آریا بانو

آخرين مطالب

فارغ‌التحصیلانی بیگانه با بازار کار / روایت دانشجویان معماری از مشکلات آموزش فرهنگی هنری

فارغ‌التحصیلانی بیگانه با بازار کار / روایت دانشجویان معماری از مشکلات آموزش

  بزرگنمايي:

آریا بانو - بسیاری از دانشجویان معماری و رشته‌های جنبی این عرصه معتقدند که آموزش‌ها به نحوی است که هنگام فارغ‌التحصیلی آن‌ها با بازار کار بیگانه هستند.


سرویس معماری هنرآنلاین: تغییر شکل آموزش مهارت‌ها از فرمت استاد- شاگردی به دانشگاه همان چیزی است که در تمام دنیای امروز دیده می‌شود؛ اما اینکه چرا بعد از پررنگ شدن دانشگاه‌ها در ایران و طی چهار دهه اخیر، کمتر شاهد شکل‌گیری شاهکارهای معماری نظیر میدان نقش جهان و نمونه‌هایی از این دست هستیم، مسئله‌ای است که بسیاری آن را مربوط به بدنه آموزش کشور می‌دانند.
در طی مصاحبه‌های متعددی که در هنرآنلاین انجام دادیم، اساتیدی بی‌شماری از روند و نحوه آموزش انتقاد کردند و در نهایت دانشجویان و روند یادگیری آنان را متفاوت از گذشته خواندند. بر همین مبنا تصمیم گرفتیم که این بار صدای دانشجویان باشیم و درد دل‌ها و نکات انتقادی آنان را بشنویم تا بدانیم که دقیقاً این سیستم و نظام آموزشی در کدام بخش با نقص روبرو شده که در بسیاری از موارد فارغ‌التحصیلان حتی برای ورود به دفاتر معماری با عدم اعتماد به نفس و مهارت روبرو هستند. پیش از نوشتن این گزارش، یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد معماری به من گفت که هیچ اعتماد به نفسی برای اجرای پروژه ندارد تا جایی که به دلیل این عدم اعتماد به نفس اجرای طرحی را که برنده شده، نپذیرفته است. او که به قول خودش با نمرات بالا در این مقطع قبول شده بود، از نبود واحدهای عملی برای آموزش شکایت داشت و گفت: تا امروز من هنوز هیچ آجر یا سیمانی را لمس نکرده‌ام و اساساً هرگز تراز کردن یک دیوار را هم انجام نداده‌ام. این مشکل به حدی پررنگ است که ما حتی امتحانات این نوع دروس عملی را نیز بر روی کاغذ به شکل کتبی دادیم. این صحبت‌ها نخستین جرقه برای نوشتن این گزارش بود.
حاکمیت روند یک‌سویه در دانشگاه‌ها
در راستای همین مصاحبه با سپهر امیدوار، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه پارس گفت‌وگو کردیم. او معتقد است که روند آموزش در ایران کاملاً یک‌سویه است. امیدوار که دوره کارشناسی خود را نیز در دانشگاه هنر معماری گذرانده است، در این باره گفت: من فکر می‌کنم، بزرگ‌ترین مشکل این است که اساتید و سیستم آموزشی امروز ما نگاهی کاملاً یک‌سویه را دنبال می‌کند، یعنی در روند تعامل دانشجو و اساتید، رابطه رفت و برگشتی وجود ندارد زیرا متأسفانه اغلب اساتید مباحث را به شکل یک‌جانبه نگاه می‌کنند.
او افزود: به عنوان مثال اگر طرح آموزشی ما یک بیمارستان باشد، اواخر ترم می‌بینیم که عکس‌ها همه شبیه به یکدیگر است زیرا نوع تفکر و شیوه طراحی به یک شکل دنبال می‌شود در صورتی که ممکن است اگر فضایی تعاملی ایجاد شود، ما دیدگاه‌های متفاوتی را شاهد باشیم.
