آریا بانو

آخرين مطالب

تئاتر «لیگ قهرمانان»؛ مضحکه‌ای بی‌خاصیت فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
تئاتر «لیگ قهرمانان»؛ مضحکه‌ای بی‌خاصیت
١٨٠
٠
صبح نو / «لیگ قهرمانان» نمایشی است که بنا دارد افسون رسیدن به مدالی موهوم در رقابت برای بیشتر دیده‌شدن در فضای مجازی را نقد کند. به‌همین‌واسطه، شاید بتوان حضور بهاره رهنما، علی اوجی و ریحانه پارسا را با فالوئرهای پرشمارشان در اینستاگرام، وجه کنایه‌آمیز این نمایش دانست. سه چهره‌ای که تلویزیون، کاراکتر طنز و فعالیت جدی‌شان در شبکه‌های اجتماعی به شهرت‌شان بیرون از فضای حرفه‌ای دامن زده، حالا در «لیگ قهرمانان» داستان خانواده‌ای را روی صحنه می‌برند که برای پیروزی در مسابقه افزایش فالوئر، حتی خانواده را نیز قربانی می‌کنند.
این سومین همکاری آقایان سعید دشتی و داریوش علیزاده در مقام کارگردان و نویسنده با یکدیگر است. این دو که به‌نظر می‌رسد قصد دارند زوج هنری جدیدی در تئاتر شکل دهند، دو سال پیش در اثر قبلی‌شان با نام «دریبل» هم خبرساز شدند؛ نمایشی که از نیما شعبان‌نژادِ خندوانه تا همسر شهاب حسینی در آن ایفای نقش می‌کردند و البته خود شهاب حسینی هم در مقام مشاور پروژه در کار حضور داشت. این سابقه البته نشان می‌دهد این زوج هنری به همکاری با چهره‌های پرسروصدا هم علاقه دارند و بدون شک این ابزار بر جلب مخاطب و فروش هم تأثیرگذار است؛ امکانی که همکاری دوباره با رها جهانشاهی در مقام مدیر تولید و همراهی امیرحسین انصاری به‌عنوان سرمایه‌گذار دراختیار «لیگ قهرمانان» قرار داده است.
جمعه‌شب اجرای لیگ قهرمانان پایان یافت؛ نمایشی که خلاصه داستان آن می‌گوید: «خانواده‌ای چهارنفره که ازطریق فضای مجازی گذران زندگی می‌کنند، رفته‌رفته جز رسیدن به مدال به هیچ چیزی فکر نمی‌کنند. فاجعه‌ای در راه است، شاید تا ویرانی خویش». کارگردان این اثر هم در گفت‌وگویی این موضوع را تصدیق می‌کند که «لیگ قهرمانان» دغدغه‌مند است. آقای علی اوجی که او را با تهیه‌کنندگی و بازیگری خصوصا در آثار طنز می‌شناسیم و چهره‌اش را اغلب درکنار آقایان مهران مدیری و رامبد جوان به‌یاد می‌آوریم، با 728هزار دنبال‌کننده در صفحه اینستاگرامش، گزینه جالبی برای نقش پدر در این خانواده است؛ اما برعکس نمایش که شخصیت پدر موفق‌تر از مادر ظاهر می‌شود، خانم بهاره رهنما با نزدیک به چهارمیلیون دنبال‌کننده از علی اوجی پیشی گرفته است. خانم ریحانه پارسا نیز که او را تنها با نقشش در سریال «پدر» می‌شناسیم، با نزدیک به نیم‌میلیون دنبال‌کننده اینستاگرامی، نقش دختر این خانواده را بازی می‌کند. با‌این‌حال، دختر این خانواده کم‌وبیش مجنون، تنها عضو سالمی است که به‌رسم تک‌چشم در شهر کوران، به‌عکس دیوانه پنداشته و نهایتا قربانی جاه‌طلبی این خانواده می‌شود.
«لیگ قهرمانان» تلاش می‌کند رؤیای بیشتر دیده‌شدن را با زبانی طنز، آن‌هم با شخصیت‌هایی نقد کند که یکی‌شان کارگردان درجه‌چندم فیلم، دیگری بدل بازیگری سرشناس و آن یکی ادمین صفحه طرفداران یک سلبریتی دیگر است. باوجوداین، داستان بی‌چفت‌و‌بستی که به‌نظر می‌رسد بسیار عجولانه نوشته شده، مانع از آن می‌شود که این نقد به‌درستی شکل بگیرد و جا بیفتد. طبعا از ساختار علّی-معلولی طرح روایت قصه‌گو انتظار می‌رود حداقل‌های ارتباط با مخاطب را برآورده سازد؛ اما تضاد میان سه عضو مجنون خانواده با دختر نرمال آن‌ها تا پایان نمایش هم هیچ توجیهی پیدا نمی‌کند. به‌علاوه برای ایده‌های شهرت‌طلبانه این خانواده، چندان فکری نشده و همان بهانه‌های کوچک پربازدید در اینستاگرام بدون هیچ بازتولید و پرداخت جدیدی، در متن نمایش جا داده شده‌اند. استفاده مکرر از عبارت مشهور «چطو به تو گیر ندادن؟» که شخصیت اینستاگرامی «استادملکی» با ویدئوهای خام‌دستانه‌اش آن را سر زبان‌ها انداخت، علی‌رغم کارکردی که برای آن طراحی شده، نفَس طنز ماجرا را می‌گیرد و ارتباط با تماشاگر را خفه می‌کند. بزرگ‌ترین ضعف نمایش هم همین است که از مهم‌ترین ابزارش برای نقد، یعنی همین طنز، هیچ استفاده‌ای نمی‌کند و تقریبا هیچ‌یک از موقعیت‌های کمیک آن در گرفتن خنده از تماشاگر موفق نیستند.
