آریا بانو

آخرين مطالب

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی گفتگو

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

  بزرگنمايي:

آریا بانو - علی یدالهی گفت: ساختار "رخت‌شور شاه" سنتی و ترکیبی از سیاه‌بازی و مجلس زنانه است.


سرویس تئاتر هنرآنلاین ، نمایش "رخت‌شور شاه" به نویسندگی بابک لطفی خواجه پاشا و کارگردانی علی یدالهی امروز جمعه 25 مردادماه در آخرین روز از نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی ساعت 18 و 20 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه خواهد رفت.
علی یدالهی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب نمایشنامه "رخت‌شور شاه" و اجرای این اثر در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی گفت: این نمایشنامه را به پیشنهاد یکی از دوستان انتخاب کردم و قرار بود آن را با حضور جوان‌ها اجرا کنیم. زمانی‌که متن را خواندم به نظرم بسیار طولانی آمد و با اجازه نویسنده بر آن شدم تا آن را به اتفاق فرهاد نقدعلی، بازنویسی کنیم.
او در ادامه اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های این اثر این است که مربوط به دوران قاجار بوده و دارای فضایی خیالی است که این فضا مناسب نمایش‌های سنتی ایرانی است.
این بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های این نمایش بازی در بازی است که در مجالس زنانه قدیمی اتفاق می‌افتاد، داستان این نمایش را اینگونه توضیح داد: یک روز پیش از تاج‌گذای احمدشاه، دربار شاه شلوغ شده و شورش‌ها و تیراندازی‌هایی در آن صورت می‌گیرد. انسی دختر یکی از درباریان از این بلبشو استفاده کرده و می‌خواهد تا همسر شاه شود. شاه که متوجه این موضوع می‌شود به رخت‌شورخانه دربار، فرار کرده و با پوشش زنانه در نظر دارد تا از دست انسی بگریزد. با این حال شاه چیزی می‌گوید که از سوی دختر شناخته می‌شود و انسی شاه را تهدید کرده که در صورتی‌که با او ازدواج نکند، آینده را به شاه نشان خواهد داد...
یدالهی ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش از اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شده است، درباره سبک و فضای اجرایی آن یادآور شد: ساختار این اثر نمایش سنتی و ترکیبی از سیاه‌بازی و مجلس زنانه است که بسیار علاقمند به تجربه این فضا در کارگردانی بودم.
کارگردان نمایش "تمنا" درباره طراحی‌ها و موسیقی نمایش "رخت‌شور شاه" اظهار کرد: طراحی صحنه این نمایش را خودم انجام داده‌ام و طراحی لباس و حرکت آن نوید فرح‌مرزی است. مخاطب با فضای یک رخت‌شورخانه در صحنه مواجه می‌شود و از سایه‌بازی روی دیوار رخت‌شورخانه استفاده شده است. موسیقی نمایش نیز به صورت زنده با استفاده از سازهای تار، کمانچه و تنبک نواخته می‌شود.
علی یدالهی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: بانیان جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی تمام تلاش‌شان را برای این رویداد انجام داده‌اند. همواره دغدغه نمایش‌های آئینی و سنتی را داشته‌ام و علاقمندم که این گونه نمایشی حفظ شود و امیدوارم که مسئولان عالی رتبه نیز نگران نمایش‌های آئینی و سنتی کشورمان باشند و تماشاخانه‎‌‌ای به این منظور در اختیار گروه‌های نمایشی قرار دهند.
او همچنین افزود: امیدوارم شاخه دانشگاهی برای نمایش‌های آئینی و سنتی در نظر گرفته شود و تنها به دو واحد دانشگاهی ختم نشود و فارغ‌التحصیلانی داشته باشد که به گونه نمایشی واقف و آگاه باشند.
نوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی تا 26 مردادماه به دبیری داود فتحعلی بیگی در کاشان و تهران برگزار می‌شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

محمد بحرانی: مهران مدیری بخشی از کمدی ایران را جابه جا کرد

عده ای درصدد کمرنگ کردن حضور زنان در آینده سیاسی کشور هستند

وزیر کشور: کمتر از 10 درصد بانوان جامعه بد حجاب هستند

سیده فاطمه ذوالقدر: دولت در مسیر مدیریت بیمه و مالیات فعالان هنر صنعت مد و لباس گام بردارد

شایع‌ترین علت مرگ کودکان در کشور چیست؟

زنان عاشورایی زمینه ساز تداوم نهضت حسینی شدند

وزیر آموزش و پرورش: مشکل کمبود معلم تا ابتدای مهر حل خواهد شد

کارگردان «داش آکل»: بازخورد مثبت مخاطبان نشان از درستی راهم بود

سیدجواد هاشمی: ما باعث می‌شویم مردم ماهواره نگاه کنند

لباس تعزیه مستند تاریخی ندارد / مراقب تحریف اصول و مبانی تعزیه باشیم / روایت داوود فتحعلی‌بیگی از اصول پوشش در هنری نمایشی و مملو از نشانه

داریوش ارجمند: من کی گفتم تلویزیون پول کثیف دارد

خون بندناف چند سال قابل نگهداری است؟

سیاست های کلی خانواده جدی گرفته نشده است

حسینی: برای اول مهر کلاس بدون معلم نخواهیم داشت

کودکان را تنبیه و‌تهدید نکنید!

کامران: دولت باید در دو سال پایانی «موضوع آب» و «اصلاح نظام بانکی» را در اولویت بگذارد

صنایع دستی نیروی پیشران در اقتصاد کشور خواهد بود

واکسن چهار ظرفیتی آنفولانزا بزنیم یا سه ظرفیتی؟ +بهترین زمان تزریق

فرمانده نیروی انتظامی تهران هم که باشی بازم توی خونه فرمانده یکی دیگه‌س!

گفتگو با 2زن شیرازی که مسافران مترو را بیچاره کردند

جلیلی شیوانی: میلیون‌ها دختر ایرانی در آستانه تجرد قطعی قرار دارند

زنان پایتخت چاق‌تر و افسرده‌تر از مردان

حناچی: هوای دستفروشان را داریم

میوه ای که صد برابر مرکبات ویتامین سی دارد

هشدار وزیر بهداشت در مورد آمار تصادفات جاده ای

حمید سوری: امروزه عنوان از ضروریات اثر هنری شناخته می‌شود / در نخستین روز جشنواره تجسمی جوان چه گذشت؟

نرگس اصغری: بازار تبریز نیازمند همراهی طراحان حرفه‌ای است

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست