آریا بانو

آخرين مطالب

رنج ورزش بانوان از نبود حمایت و فقر امکانات ورزشي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - زنجان - ورزش بانوان زنجان در سال های گذشته هر چند پله های ترقی و رشد را در رشته های مختلف طی کرده اما موانع و مشکلات متعددی برای توسعه آن وجود دارد، در این میان مسئولان و ورزشکاران برای تحقق اهداف در این حوزه، توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات، تغییر نگرش و رفع نابرابری جنسیتی را از جمله راهکارهای عملی می دانند.

به گفته مسئولان ورزش استان زنجان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی بانوان ورزشکار این استان در رقابت های مختلف ملی شرکت کردند که نتیجه آن تا کنون کسب سه هزار مدال رنگارنگ بوده است و در بخش برون مرزی نیز 300 مدال خوش رنگ را برای کشوربه ارمغان آورده اند.
با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی این زمینه فراهم شد که زنان با حجاب وارد عرصه های مختلف شوند و همین بانوان تلاشگر در طول 40 سال با پیشرفت های چشمگیر و دستاوردهای خیره کننده ثابت کردند که حجاب محدودیت نیست.
فعالیت های انجام گرفته و کسب مدال های گوناگون توسط بانوان ورزشکار در مسابقات مختلف داخلی و خارجی نشان می دهد که هر سال نسبت به سال گذشته پیشرفت های خوبی در این حوزه حاصل می شود، هر چند تا رسیدن به حد مطلوب فاصله وجود دارد.
ایرنا مرکز زنجان در میزگردی با حضور شهلا کاظمی، مسئول امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان زنجان، سونا رزاقی، قهرمان نامدار تکواندو استان و کشور و بهناز مرادخانی مربی زنجانی سابق تیم ملی قایقرانی رشته روئینگ به بررسی ابعاد مختلف مسائل ورزش بانوان و چالش های پیش روی آن پرداخت.
فعالیت بیش از 21 هزار ورزشکار سازمان یافته در ورزش بانوان زنجان
مسئول امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز با اشاره به اینکه با اقدامات انجام گرفته ورزش بانوان استان در سال های گذشته موفقیت های خوبی را کسب کرده است، ادامه داد: این قشر فعال هم در بعد قهرمانی و همگانی فعالیت های خوبی داشته و به عبارتی دیگر می توان گفت این حوزه بیش از گذشته متحول شده است.
شهلا کاظمی با بیان اینکه هم اکنون 100 نفر از بانوان ورزشکار زنجانی در اردوهای تیم ملی دعوت شده اند، افزود: طی سال گذشته و از ابتدای امسال تا کنون نیز 38 نفر از ابانوان زنجانی مدال های مختلف بین المللی کسب کرده اند و 19 نفر نیز به مسابقات آسیایی و پارا آسیایی اعزام شدند.
وی اضافه کرد: ورزش امور بانوان زنجان در حوزه ورزش همگانی اقداماتی را مورد توجه قرار داده اما این بخش برای عموم و اقشار مختلف جامعه آن گونه که باید و شاید نهادینه نشده که در این راستا و برای فعالیت روز افزون بانوان، ایستگاههای ورزش صبحگاهی در سطح استان راه اندازی شده است.
کاظمی افزود: 15 ایستگاه ورزش صبحگاهی در سطح شهر زنجان ایجاد شده که با احتساب شهرستانهای استان این تعداد به 35 ایستگاه می رسد.
وی اظهار داشت: این اقدامات استقبال گروههای هدف را به دنبال داشته و شمار زیادی از بانوان علاقمند زنجانی را به خود جذب کرده است که در این میان فرهنگ سازی و اطلاع رسانی امری ضروری است.
این فعال حوزه ورزش ادامه داد: هم اکنون بانوان استان زنجان در 46 هیات ورزشی فعالیت می کنند که این تعداد در سال های گذشته 30 رشته بود.
کاظمی افزود: هم اکنون بیش از 21 هزار ورزشکار سازمان یافته در حوزه ورزش بانوان وجود دارد که این استان در مقایسه با استان های دیگر در بعد قهرمانی وضعیت خوبی دارد.
این فعال ورزشی عمده ترین موانع پیش روی ورزشکاران این استان را وجود فقر آگاهی و فرهنگی اعلام کرد و گفت: مسائلی از این دست موجب شده نگاهی صحیح به حوزه ورزش بانوان حاکم نباشد، هر چند برای بهبود شرایط اقداماتی انجام گرفته اما کافی نیست.
وی اظهار داشت: ورزش بانوان باید جایگاه لازم خود را کسب کند و تا زمانی که نگرش های غلط به این حوزه وجود داشته باشد، امکان پیشرفت های روز افزون وجود ندارد.
کاظمی افزود: این استان درمقایسه با استان های دیگر وضعیت خوبی در زمینه سالن های ورزشی برای فعالیت های بانوان دارد اما با توجه به مشکلات اقتصادی کمبود تجهیزات بیش از گذشته نمود دارد.
وی با بیان اینکه متاسفانه شهروندان زنجانی به اهمیت ورزش همگانی چندان واقف نیستند و این موضوع به یک معضل تبدیل شده است، اظهار داشت: اطلاع رسانی از عوامل مهم ترویج ورزش همگانی است.
کاظمی با بیان اینکه نگرش ها برای استفاده از ظرفیت های ورزشی برای مردان و زنان باید بطور مساوی برقرار شود، افزود: نبود حمایت و حامی مالی به ضعف فعالیت بانوان ورزشکار نخبه منتهی شده که این واقعیتی انکار ناپذیر است با این وجود برای رفع نارسایی ها در این حوزه رایزنی ها با مسولان استانی و دستگاههای متولی امر در حال انجام است.
وی با بیان اینکه بانوان ورزشکار در صورت بروز مشکل و وجود موانع در فعالیت های ورزشی موارد را به هیات های ورزشی اطلاع رسانی کنند، گفت: رؤسای هیات های ورزشی به مشکلات حوزه ورزش بانوان توجه کمتری داشته و این مساله هم ناشی از نگرش حاکم در این بخش بوده ولی بانوان می توانند با احقاق حقوق خود نقش آفرین باشند.
کاظمی یادآوری کرد: بانوان ورزشکار می توانند با مشارکت فعالانه و بازگویی مشکلات و موانع پیش روی خود جایگاه برابری را همردیف مردان فراهم کنند چرا که ظرفیت های بی بدیلی در حوزه ورزش بانوان وجود دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بهره گیری از مربیان مجرب در ورزش بانوان همواره مورد تاکید بوده است، افزود: برخی مربیان در استان بدون دریافت هیچ حق الزحمه ای به فعالیت می پردازنند که این موضوع از سوی هیات های ورزشی مورد غفلت واقع شده است.
کاظمی افزود: مربی ورزشی شغل نیست و لازم است حمایت های همه جانبه از سوی هیات های ورزشی از مربیان انجام گیرد/
وی ابراز امیدواری کرد: با ساز و کارهای لازم مربی تیم ملی قایقرانی به فعالیت کاری خود باز گردد چرا که ورزشکاران زنجانی با حضور در تیم ملی در سطح استان و بین المللی افتخارآفرین شده اند.
ورزش بانوان از کمبود تجهیزات رنج می برد
مربی سابق تیم ملی قایقرانی بانوان کشور گفت: پس از دهه 70 رشد چشمگیری در ورزش بانوان کشور به وقوع پیوست بطوری که تعداد مدال ها هر سال نسبت به سال قبل وضعیت بهتری پیدا کرده است.
بهناز مرادخانی افزود: هم اکنون کمبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز و حتی کمبود فضاهای ورزشی در حوزه بانوان بیش از گذشته احساس می شود و از طرفی دیگر نیز تفکیک جنسیتی بیش از گذشته فعالیت های این قشر را تحت الشعاع قرار داده است.
وی اظهار داشت: بانوان ورزشکار به دلیل نبود حامی نمی توانند آنگونه که باید و شاید فعالیت مستمر داشته باشند.
