آریا بانو

آخرين مطالب

آیا شما بدون روده زنده می‌مانید؟! پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
آیا شما بدون روده زنده می‌مانید؟!
k ٥.٢
٢
باشگاه خبرنگاران / روده بخش مهمی از دستگاه گوارش محسوب می‌شود که از دوازدهه (اثنی‌عشر) تا مقعد را تشکیل می‌دهد و در انسان و بسیاری از پستانداران به دو بخش روده باریک و روده بزرگ تقسیم می‌شود و نقش بسیار مهمی در هضم و جذب غذا دارد.
روده؛ عاملی مهم در سلامتی انسان
سلامتی از روده آغاز می‌شود! این جمله در جنبش‌های سلامتی بسیار معروف است. باکتری‌های موجود در روده 10 برابر تمام سلول‌های بدن هستند.
این باکتری‌ها به عملکرد نرمال دستگاه گوارش کمک می‌کنند، ما را از التهابات حفظ می‌کنند، سیستم سوخت‌وساز بدن را تنظیم می‌کنند و 75 درصد سیستم ایمنی بدن را تامین می‌کنند.
نقش و جایگاه روده در بدن
روده بخش مهمی از دستگاه گوارش است که از دوازدهه (اثنی‌عشر) تا مقعد را تشکیل می‌دهد. روده در انسان و بسیاری از پستانداران به دو بخش روده باریک و روده بزرگ تقسیم می‌شود. روده باریک بخشی از دستگاه گوارش است که از دوازدهه (اثنی‌عشر) تا ابتدای روده بزرگ (دریچه ایلئوسکال) را تشکیل می‌دهد.
روده باریک محل اصلی هضم و جذب غذا است. روده باریک طولانی‌ترین قسمت دستگاه گوارش است که 5 تا 6 متر طول دارد. زیرا قطر این روده باریک است و فقط 2 تا 4 سانتیمتر قطر دارد، به آن روده باریک یا روده کوچک گفته می‌شود (در مقایسه با روده بزرگ که قطر آن شش سانتی‌متر است). طول روده بزرگ حدود یک‌ونیم متر است.
آبی که برای هضم غذا‌ها مورد استفاده قرار گرفته بود یا آب نوشیده شده در روده بزرگ دوباره جذب و باعث می‌شود مدفوع از حالت مایع به حالت جامد تبدیل شود.

حقایقی درباره روده انسان
همه ما روده داریم، اما بسیاری از افراد دوست ندارند راجع به آن فکر کنند. به مانند بسیاری از اعضا و جوارح بدن، ممکن است تا زمانی که مشکلی برای روده پیش نیاید، هیچ توجهی به آن نداشته باشیم. باید بدانید که روده ما نقش مهمی در عملکرد روزانه‌ ایفا می‌کند و همچنان نادیده گرفته می‌شود. شاید این نادیده‌گرفتن به خودی خود عامل مهمی نباشد جر اینکه فکر کنیم آنچه را روده تولید می‌کند بوی بسیار بدی دارد.
در اینجا به حقایقی درباره روده می‌پردازیم که حتماً برایتان جالب خواهد بود.
روده شما تقریباً یک‌ونیم متر طول دارد
روده شما که در اینجا منظورمان روده بزرگ است، از روده کوچک تا مقعد شما امتداد دارد و متشکل از این بخش‌هاست: سکوم (یا روده کور)، راست‌روده (روده صعودی)، روده عرضی، روده نزولی، روده سیگموئید، مقعد و مجرای مقعدی.
پن‌های روده حدود 7.5 سانتی‌متر در پهن‌ترین نقطه یعنی سکوم (یا روده کور) هستند و در باریک‌ترین قسمت یعنی روده سیگموئید حدود 2.5 سانتی‌متر است. گفته می‌شود که چیزی حدود 100 تریلیون موجود زنده میکروسکوپی داخل روده شما وجود دارد.
در روده‌های ما میزبان تعداد نامحدودی از موجودات زنده ریز است که آن‌ها را به نام میکروبیوتا یا فلورای روده می‌شناسند. اکثر این موجودات زنده باکتری‌ها هستند.
شناسایی نقش میکروبیوتا منجر به شهرت مصرف پروبیوتیک‌ها در قالب مکمل‌ها و افزودنی‌های غذایی به منظور افزایش سلامت دستگاه گوارش و عملکرد سیستم ایمنی شده است.
راست‌روده شما اغلب خالی است
در فواصل دوره‌ای، جداره عضلانی روده نزولی و سیگموئید، ماده مدفوعی موجود در راست‌روده را جابه‌جا می‌کنند. در واکنش به آن، راست‌روده باز می‌شود و مدفوع را نگه می‌دارد. مدفوع شما از طریق عضلات تنگ‌کننده داخلی و خارجی شما در میان راست‌روده نگه داشته می‌شود. زمانی که تصمیم گرفتید عملیات حرکت روده را انجام دهید، عضلات ارادی و غیرارادی با هم کار می‌کنند تا بتوانند مدفوع را خارج کنند.
خوردن غذای زیاد یا غذای سرشار از چربی باعث تحریک حرکت روده می‌شود
یکی از واکنش‌های بدن شما، ریفلکس معده است. وقتی چیزی می‌خورید، این ریفلکس فرآیند حرکت را در سرتاسر دستگاه گوارش شما آغاز می‌کند. غذای زیاد و غذا‌های چرب منجر به ریفلکس‌های بزرگ‌تر معده‌روده‌ای و این مسئله باعث تحریک دفع مدفوع می‌شود.
این اطلاعات برای افرادی مفید است که در معرض یبوست و اسهال قرار دارند. برای فردی که دچار یبوست شده است، غذای چرب با حجم زیاد هنگام صبح باعث به کار انداختن فعالیت بیولوژیکی بدن می‌شود تا حرکت روده را تحریک کند. افرادی که نسبت به اسهال حساسیت بیشتری دارند باید سعی کنند غذا‌هایی با حجم و چربی کم بخورند.
روده شما هرگز خالی نخواهد ماند
بسیاری از افراد بر این باورند که بعد از چندین بار اسهال، روده‌شان کاملاً خالی شده است یا اینکه می‌توانند با پرهیز از خوردن غذا، روده خود را خالی نگه دارند. با این وجود، از آنجایی که بخش زیادی از مدفوع از باکتری ساخته شده است، ماده مدفوعی به طور پیوسته در حال شکل‌گیری است. علاوه بر باکتری، مدفوع از مایعات، مواد هضم‌نشده، فیبر‌های غذایی، چربی، مواد معدنی و پروتئین هم ساخته شده است.

روده شما روزانه حدود یک‌چهارم آب مصرفی‌تان را جذب می‌کند
این کارِ روده است که بتواند فرایند هاضمه را تکمیل کند. در واقع کار اصلی آن جذب آب و الکترولیت‌ها از موادی است که از روده کوچک عبور کرده‌اند. در مرحله بعد، این مواد مدفوع را می‌سازند که می‌تواند طی فرایند حرکت روده، از آن عبور کند. وقتی فردی دچار اسهال می‌شود، در واقع مدفوعی را دفع می‌کند که مدت زمان زیادی در روده نمی‌ماند تا بتواند مایعات را به اندازه کافی جذب کند تا مدفوع تقریباً سفت شود.
نقطه مقابل چنین چیزی زمانی رخ می‌دهد که فرد دچار یبوست می‌شود. در این مورد، مدفوع برای مدت طولانی در روده می‌ماند و در نتیجه خشک و سفت می‌شود و به سختی دفع می‌شود.
مدفوع‌های سالم همیشه قهوه‌ای نیستند
اگر دیدید که رنگ مدفوع‌تان تغییر کرده است اصلا جای نگرانی و وحشت نیست. عوامل زیادی هستند که می‌توانند بر رنگ مدفوع تأثیر بگذارند.
مدفوع‌های سالم معمولاً رنگ‌شان نزدیک به قهوه‌ای است، اما ممکن است زرد یا نارنجی هم باشند. هر وقت احساس کردید که رنگ مدفوع‌تان خیلی روشن یا قرمزِ تیره یا سیاه یا قیرمانند است باید به پزشک مراجعه کنید چراکه ممکن است نشانه خون در مدفوع باشد.
شما می‌توانید بدون روده هم زندگی کنید
مواد مغذی موجود در غذا که برای بقا و حیات به آن‌ها نیاز داریم به شکل شاخصی توسط روده کوچک ما جذب می‌شوند. بنابراین اگر روده فرد را بردارید او باز هم می‌تواند زندگی سالمی داشته باشد. بیماری‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد؛ مانند سرطان روده یا بیماری روده تحریک‌پذیر که طی آن روده فرد حتماً باید برداشته شود.
در برخی از این موارد، روشی به نام کولوستومی انجام می‌شود که طی آن شکافی در شکم ایجاد می‌شود تا مواد مدفوعی را بتوان در خارج از بدن و در کیسه کولوستومی جمع کرد. گزینه دیگر استفاده از روش J-Pouch است که طی آن بخش انتهایی روده کوچک، برای نگه داشتن مدفوع در قسمت داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/190436/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم