آریا بانو

آخرين مطالب

"شه میر" وام‌دار نگاه علی نصیریان است / روایت کوروش سلمانی از اجرای نمایش "شه میر" در نوزدهمین جشنواره آئینی و سنتی فرهنگی هنری

"شه میر" وام‌دار نگاه علی نصیریان است / روایت کوروش سلمانی از اجرای نمایش "شه میر" در نوزدهمین جشنواره آئینی و سنتی

  بزرگنمايي:

آریا بانو - کوروش سلمانی گفت: توجه به بذله‌گویی، لحظات کمدی و پرداختن به افسانه‌ها و روایت‌های گذشته و ناخنک زدن به مسائل روز اجتماعی از ظرفیت‌های این نمایش است.


سرویس تئاتر هنرآنلاین : نمایش "شه‌میر" به نویسندگی و کارگردانی کوروش سلمانی دهبارز از بندرعباس امروز سه‌شنبه 22 مردادماه در دومین روز از نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی ساعت 17 و 19 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه خواهد رفت.
کوروش سلمانی دهبارز در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "شه میر" گفت: توجه به ظرفیت‌های شوخ‌طبعانه و بذله‌گویی شه میر در شهر بیکاه و رودان و شباهت‌های رفتاری این شخصیت حقیقی با سیاهِ نمایش‌های ایرانی باعث شد تا شه میر وام‌دار نگاه استاد نصیریان در نمایش سیاه شود و متن آن با فضائی هرمزگانی شکل بگیرد.
او درباره موضوع و مضمون این اثر نمایشی خاطرنشان کرد: دسته‌ای لوطی که به اصطلاح به دهلی‌ها و سرنازنان منطقه می‌گویند برای عروسی پسر خان دعوت شده‌اند. در این دسته، زنان جای مردها ساز و دهل می‌زنند و نقش مردان را بازی می‌کنند. شه میر عشقی کهنه از مروکی دختر رقاص گروه در دل دارد. دست‌نیافتنی بودن مرو، برای شه میر سر آغاز خوابی است. پری دریایی در هیبت مرو به خواب او می‌آید و او را برای کاشتن درخت زندگی ترغیب می‌کند. برپایی عروسی برای سبز شدن درخت و رونق زندگی، بر آشفتگی شه میر می‌افزاید...
کارگردان نمایش "مادرم دوباره مرد" با بیان اینکه تمرینات نمایش "شه میر" حدود 4 ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی این اثر عنوان کرد: "شه میر" فضایی رویایی، عینی و آیینی دارد. توجه به بذله‌گویی، لحظات کمدی و پرداختن به افسانه‌ها و روایت‌های گذشته و ناخنک زدن به مسائل روز اجتماعی از ظرفیت‌های این نمایش است. بخش اصلی این اثر بررسی شباهت‌های شه میر با سیاه است که به تصویر کشیده می‌شود.
او درباره طراحی صحنه نمایش "شه میر" یادآور شد: فضای اجرا و طراحی صحنه نمایش یک بادگیر است که در اختیار دسته لوطی است و ساخت این فضا با صنایع دستی هرمزگان انجام شده است که به شکل کاربردی و بصری به اثر کمک خواهد کرد.
سلمانی درباره موسیقی این اثر نمایشی اظهار کرد: موسیقی در این نمایش یک ساختار کاملاً هوشمندانه دارد و ترکیبی از سازهای بادی، کوبه‌ای و زهی است و ترانه‌های جنوب در این اثر وام‌دار اسطوره موسیقی هرمزگان علیخان حبیب‌‌زاده است.
این نویسنده و کارگردان در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: نمایش‌های آیینی و سنتی به دلیل هزینه‌های بالای تولید اثر، باید حمایتی تمام قد شود. نمی‌توان اثر نمایشی پژوهشی را با هزینه‌های دم‌دستی و اندک تولید کرد چراکه در همه ابعاد نمایش آیینی و سنتی باید شکل تحقیقاتی و پژوهشی وجود داشته باشد و به این منظور جشنواره آئینی و سنتی باید در بحث اختصاص کمک هزینه احتکام بیشتری داشته باشد.
نوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی تا 26 مردادماه به دبیری داود فتحعلی بیگی در کاشان و تهران برگزار می‌شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تجلیل از دو بانوی فعال در عرصه کودک و اکران یک فیلم فانتزی موزیکال در روز چهارم جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان

"مانکن" وارد شبکه نمایش خانگی شد

"مرفی" در نوشهر به صحنه می‌رود

معرفی کاندیدای دو بخش جشنواره تئاتر خیابانی مریوان/ 31 اجرا در دومین روز جشنواره و مروری بر این آثار

دو نمایشگاه با رویکردهای اجتماعی در خانه هنرمندان ایران / از یادگاری‌های روزنامه جامعه تا سفر چهار عکاس به سیستان و بلوچستان

بررسی "روایت مشهد؛ منطقه هشت" در مشهد

چهره های معروف که قبلا پزشک بودند | آقای بازیگر افسرده اما پزشک !

