آریا بانو

آخرين مطالب

فارغ‌التحصیلانی بیگانه با بازار کار / روایت دانشجویان معماری از مشکلات آموزش فرهنگی هنری

فارغ‌التحصیلانی بیگانه با بازار کار / روایت دانشجویان معماری از مشکلات آموزش

  بزرگنمايي:

آریا بانو - بسیاری از دانشجویان معماری و رشته‌های جنبی این عرصه معتقدند که آموزش‌ها به نحوی است که هنگام فارغ‌التحصیلی آن‌ها با بازار کار بیگانه هستند.


سرویس معماری هنرآنلاین: تغییر شکل آموزش مهارت‌ها از فرمت استاد- شاگردی به دانشگاه همان چیزی است که در تمام دنیای امروز دیده می‌شود؛ اما اینکه چرا بعد از پررنگ شدن دانشگاه‌ها در ایران و طی چهار دهه اخیر، کمتر شاهد شکل‌گیری شاهکارهای معماری نظیر میدان نقش جهان و نمونه‌هایی از این دست هستیم، مسئله‌ای است که بسیاری آن را مربوط به بدنه آموزش کشور می‌دانند.
در طی مصاحبه‌های متعددی که در هنرآنلاین انجام دادیم، اساتیدی بی‌شماری از روند و نحوه آموزش انتقاد کردند و در نهایت دانشجویان و روند یادگیری آنان را متفاوت از گذشته خواندند. بر همین مبنا تصمیم گرفتیم که این بار صدای دانشجویان باشیم و درد دل‌ها و نکات انتقادی آنان را بشنویم تا بدانیم که دقیقاً این سیستم و نظام آموزشی در کدام بخش با نقص روبرو شده که در بسیاری از موارد فارغ‌التحصیلان حتی برای ورود به دفاتر معماری با عدم اعتماد به نفس و مهارت روبرو هستند. پیش از نوشتن این گزارش، یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد معماری به من گفت که هیچ اعتماد به نفسی برای اجرای پروژه ندارد تا جایی که به دلیل این عدم اعتماد به نفس اجرای طرحی را که برنده شده، نپذیرفته است. او که به قول خودش با نمرات بالا در این مقطع قبول شده بود، از نبود واحدهای عملی برای آموزش شکایت داشت و گفت: تا امروز من هنوز هیچ آجر یا سیمانی را لمس نکرده‌ام و اساساً هرگز تراز کردن یک دیوار را هم انجام نداده‌ام. این مشکل به حدی پررنگ است که ما حتی امتحانات این نوع دروس عملی را نیز بر روی کاغذ به شکل کتبی دادیم. این صحبت‌ها نخستین جرقه برای نوشتن این گزارش بود.
حاکمیت روند یک‌سویه در دانشگاه‌ها
در راستای همین مصاحبه با سپهر امیدوار، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه پارس گفت‌وگو کردیم. او معتقد است که روند آموزش در ایران کاملاً یک‌سویه است. امیدوار که دوره کارشناسی خود را نیز در دانشگاه هنر معماری گذرانده است، در این باره گفت: من فکر می‌کنم، بزرگ‌ترین مشکل این است که اساتید و سیستم آموزشی امروز ما نگاهی کاملاً یک‌سویه را دنبال می‌کند، یعنی در روند تعامل دانشجو و اساتید، رابطه رفت و برگشتی وجود ندارد زیرا متأسفانه اغلب اساتید مباحث را به شکل یک‌جانبه نگاه می‌کنند.
او افزود: به عنوان مثال اگر طرح آموزشی ما یک بیمارستان باشد، اواخر ترم می‌بینیم که عکس‌ها همه شبیه به یکدیگر است زیرا نوع تفکر و شیوه طراحی به یک شکل دنبال می‌شود در صورتی که ممکن است اگر فضایی تعاملی ایجاد شود، ما دیدگاه‌های متفاوتی را شاهد باشیم.
این دانشجو تصریح کرد: متأسفانه در ایران اغلب اساتید به شکلی تدریس می‌کند که دیالوگ مناسبی بین دانشجو و اساتید ایجاد نمی‌شود یعنی روند به سمتی است که استاد صرفاً راهنمایی انجام می‌دهد اما فضایی برای رفتن دانشجو به دنبال سؤالاتش عملاً ایجاد نمی‌شود. در واقع فضا به نحوی است که استادان از مطرح کردن مباحثی که خود از آن اطلاع ندارند، خودداری می‌کنند.
امیدوار ادامه داد: در برخی از موارد دست دانشجویان باز گذاشته نمی‌شود درحالی‌که یک ارتباط دو سویه می‌تواند باعث شود که گاهی استادان نیز از دانشجویان چیزهایی را بیاموزند اما متأسفانه این رابطه به خصوص در طرح‌ها و کارهای عملی وجود ندارد.
او افزود: من فکر می‌کنم که در دوران دانشجویی فضای مناسبی برای تعمق و اندیشیدن ایجاد نمی‌شود بنابراین شاهد هستیم که دانشجویان در نهایت به یک فرم و کالبد دست پیدا می‌کنند؛ زیرا در اغلب موارد مبانی نظری و تئوری وارد اندیشه و افکار دانشجویان نمی‌شوند و در نهایت به طرح‌ها نیز راه پیدا نمی‌کنند.
این دانشجو، خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که واقعاً جای تأسف دارد، این است که چرا مباحث تئوریک وارد عمل نمی‌شوند و ما شاهد نیستیم که هر شخصی بر مبنای دیدگاه خود، یک اثر را دنبال کند. این اتفاق بسیار تأسف‌برانگیز است زیرا باعث می‌شود، همه آثار یک شکل و یک فرم شوند.
کمبود مباحث فنی و ضعف فارغ‌التحصیلان در بازار کار
مهشید حسنی، دانشجوی مقطع ارشد معماری در دانشگاه هنر نیز فاصله بین مباحث اجرایی و نظری را در روند آموزش مایه تأسف خواند و در این باره گفت: به نظرم یک فاصله جدی بین مباحث اجرایی و آنچه که در دانشگاه آموزش داده می‌شود، وجود دارد به همین خاطر ما شاهد هستیم که دروس فنی واحدهای اندکی را به خود اختصاص می‌دهند و بسیار کمرنگ هستند.
او افزود: برای مقطع کنکور ارشد ما با مباحثی روبرو شدیم که در آن دروس فنی بسیار کمرنگ‌تر از دروس نظری دیده شده بود. در واقع شرایط آموزش به گونه‌ای است که ما عملاً وارد مباحث اجرایی نمی‌شویم درحالی‌که پس از طراحی بحث اجرا وجود دارد.
این دانشجوی معماری که مقطع کارشناسی خود را در دانشگاه آزاد گذرانده است، تصریح کرد: کمرنگ بودن مباحث فنی در دانشگاه سبب شده که بسیاری فارغ‌التحصیلان نتوانند در بازار کار، حرفی برای گفتن داشته باشند؛ زیرا وقتی وارد فضای کار می‌شوند تازه درمی‌یابند که بسیاری از طرح‌هایی که می‌کشند، قابلیت اجرا ندارد و محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد.
حسنی ادامه داد: روند امروز آموزش در دانشگاه سبب شده که تعداد ماکت‌های واقعی در پایان هر ترم بسیار اندک باشند تا جایی که ما حتی در رشته‌های عملی نیز باید امتحان را بر روی کاغذ بدهیم و عملاً هیچ نوع آشنایی و آموزشی با متریال شکل نمی‌گیرد.
