آریا بانو

آخرين مطالب

ماسوله؛ شهری در آغوش ارتفاع و تاریخ گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
ماسوله؛ شهری در آغوش ارتفاع و تاریخ 8
١٥١
٠
کجارو / انتخاب محل‌ها و مقاصد جدید برای سفری که بتواند ما را از شلوغی و دغدغه‌های روزمره زندگی شهری‌مان دور کند، موضوع مهمی است که همه ما به‌نوعی درگیر آن هستیم.
هر کدام از افراد معیار‌های به‎‌خصوصی را در انتخاب مقصد گردشگری و سفر خود در نظر می‌گیرند، اما به طور متوسط بیشتر مردم آب و هوای خوب، سرسبزی و همین‌طور تاریخی و قدیمی بودن فضا را به سایر معیار‌ها ترجیح می‌دهند، به همین دلیل هم در این مطلب تصمیم داریم به یکی از جذاب‌ترین و خوش‌آب‌وهواترین نقاط گردشگری ایران برویم و شما را بیشتر با آن آشنا کنیم: ماسوله!
درباره ماسوله
شهر ماسوله با وسعتی در حدود 100 هکتار در فاصله 60 کیلومتری شهر رشت، مرکز استان گیلان قرار گرفته است و به‌نوعی می‌توان قدمت آن را به چیزی حدود 800 تا 1000 سال پیش مربوط دانست، به همین دلیل هم می‌توان گفت که ماسوله تلفیق و ترکیبی جذاب از تاریخ، فرهنگ، طبیعت و البته معماری است و می‌تواند شما را به بهترین شکل ممکن جذب زیبایی‌های خود کند.
معمولاً زمانی که نام ماسوله به گوشمان می‌رسد در اولین لحظه خانه‌هایی پلکانی در دل جنگل را تصور می‌کنیم که به زیبایی طراحی و ساخته شده‌اند. ماسوله به عنوان شهری تاریخی و البته توریستی نمونه مهم و ارزشمندی از معماری پلکانی را در سطح جهانی به نمایش گذاشته است و به همین دلیل هم در میان گردشگران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
باید گفت که ماسوله در دامنه کوهی قرار گرفته است که ارتفاع آن چیزی در حدود 1050 متر از سطح دریا است و به همین دلیل هم انتخاب معماری پلکانی در رابطه با طراحی خانه‌ها صورت گرفته است.
یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های زیبایی شهر ماسوله، داشتن مه نسبتاً زیاد است. تصور کنید که به حرکت در آمدن مه لطیف و زیبایی در میان خانه‌هایی که به صورت پلکانی طراحی شده‌اند و در میان سرسبزی غوطه‌ور هستند تا چه حد می‌تواند رویایی و جذاب باشد.
باید گفت که برای دسترسی به روستای ماسوله می‌توان به شهر فومن رفت و از آنجا وارد جاده ماسوله شد. برای مسافرانی که خودروی شخصی ندارند، تاکسی‌ها و مینی‌بوس‌هایی در شهر رشت و یا فومن وجود دارند که آن‌ها را تا ماسوله همراهی خواهند کرد.
جاذبه‌های گردشگری شهر ماسوله
ماسوله به عنوان شهری سنتی در قلب گیلان دارای بافت مشخص و منحصر‌به‌فردی است که می‌توان بخش بزرگی از آن را در خانه‌های قدیمی پلکانی، پنجره‌های چوبی، گلدان‌های شمعدانی، بازار سنتی و... تماشا کرد. به همین دلیل هم مهم‌ترین بخش سفر به شهر ماسوله بازدید از بافت سنتی و جذاب این منطقه و لذت بردن از تک‌تک قسمت‌ها و قدم به قدم خانه‌هاست.
بازار موجود در ماسوله نیز به نوبه خود در میان گردشگران مشهور است. در این بازار علاوه بر سوغاتی‌هایی از قبیل مربا، ترشیجات، خوراکی‌های محلی، گلیم، ابزار فلزی و... با چیز‌های جذاب دیگری از قبیل عروسک‌های کاموایی بافته زنان روستا نیز روبه‌رو می‌شوید که شما را متحیر خواهند کرد.
یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ماسوله موزه مردم‌شناسی آن است. در میان کوچه و پس‌کوچه‌های شهر زیبا و سنتی ماسوله موزه‌ای قرار گرفته که تأسیس آن به سال 1381 برمی‌گردد. این موزه دارای سه بخش مجزاست و مجموعه‌ای از اشیای فرهنگی و تاریخی مثل کوزه، جام، پول‌های قدیمی، گهواره، انواع داس و... را نمایش می‌دهد.
بخش اول این موزه مربوط به دوره معاصر، بخش دوم مربوط به دو قرن گذشته و در نهایت بخش سوم نیز مربوط آثار باقی‌مانده از قرن چهارم هستند. می‌توان به جرأت گفت که موزه مردم‌شناسی شهر ماسوله، تاریخ غنی و پراهمیت این منطقه را به خوبی نشان می‌دهد و فرهنگ مردمان آن را معرفی می‌کند.
یکی دیگر از جذابیت‌های شهر ماسوله، داشتن آبشاری زیبا به نام کوشم است. ماسوله آبشار‌ها و چشمه‌های زیادی از جمله آبشار لارچشمه هم دارد، اما آبشار کوشم در میان آن‌ها کمی مطرح‌تر است. دسترسی به این آبشار آسان است و می‌توانید با پیاده‌روی یک ساعته از روستا آن هم با شیبی ملایم به این مقصد برسید. آبشار کوشم در دره جنگلی ماسوله قرار گرفته است و ارتفاع آن به چیزی حدود 30 متر نیز خواهد رسید.
امام‌زاده عون بن محمد نیز بخش دیگری از جاذبه‌های گردشگری شهر ماسوله را شامل می‌شود. این امام‌زاده به عنوان عنصر مهمی در جاذبه‌های زیارتی و مذهبی ماسوله در میان گردشگران، بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد. این امام‌زاده به قرن دوم یا سوم هجری مربوط می‌شود و بقعه‌ای هشت‌ضلعی است و کتیبه‌ای که روی سنگ قبر آن قرار گرفته و کنده‌کاری شده است به سال 969 هجری قمری باز می‌گردد. اسناد مرتبط نشان می‌دهند که این بقعه مربوط به فرزند محمد حنیف و در واقع نوه امیرالمومنین است.
برای کسانی که عاشق طبیعت، گشت‌وگذار در میان سرسبزی‌ها، کوهنوردی و... هستند ماسوله یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود، چراکه با داشتن جاذبه‌های دیگری از جمله قله شاه معلم و ییلاق کوربار می‌تواند بخش زیادی از توقعات و نیاز‌های گردشگری آنان را پاسخگو باشد. قله شاه معلم دومین قله بلند استان گیلان است و ارتفاع آن به 3050 متر نیز می‌رسد.
با وجود مسافت زیاد برای رسیدن به این قله، گردشگرانی که اغلب کوهنورد هم هستند آن قدر از منظره زیبا و خیره‌کننده این منطقه لذت می‌برند که سختی مسیر به چشمشان نمی‌آید. در رابطه با ییلاق کوربار هم می‌توان گفت فضای حیرت‌انگیزی در دل کو‌های جنگلی استان گیلان است و یکی از مقاصد اصلی دوستداران طبیعت خواهد بود.
اقامت در شهر ماسوله
برای اقامت مسافرانی که به شهر ماسوله سفر می‌کنند هیچ جای نگرانی نیست. علاوه بر هتل‌های زیبا و باامکاناتی که در این منطقه وجود دارد، خانه‌های محلی اجاره‌ای نیز که خدمات و قیمت‌های مختلفی دارند می‌توانند گزینه‌های خوبی برای اقامت در این شهر زیبا باشند. برای کسانی هم که اهل برپایی کمپ هستند برپا کردن کمپ در پارک جنگلی ماسوله نیز گزینه جذاب دیگری خواهد بود.
بهترین زمان بازدید از ماسوله
از آنجایی که ماسوله در دل طبیعت زیبا و دل‌نشین استان گیلان قرار دارد، هر چهار فصل سال زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را حفظ می‌کند و روی جدیدی از آن‌ها را به مسافران نشان می‌دهد. فصل بهار با رویش دوباره طبیعت، فصل تابستان با گلدان‌های شمعدانی و لباس‌های محلی گلدار، فصل پاییز با رقص رنگ‌های پاییزی و فصل زمستان با کوهستانی برفی و سفیدپوش می‌توانند لحظات خوبی را برای گردشگران رقم بزنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/187928/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عضو گروه بیتلز و همسرش چرا به ایران آمدند؟/ از بازارگردی و خوردن کباب تا دیدار با ویگن/ تصاویر

خوانندگی مهدی سلطانی با صدای بهشتی و اجرایی عاشقانه + ویدیو / خوشا روزی که این دنیا سر آید

تصاویر آخرالزمانی و باورنکردنی منتشر شده از لحظه شروع طوفان و سیل وحشتناک و بی‌سابقه در دبی

ایمان صفا ممدچاخان نیسان آبی در دورهمی خانوادگی از عشقش رونمایی کرد / چقد همشون صمیمی و با اصالتن

اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران

ترایفل توت فرنگی، یک دسر عالی بدون نیاز به فر

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

طبیعت زیبای لرستان

این رفتار ها رو از کجا یاد میگیرین آخه!

زیبایی های یک پل در چین در میان ابر ها

این غذای لذیذ را در کمتر از نیم ساعت آماده کن!

7 راه برای کمک به سم‌زدایی طبیعی بدن

با این ایده‌های بهاری، بالکن خونه‌ات را رویایی کن!

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

مهدی طارمی شاهزاده شد!

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

مدل مانتو شیک و مزونی بهاره کیان افشار با طرح بته جقه خاص و بی نظیر / خانم بازیگر از حلقه ازدواجش رونمایی کرد

زمان دقیق اعمال و میزان افزایش حقوق 1403 بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اعلام شد

تغییر چهره دیدنی مریم اوزرلی بازیگر نقش «خرم سلطان» بعد از 12 سال در آلمان که پربازدید شد

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند

رونمایی از موزیک ویدئوی سریال «افعی تهران» با صدای رضا یزدانی

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

حکمت/ راهکاری برای انجام کارهای سخت

خوشمزه ترین کتلت مامان پز

کووید باعث تحریک آسم در کودکان نمی شود

خطای شناختی در اعتماد به اتفاق‌های تازه

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت