آریا بانو

آخرين مطالب

فیلمی که حس کنجکاوی تماشاگر را برنمی‌انگیزد / نگاهی به "سرکوب" به کارگردانی رضا گوران فرهنگی هنری

فیلمی که حس کنجکاوی تماشاگر را برنمی‌انگیزد /  نگاهی به "سرکوب" به کارگردانی رضا گوران

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سمیرا افتخاری: "سرکوب" در تلاش است نشان بدهد عوامل بیرونی و سرکوب‌ اجتماعی می‌توانند بر عملکرد خانواده تأثیرگذار باشد، اما کارگردان در روایت این مسئله با مشکل مواجه می‌شود.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : "سرکوب" نخستین ساخته سینمایی رضا گوران در مقام کارگردان سینماست.
گوران که به‌عنوان کارگردان تئاتر شناخته می‌شود سال گذشته تلاش کرد "سرکوب" را در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآورد، اما فیلم او نتوانست نظر موافق هیئت انتخاب را جلب کند. در ادامه، این فیلم اردیبهشت امسال در بخش بازار سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در یک سئانس و صرفاً برای مدیران و مهمانان بین‌المللی به نمایش درآمد.
"سرکوب" را شاید بتوان یک فیلم زنانه نامید. فیلم روایت زنی کهنسال است که دچار بیماری فراموشی شده است و به همراه پرستارش در خانه‌ای تنها زندگی می‌کند. رفته‌رفته سه دختر زن در خانه جمع می‌شوند و متوجه غیبت پدر و بیماری مادر می‌شوند که او مدت‌هاست به آن مبتلا شده است، دخترانی که هرکدام دغدغه زندگی شکست‌خورده و پر از مشکل خود را دارند و به دلیل اختلافی قدیمی با پدر حاضر به دیدن او نیستند. قصه با غیبت پدر رنگ و بویی دیگر می‌گیرد و درنهایت نشان دادن سرنوشت او خاتمه می‌یابد.
روایت گوران از این قصه بیش از هر چیز به تئاتر نزدیک است. درواقع می‌توان گفت او فضای تئاتر را به سینما آورده است و از داشته‌هایش در فضای نمایش استفاده کرده و آن را کاربردی کرده است. مونولوگ‌هایی که مادر در غم از دست دادن پسرشان به همسرش می‌گوید و او را مورد عتاب قرار می‌دهد، فضایی خارج از تئاتر را در ذهن مخاطب متبادر نمی‌کند.
از سوی دیگر، دیالوگ‌های نصفه و نیمه‌ موجب می‌شود اطلاعات به‌صورت قطره‌چکانی در اختیار مخاطب قرار گیرد، اما واقعیت این است که این اطلاعات حس کنجکاوی تماشاگر را برنمی‌انگیزد و درنهایت نیز او را قانع نمی‌کند.
"سرکوب" در تلاش است نشان بدهد عوامل بیرونی و سرکوب‌ اجتماعی می‌توانند بر عملکرد خانواده تأثیرگذار باشد، اما کارگردان در روایت این مسئله با مشکل مواجه می‌شود. شاید او نیز با سرکوب خود و خودسانسوری نتوانسته آن‌طور که باید حرفی را که قصد بیانش را دارد به مخاطب منتقل کند و تنها به بیانی در لفافه‌ اکتفا کرده است.
البته گوران با استفاده از تکنیک و فرم می‌کوشد به یک زبان سینمایی تازه دست پیدا کند، ولی نمی‌تواند از متن به‌خوبی بهره ببرد و در این شرایط حتی حضور بازیگرانی توانا چون باران کوثری، سارا بهرامی و الهام کردا نیز به او کمک نمی‌کند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تجلیل از دو بانوی فعال در عرصه کودک و اکران یک فیلم فانتزی موزیکال در روز چهارم جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان

"مانکن" وارد شبکه نمایش خانگی شد

"مرفی" در نوشهر به صحنه می‌رود

معرفی کاندیدای دو بخش جشنواره تئاتر خیابانی مریوان/ 31 اجرا در دومین روز جشنواره و مروری بر این آثار

دو نمایشگاه با رویکردهای اجتماعی در خانه هنرمندان ایران / از یادگاری‌های روزنامه جامعه تا سفر چهار عکاس به سیستان و بلوچستان

بررسی "روایت مشهد؛ منطقه هشت" در مشهد

چهره های معروف که قبلا پزشک بودند | آقای بازیگر افسرده اما پزشک !