این دانشجو تصریح کرد: متأسفانه در ایران اغلب اساتید به شکلی تدریس می‌کند که دیالوگ مناسبی بین دانشجو و اساتید ایجاد نمی‌شود یعنی روند به سمتی است که استاد صرفاً راهنمایی انجام می‌دهد اما فضایی برای رفتن دانشجو به دنبال سؤالاتش عملاً ایجاد نمی‌شود. در واقع فضا به نحوی است که استادان از مطرح کردن مباحثی که خود از آن اطلاع ندارند، خودداری می‌کنند.
امیدوار ادامه داد: در برخی از موارد دست دانشجویان باز گذاشته نمی‌شود درحالی‌که یک ارتباط دو سویه می‌تواند باعث شود که گاهی استادان نیز از دانشجویان چیزهایی را بیاموزند اما متأسفانه این رابطه به خصوص در طرح‌ها و کارهای عملی وجود ندارد.
او افزود: من فکر می‌کنم که در دوران دانشجویی فضای مناسبی برای تعمق و اندیشیدن ایجاد نمی‌شود بنابراین شاهد هستیم که دانشجویان در نهایت به یک فرم و کالبد دست پیدا می‌کنند؛ زیرا در اغلب موارد مبانی نظری و تئوری وارد اندیشه و افکار دانشجویان نمی‌شوند و در نهایت به طرح‌ها نیز راه پیدا نمی‌کنند.
این دانشجو، خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که واقعاً جای تأسف دارد، این است که چرا مباحث تئوریک وارد عمل نمی‌شوند و ما شاهد نیستیم که هر شخصی بر مبنای دیدگاه خود، یک اثر را دنبال کند. این اتفاق بسیار تأسف‌برانگیز است زیرا باعث می‌شود، همه آثار یک شکل و یک فرم شوند.
کمبود مباحث فنی و ضعف فارغ‌التحصیلان در بازار کار
مهشید حسنی، دانشجوی مقطع ارشد معماری در دانشگاه هنر نیز فاصله بین مباحث اجرایی و نظری را در روند آموزش مایه تأسف خواند و در این باره گفت: به نظرم یک فاصله جدی بین مباحث اجرایی و آنچه که در دانشگاه آموزش داده می‌شود، وجود دارد به همین خاطر ما شاهد هستیم که دروس فنی واحدهای اندکی را به خود اختصاص می‌دهند و بسیار کمرنگ هستند.
او افزود: برای مقطع کنکور ارشد ما با مباحثی روبرو شدیم که در آن دروس فنی بسیار کمرنگ‌تر از دروس نظری دیده شده بود. در واقع شرایط آموزش به گونه‌ای است که ما عملاً وارد مباحث اجرایی نمی‌شویم درحالی‌که پس از طراحی بحث اجرا وجود دارد.
این دانشجوی معماری که مقطع کارشناسی خود را در دانشگاه آزاد گذرانده است، تصریح کرد: کمرنگ بودن مباحث فنی در دانشگاه سبب شده که بسیاری فارغ‌التحصیلان نتوانند در بازار کار، حرفی برای گفتن داشته باشند؛ زیرا وقتی وارد فضای کار می‌شوند تازه درمی‌یابند که بسیاری از طرح‌هایی که می‌کشند، قابلیت اجرا ندارد و محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد.
حسنی ادامه داد: روند امروز آموزش در دانشگاه سبب شده که تعداد ماکت‌های واقعی در پایان هر ترم بسیار اندک باشند تا جایی که ما حتی در رشته‌های عملی نیز باید امتحان را بر روی کاغذ بدهیم و عملاً هیچ نوع آشنایی و آموزشی با متریال شکل نمی‌گیرد.