انتخاب «عدس‌پلو» هم مثل عبارت قبلی، نه از پس تعریف تفاوت دختر با بقیه خانواده برمی‌آید، نه طنزآمیز است و نه تکرار آن در نمایش همراه با ارزش‌افزوده‌ای اتفاق می‌افتد. همه این اِلِمان‌ها باعث می‌شوند اجرا به‌سرعت از چشم مخاطب بیفتد. لیگ قهرمانان نه‌تنها داستان درستی ندارد و افزون‌بر‌آن طنز سروشکل‌داری هم عرضه نمی‌کند؛ بلکه از نقطه‌ای به‌‌بعد، به این نتیجه می‌رسد که برای انتقال نقد و متعجب‌کردن مخاطب به ابزارهای بیشتری نیاز دارد. همراهی مادر و پسر برای رو‌کردن دست بالاتر در جذب دنبال‌کننده و ترسیم موقعیتی چندش‌آور و بی‌مزه بر‌همین‌اساس اتفاق می‌افتد. درواقع، از نیمه‌های نمایش صدای خوردن کفگیر به ته دیگ بلندبلند به‌گوش می‌رسد.
شخصیت‌پردازی‌ها بسیار سردستی و کم‌عمق‌اند. معلوم نیست چرا دختر معمولی خانواده هیچ بنایی برای کنشگری ندارد و با وجود مخالفت، به‌راحتی به خواست خانواده تن می‌دهد و همه را بیشتر به قهقرا می‌فرستد. روشن است که نمایش هیچ رویکردی برای نقد خود به آدم‌های موردانتقادش ندارد و بیشتر مایل است که از آن‌ها ابزاری برای استهزاء یا نهایتا خلق پارودی بسازد. نه نقبی به وجوه روان‌شناختی و نیازهای درونی این آدم‌ها می‌زند و نه ابعاد جامعه‌شناختی چنین اتفاقی را مدنظر قرار می‌دهد؛ نه به نقد تکنولوژی و تأثیر فناوری‌های جدید بر زندگی آدم‌ها کاری دارد، نه آن‌ها را تهدید می‌شمارد و نه کاری با فرصت‌هایشان دارد. استفاده عقیم از تمام این عناصر نهایتا به پایان‌بندی عجیب و الکن نمایش می‌رسد؛ جایی که معلوم نیست چرا پسر سلبریتی پولدار به خواستگاری دختر خانواده می‌آید که در اثر زیاده‌خواهی خانواده، تنها صورتی از او باقی مانده و غیرقابل‌فهم‌تر از آن، اینکه چرا نقش این پسرک را بازهم ریحانه پارسا بازی می‌کند.
با‌این‌حال، از نام و اجرای نمایش چنین برمی‌آید که طرح داستان براساس رقابت‌های یک لیگ نوشته شده است. سعید دشتی در شرح این طرح در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: «نمایشنامه «لیگ قهرمانان» چهار اپیزود دارد: 1. اپیزود اول آن مرحله گروهی است که به‌اجرا می‌رود؛ 2. اپیزود دوم مرحله حذفی؛ 3. اپیزود سوم مرحله نیمه‌نهایی؛ 4. اپیزود چهارم مرحله فینال است که در یکی‌دو سال آینده و در فصل‌های مختلف به‌روی صحنه خواهند رفت. تم هر چهار اپیزود یکی و فضاها متفاوت است». با‌این‌حال، فضای نمایش هیچ اِلِمان متناسبی برای انتقال این محتوا دراختیار مخاطب قرار نمی‌دهد. دکور ضعیف هیچ باری از روی دوش داستان برنمی‌دارد و از همه جالب‌تر اینکه جای خالی هر ابزار دیجیتالی ازجمله تلفن‌همراه در همه نمایش احساس می‌شود. درواقع، فضا نه قدرت ترسیم چیزی نزدیک به مفهوم لیگ را دارد و نه توان انتقال جهانی که در آن فضای مجازی، به همه‌چیز شخصیت‌ها تبدیل شده است؛ تا جایی‌که حتی اعضای خانواده را نیز قربانی می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/186790/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افشاگری مجری جنجالی زن تلویزیون: شهروند آمریکا هستم!

شیطنت‌های دختر با نمک سروش رفیعی در تمرین پرسپولیس / روزمو ساختی عمر بابا

تصویر تازه نوه ی اکبر عبدی که مثل پدر بزرگش بانمک و توپوله / ماشالا به هردوشون

رونمایی از چهره جدید هانده ارچل «کیمیا خاتون» فیلم مست عشق در ژاپن

نیوشا ضیغمی از بزرگترین راز زندگی اش پرده برداشت / دلنوشته تلخ بازیگر معروف 2 سال بعد از جدایی همسرش

خرید شیرخشک بدون تغییر قیمت از داروخانه ها

آیا تهوع و استفراغ شدید در دوران بارداری مضر است؟

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود