آریا بانو

آخرين مطالب

در انجام کارهای روزمره فراموش‌کارید؟ این مطلب را بخوانید روانشناسي

در انجام کارهای روزمره فراموش‌کارید؟ این مطلب را بخوانید

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلامانه: پلنرها راه‌حلی برای مدیریت زندگی شلوغ در دنیای امروز هستند. اهداف و کارهایی که با پیگیری و نوشتن آن، قدم به قدم به نتیجه نزدیک‌تر می‌شویم. برای اینکه پلنر یا برنامه‌ریزی که به درد ما بخورد را انتخاب کنیم باید توجه کنیم که بیشتر به کار با قلم و کاغذ علاقه داریم یا برنامه ریزی در موبایل و لپتاپ برای ما راحت‌تر است.
این روزها پلنرها(planner) یا همان برنامه‌ریزها مورد استفاده بیشتری پیدا کرده‌اند. همه سعی می‌کنند زمان خودشان را مدیریت کنند و بتوانند به اهداف خودشان نزدیک‌تر شوند. این پلنرها روزانه، ماهانه و یا سالیانه هستند. شما می‌توانید برا روز و هفته خود، تا ماه و سال خود برنامه بریزید.
انواع مختلفی از پلنرها هستند که یکی از معروف‌ترینشان بولت ژورنال است. خالق بولت ژورنال به علت مشکل بیش‌فعالی که داشته است این شیوه برنامه‌ریزی را ابداع کرده که با هر هدفی قابل اجرا است. مثلا یک شخص برای برنامه‌ریزی سالیانه کاری خود با بولت ژورنال کار می‌کند یا فردی دیگر برای انجام کارهای خانه. در حقیقت هر فردی با یک دفتر و خودکار می‌تواند بولت ژورنال خود را طراحی کند. دفتری شخصی که اهداف خود را در طول یک سال می‌نویسید و هفته به هفته اقدامات خودتان را در آن وارد می‌کنید. این شیوه از برنامه‌ریزی در ایران هم پر طرفدار شده و ناشرانی هستند که دفترهای مخصوص بولت ژورنال را تولید و کتاب‌فروشی‌هایی هستند که انواع آن را وارد می‌کنند.
برای اینکه پلنر یا برنامه‌ریزی که به درد ما بخورد را انتخاب کنیم باید توجه کنیم که بیشتر به کار با قلم و کاغذ علاقه داریم یا برنامه ریزی در موبایل و لپتاپ برای ما راحت‌تر است. تقویم‌های دست نخورده قدیمی گزینه‌های مناسبی برای این کار هستند. بهتر است به قابل حمل بودن این برنامه‌ریزها دقت کنیم تا دچار مشکل نشویم. چیزها و کارهایی که جلوی انجام کارهای مهم‌تر ما را گرفته‌اند را بنویسیم و از خودمان سوال بپرسیم و برنامه‌ریز خودمان را درست کنیم. در انواع این پلنرها ما نظم ذهنی را پیدا می‌کنیم که باعث پیگیری کارهای مهم ما می‌شود:
به مدیریت زمان ما کمک می‌کند
مدیریت زمان عبارتی است که احتمالاً هنوز بسیاری از ما با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. ایجاد نظم و تنظیم زمان بین کار، امورخانه، خانواده، سرگرمی، سفر و تحصیل کار ساده‌ای نیست. اغلب ماه‌ها می‌گذرد و ما کارهای عقب‌افتاده زیادی داریم. طراحی پلنرها به ما کمک می‌کند که با ساده‌ترین راه‌ها که می‌تواند اپلیکیشن داخل موبایل یا دفترچه کوچک باشد، زمان محدود روزانه را به اهداف مشخصمان پیوند بزنیم و وقت کم‌تری را تلف کنیم. کارهای مهم‌تر را با اولویت بیشتری انجام دهیم و بر گذشته خود نظارت کنیم.
استرس شما را تسکین‌ می‌دهد
پلنرها شمشیر دو لبه هستند. اگر از آن‌ها درست استفاده نکنیم می‌توانند برعکس جواب دهند. برنامه‌ریزی مفید است اما برنامه‌ریزی خیلی زیاد نه. برنامه‌ریزی منعطف استرس را کنترل می‌کند. وقتی که برنامه شما انعطاف نداشته باشد، همین که به کاری که در برنامه‌ریزی سفت و سخت خود داشتیم نرسیده‌ایم، برای ما استرس‌زا است. اگر انعطاف‌پذیری در حد و اندازه معقول وجود داشته باشد، همین که بدانیم کارهای با اولویت ما چیست و در راستای آن حرکت کنیم کافی است. همه چیز همیشه طبق برنامه‌ریزی پیش نمی‌رود و همیشه وقفه‌ها وجود دارد. بنابراین انعطاف‌پذیر باشیم.
می‌توانید در زندگی فعالیت‌های خلاقانه‌تری بگنجانید
یکی دیگر از مزایایی که استفاده از یک پلنر یا برنامه‌ریز به ما می‌دهد این است که چون ما برنامه‌ای برای کارها و مسئولیت‌های جدی زندگی خود تنظیم می‌کنیم، زمان آزاد برای کارهای هنری و علایق فراموش‌شده خود پیدا می‌کنیم. بعضی اوقات این کار می‌تواند رنگ کردن شیشه‌ها و درست کردن تخته گچی باشد! می‌توانید کارهای جدیدی را امتحان کنیم و از روزمرگی‌های زندگی فاصله بگیریم.
می‌توانید بهره‌وری خود را افزایش دهید
پلنرها به ما کمک می‌کنند کارها را با نظم و دقت بیشتری انجام دهیم. زمان تلف شده ما خیلی کم می‌شود. همین که در مسیر انجام کارها آگاهی داریم و سراغ کار بعدی می‌رویم، بهره‌وری بالاتری هم به همراه خواهیم داشت و ترغیب می‌شویم به کارهای خود ادامه دهیم. بهره‌وری ترکیبی از عوامل انگیزه، استعداد، حمایت دیگران، مدیریت زمان، محیط کار و عواملی از این دست است. برخی از افراد بدون پلنرها هم به خوبی از پس این کار برمی‌آیند، اما برخی افراد با تمرینات روزانه و تقویت عادت‌های خوب می‌توانند در زندگی بهره‌وری خود را زیادتر کنند.
ثبت شدن کارهای شما
ما با ثبت و نوشتن می‌توانیم پیگیر کارهای خود باشیم. پیگیری کارها، قرارها و یادداشت‌های ما زمانی که ثبت شوند خیلی راحت‌تر می‌شود. باید بپذیریم با مشغله‌های روزانه‌ای که همه ما داریم، با پلنرها حافظه خودمان را یاری کنیم.
می‌تواند در خدمت توجه بیشتر شما به سلامتی قرار بگیرد
پلنرها می‌توانند در خدمت سلامتی ما هم قرار بگیرند. برنامه‌ریزی ورزشی و تغذیه، قرارهای منظم پزشکی و دندانپزشکی و تنظیم قرص‌های مکمل غذایی می‌تواند به ما کمک کند بیشتر و منظم‌تر به سلامتی خودمان توجه کنیم. بسیاری از مواقع تحت تأثیر شلوغی زندگی روزمره بسیاری از ما از یاد می‌بریم که چکاپ سالیانه خود را انجام نداده‌ایم و یا دندان‌های خود را مدت هاست رها کرده‌ایم. بهتر است استفاده از این سبک برنامه‌ریزی را پیش ببریم و از فواید آن استفاده کنیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