او درباره نحوه استفاده از نرم‌افزار در رشته معماری، بیان کرد: ما امروز شاهد هستیم که در دفاتر معماری، تنوع بالایی از نرم‌افزارها مورد استفاده قرار می‌گیرند درحالی‌که دانشگاه‌ها فاقد این نوع آموزش هستند یعنی ما تنها چند واحد اندک نرم‌افزار آموزش می‌بینیم به همین خاطر اغلب دفاتر به طرح‌ها و ترسیم‌های ما نگاه نمی‌اندازند؛ بنابراین ما باید در کنار دانشگاه با استفاده از کلاس‌ها و آموزشگاه‌های غیرانتفاعی، این نوع کارها را آموزش ببینیم زیرا آنچه که در دانشگاه به ما می‌آموزند، تنها بخش کوچکی از بازار امروز است.
این دانشجو، خاطرنشان کرد: به نظرم سرفصل‌های موجود در دوره ارشد معماری بسیار به دوره کارشناسی شبیه بود ضمن اینکه در دوره ارشد بیشتر مباحث تئوری است و عملاً هیچ نوع برخوردی با بخش‌های فنی و عملی به وجود نمی‌آید.
تعریف فرایند غلط در جذب و پرورش دانشجویان معماری
سینا زینال‌زاده، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی معتقد است که فرایند آموزش در سیستم کنونی به درستی تعریف نشده است. او که مقطع کارشناسی خود را در دانشگاه هنر گذرانده است، در این باره گفت: آموزش یک سیستم به شمار می‌رود و همان‌طور که می‌دانید هر سیستمی یک فرایند است اما مسئله اصلی این است که ورود به این سیستم و فرایند بر چه مبنایی تعریف می‌شود.
او افزود: اگر ما بهترین سیستم و فرایند را تعریف کنیم اما ورودی مناسب را بر مبنای آن انتخاب کنیم، قطعاً خروجی مناسب و درستی نیز نخواهیم داشت در واقع مسئله اینجاست که ما برای انتخاب و پذیرش دانشجو در رشته‌ای مانند معماری، نگاه درستی را دنبال نمی‌کنیم و شکل کنونی کاملاً غلط است.
این دانشجو تصریح کرد: به طور حتم در دو سال نخست، دانشگاه تلاش می‌کند که ورودی‌های پذیرفته شده را تربیت کند و نگاهی مناسب به آن‌ها ببخشد اما نقد اصلی این است که اساساً چه کسانی این سیستم را اداره می‌کنند و آیا آن‌ها خود در نقطه مطلوبی برای آموزش و تربیت نسل جوان هستند.
زینال‌زاده ادامه داد: بدیهی است که پرورش معمار نیازمند معلم است زیرا اساساً برای وارد شدن یک معلم به این چرخه روند و فرایند متفاوتی باید طی شود اما امروز ما نمی‌توانیم بگوییم که به تعداد مناسب معلم و استاد داریم.
او خاطرنشان کرد: ما در سه بخش یعنی ورودی‌های دانشگاه و اینکه چه کسانی فرایندها را شکل می‌دهند و به آن وارد و سپس از آن خارج می‌شوند، دچار مشکل هستیم زیرا به طور حتم نمی‌توان یک معمار را صرفاً بر مبنای نمره‌های دانشگاه و پاس کردن واحدهای دانشگاه تشخیص داد؛ بنابراین در بدو امر ما نیازمند نگاهی متفاوت در جذب و سپس آموزش و فارغ‌التحصیلی دانشجویان این رشته هستیم.
به نظر می‌رسد که هم استادان و هم دانشجویان از روند پذیرش، تربیت و فارغ‌التحصیلی دانشجویان انتقاد دارند اما با این وجود هنوز هیچ اقدامی در راستای تغییر روند کنونی در دست انجام نیست. در شرایطی که بسیاری از معماران از سطح دانش و مهارت فنی فارغ‌التحصیلان شکایت دارند، سؤال اصلی این است که چرا در بدنه تدریس کشور ما علاوه بر کمبود دروس فنی، فضایی برای آموزش درست این مباحث و صد البته استادانی که تجربه چنین کارهایی را داشته باشند، دیده نشده است؟