او درباره نحوه استفاده از نرم‌افزار در رشته معماری، بیان کرد: ما امروز شاهد هستیم که در دفاتر معماری، تنوع بالایی از نرم‌افزارها مورد استفاده قرار می‌گیرند درحالی‌که دانشگاه‌ها فاقد این نوع آموزش هستند یعنی ما تنها چند واحد اندک نرم‌افزار آموزش می‌بینیم به همین خاطر اغلب دفاتر به طرح‌ها و ترسیم‌های ما نگاه نمی‌اندازند؛ بنابراین ما باید در کنار دانشگاه با استفاده از کلاس‌ها و آموزشگاه‌های غیرانتفاعی، این نوع کارها را آموزش ببینیم زیرا آنچه که در دانشگاه به ما می‌آموزند، تنها بخش کوچکی از بازار امروز است.
این دانشجو، خاطرنشان کرد: به نظرم سرفصل‌های موجود در دوره ارشد معماری بسیار به دوره کارشناسی شبیه بود ضمن اینکه در دوره ارشد بیشتر مباحث تئوری است و عملاً هیچ نوع برخوردی با بخش‌های فنی و عملی به وجود نمی‌آید.
تعریف فرایند غلط در جذب و پرورش دانشجویان معماری
سینا زینال‌زاده، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی معتقد است که فرایند آموزش در سیستم کنونی به درستی تعریف نشده است. او که مقطع کارشناسی خود را در دانشگاه هنر گذرانده است، در این باره گفت: آموزش یک سیستم به شمار می‌رود و همان‌طور که می‌دانید هر سیستمی یک فرایند است اما مسئله اصلی این است که ورود به این سیستم و فرایند بر چه مبنایی تعریف می‌شود.
او افزود: اگر ما بهترین سیستم و فرایند را تعریف کنیم اما ورودی مناسب را بر مبنای آن انتخاب کنیم، قطعاً خروجی مناسب و درستی نیز نخواهیم داشت در واقع مسئله اینجاست که ما برای انتخاب و پذیرش دانشجو در رشته‌ای مانند معماری، نگاه درستی را دنبال نمی‌کنیم و شکل کنونی کاملاً غلط است.
این دانشجو تصریح کرد: به طور حتم در دو سال نخست، دانشگاه تلاش می‌کند که ورودی‌های پذیرفته شده را تربیت کند و نگاهی مناسب به آن‌ها ببخشد اما نقد اصلی این است که اساساً چه کسانی این سیستم را اداره می‌کنند و آیا آن‌ها خود در نقطه مطلوبی برای آموزش و تربیت نسل جوان هستند.
زینال‌زاده ادامه داد: بدیهی است که پرورش معمار نیازمند معلم است زیرا اساساً برای وارد شدن یک معلم به این چرخه روند و فرایند متفاوتی باید طی شود اما امروز ما نمی‌توانیم بگوییم که به تعداد مناسب معلم و استاد داریم.
او خاطرنشان کرد: ما در سه بخش یعنی ورودی‌های دانشگاه و اینکه چه کسانی فرایندها را شکل می‌دهند و به آن وارد و سپس از آن خارج می‌شوند، دچار مشکل هستیم زیرا به طور حتم نمی‌توان یک معمار را صرفاً بر مبنای نمره‌های دانشگاه و پاس کردن واحدهای دانشگاه تشخیص داد؛ بنابراین در بدو امر ما نیازمند نگاهی متفاوت در جذب و سپس آموزش و فارغ‌التحصیلی دانشجویان این رشته هستیم.
به نظر می‌رسد که هم استادان و هم دانشجویان از روند پذیرش، تربیت و فارغ‌التحصیلی دانشجویان انتقاد دارند اما با این وجود هنوز هیچ اقدامی در راستای تغییر روند کنونی در دست انجام نیست. در شرایطی که بسیاری از معماران از سطح دانش و مهارت فنی فارغ‌التحصیلان شکایت دارند، سؤال اصلی این است که چرا در بدنه تدریس کشور ما علاوه بر کمبود دروس فنی، فضایی برای آموزش درست این مباحث و صد البته استادانی که تجربه چنین کارهایی را داشته باشند، دیده نشده است؟


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تجلیل از دو بانوی فعال در عرصه کودک و اکران یک فیلم فانتزی موزیکال در روز چهارم جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان

"مانکن" وارد شبکه نمایش خانگی شد

"مرفی" در نوشهر به صحنه می‌رود

معرفی کاندیدای دو بخش جشنواره تئاتر خیابانی مریوان/ 31 اجرا در دومین روز جشنواره و مروری بر این آثار

دو نمایشگاه با رویکردهای اجتماعی در خانه هنرمندان ایران / از یادگاری‌های روزنامه جامعه تا سفر چهار عکاس به سیستان و بلوچستان

بررسی "روایت مشهد؛ منطقه هشت" در مشهد

چهره های معروف که قبلا پزشک بودند | آقای بازیگر افسرده اما پزشک !

چهره ها/ آینده پنهان امیرحسین فشنگ‌چی

شیلا خداداد: نمی‌دانم این خشم مردم از کجا می‌آید؟

رونمایی از نسخه مرمت‌شده یک فیلم پس از 28 سال

نکته عجیب انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار

رد ادعای محدودیت زمانی برای معرفی نماینده ایران در اسکار

پست جدید جواد رضویان برای طعنه به پزشکان !

قطعه "شعر یادُم رَ..." با اجرای گروه موسیقی بوشهری سیریا

قطعه بی‌کلام "حصار" از معین بحیرایی

اجرای برگزیده‌های جشنواره تئاتر عروسکی و تئاتر رضوی در تئاتر شهر

پویش "مد یا مصرف‌گرایى" به کنسرت مهران مدیرى رسید

"کافه کتاب کربن" با 20 هزار عنوان کتاب در قیطریه افتتاح شد / توصیه سعید پورصمیمی برای کتاب‌خوانی

نگاهی به آثار به نمایش درآمده حوزه مد و لباس در واحد فرهنگ و هنر دانشگاه علمی کاربردی

برگزاری کارگاه صداسازی و آواز علی موثقی در آمل

افتتاح نمایشگاه "به نام او" در گالری خانه عکاسان جوان

نقد برنامه باعث حذف «قصر شیرین» از نمایندگی ایران در اسکار شد؟

چهره ها/ حیرت محمدرضا گلزار از عجیب بودن آدم‌ها

حواشی اکران «در جستجوی فریده»، نماینده ایران در اسکار

چهره ها/ عکس دو نفره یکتا ناصر و همسر کارگردانش

چهره ها/ مریم وطن‌پور بخاطر حرف مردم از خویشتن خویش عبور نمی‌کند

مرد عنکبوتی؛ بازتابی منحصربه‌فرد از نقش آمریکا در جهان

چهره ها/ غول برره در کنار بمب خنده

رکوردداران جایزه فیلم‌ خارجی‌زبان در اسکار

واقعیت دستمزدهای بی‌بی‌سی از زبان مجری سابق «تخت گاز»

داستان یک کشتی‌گیر جدیدترین سوژه اوج

افتخارآفرینی فیلم ایرانی در جشنواره «هوستون»

آچمز؛ یک ملودرام هندی با طعم کمدی تقلیدی

مناقشه بر سر «اسپایدرمن» بالا گرفت

چهره ها/ ایام طوفانی خانم کارگردان

چهره ها/ سیر و سیاحت مجید اخشابی در طبیعت

نگار عابدی در اکران سریال «مانکن»

چهره ها/ زندگی و مرگ از نگاه بهنام تشکر

نمایندگان ایران در اسکار؛ از نامزدی فیلم مجید مجیدی تا اسکارهای اصغر فرهادی

چهره ها/ فریبا باقری و ساعت‌های رند و بی‌هوایی که می‌بیند

ماجرای آمبولانس‌هایی که «سلبریتی‌ها» را جابجا می‌کنند، به کجا رسید؟

چهره ها/ شب عالی و شاد فلور نظری در کنسرت امید حاجیلی

بازیگر «بازی تاج و تخت» به دنیای ابرقهرمان‌ها پا می‌گذارد

انتخاب «دختر شنی» به عنوان قهرمان «عصر جدید» یعنی چه؟

چرا «بی‌بی مریم» سریال «بانوی سردار» با لهجه تهرانی صحبت می‌کند؟

برپایی دوره آموزشی طراحی و دوخت لباس عروس در چابهار

"ضیافت" حسین اقتصادی در گالری نارنج شیراز

گرفتاری در تله‌ای که انسان‌ها برپا کرده‌اند / روایت سیاوش اسد از نمایشنامه‌خوانی تله موش 2 (خداحافظ مولی) به نفع سیل‌زدگان خوزستان

پایان بخش موسیقی دستگاهی جشنواره ملی موسیقی جوان / نوازندگان سنتور به تالار رودکی رفتند

نوازندگان نباید تنها به ردیف اکتفا کنند / توصیه‌های کیانی، افتاده، آقایی و کامکار به سنتورنوازان جشنواره ملی موسیقی جوان