آریا بانو

فیلم‌هایی که نماینده ایران در اسکار بودند فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
فیلم‌هایی که نماینده ایران در اسکار بودند
١٦٩
٠
ایسنا / مستند «در جستجوی فریده» بیست و پنجمین نماینده سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم یین‌المللی جوایز سینمایی اسکار خواهد بود.
سینمای ایران که از سال 1977 برای اولین بار فیلمی را به عنوان نماینده خود در شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار انتخاب کرد در طول بیش از چهار دهه گذشته، بیست و چهار فیلم ایرانی را برای شرکت در این رویداد سینمایی انتخاب کرده است و امسال و در اسکار 2020؛ بیست و پنجمین حضور سینمای ایران با یک مستند رقم خواهد زد.
ماحصل 24 حضور سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم خارجی (بهترین فیلم بین‌المللی) جوایز اسکار، کسب دو جایزه با فیلم‌های «جدایی» و «فروشنده» ساخته‌های اصغر فرهادی و یک نامزدی با فیلم «بچه‌های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی بوده است.
سال گذشته از میان 87 فیلمی که واجد شرایط رقابت در شاخه فیلم خارجی جوایز اسکار شدند، 7 کشور آثار مستندشان را به عنوان نماینده خود در این رویداد انتخاب کردند که شامل «گورهایی بدون نام» به کارگردانی «ریتی پان» از کامبوج، «والتز والدهیم» ساخته «روث بکرمن» از اتریش، «الدورادو» ساخته «مارکوس ایمهوف» از سوئیس، «شکارچی روح» از «رائد عندونی» به نمایندگی از سینمای فلسطین، «زرد ممنوع» به کارگردانی «پیترا برتکلی» از کشور نیوزلند، «بازندگان فوق‌العاده: یک دنیای متفاوت» ساخته «آرانوس ماتلیس» از لیتوانی و «ادامه دارد» به کارگردانی «ایوارس سلکیس» از کشور لتونی می‌شود.
آخرین بار در سال 2014 بود که یک اثر مستند به نام «تصویر گمشده» به کارگردانی «ریتی پان» از کامبوج، توانست به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار راه یابد.
سالها پیش برای نخستین بار وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال 1356 فیلم «دایره‌ی مینا» ساخته‌ی داریوش مهرجویی را به اسکار معرفی کرد و پس از آن فیلم «باد صبا» ساخته‌ی آلبر لاموریس به عنوان نماینده‌ی ایران در سال 57 راهی آکادمی اسکار شد و پس از 17 سال وقفه و در سال 1994 فیلم «زیر درختان زیتون» به کارگردانی عباس کیارستمی نماینده ایران در شصت‌وهفتمین دوره جوایز اسکار نام گرفت. «بادکنک سفید» از جعفر پناهی در سال 1995 به اکادمی معرفی شد و پس از یک سال وقفه و در سال 1997 فیلم «گبه» محسن مخملباف نماینده ایران در این جوایز سینمایی شد.
«بچه‌های آسمان» ساخته مجید مجیدی در سال 1998 به اسکار خارجی رفت و برای اولین بار سینمای ایران توانست به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار راه یابد و سال بعد آن نیز «رنگ خدا» دیگر ساخته مجیدی فرصت حضور در این جایزه سینمایی را پیدا کرد.
«زمانی برای مستی اسب‌ها» ساخته بهمن قبادی در سال 2000، «باران» مجید مجیدی (2001)، «من ترانه 15 سال دارم» به کارگرانی رسول صدرعاملی (2002)، «نفس عمیق» ساخته پرویز شهبازی (2003)، «لاک پشت‌ها پرواز می‌کنند» از بهمن قبادی (2004)، «خیلی دور خیلی نزدیک» به کارگردانی رضا میرکریمی (2005)، «کافه ترانزیت» از کامبوزیا پرتوی (2006)، «میم مثل مادر» اثر رسول ملاقلی‌پور (2007)، «آواز کنجشگ‌ها» از مجید مجیدی (2008)، «درباره الی» به کارگرانی اصغر فرهادی (2009) و «بدرود بغداد» از مهدی نادری (2010)، نمایندگان سینمای ایران در دهه نخست هزار سوم میلادی بودند تا در سال 2001 سینمای ایران با فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی توانست برای اولین بار این جایزه مهم را به ویترین افتخارات خود اضافه کند.
در سال‌های 2014، 2015 و 2016 به ترتیب فیلم‌های «گذشته» اصغر فرهادی، «امروز» رضا میرکریمی و «محمد رسول‌الله» مجیدی به اسکار فرستاده شدند و در سال 2016 اصغر فرهادی با فیلم «فروشنده» برای دومین‌بار اسکار خارجی را برای ایران به ارمغان آورد.
سال 2018 نیز فیلم «نفس» از نرگس آبیار نماینده سینمای ایران در نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار بود و سال گذشته هم فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند این فرصت را یافت تا نماینده سینمای ایران در این جوایز سینمایی باشد.
فهرست نامزدهای نهایی جوایز اسکار 2020 روز 13 ژانویه (23 دی‌ماه) اعلام خواهد شد و مراسم اعطای جوایز نود و دومین دوره این رویداد سینمایی در تاریخ 9 فوریه (بامداد دوشنبه 21 بهمن) برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/186726/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشت‌زنی در کودکان

نحوه برخورد معلمان با کلاس اولی ها

دلشوره های کلاس اولی ها

نکات اساسی پیش از ورود به دبستان

چه کنم فرزندم کتاب بخواند؟

بازگشت به مدرسه

راههای تقویت حافظه دانش آموزان

علل ترس کودکان از مدرسه و راه حل آن

بازی های رایانه ای، خوب یا بد!؟

فرشته‌های آزار دیده!

کودک من آزار جنسی دیده است؟

اگر کودک شما کابوس می بیند !

آموزش به بچه ها در مورد غریبه ها

بچه ها در هنگام طلاق چی لازم دارند؟

جو فراست برای خواباندن بچه ها راه‌حل ارائه می‌دهد !

اثر منفی رسانه های جدید بر کودکان

قوانین راهنمایی و رانندگی زندگی کودکان

با بچه های وابسته چطونه رفتار کنیم؟

آموزش زبان انگلیسی به این کودک اشتباه است

رابطه تاثیر گذار میان رفتار والدین و مغز کودک

بلایی که فیلم های مستهجن بر سر نوجوانان می آورند

تاثیر بد تنش‌های والدین بر روی کودکان

گفتنی‌هایی از خانه تا مدرسه

اگر کودک از انجام تکالیف مدرسه اجتناب می‌کند !

دختری با اطاق مرتب

بازی‌های مناسب کودکان پنج و شش ساله

آموزش برخورد مۆدبانه به کودک

با فرزندتان خوش بگذرانید !

یک درمان دم‌دستی برای کوچولوها

10 روش برای تقویت اعتماد به‌ نفس کودک

10 چیزی که نباید به کودکانمان بگوییم !

دلم یک دوست می خواد

مرزبندی بین بازیهای دخترانه و بازیهای پسرانه

خوابیدن کنار مامان و بابا

چه نوع کتابی مناسب کودک ما است؟

ارتقاء هوش هیجانی برای پرورش کودک موفق

بازی چگونه رشد کودکان شما را افزایش می‌دهد !

کودکی که به دیگران وابسته است !

اجازه ندهید کودک تان این برنامه ها را ببیند

علت فحش دادن(بدزبانی) در کودکان و راه حلهای پیشنهادی

جو فراست و خودخواهی

آموختن درسهای پول تو جیبی فرزندان

راههای عملی جهت افزایش تمرکز در کودکان

کودکانی که دیر می‌خوابند دچار ترس شبانه می‌شوند

رابطه اسباب بازی و شغل آینده کودک

راههایی برای تقویت هوش کودکان

مقابله با لجبازی‌های کودکانه!

والدین افسرده چگونه با کودکانشان بر خورد کنند؟

رفتار با کودکان لوس !

نشانه های اولیه لکنت زبان در کودکان