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ورود داوران عصر جدید به برنامه فینال

شروع پر شور فینال عصر جدید با صحبت های احسان علیخانی

چهره ها/ بیژن بنفشه خواه با عشق های زندگی اش

پوستر «روسی» با بازی طناز طباطبایی منتشر شد

مولودی خوانی سید مجید بنی فاطمه در عصر جدید

چهره ها/ واکنش مجید واشقانی به سگ کشی

چهره ها/ ماهور الوند: فردا نهنگ بی نهنگ!

علی اوجی برای اولین بار در آنتن زنده داستان زندگی سختش را تعریف کرد

چهره ها/ تبریک سمیرا حسن پور برای روز عکاس

چهره ها/ روز عکاسی در صفحه اینستاگرام AFC

چهره ها/ مریم امیرجلالی تقدیرنامه دریافت کرد

بازی ایموجی و ضرب‌المثل باحال علی اوجی در فرمول یک

چهره ها/ روزبه معینی و امین حیایی منتظر فینال عصر جدید

شعرخوانی علی ضیا به مناسبت عید غدیر

چهره ها/ کوچولوهای دوست داشتنی؛ پناه و نبات استخری

چهره ها/ هذیان گویی به سبک ریحانه پارسا

بهاره رهنما: ریحانه پارسا از امیدهای سینمای ایران است!

داستان جالب ازدواج میهمان یک برنامه در تلویزیون

ابقای هیات مدیره فعلی خانه سینما تا سال99

نفیسه روشن و لنا دختر نیوشا ضیغمی

همسر بابک جهانبخش و المیرا شریفی مقدم

هالیوود را چطور گیر بیندازیم؟

لیلی رشیدی در جمع داوران بخش بین‌الملل جشنواره کودکان و نوجوانان

چهره ها/ دیبا زاهدی متین و بی حاشیه

تبلور عدالت طلبی تمیز در مستند «امیدی‌هِ»

چهره ها/ واکنش بزرگمهر حسین پور به برنامه تلویزیونی که مرگ گربه اش را به تمسخر گرفت

چهره ها/ کنایه میلاد دخانچی به رفتار متناقض نمای احسان علیخانی

امین حیایی در اکران «جانان» در مشهد

نمایش ویژه «در جستجوی فریده» در موزه سینما

چهره ها/ مریم امیرجلالی در کنار جمعی از بازیگران

" آسمان آزادی " و "شب پُرستاره" در نگارخانه‌های برج آزادی

"ناشر کمال‌گرا، یادمان استاد محمد زهرایی" رونمایی شد

بازیگر اصلی سریال «بوم و بانو» انتخاب شد

2019، سالی حقیر برای سینما

شبی که ماه کامل شد؛ مینی مالیسم متوحش

پژمان جمشیدی با «زیرخاکی» به تلویزیون برمی‌گردد

چهره ها/ سوگل قلاتیان در اکران «مردى بدون سایه»

شمایل امروزی «شب‌های برره» در سریال هیولا

سریال ستاره اسکندری از شبکه افق پخش می‌شود

«گیله وا» بالاخره به آنتن رسید

کارگردان «عاشقانه» شمع تولد 47 سالگی‌اش را با دخترش فوت کرد

بازیگر سریال «نون.خ» تصادف کرد

فراخوان نخستین جشنواره ملی آواها و نواهای ایثار منتشر شد

علی نصیریان: فیلم "گاو" پر از معنا و محتوا بود / سینمای امروز دارای فرهنگ و اندیشه است

درخشش ایران در جشنواره فیلم مادرید/ "موبیوس" و "کرمچاله" برندگان جوایز بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن و بهترین کارگردانی شدند

رونمایی از آلبوم، کتاب و سایت امیر عبدالحسینی در حضور پیشکسوتان

"سازش" با صدای سعید کرمی منتشر شد

اجرای نمایش "مشاوری به نام شازده" در شانو/ تغییر در ساعت اجرا‌ی نمایش‌‌های "چهار دقیقه" و "همان چهار دقیقه"/ سومین عصرانه شاد قصه‌گویی با حضور مصطفی رحماندوست/ نمایش "پیتزا جهان" در نوفل لوشاتو روی صحنه است

"گیله وا" شنبه به روی آنتن می‌رود

چهره‌ ها/ خانم وکیل سریال «بوی باران» همراه همسرش