندی بازیگران این مجموعه 15 قسمتی، به سوالات خبرنگاران درخصوص نحوه تولید نمایش رادیویی پاسخ داد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/182841/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

هرروز یک سری مشکل هست!

اولین قهرمانی لیگ به حزباوی رسید

نشست خبری محرم نویدکیا سرمربی مس رفسنجان قبل از دیدار با پیکان

رضا عنایتی در کنفرانس قبل از بازی پیکان - مس رفسنجان شرکت نکرد

رییس صداوسیما: در ورزش ستاره بودن کافی نیست

ترکیب اصلی اورتون-لیورپول؛ نبرد برای بقا و قهرمانی

رییس صداوسیما: از ورزشکارانی که از حضور مقابل نماینده‌های رژیم صهیونیستی امتناع می‌ورزند تقدیر می‌کنیم

ناهید کیانی به عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402 انتخاب شد

علی نادری به عنوان برترین سرمربی سال انتخاب شد

برترین صحنه ورزشی سال؛ پیروزی تیم ملی برابر ژاپن

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیل

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

اجرای آهنگ «شاید یه شب بارون» توسط مهدی دارابی

ترانه «نیمه گمشده» با صدای حامیم

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

مشاهده گله‌ی گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود

منطقه دیدنی آب بندان شفیع آباد در استان گلستان

بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به یک دلیل سنگ زدن به مردم!

طرز تهیه پای چوپان

طرز تهیه بریانی مرغ هندی

بهترین زمان برای تولد نوزاد

ترفندها برای صمیمی شدن با نوجوان بد اخلاق

شروط یک عروس خانم برای آقا داماد، مجازی را ترکاند

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

اوسمار برای شاگردانش جلسه فنی گذاشت

اخراج امید ابراهیمی در دیدار الشمال و السد

وزیر ورزش و جوانان: به زودی پاداش ورزشکاران پرداخت می‌شود

صحبت های وزیر ورزش در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

چالش متفاوت برای گلر پرسپولیس؛ حذفی و پنالتی!

هاشمی: در حال تدوین آیین نامه حق پخش تلویزیونی هستیم

زیباترین صحنه ورزشی در سال 1402 مشخص شد

بهترین گل ورزش ایران در سال 1402 مشخص شد

برترین تیم ملی ایران در سال 1402 به انتخاب مردم

شبیه سازی دیدار رئال مادرید - بارسلونا با لگو

چهره ها/ عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم رضوی

اعتصاب غذا به روش "مهران غفوریان"