آریا بانو

آخرين مطالب

مروری بر نتایج یک پژوهش،

جوانان تهرانی چقدر مصرف‌گرا هستند؟ اجتماعي

جوانان تهرانی چقدر مصرف‌گرا هستند؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو - پژوهشی که پیرامون مصرف‌گرایی و عوامل جامعه‌شناختی مؤثر بر آن در بین جوانان شهر تهران انجام شده نشان می‌دهد، میزان مصرف‌گرایی در بین جوانان 11 تا 31 ساله تهرانی نسبتاً بالاست؛ به صورتی که تنها 21 درصد دارای مصرف‌گرایی سطح پایینی بوده‌اند، اما نزدیک به نیمی از آن‌ها در حد متوسط و 33 درصد در حد بالایی مصرف‌گرا بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، در دهه‌های اخیر، جامعه ایران شاهد یک نوع گرایش عمده به مصرف‌گرایی بوده است . مطابق با این روند، مصرف تمامی طبقات اجتماعی را درگیر کرده و به نظر می‌رسد آنچه به رشد و تقویت مصرف‌گرایی کمک کرده نقش و غلبه رسانه‌ها و تبلیغات است.
به منظور کنکاش پیرامون مصرف‌گرایی و عوامل جامعه‌شناختی مؤثر بر آن در بین جوانان شهر تهران، تیم پژوهشگران متشکل از محمدرضا حسینی (استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه آیت‌الله بروجردی (ره))، منوچهر علی‌نژاد (استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه یزد) و محمد پیری‌نژاد (کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه آیت‌الله بروجردی (ره)) پژوهشی را در بین 400 نفر از جوانان 11 تا 31ساله شهر تهران انجام داده‌اند.
این پژوهش که به روش پیمایش و با استفاده از تکنیک پرسشنامه انجام شده، بازه سنی 11 تا 31 سال را به صورت هدفمند و در راستای هدف تبیین مصرف‌گرایی در بین جوانان انتخاب شده و در عین حال روش نمونه‌گیری آن ترکیبی از خوشه‌ای چندمرحله‌ای و تصادفی ساده است.
تحقیق حاضر بیان می‌کند که تبلیغات رسانه‌ای، جهان مصرفی را جهان آرمانی معرفی می‌کنند و به مصرف کننده فشار می‌آورند تا مصرف کند و به مصرف خود شکل عقلانی نیز ببخشد. تبلیغات رسانه‌ای، ایدئولوژی مصرف را به واسطه تبلیغات گسترده و با شعار"میخواهم بخرم،چون هستم"، به عنوان ابزاری هویتی بر مصرف کننده تحمیل می‌کنند.
در این بین جوانان به دلیل داشتن روحیات و غرایز خاص و متنوع، جهت دهنده تولیدات مصرفی و مصرف کنندگان فعال جامعه تلقی می‌شوند. آنها سعی دارند لایه‌های مصرف مدرن را موشکافی کرده وتجربه‌های جدیدی به دست آورند.
این در حالی است که در فرآیند ساخت هویت در عصر مدرن، مصرف نقش محوری دارد و مردم حس هویت "چه کسی بودن" را از طریق آنچه که مصرف می‌کنند، تولید می‌کنند؛ مصرف را نباید همانند یک فرآیند زیستی و مادی تلقی کرد، بلکه مصرف بر یک کمبود مبتنی است.
از آن جایی که نظریات حوزه مصرف‌گرایی هر یک بخشی از واقعیت را پوشش می‌دهند، در تحقیق حاضر ترکیبی از نظریه‌های این حوزه مورد استفاده قرار گرفته تا تصویر کامل‌تری از مصرف‌گرایی را نشان دهد.
بدین ترتیب متغیر مدگرایی از نظریه زیمیل، متغیر بیان خود از نظریه وبلن و بودریار، متغیر ارزش‌های لذت جویانه از نظریه کمپل، متغیر مدیریت بدن از نظریه گیدنز و متغیر تبلیغات رسانه از نظریه مک لوهان و مارکوزه استخراج شده و در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است، که از این میان مختصر اشاره‌ای به نظریات بودریار می‌شود.
بر اساس ادبیات نظری این پژوهش، ژان بودریار دیدگاهی نوین و بدیع به پدیده مصرف دارد و معتقد است ارضای نیازهای مادی، محرک مصرف‌گرایی مدرن نیست. تخیل مصرف و میل به ارضا کردن این تخیل است که مصرف‌گرایی را می‌آفریند. از آنجا که خیال مصرف هرگز به انتها نمی‌رسد، گرایش به مصرف‌گرایی نیز پایانی ندارد.
یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد هرچه میزان گرایش به خود اظهاری (بیان خود)، مدگرایی، گرایش به ارزش‌های لذت‌جویانه، تمایل به مدیریت بدن و تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌ای بیشتر باشد، گرایش به مصرف‌گرایی نیز بیشتر خواهد بود . این یافته‌ها، مؤید تأیید فرضیه‌ها و به تبع، نظریه‌های مورد استفاده است.
این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد میزان مصرف‌گرایی در بین نمونه مورد بررسی نسبتاً بالاست به صورتی که تنها 21 درصد دارای مصرف‌گرایی سطح پایینی بوده‌اند، اما نزدیک به نیمی از آن‌ها در حد متوسط و 33 درصد در حد بالایی مصرف‌گرا بوده‌اند.
در مورد سایر متغیرهای تحقیق نیز می‌توان گفت اکثر پاسخ‌گویان دارای میزان متوسط و حد بالایی از خرید با هدف بیان خود، مدگرایی، لذت بردن از خرید، مدیریت بدن و تأثیرپذیری از تبلیغات رسانه‌ای بوده‌اند.
محققان این پژوهش در پایان ضمن اشاره به رابطه و تأثیرمُدگرایی بر مصرف‌گرایی و ذیل راهکارهای تحقیق، پیشنهاد کرده‌اند حتی‌الامکان اقدامات لازم در جهت استفاده از مُدهای مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی به عمل آید.
آن‌ها معتقدند با توجه به گسترش مصرف‌گرایی و نقش جوانان دراین پدیده، انتظارمی‌رود برای پرهیز از این وضعیت برنامه‌های سرگرم‌کننده ازجمله برنامه‌های تفریحی و ورزشی برای جوانان محلات در نظر گرفته شود تا کمتر به فکر خرید و گرایش به مصرفگرایی و معرفی خود از طریق مد و مصرف باشند .
محققان پژوهش همچنین توصیه کرده‌اند باتوجه به تاثیرگذاری و نفوذ رسانه‌های جمعی در سبک زندگی و همچنین نقش تبلیغات رسانه‌ای در گسترش مصرف‌گرایی، راهکارهایی اندیشیده شود که ضمن ارتقای سواد رسانه‌ای، با روش‌هایی همچون تغییر گروه مرجع جوانان و فراهم کردن ساختارهای اجتماعی در جهت دعوت جوانان به فعالیت های مثبت اجتماعی، اثرات رسانه‌ها را خنثی یا کاهش داد. از سوی دیگر، بخش بزرگی از برنامه‌های صداوسیمای کشور ما مبتنی بر ترویج مصرف‌گرایی است و باید دراین باره فکر و از آن پیشگیری کرد؛ بنابراین، لازم است نقش وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی و ارائه آگاهی درست در مورد مصرف وپرهیز از مصرف‌گرایی موردتوجه قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، مقاله "مصرف‌گرایی و عوامل جامعه‌شناختی مؤثر بر آن در بین جوانان شهر تهران" در شماره 13 دوفصلنامه "پژوهش‌های جامعه‌شناسی معاصر"، در پاییز و زمستان 97، به چاپ رسیده است.
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سرقت‌های میلیونی مامور قلابی امداد خودرو از پیرمردها

دروغ بزرگ آمریکا درباره تحریم نبودن غذا و دارو

حذف 10 درصد حق بیمه شخص ثالث رانندگان تاکسی درون شهری

نحوه پذیرش دختران و زنان ویژه در خانه‌های سلامت تشریح شد

لحظه به آتش کشیدن پراید توسط یک ناشناس!

واکنش سریع طلافروش، سارقان حرفه‌ای را فراری داد

وزارت کشور صدور مجوز مجمع ملی خیرین ازدواج را تسهیل می‌کند

کاهش دما در شمال ایران

افرادی که از بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌کردند!

نحوه اخذ معافیت پزشکی برای مشمولان خارج از کشور

دادستانی که مخفیانه سرویس بهداشتی زندانیان را نظافت می‌کرد!

روایت پلیس از روند پاکسازی پاتوق معتادان پایتخت

پیش بینی وضعیت آب و هوا

برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون در استان یزد

نکات کلیدی و کاربردی برای تغذیه کبوتر در شرایط مختلف

درمان جدید برای علایم سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

تاثیر اسب‌درمانی در بهبود عملکرد کودکان مبتلا به بیش‌فعالی

لزومِ بهبود دسترسی معلولان به تجهیزات یاری‌رسان

آغاز رتبه‌بندی سازمان‌های مردم نهاد 29 استان کشور از مهرماه

شهردار تهران: 55 درصد مردم تهران تحرک مناسب ندارند

باید پشیمان شوید آقای «بهداد»!/این فرمول شادی، دوام چندانی ندارد

جهادگران پزشک آستین‌ها را بالا زدند

کنایه مجریان تلویزیون به عمل غیرانسانی مدیر غله گنبدکاووس

آخرین وضعیت جنگل‌هایی که در حال نابود شدن هستند

آخرین وضعیت راه‌های کشور

خانه‌ای کوچک برای زنان بی‌سرپرست

روایتی از خارج‌کردن یک بمب عمل نکرده در بدن یک رزمنده

نمره 15 آقای رئیس به شورای 2ساله!

وقتی کلاهبرداران حتی کلاه رئیس بانک را هم بر می‌دارند!

راه‌های فرار مالیاتی پزشکان حتی با کارت‌خوان

شیرخریدن مرد معتاد، راز قتل برادرش را فاش کرد

باد شدید، کارگر رستوران را با خود به آسمان برد!

آتش سوزی در جنگل‌های آمازون

ظلم ماموران یک کلانتری صدای رئیس پلیس را هم درآورد

قاتلی که برای دومین بار از قصاص نجات پیدا کرد

دادگاه پسری را که فرد متجاوز به خود را کشته بود،مستحق قصاص ندانست

نقشه بیرحمانه مادرشوهر برای بی عفت کردن عروسش

وقتی خانواده یک قاچاقچی برای پلیس درخواست قصاص کرده است!

راز همدست شیطان در سرنوشت سیاه دختر تهرانی

ماجرای آمبولانس‌های تقلبی برای جابجایی سلبریتی‌ها

ماجرای توقیف خودروی فرزند سردار رحیمی و انتقال آن به پارکینگ

سرانجام آتش سوزی جنگل های ارسباران

سرنوشت مردی که 7دختر و 2پسر خردسال را آزار داد

ساخت آویز دکوری با صدف‌های دریایی

از کجا بفهمیم عاشق کسی شده‌ایم؟

دکوراسیون منزل ایرانی با رنگ‌های آبی و کرم

ساخت کاردستی با کودک خردسال

باید پشیمان شوید آقای «بهداد»!

اهمیت یادگیری مهارت‌های مثبت 18!

خودکشی جوان 28 ساله در پل طبیعت تهران + فیلم