روش‌های سریع برای کاهش استرس

مثبت‌اندیشی می‌تواند به مقابله با استرس‌های زندگی کمک کند

12 شخصیت مختلف در محیط کار

شیوع اختلال افسردگی در زنان 2 برابر مردان است

پیام ها و جملات امیدبخش کسانی که از خودکشی جان سالم به در بردند

جملات مثبت برای تقویت روحیه و انگیزه در دوران سخت زندگی

یک تست برای افراد مجرد (متاهل ها وارد نشوند)

فرق بین افراد درون‌گرا و برون‌گرا را بدانید .

خطر در کمین فرزندان پناهجویانی که آسیب روانی دیده‌اند پناهجو مهاجر کودک

چگونه جذاب صحبت کنیم؟

سلامت روان؛ فاصله کلام تا عمل

به گفته یک روانپزشک؛ مراحل سوگواری باید کامل طی شود

گزینه مناسب برای تست هوش را حدس بزنید

با پاسخ‌های «آری» است، هوش هیجانی خود را بسنجید!

کارکرد روانی 10 بویی که باید استشمام کنید!

سریعترین راه‌ها برای کاهش هورمون استرس

گزینه مناسب را برای تست هوش انتخاب کنید

علت اینکه بعضی افراد زود ناراحت می شوند چیست؟

مشاوره چه کمکی به زوجین می‌کند؟

خودهیپنوتیزمی روشی جدید برای مهار اضطراب اجتماعی

با کسی که شوخی‌هایش آزاردهنده است چه کنیم؟

هوش هیجانی خود را تست کنید

چرا بیش از اندازه عذرخواهی می‌کنیم؟

دوری از همسر در زندگی مشترک چه تاثیراتی دارد؟

هشدار؛ اعتیاد بدون مواد مخدر در دنیای مدرن کودکان

10 کار ارزشمند که «برون‌گراها» باید از«درون‌گراها» یاد بگیرند

خود آرام‌سازی فردی؛ تکنیکی که همه به آن نیاز داریم

چگونه با کودک خجالتی برخورد کنیم

چگونه با کودک خجالتی برخورد کنیم؟

نقش بزرگ‌ترها در جدال کوچک‌ترها

مبتلایان به پارانوئید چه ویژگی‌های شخصیتی دارند؟!

روانشناسی ولخرج ها و صرفه جوها

ترس از مدرسه کودکان را جدی بگیرید/ اختلال هراس از مدرسه چیست؟

طلاق، چاهی که کودکان از چاله به آن می افتند

آیا برقراری ارتباط با دیگران به رشد شخصی ما کمک می‌کند؟

کودکان در سنین مختلف از چه چیزی می ترسند و چطور ترسشان را درمان کنیم

چه زمانی برای ازدواج شما مناسب است و با چه جور آدمی؟! ( تست روانشناسی )

مهارت شکست غول تنبلی

گزینه مناسب برای تست هوش را پیدا کنید

تربولانس چیست و چطور مهار می‌شود؟

6 توصیه برای مثبت اندیشی

استرس چگونه شما را بیمار می‌کند؟

رنگ لباس چه تأثیری بر روح و روان کودک دارد؟

14 تمرین خودآگاهی بسیار موثر در کاهش اضطراب

ترفندهای روانشناسی که کمک می‌کنند عادت‌های بد خود را کنار بگذارید

کسانی که هیچ دوستی ندارند بخوانند

در عین خوشبختی، احساس پوچی می‌کنم!

علائم جسمی اختلال وسواس فکری را بشناسید

گزینه مناسب برای این تست هوش را پیدا کنید

قدرت‌های خارق العاده افراد مبتلا به اختلال اضطراب را بشناسید!