مربی زنجانی سابق تیم ملی قایقرانی رشته روئینگ گفت: مهم ترین مشکل این رشته ورزشی نبود امکانات لازم است به طوری که در مقایسه با تجهیزات سایر کشورها، بسیار ناچیز و به عبارتی فرسوده است.
این ورزشکار نبود پیست استاندارد قایقرانی را از دیگر مشکلات پیش روی توسعه این رشته ورزشی برای بانوان اعلام کرد و افزود: که این در حالی است که رشته های داخل سالن را می توان با در نظر گرفتن منابع و یا حتی از طریق دیگر برای گروههای علاقمند فراهم کرد اما این مساله در مورد قایقرانی عینیت ندارد.
مرادخانی افزود: طی سال های گذشته با اعلام فراخوان ورزشکاران بیشتری برای فعالیت در رشته قایقرانی اعلام آمادگی می کردند اما اکنون مسائل مختلفی از قبیل نبود آینده اقتصادی لازم موجب شده نگرش خانواده ها به این رشته متفاوت تر باشد.
وی اظهار داشت: برای حضور یک ورزشکار حرفه ای در این رشته ورزشی باید از سوی خانواده حمایت های مالی انجام شود که هزینه های سرسام آوری را شامل می شود.
این ورزشکار زنجانی با بیان اینکه قایقرانی در زمره رشته های المپیکی بسیار پرطرفدار است، اضافه کرد: فعالیت یک بانو در این رشته ورزشی شرایط سختی دارد و بروز ناملایمات و از طرفی عدم حمایت های لازم و نبود امکانات مجهز موجب می شود این رشته ورزشی را کنار بگذارند و به رشته های دیگری گرایش پیدا کنند.
مرادخانی افزود: متاسفانه موضوع حمایت از ورزشکاران توانمند به یک معضل تبدیل شده است،به عنوان مثال یکی از ورزشکاران خوب قایقرانی زنجان برای درخواست کمک هزینه برای انجام تمرینات خود در پایتخت از ادره کل ورزش و جوانان زنجان در خوست کمک داشت؛ اما مساعدتی انجام نگرفت.
وی ادامه داد: نبود کمک مالی موجب شد این ورزشکار از تست قایقرانی جا بماند اما با تلاش های انجام گرفته در تست بعدی نفر اول شد و توانست به رقابت ها اعزام شود.
مرادخانی همچنین علت استعفای خود از تیم ملی قایقرانی بانوان را عدم حمایت های کافی اعلام کرد و گفت: پس از 13 سال فعالیت در عرصه ملی آینده ای برای فعالان این بخش وجود ندارد و می توان گفت که مربیگری به عنوان یک شغل تعریف نشده است.
وی افزود: مربیان ورزشی فاقد پوشش بیمه ای و امنیت شغلی هستند و این در حالی است که امکان استخدام یک نخبه ورزشی وجود دارد اما چنین وضعیتی برای مربیان نیست.
مربی سابق تیم ملی قایقرانی بانوان کشور اظهار داشت: سازو کارهای لازم برای حمایت از مربیان ورزشی وجود ندارد و این عوامل، امکان تربیت و انتقال تجربه به ورزشکاران برای حضور در رقابت های مختلف داخلی و بین المللی را با دشواری مواجه می کند.
مربی سابق تیم ملی قایقرانی بانوان با اشاره به اینکه 2 ماه است که از این رشته ورزشی حداخافظی کرده است، ادامه داد: فردی از مسئولان ورزشی پیگیر علل بروز این مساله نشد و حتی مراسم خداحافظی هم برایم برگزار نکردند.
بانوان تکواندو کار زنجانی به دلیل نبود حامی در سایر استانها فعالیت می کنند
ورزشکار پومسه کار زنجانی در رشته تکواندو که هشت مدال رنگارنگ جهانی و برون مرزی را در کارنامه افتخارات خود دارد، در ارتباط با وضعیت ورزش بانوان گفت: به عنوان ورزشکار حرفه ای معتقدم بانوان در حوزه ورزش حرفه ای و قهرمانی پیشرفت های خوبی داشته اند.
سونا رزاقی افزود: حتی در شمار مدال وران، بانوان ورزشکار استان زنجان در برخی رشته ها از مردان نیز عملکرد بالاتری داشته اند.
وی اضافه کرد: به دلیل بروز مشکلات اقتصادی در جامعه نسبت به سال های گذشته ثبت نام علاقمندان در رشته تکواندو در باشگاههای این رشته ورزشی کاهش یافته است.
رزاقی با اشاره به اینکه رشته تکواندو در بین بانوان نیز به یک رشته لوکس ورزشی تبدیل شده است، افزود: این رشته در مقایسه با قایقرانی به صورت استعداد یابی انجام نمی گیرد، بلکه افراد باید از ابتدا در این رشته ورزشی فعالیت کنند تا به تدریج ارتقا لازم را کسب شود.
این بانوی ورزشکار زنجانی با بیان اینکه برای فعالیت یک بانوی ورزشکار در بعد قهرمانی باید هزینه های آن در نظر گرفته شود، افزود: مربیان خوب، مجرب و سالن لازم برای انجام تمرینات ورزشکاران تکواندو در استان وجود دارد، اما مشکل اساسی زمان اختصاصی برای ورزش بانوان در ساعات نامناسب است که به طور معمول ساعات خوب به آقایان داده می شود.
وی مشکل اساسی تیم پومسه بانوان زنجانی را نبود حامی مالی عنوان کرد و گفت: این تیم امسال برای حضور بهتر در لیگ دسته یک کشور شرکت کرده بود اما نبود حمایت مالی موجب شده که خودم و ورزشکاران دیگر در تیم های سایر استان ها از قبیل خوزستان و یا اصفهان فعالیت کنیم.
رزاقی افزود: 25 نفر از بانوان تکواندوکار زنجانی برای حضور در رقابت های لیگ دسته یک کشور اعزام شده اند که هزینه ثبت نام، تعذیه و حتی تهیه لباس به عهده ورزشکاران است و هیات فقط هزینه تردد با وسلیه نقلیه را پرداخت می کند.
وی اضافه کرد: حمایت و پشتیبانی خانواده ها و از طرفی وجود مربیان دلسوز موجب شده ورزشکاران به خاطر هدفی که ترسیم کرده اند موانع را تحمل می کنند.
این ورزشکار زنجانی ادامه داد: متاسفانه رسانه های جمعی آنگونه که باید و شاید موفقیت های بانوان تکواندور کار زنجانی را در رقابت های کشوری و حتی بین المللی به خوبی انعکاس نمی دهند.
وی اظهار داشت: برای جذب حامی مالی اقدامات و حتی پیگیری های لازم انجام گرفت اما به نتیجه ای نرسید که عامل این مساله نگاه جنسیتی متولیان به حوزه ورزش بانوان است.
رزاقی افزود: ورزشکاران تکوندوکار زنجانی برای حضور درتورنمنت ترکیه با هزینه شخصی به این رقابت ها اعزام شدند که حتی هیات ورزشی استان نتوانست هزینه ورزشکاران را پرداخت کند گرچه حضور در این مسابقات برای اعتلای وزرش استان بود و در آن مدال های رنگارنگی کسب شد.
وی اظهار داشت: در تکواندوی بانوان زنجان ظرفیت های زیادی دارد که در صورت سرمایه گذاری و مدیریت صحیح می توان به موفقیت های بیشتر در این رشته ورزشی امیدوار بود.
این بانوی ورزشکار زنجانی ادامه داد: متاسفانه هیات های ورزشی به اعزام ورزشکاران و به کسب موفقیت های مختلف توجهی ندارند و وحتی تجلیل شایسته ای ازآنان انجام نمی دهد و این به نوبه خود انگیزه ورزشکاران را کم می کند.
وی اظهار داشت: در پرداخت حق الزحمه مربیان ورزشی در مقایسه با مردان عدالت رعایت نمی شود که این موضوع نیز چالشیی مهم در ورزش بانوان است.
9646/3088

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/183079/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بجران کمبود 3 داروی اصلی برای این بیماران

خطر ناباروری با این نوع از رژیم های لاغری

دارالترجمه رسمی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

با 7 مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

کبد سالم با مصرف این ویتامین ها

ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است