چهره ها/ آینده پنهان امیرحسین فشنگ‌چی

شیلا خداداد: نمی‌دانم این خشم مردم از کجا می‌آید؟

رونمایی از نسخه مرمت‌شده یک فیلم پس از 28 سال

نکته عجیب انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار

رد ادعای محدودیت زمانی برای معرفی نماینده ایران در اسکار

پست جدید جواد رضویان برای طعنه به پزشکان !

قطعه "شعر یادُم رَ..." با اجرای گروه موسیقی بوشهری سیریا

قطعه بی‌کلام "حصار" از معین بحیرایی

اجرای برگزیده‌های جشنواره تئاتر عروسکی و تئاتر رضوی در تئاتر شهر

پویش "مد یا مصرف‌گرایى" به کنسرت مهران مدیرى رسید

"کافه کتاب کربن" با 20 هزار عنوان کتاب در قیطریه افتتاح شد / توصیه سعید پورصمیمی برای کتاب‌خوانی

نگاهی به آثار به نمایش درآمده حوزه مد و لباس در واحد فرهنگ و هنر دانشگاه علمی کاربردی

برگزاری کارگاه صداسازی و آواز علی موثقی در آمل

افتتاح نمایشگاه "به نام او" در گالری خانه عکاسان جوان

نقد برنامه باعث حذف «قصر شیرین» از نمایندگی ایران در اسکار شد؟

چهره ها/ حیرت محمدرضا گلزار از عجیب بودن آدم‌ها

حواشی اکران «در جستجوی فریده»، نماینده ایران در اسکار

چهره ها/ عکس دو نفره یکتا ناصر و همسر کارگردانش

چهره ها/ مریم وطن‌پور بخاطر حرف مردم از خویشتن خویش عبور نمی‌کند

مرد عنکبوتی؛ بازتابی منحصربه‌فرد از نقش آمریکا در جهان

چهره ها/ غول برره در کنار بمب خنده

رکوردداران جایزه فیلم‌ خارجی‌زبان در اسکار

واقعیت دستمزدهای بی‌بی‌سی از زبان مجری سابق «تخت گاز»

داستان یک کشتی‌گیر جدیدترین سوژه اوج

افتخارآفرینی فیلم ایرانی در جشنواره «هوستون»

آچمز؛ یک ملودرام هندی با طعم کمدی تقلیدی

مناقشه بر سر «اسپایدرمن» بالا گرفت

چهره ها/ ایام طوفانی خانم کارگردان

چهره ها/ سیر و سیاحت مجید اخشابی در طبیعت

نگار عابدی در اکران سریال «مانکن»

چهره ها/ زندگی و مرگ از نگاه بهنام تشکر

نمایندگان ایران در اسکار؛ از نامزدی فیلم مجید مجیدی تا اسکارهای اصغر فرهادی

چهره ها/ فریبا باقری و ساعت‌های رند و بی‌هوایی که می‌بیند

ماجرای آمبولانس‌هایی که «سلبریتی‌ها» را جابجا می‌کنند، به کجا رسید؟

چهره ها/ شب عالی و شاد فلور نظری در کنسرت امید حاجیلی

بازیگر «بازی تاج و تخت» به دنیای ابرقهرمان‌ها پا می‌گذارد

انتخاب «دختر شنی» به عنوان قهرمان «عصر جدید» یعنی چه؟

چرا «بی‌بی مریم» سریال «بانوی سردار» با لهجه تهرانی صحبت می‌کند؟

برپایی دوره آموزشی طراحی و دوخت لباس عروس در چابهار

"ضیافت" حسین اقتصادی در گالری نارنج شیراز

گرفتاری در تله‌ای که انسان‌ها برپا کرده‌اند / روایت سیاوش اسد از نمایشنامه‌خوانی تله موش 2 (خداحافظ مولی) به نفع سیل‌زدگان خوزستان

پایان بخش موسیقی دستگاهی جشنواره ملی موسیقی جوان / نوازندگان سنتور به تالار رودکی رفتند

نوازندگان نباید تنها به ردیف اکتفا کنند / توصیه‌های کیانی، افتاده، آقایی و کامکار به سنتورنوازان جشنواره ملی موسیقی جوان