آریا بانو

آخرين مطالب

مصرف غذای داغ در ظروف پلیمری استقبال از سرطان است پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
مصرف غذای داغ در ظروف پلیمری استقبال از سرطان است
k ٢.٤
٨
ایرنا / مضرات توزیع غذای داغ در ظروف پلیمری یکبار مصرف بارها از سوی مسوولان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان تذکر داده شده است ، نتایج تحقیقات پزشکی اثبات کرده که استفاده از غذای داغ در چنین ظروفی احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد ، این روزها همزمان با آغاز ماه محرم و سنت توزیع غذای نذری می‌طلبد بیشتر و بهتر این موضوع تبیین و یادآوری گردد.
همه پلیمرهای مورد استفاده در صنایع غذایی باید FOOD GRADE باشند به این معنا که استفاده از آنها برای بسته‌بندی مواد غذایی مجاز باشد و به سلامت مصرف کننده آسیب نرساند.پلیمرهای مورد استفاده هم به‌لحاظ ایمنی و هم به‌لحاظ حفظ کیفیت مواد غذایی باید از انواع پلیمر متناسب با ماده غذایی تهیه شوند ، در صورت استفاده از پلیمرهای نامناسب پدیده مهاجرت آلاینده‌های شیمیایی به داخل ماده غذایی اتفاق خواهد افتاد که خطرات بالقوه‌ای را برای سلامت مصرف کننده ایجاد خواهد کرد، ضمن اینکه باعث ایجاد بو و طعم نامطلوب در ماده غذایی خواهد شد.
در جامعه ما معمولاً از ظروف پروپیلن و پلی‌استایرن در تولید ظروف استفاده می‌شود که ظروف از جنس پلی‌پروپیلن مقاوم‌تر هستند و شکنندگی کمتری دارند ، ظروف پلی‌استایرن نیز شامل ظروف و لیوان‌های شفاف و شکننده است که صرفاً باید جهت مصرف نوشیدنی‌های سرد از آن استفاده کرد ، در غیر این صورت با خطر مهاجرت مواد شیمیایی از محل شکستگی به داخل نوشیدنی و آسیب به سلامتی مصرف کننده قطعی است .
گونه‌ای دیگر از این ظروف پلی‌استایرنی مات است که از آنها می‌توان برای مصرف نوشیدنی‌های تا دمای زیر 70 درجه سانتیگراد استفاده کرد. همچنین پلی‌استایرن‌های فوم که به‌دلیل دمیده شدن گاز هگزان داخل آن‌ها حالت پف‌کردگی پیدا کرده اند و خطر مهاجرت گاز هگزان محبوس‌شده از بسته‌بندی در مواد غذایی با دمای حدود 200 درجه وجود دارد.
بنا بر این هرگز نباید از ظروف پلی‌استایرن شفاف برای نوشیدنی‌ها و غذاهای داغ استفاده کرد ، ظروف یک‌بار مصرف کاغذی صرفاً جهت نگهداری و مصرف مواد غذایی داغ در کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار گیرد و از نگهداری ظروف پلیمری حاوی مواد غذایی چرب به‌مدت طولانی در معرض نور خورشید و دمای بالا خودداری کرد .
به گفته کارشناسان مواد پلاستیکی موجود در ظروف یک بار مصرف حاوی ترکیبات فنول است که هنگام تماس با مواد داغ مثل آش ، چای، آب داغ و غذاهای گرم و چرب کمی نرم می شوند و گاز دیوکسین آزاد می کنند و زمینه ایجاد سرطان در مصرف کنندگان تشدید می شود.
استفاده از این ظروف سبب تاثیر مستقیم بر سیستم‎های عصبی، قلب و دستگاه گوارش و ایجاد عصبانیت و خستگی مفرط می شود و اثرات سوء این ظروف همچنین در سقط جنین و تولد نوزادان ناقص در زنان باردار که مصرف کننده دائم مواد غذایی آغشته به دیوکسین هستند نیز به اثبات رسیده است.
دانشگاه علوم پزشکی شیراز از اواخر سال گذشته استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی برای عرضه مواد غذایی داغ در صنوف حساس را ممنوع کرد ، این موضوع اکنون در اغلب مراکز عرضه رعایت می شود اما در ماه محرم و با آغاز توزیع نذری در هیات های مذهبی موضوع به فراموشی سپرده می شود و مراکز نظارتی نیز از کنار آن با تساهل می گذرند.قرار بود پس از اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، از ابتدای اسفند سال گذشته ، تیم های نظارتی مشترک، از صنوف مرتبط بازدید کنند تا در صورت استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی برای عرضه مواد غذایی داغ، مراحل قانونی برخورد با متخلفان طی شود.
دکتر علی بهادر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این زمینه با تاکید بر اثرات سرطان زایی استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی برای نگهداری مواد غذایی داغ، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که مردم ترجیح دهند برای تهیه آش و سایر غذاهای داغ با خود ظرف مناسب به همراه داشته باشند.
دکتر عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیز گفت:در سال‎‌های اخیر اقدامات زیادی در مورد جلوگیری از به کارگیری ظروف یک بار مصرف پلاستیکی برای مواد خوراکی داغ صورت گرفته اما با توجه به روند رو به رشد استفاده از این نوع ظروف، این موضوع به طور اختصاصی و ویژه در استانداری فارس مورد تبادل نظر قرار گرفه است.
سیامک شمس مدیر گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم از ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف در مراکز غذایی استان و کلانشهر شیراز خبر داد و با اشاره به ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف در پزندگی‌ها اظهار داشت: ممنوعیت به کار گرفتن ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در صنوف حساس در سطح شهر شیراز مد نظر است و با گذر زمان شامل تمامی صنوف می‌شود.
شیراز و استان فارس در ادای نذور ماه‌های محرم و صفر از جمله مناطق شاخص در کشور است ، شکر پلوی شیرازی با قیمه از جمله متفاوت ترین غذاهای نذری است که دراین شهر پخته و توزیع می شود ، در شیراز توزیع نذری قیمه به عنوان یک غذای سنتی مرسوم است. اما قیمه‌ای متفاوت با برنجی متفاوت ، نام این برنج شکرپلو است که با شربت غلیظ شکر و زعفران آبکش می‌شود و پس از دم کشیدن روی آن پوست پرتقال و خلال پسته می ریزند ، حیف است که این نذری خوشمزه با توزیع در ظروف پلیمری و یکبار مصرف به عاملی برای ابتلا به بیماری تبدیل شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/192597/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا صدام پیشرفته‌ترین جنگنده‌های عراق را در خاک دفن کرده بود؟

خلاقیت منحصر بفرد بانوی سالمند ترک در بافت لباس های فوق العاده زیبا با تزیین گل برای عروسک / آفرین به این خلاقیت

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

راه آهن زیبای سیستان بلوچستان

گوناگون/ عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

ورود هولناک سیلاب به داخل فروشگاه ها در دبی

بهار زیبای هورامان در استان کردستان

بگو ببینم رو نمازت غیرت داری؟

کیسه هوا موتورسوارها چگونه عمل می کند؟

آبشار اسکوگافوس؛ جاذبه اصلی روستای اسکوگار در ایسلند

حکمت/ حق را به باطل نفروشید

نان شیرمال پاپیونی مخصوص خانم های هنرمند

تشابه شدید سینوزیت‌های ویروسی با آلرژی

انطباق آداب تناول ائمه اطهار با علوم پیشرفته تغذیه

ربات «اطلس» بازگشت!

آسمان مال من است

شمس: کار خوب کادر فنی استفاده از تمام بازیکنان مقابل افغانستان بود

اولین دور مذاکرات بارسا با ستاره اسپانیایی

مورینیو: به خاطر آنچلوتی دوست دارم رئال قهرمان شود

فتح‌الله‌زاده: نکونام و خطیر منافع تیم را در نظر بگیرند

بدترین باخت سرمربی الهلال رقم خورد

جلسه سرنوشت‌ساز برای تعیین تکلیف ژاوی

توخل: پیروزی حق بایرن مونیخ بود

ویسی: همه من و کمالوند را می‌شناسند، بهتر است عوام‌فریبی نکند

گاهی آمدن ها دیر میشوند

اعتراف جالب و شنیدنی نرگس سریال خانه‌ به دوش

ای یار من ای دلبر و دلدار من

علی شادمان با «بلیت یک طرفه» می‌آید

شما اصلا قرار نیست حال کسی رو خوب کنی!

پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون می‌برد

تصمیم تارانتینو برگشت؛ «منتقد سینما» دهمین فیلمش نیست

عشق رو باید ثابت کرد

وقتی مادرها تصمیم می‌گیرند کاری کنند!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

عکس جدید مونا فرخ آذری همسر علی دایی با استایل شیک در انظار عمومی ظاهر شد / چقدر مهربون و با اصلتن

ویدیویی از خلاقیت منحصر بفرد یک نوجوان تهرانی در مترو برای شادی مردم حماسه ساز شد

اجرای تصنیف «یاوران مَسِم» در بیستون از کیخسرو پورناظری و سهراب پورناظری

انفجار کپسول گاز در پایانه شرق تهران با 6 کشته

لحظه نجات 7 نفر که در سیل کنارک گرفتار شده بودند

تایم لپس بارش باران سیل آسا در دبی

آموزش و پرورش: احکام رتبه‌بندی 100 هزار معلم بازنشسته سالهای 1400 تا 1402 اصلاح شد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

فوران آتشفشان فرودگاهی در اندونزی را تعطیل کرد

دژ محمدعلی خان بختیاری در روزهای بارانی

برگی از تاریخ/ شهیدی که پارتی‌بازی نکرد

شکوهِ آینه کاری در کاخ گلستان

قابی زیبا از طبیعتِ بهاری استان گلستان

آبشار تارم، در شهرستان نی ریز استان فارس