آریا بانو

آخرين مطالب

مواد غذایی استرس زا را بشناسید و خوردن آن ها را کنترل کنید روانشناسي

مواد غذایی استرس زا را بشناسید و خوردن آن ها را کنترل کنید

  بزرگنمايي:

آریا بانو - استرس مشکلات بسیار زیادی را برای افراد به وجود می آورد که باید حتما با بروز چنین حسی در افراد مقابله شود

استرس که نشات گرفته از هورمون آدرنالین بیش از حد است احساس خوشایندی را در افراد به وجود نمی آورد ممکن است این حس بسیار عجیب و تلخ باعث شود تا فرد اعتماد به نفس خود را در زندگی از دست بدهد با شناخت مواد غذایی استرس زا می توانید از مصرف آن ها در زندگی خود اجتناب کنید تا هیچ مشکلی برای شما در زندگی شخصیتان به وجود نیاید و احساس آرامش و آسایش را تجربه کنید . جزئیات بیشتر درباره این خبر را بخوانید.
آشنایی با مواد غذایی استرس زا
رژیم غذایی حاوی برخی از مواد غذایی می‌تواند به سطح استرس مزمن کمک کند و زمینه ساز
بسیاری از بیماری‌های مرگ آور باشد.
هنگامی که در شرایط استرس زا، زندگی پر مشغله و حتی در شرایط درخواست برای یک شغل قرار
می‌گیریم، بدن ما گروهی از هورمون‌ها به نام گلوکوکورتیکوئید‌ها را آزاد می‌کند که کار آن‌ها بازگرداندن
منابع انرژی از دست رفته در هنگام مواجهه با استرس است که دوباره نیرو را به بدن ما بازگرداند.
در نتیجه، سریع گرسنه می‌شوید و میل به غذا‌های شیرین و پر چربی پیدا می‌کنید که مغز را تحریک
می‌کند تا با آزادکردن هورمون‌های شادی بخش بتواند تنش را کاهش دهد و به سرعت انرژی از دست
رفته را جبران کند؛ این غذا‌های پر کالری نه تنها در پرخوری و متعاقب آن افزایش وزن نقش دارند بلکه
حتی می‌توانند استرس شما را بدتر کنند.
در حالی که خوردن برخی موادغذایی خاص به شما کمک می‌کنند با سهولت و بدون افزایش وزن،
از استرس دور شوید.
بستنی
ممکن است با خوردن بستنی دهان شما خنک شود، اما بستنی ذهن شما را خنک نمی‌کند؛ در حقیقت
، غذا‌هایی که قند تصفیه شده زیادی دارند، فقط هورمون‌های استرس از جمله کورتیزول را افزایش می‌دهند.
به این دلیل که بدن شما نمی‌تواند از تمام قند‌های تصفیه شده استفاده کند، بنابراین سطح قند خون شما
به سرعت کاهش می‌یابد در نتیجه مغز شما سطح قند خون پایین را به عنوان یک وضعیت تهدید کننده زندگی
درک می‌کند و بیشتر کورتیزول را ترشح می‌کند تا دوباره بخش گرسنگی مغز را تحریک و احساس استرس
ادامه پیدا کند.
بررسی مواد غذایی استرس زا
قهوه
قهوه
ممکن است فکر کنید که قهوه باعث تمرکز می‌شود، در حالی که کافئین با تحریک فعالیت دوپامین
به عنوان ماده‌ای که ممکن است خطر افسردگی را کاهش دهد شناخته شده است، همچنین می‌تواند
جذب مواد مغذی مهم و متعادل کننده روحیات خلقی مانند ویتامین D و ویتامین‌های B را کاهش دهد؛
از طرفی وقتی چند قاشق غذاخوری شکر را به آن اضافه کردید، بیشتر کورتیزول ترشح می‌کنید که
آن هم به افزایش استرس کمک می‌کند.
سیب زمینی سرخ کرده
موادغذایی پرنمک، انواع سس‌ها و کنسرو‌ها
حالت بدن در زمان استرس به حالت جنگ یا پرواز تغییر می‌کند که یکی از پاسخ‌ها بالا بردن فشار خون
است؛ اگر به طور مداوم غذا‌های پر سدیم را مصرف کنید، در واقع واکنش استرس بدن را تشدید
کرده و تنظیم فشار خون را بهم می‌ریزید.
حتی خوردن چوب شور این روند را سرعت می‌بخشد؛ سطح سدیم زیاد آن‌ها نه تنها فشار خون
را تقویت می‌کند، بلکه در این شرایط کربوهیدرات‌ها با سرعت زیاد هضم شده و این روند باعث
افزایش هورمون استرس و کورتیزول می‌شود.
آبمیوه
آبمیوه تازه
از بین بردن حالت اضطراب با این گزینه سالم ایده خوبی است، اما آب میوه تازه برخلاف میوه‌های کامل
فاقد فیبر و دارای قند و فروکتوز هستند و باعث ترشح هورمون استرس آدرنالین می‌شود پس به عنوان
یک قاعده کلی، از مصرف همه آب میوه‌ها حتی از آن‌هایی که به طور طبیعی با میوه شیرین می‌شوند،
خودداری کنید.
مهم ترین مواد غذایی استرس زا
سبوس گندم
سبوس گندم
این ماده غذایی ممکن است از سوی متخصصان بهداشت به دلیل محتوای چشمگیر فیبر مورد
حمایت قرار گیرد، اما سبوس گندم به دلیل غلظت بالای اسید فیتیک اضطراب آور است.
این ماده مغذی به مواد معدنی مهمی مانند روی و منیزیم متصل می‌شود و جذب آن‌ها را محدود
می‌کند؛ خیساندن و جوانه زدن می‌تواند به کاهش سطح اسید فیتیک که در درجه اول در غلات
کامل و لوبیا وجود دارد، کمک کند.
سویا
سویا
سویا در هنگام استرس تهدیدی سه گانه است؛ بیشتر محصولات حاوی سویا با علف کش گلیفوزات
تحت درمان قرار می‌گیرند، که به نظر می‌رسد باعث کمبود‌های مواد مغذی به ویژه مواد معدنی موثر
در خلق و خو است.
علاوه بر این مقادیر بالای اسید فیتیک سویا با روش‌های سنتی خیساندن و جوانه زدن قابل کاهش
نیست فقط با تخمیر می‌توان این سطح را کاهش داد.
باشگاه خبرنگاران


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

روش‌های سریع برای کاهش استرس

مثبت‌اندیشی می‌تواند به مقابله با استرس‌های زندگی کمک کند

12 شخصیت مختلف در محیط کار

شیوع اختلال افسردگی در زنان 2 برابر مردان است

پیام ها و جملات امیدبخش کسانی که از خودکشی جان سالم به در بردند

جملات مثبت برای تقویت روحیه و انگیزه در دوران سخت زندگی

یک تست برای افراد مجرد (متاهل ها وارد نشوند)

فرق بین افراد درون‌گرا و برون‌گرا را بدانید .

خطر در کمین فرزندان پناهجویانی که آسیب روانی دیده‌اند پناهجو مهاجر کودک

چگونه جذاب صحبت کنیم؟

سلامت روان؛ فاصله کلام تا عمل

به گفته یک روانپزشک؛ مراحل سوگواری باید کامل طی شود

گزینه مناسب برای تست هوش را حدس بزنید

با پاسخ‌های «آری» است، هوش هیجانی خود را بسنجید!

کارکرد روانی 10 بویی که باید استشمام کنید!

سریعترین راه‌ها برای کاهش هورمون استرس

گزینه مناسب را برای تست هوش انتخاب کنید

علت اینکه بعضی افراد زود ناراحت می شوند چیست؟

مشاوره چه کمکی به زوجین می‌کند؟

خودهیپنوتیزمی روشی جدید برای مهار اضطراب اجتماعی

با کسی که شوخی‌هایش آزاردهنده است چه کنیم؟

هوش هیجانی خود را تست کنید

چرا بیش از اندازه عذرخواهی می‌کنیم؟

دوری از همسر در زندگی مشترک چه تاثیراتی دارد؟

هشدار؛ اعتیاد بدون مواد مخدر در دنیای مدرن کودکان

10 کار ارزشمند که «برون‌گراها» باید از«درون‌گراها» یاد بگیرند

خود آرام‌سازی فردی؛ تکنیکی که همه به آن نیاز داریم

چگونه با کودک خجالتی برخورد کنیم

چگونه با کودک خجالتی برخورد کنیم؟

نقش بزرگ‌ترها در جدال کوچک‌ترها

مبتلایان به پارانوئید چه ویژگی‌های شخصیتی دارند؟!

روانشناسی ولخرج ها و صرفه جوها

ترس از مدرسه کودکان را جدی بگیرید/ اختلال هراس از مدرسه چیست؟

طلاق، چاهی که کودکان از چاله به آن می افتند

آیا برقراری ارتباط با دیگران به رشد شخصی ما کمک می‌کند؟

کودکان در سنین مختلف از چه چیزی می ترسند و چطور ترسشان را درمان کنیم

چه زمانی برای ازدواج شما مناسب است و با چه جور آدمی؟! ( تست روانشناسی )

مهارت شکست غول تنبلی

گزینه مناسب برای تست هوش را پیدا کنید

تربولانس چیست و چطور مهار می‌شود؟

6 توصیه برای مثبت اندیشی

استرس چگونه شما را بیمار می‌کند؟

رنگ لباس چه تأثیری بر روح و روان کودک دارد؟

14 تمرین خودآگاهی بسیار موثر در کاهش اضطراب

ترفندهای روانشناسی که کمک می‌کنند عادت‌های بد خود را کنار بگذارید

کسانی که هیچ دوستی ندارند بخوانند

در عین خوشبختی، احساس پوچی می‌کنم!

علائم جسمی اختلال وسواس فکری را بشناسید

گزینه مناسب برای این تست هوش را پیدا کنید

قدرت‌های خارق العاده افراد مبتلا به اختلال اضطراب را بشناسید!