آریا بانو

آخرين مطالب

هله هوله های بد و جایگزینی با تنقلات سالم برای کودکان اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
هله هوله های بد و جایگزینی با تنقلات سالم برای کودکان
k ٣.٧
٢
خانم گل / هله هوله ها شامل فست فود، غذاهای آماده و کنسروشده و انواع آدامس و شکلات در بسته بندی های رنگارنگ و جذاب، از محبوب ترین مواد غذایی در نزد کودکان و حتی بزرگترها بشمار می روند. این خوراکی ها اولین چیزهایی هستند که کودکان از ابتدای آشنایی با محیط اطراف، به آنها دلبسته می شوند و در بسیاری موارد این علاقه تا سالهای بزرگسالی نیز در وجود آنها باقی خواهد ماند. اما آیا می دانید درون هله هوله ها چه مواد غذایی وجود دارد؟ اگرچه مواد غذایی کنسرو شده بسیار راحت تر و در مدت زمانی کوتاهتر آماده می شوند و حتی نسبت به دیگر مواد غذایی، ارزان تر هستند اما برای وارد نمودن این غذاها در فهرست مواد غذایی مورد استفاده فرزندان خود، شاید بهتر باشد ابتدا این مطلب را مطالعه کنید و بعد تصمیم بگیرید.
آشنایی با مضرات هله هوله ها و غذاهای فرآوری شده و معرفی بهترین تنقلات سالم برای کودکان
واقعیت این است که اغلب مواد غذایی که بعنوان “هله هوله” شناخته می شوند سرشار از چربی، شکر، نمک و افزودنی های خوراکی هستند که هر یک از آنها برای سلامتی انسان زیانبار محسوب می شود و در مقابل میزان مواد غذایی سودمند مانند مواد معدنی، فیبرهای طبیعی و ویتامین ها در این مواد غذایی بسیار اندک و ناچیز است. در نتیجه رژیم غذایی که بخش زیادی از آنرا “هله هوله” تشکیل داده باشد، بدون شک آثار منفی زیادی بر سلامتی افراد به همراه خواهد داشت. برای اینکه بدانید در قالب هله هوله ها چه مواد غذایی برای خوردن به کودکان خود می دهید و همینطور برای آگاهی از جایگزین های این مواد غذایی و بهترین تنقلات سالم برای کودکان ، پیشنهاد می کنیم که ادامه این مطلب را به دقت مطالعه کنید.
پفک پنیری

مشکل : پنیر یکی از بهترین موادغذایی حاوی کلسیم و پروتئین بشمار می رود و از جایگاهی بسیار ویژه در تمام رژیم های غذایی سالم و اصولی برخوردار است. با دیدن نام پنیر بر روی بسته بندی هر نوع ماده غذایی، تمایل به خرید آن محصول بیشتر شود، اما آیا تمام مواد غذایی که با پسوند “پنیری” عرضه می شوند واقعاً سالم اند؟ بیش از یک سوم پفک پنیری در واقع از چربی های اشباع شده تشکیل شده است و بقیه آن هم حاوی نمک فراوان، کره و افزودنی های خوراکی است که البته همه از محصولات صنعتی محسوب می شوند و برای سلامتی کودکان، بسیار زیانبار هستند.
مضرات پفک پنیری برای کودک - تنقلات سالم برای کودکان
خوراکی جایگزین : پنیر واقعی مصرف کنید! در کنار پنیر استفاده از مواد غذایی حاوی جوانه گندم، گوجه و سبزیجات مانند ریحان که از منابع سرشار کلسیم، فیبرهای طبیعی و آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوپن هستند، یک وعده غذایی سبک و بسیار سالم را تشکیل می دهند.
چیپس

مشکل : چیپس یک محصول غذایی ارزان و لذیذ است که براحتی نیز در دسترس قرار دارد و می توانید آنرا بطور متناوب همراه با بسیاری غذاها مانند انواع ساندویچ و سالاد بخورید اما اگر چیپس، نقشی پررنگ در رژیم غذایی روزمره شما دارد بهتر است ادامه این مطلب را مطالعه کنید. مصرف مداوم چیپس آثاری زیانبار برای سلامتی به همراه دارد که اگر از آنها مطلع شوید شاید با خودتان بگویید که ارزشش را ندارد!
مضرات چیپس و جایگزین آن برای کودکان
چیپس مملو از چربی و کالری است که این ماده غذایی را در رتبه های بالای فهرست چاق کننده ها قرار می دهد بطوریکه یک بسته متداول چیپس، حدود 10 گرم چربی و 154 کالری را در خود جای می دهد. مطالعاتی که در سال 2015 انجام شد و نتیجه آن در نشریه “Health Affairs” منتشر شد نشان می دهد که سیب زمینی سرخ شده در روغن در ردیف مواد غذایی جای داد که بدون هرگونه تردید، چق کننده بوده و عامل اصلی ابتلا به دیابت، حمله قلبی و برخی انواع سرطان محسوب می شوند. در مقابل این موارد منفی، چیپس خاصیت غذایی قابل ذکری مانند انواعی از ویتامین ها، مواد عالی و معدنی نیز ندارد و بدتر اینکه جای این مواد سودمند برای سلامتی را در رژیم غذایی شما اشغال می کند.
سدیم فراوان موجود در چیپس باعث ایجاد رسوب در دیواره ای رگ های بدن و در نتیجه افزایش فشار خون می شود که عامل اصلی مشکلات جسمی مانند حمله قلبی، ناراحتی کبد و انواع عوارض مربوط به قلب و عروق بدن بشمار می رود. هر یک برش از چیپس سیب زمینی معمولاً حاوی 120 تا 180 میلی گرم سدیم است حال تصور کنید با خوردن یک بسته چیپس چه میزان کالری وارد بدنتان خواهد شد. مطالعات پزشکی نشان می دهد که فرد عادی در طول روز نیاز به حداکثر 2300 میلی گرم نمک دارد و افرادی که دچار عوارض قلبی، ناراحتی کبد و فشار خون بالا هستند باید مقدار نمک مصرفی روزانه خود را به 1500 میلی گرم محدود کنند.
خوراکی جایگزین : یکی از بهترین مواد غذایی که می توان آنرا بعنوان جایگزین چیپس های بسته بندی شده مصرف نمود، سیب زمینی ورقه شده است که در روغن زیتون به آرامی سرخ شده باشد که این غذا براحتی در منزل قابل تهیه است و می توان آنرا همراه با سبزیجات معطر یا یک برش نان میل کرده و لذت ببرید. انواع ذرت بوداده که با نمک فراوان ترکیب نشده باشد، تخمه آفتابگردان که نمک زده نباشد، انواع کیک های تهیه شده از سیب یا هویج و همینطور خوراکی های تهیه شده از برنج و گندم، بهترین جایگزین ها برای چیپس محسوب می شوند. تمامی این مواد غذایی که به آنها اشاره شد، حاوی مواد غذایی، ویتامین و مواد عالی موردنیاز بدن می باشند و می توانید انها را بدون نگرانی از بابت افزایش میزان چربی، کالری یا سدیم بدنتان نوش جان کنید.
نوشیدنی های دارای اسانس
مشکل : البته این دسته از خوراکی ها شامل نوشیدنی های میوه ای نیستند، بلکه محصولاتی صنعتی هستند که در تولید آنها نه از میوه های طبیعی بلکه از اسانس های دارای طعم انواع میوه ها همراه با مقادیر فراوان شکر و مواد نگهدارنده استفاده می شود. این نوشیدنی ها سرشار از قند هستند و در مقابل از مواد غذایی سودمند، ویتامین و مواد عالی بسیار ناچیزی بهره می برند و یا حتی میزان این مواد غذایی در این نوشیدنی ها به اندازه صفر است. حتی این نوشیدنی ها می توانند به سلامت دهان و دندان های شما آسیب وارد کرده و زمینه مناسب برای بروز انواع مشکلات گوارشی و دیدهای مزمن شکم و معده را فراهم نمایند.

خوراکی جایگزین : بدیهی است که بهترین گزینه جایگزین برای این خوراکی ها، آبمیوه های طبیعی یا محصولاتی هستند که در تهیه آنها از میوه های طبیعی استفاده شده است بطوریکه در حین مصرف آنها، مواد اصلی یا تکه های میوه در محتوای بسته بندی این محصولات وجود دارد. آبمیوه های طبیعی از میزان قند به مقدار طبیعی و به اندازه برخوردار بوده و در تهیه آنها به میزان ایده آل از آب، انواع ویتامین و مواد عالی استفاده شده است. یک لیوان آبمیوه طبیعی به اندازه مصرف یک شبانه روز میوه و سبزیجات به بدن شما ویتامین و مواد عالی می دهد و یکی از بهترین انواع خوراکی های مایع بشمار می رود.
ضرر نوشیدنی های دارای اسانس برای کودکان - آبمیوه های طبیعی
انواع خوراکی های مایع که در تهیه آنها از ترکیب شیر با مواد غذایی مختلف استفاده شده است، همچنین از جایگزین های بسیار مناسب و ایده آل برای محصولات صنعتی و دارای اسانس محسوب می شوند. خوراکی های دارای شیر منبع سرشار کلسیم بوده و برای حفظ ساختار بدن و سلامت و تقویت استخوان بندی بدن شما بسیار مفید هستند. بخصوص این دسته از خوراکی های مایع برای کودکان و دختران مناسب و سودمند هستند چراکه میزان کلسیم در بدن دخترها بطور طبیعی کمتر از پسرها است.
انواع شکلات