چهره ها/ آینده پنهان امیرحسین فشنگ‌چی

شیلا خداداد: نمی‌دانم این خشم مردم از کجا می‌آید؟

رونمایی از نسخه مرمت‌شده یک فیلم پس از 28 سال

نکته عجیب انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار

رد ادعای محدودیت زمانی برای معرفی نماینده ایران در اسکار

پست جدید جواد رضویان برای طعنه به پزشکان !

قطعه "شعر یادُم رَ..." با اجرای گروه موسیقی بوشهری سیریا

قطعه بی‌کلام "حصار" از معین بحیرایی

اجرای برگزیده‌های جشنواره تئاتر عروسکی و تئاتر رضوی در تئاتر شهر

پویش "مد یا مصرف‌گرایى" به کنسرت مهران مدیرى رسید

"کافه کتاب کربن" با 20 هزار عنوان کتاب در قیطریه افتتاح شد / توصیه سعید پورصمیمی برای کتاب‌خوانی

نگاهی به آثار به نمایش درآمده حوزه مد و لباس در واحد فرهنگ و هنر دانشگاه علمی کاربردی

برگزاری کارگاه صداسازی و آواز علی موثقی در آمل

افتتاح نمایشگاه "به نام او" در گالری خانه عکاسان جوان

نقد برنامه باعث حذف «قصر شیرین» از نمایندگی ایران در اسکار شد؟

چهره ها/ حیرت محمدرضا گلزار از عجیب بودن آدم‌ها

حواشی اکران «در جستجوی فریده»، نماینده ایران در اسکار

چهره ها/ عکس دو نفره یکتا ناصر و همسر کارگردانش

چهره ها/ مریم وطن‌پور بخاطر حرف مردم از خویشتن خویش عبور نمی‌کند

مرد عنکبوتی؛ بازتابی منحصربه‌فرد از نقش آمریکا در جهان

چهره ها/ غول برره در کنار بمب خنده

رکوردداران جایزه فیلم‌ خارجی‌زبان در اسکار

واقعیت دستمزدهای بی‌بی‌سی از زبان مجری سابق «تخت گاز»

داستان یک کشتی‌گیر جدیدترین سوژه اوج

افتخارآفرینی فیلم ایرانی در جشنواره «هوستون»

آچمز؛ یک ملودرام هندی با طعم کمدی تقلیدی

مناقشه بر سر «اسپایدرمن» بالا گرفت

چهره ها/ ایام طوفانی خانم کارگردان

چهره ها/ سیر و سیاحت مجید اخشابی در طبیعت

نگار عابدی در اکران سریال «مانکن»

چهره ها/ زندگی و مرگ از نگاه بهنام تشکر

نمایندگان ایران در اسکار؛ از نامزدی فیلم مجید مجیدی تا اسکارهای اصغر فرهادی

چهره ها/ فریبا باقری و ساعت‌های رند و بی‌هوایی که می‌بیند

ماجرای آمبولانس‌هایی که «سلبریتی‌ها» را جابجا می‌کنند، به کجا رسید؟

چهره ها/ شب عالی و شاد فلور نظری در کنسرت امید حاجیلی

بازیگر «بازی تاج و تخت» به دنیای ابرقهرمان‌ها پا می‌گذارد

انتخاب «دختر شنی» به عنوان قهرمان «عصر جدید» یعنی چه؟

چرا «بی‌بی مریم» سریال «بانوی سردار» با لهجه تهرانی صحبت می‌کند؟

برپایی دوره آموزشی طراحی و دوخت لباس عروس در چابهار

"ضیافت" حسین اقتصادی در گالری نارنج شیراز

گرفتاری در تله‌ای که انسان‌ها برپا کرده‌اند / روایت سیاوش اسد از نمایشنامه‌خوانی تله موش 2 (خداحافظ مولی) به نفع سیل‌زدگان خوزستان

پایان بخش موسیقی دستگاهی جشنواره ملی موسیقی جوان / نوازندگان سنتور به تالار رودکی رفتند

نوازندگان نباید تنها به ردیف اکتفا کنند / توصیه‌های کیانی، افتاده، آقایی و کامکار به سنتورنوازان جشنواره ملی موسیقی جوان