مشکل : شکلات از جمله مواد غذایی است که مصرف آن در حالت عادی هیچ مشکلی را متوجه سلامتی شما نخوهد کرد اما قرارداشتن آن در رژیم غذایی روزانه می تواند مشکل ساز شود. شکلات مانند بسیاری مواد غذایی دارای نکات مثبت فراوانی برای سلامتی بدن می باشد اما همچنین نیمه ای تاریک نیز دارد که باید به آن توجه ویژه ای داشت. مصرف زیاد شکلات، دقیقاً برعکس کلسیم عمل می کند یعنی موجب کاهش تراکم استخوان و در نتیجه ضعیف شدن و کاهش استحکام استخوانهای تشکیل دهنده اسکلت بدن می شود. مصرف مداوم شکلات بخصوص در افرادی که دارای زمینه برای سردرهای مزمن بوده یا مبتلا به میگرن هستند، موجب سردرد های طولانی مدت خواهد شد در حالیکه شکلات دارای میزانی بسیار بالا از قند، چربی های اشباع شده و کالری است که می توانند در بافت های بدن انباشته شوند و در صورت عدم تحرک زمینه لازم برای انواع بیماری ها را مهیا می کنند. البته مواردی از ضررهای شکلات برای حیوانات خانگی هم وجود دارد که در این بحث نمی گنجد.
خوراکی جایگزین : میوه ها، این هدایای دوس داشتنی از جانب طبیعت بدون شک بهترین جایگزین برای علاقمندان به شیرینی و شکلات بشمار می روند چراکه دارای مواد عالی فراوان، ویتامین و قند طبیعی بوده و مگر در مواردی خاص که فرد دارای مشکلی بخصوص باشد، هیچ ضرری را متوجه سلامت افراد نمی کنند. گرچه تصور اینکه بچه ها، میوه را به شکلات ترجیح بدهند مشکل است پس تهیه انواع کیک های میوه ای و خوراکی هایی که از انواع میوه ها تهیه می شوند توصیه می شود. میوه هایی که دارای ظاهری جذاب تر برای بچه ها هستند مانند موز، آناناس، توت فرنگی، هویج و دیگر میوه های رنگارنگ را برای تزیین خوراکی های کودکان مورد استفاده قرار دهید تا کودکان شما به مصرف آنها در رژیم غذایی روزانه شان عادت کنند.
انواع ماست و بستنی های میوه ای، پودینگ های میوه ای و همینطور بیسکوئیت ها و کلوچه هایی که از انواع میوه ها در تهیه آنها استفاده شده است از مواد غذایی هستند که با بسته بندی های بسیار جذاب برای کودکان تولید شده در مغازه ها به فروش می رسند و می توانید انها را برای کودکان خود خریداری کنید. حتی اگر قادر به دورنگهداشتن کودکان از خوردن زیاد شکلات ها نیستید، با قرار دادن انواع میوه ها و محصولات متنوع ساخته شده از میوه ها، این مواد غذایی را در رژیم غذایی روزانه فرزندتان قرار دهید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/191338/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

امری در ویلا ماندنی شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی

نصیرزاده: مشکل یحیی به کمک خودش حل می‌شود

مقصد غیرمنتظره رادامل فالکائو

گزینه بایرن با استون‌ویلا تمدید کرد

مورد عجیب بازیکن فولاد؛ 7 فصل و فقط 16 دقیقه بازی

سرخیو راموس اینگونه توپ را از روی خط دروازه تیمش بیرون کشید!

ماجرای «ساجده، مهلا» در صداگذاری‌های جواد خواجوی

گناه فرشته؛ چرخه‌ای بی‌پایان از انتقام و تباهی

آنونس رسمی «مست عشق» در آستانه اکران

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

نفخ زیاد می کنید؟ به هیچ وجه لب به این غذاها نزنید

کاهش قند خون با مصرف یک سبزی معطر

اجرای قطعه «پائیز در برگها گم بود» ساخته استاد فریبرز لاچینی

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

حرم امام رضا (ع) در گذر زمان

طبیعت دشت لاله‌های واژگون

سخن بزرگان/ دلیل آشوب ها و نابسامانی های روزگار ما

ویدئویی جالب از درگیری بین اردک و گربه

طرز تهیه ذرت آب پز با سس کره‌ای

این ترکیب مزش بهشتیه

ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است

شخصیت شناسی افرادی که خانه بهم ریخته ‎ای دارند

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

ستاره 21 ساله یوونتوس در رادار الاتحاد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

دیالوگی که آغاز بازیگری مریم کاویانی بود

اتفاقات عجیبی که در مهمانی لاکچری افتاد!

ابراز عشق سلمان رو شیشه مینی بوس!

«خاطره ها» را با صدای مرتضی پاشایی گوش دهید

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

برخورد دو تریلی با هم!

جوانمردی امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه در جنگ ها

کوکو تن ماهی؛ سریع، راحت و خوشمزه

قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟

توصیه به خانم‌ها؛ با خنده به استقبال مرد‌ها بروید

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر