آریا بانو

آخرين مطالب

علائم جسمی اختلال وسواس فکری را بشناسید روانشناسي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - چه زمانی کمال گرایی، اختلال وسواس فکری را نشان می دهد؟ این شش علامت اختلال وسواس فکری OCD ممکن است چیزهای بیشتری نشان دهند.
نبض ما – همه ما فردی را می شناسیم که می گویند خیلی در تمیز کردن خانه یا شستن دستش وسواس دارد. خبر خوب این است که آنها احتمالا اشتباه می کنند. جان آبراموویتز، دکتر کلینیک اضطراب UNC و متخصص درمان اختلال وسواس فکری OCD می گوید: «دوست داشتن نظم و شستن دست ها کمی بیشتر از افراد معمولی، دلیلی بر داشتن اختلال وسواس فکری نیست.»

طبق گفته موسسه ملی سلامت روان، در سال گذشته حدود 2/1 درصد بزرگسالان در ایالات متحده، مبتلا به اختلال وسواس فکری OCD بوده اند، اما با توجه به این که همه ما چیزهایی داریم که بیش از حد درباره آن نگران هستیم یا به صورت اضطرار آن را انجام می دهیم، به راحتی می توان نتیجه گرفت که OCD محرک احتمالی این اعمال است.
اختلال وسواس فکری OCD را می توان به دو جز اصلی تقسیم کرد. اولین جز شامل افکار وسواسی است که موجب بالا رفتن اضطراب می شود. دومین جز اضطرار است که نیازمند انجام مراسم مذهبی یا رفتارهای خاصی است تا بتوان این اندیشه ها و نگرانی ها را کنترل کرد.
در این جا شستشوی بیش از حد دست به بازی وارد می شود. فرد پانزل، دبیر اجرایی خدمات روانشناسی غرب سوفولک در نیویورک می گوید: «ترس از آلودگی یک مدل ابتدایی از اختلال وسواس فکری OCD است و بسیاری از افراد آن را می شناسند و فکر می کنند که همه افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری OCD این کار را انجام می دهند. اما تنها درصدی از افراد مبتلا به OCD این رفتار را دارند».

پس باید دنبال چه چیزی بگردید؟ در اینجا شش مورد از رایج ترین نشانه های OCD آورده شده است.
1-فکر کردن زیاد در مورد آسیب رساندن به خود یا شخصی دیگر
اکثر افراد ممکن است زمانی عصبانی و ناراحت شوند و یک تصویر شتابزده از آسیب رساندن به خودمان یا فردی که باعث این احساسات شده، داشته باشند. اما برای اکثریت ما این افکار فقط در حد فکر باقی می مانند.
این افکار تنها یک تصویر شتابزده هستند و شخصیت ما را توصیف نمی کنند و تمایلی نداریم که تصورات خود را عملی کنیم. افرادی که مبتلا به OCD هستند، این نگرانی را دارند که ممکن است این افکار را عملی کنند.
این موارد پرخاشگری تهاجمی نامیده می شوند. به عنوان مثالی از آنها می توان به فکر کردن درباره پریدن جلوی مترو، پریدن از پنجره یا پرت کردن فرد دیگری جلوی مترو یا بیرون از پنجره اشاره کرد.
کری هول، روانشناس بالینی و متخصص درمان OCD می گوید: «یکی از چیزهایی که برای شناخت OCD اهمیت دارد این است که بدانیم در مورد افراد خاص چه رفتاری داشته باشیم. بنابراین برای کسی که در حالت عادی آرام است، OCD ممکن است در قالب افکار تهاجمی ظاهر شود که فرد را بسیار ناراحت می کند».

2-گشتن به دنبال اطمینان مجدد در روابط
اگرچه بررسی و پرسیدن سوال درباره برخی از جنبه های روابط طبیعی است اما اگر وقت زیادی برای کسب اطمینان در مورد شریک زندگی خود صرف می کنید یا با اینکه به او اطمینان دارید از او سوال می پرسید، این موارد می تواند علائمی از OCD ارتباط را نشان دهد.
در OCD ارتباط، افراد بارها و بارها سوالاتی از این دسته می پرسند: آیا واقعا این شخص را دوست دارم؟ آیا کسی دیگر در بیرون از اینجا برای من وجود دارد؟ بسیاری از این پرسشها در ذهن اتفاق می افتد. اما فرد مبتلا به OCD ارتباط ممکن است سوالات مشابهی را از شریک خود بپرسد: آیا واقعا دوستم داری؟ فکر میکنی من یک مادر خوب هستم؟
این روند شما را به قلمرو OCD هدایت می کند. اگر همواره در حال پرسیدن سوال در ذهن خود یا از شریک خود باشید، ممکن است این روند در زندگی شما خلل ایجاد کند و نتوانید سالم زندگی کنید.

گورل، استادیار گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه جورج تاون می گوید: «این روند می تواند نوعی بررسی ذهنی باشد و به نوعی منطقی به نظر می رسد. هر فردی به دنبال نوعی اطمینان می گردد. اما این روند شکلی افراطی دارد».
3-تجربه ناخواسته افکار جنسی
ممکن است بسیاری از افراد روزانه تجربه افکار ناخوشایند جنسی را داشته باشند و این مساله امری طبیعی است، ما می توانیم آنها را متوقف کنیم. ما این افکار را جدی نم یگیریم، اما بیماران OCD تصور می کنند که داشتن این افکار آنها را به انسان بدی تبدیل می کند.
هول می گوید: «یکی از رایج ترین مواردی که من می بینم این است که فرد می ترسد به کودکان تمایل داشته باشد، اگرچه شخص میل واقعی به کودکان ندارد».
جانیس کراسنو، دکترای روانشناسی بالینی در درمانگاه OCD دانشگاه جان هاپکینز، می گوید: «این افراد در واقع تمایلی به کودکان ندارند. افراد افکار ناخواسته دارند و می ترسند که داشتن این افکار به معنی داشتن تمایل به کودکان باشد. برای یک فرد مبتلا به OCD، این افکار وحشتناک است. هیچ علاقه جنسی در کار نیست».
همچنین ممکن است درمورد هویت جنسی خود نگران باشند، افکار جنسی داشته باشند که با ارزشهایشان متفاوت است یا در ذهن خود تصاویر جنسی گرافیکی داشته باشند.

4-آشفتگی در نبود تقارن
اگر چه این مساله بیشتر در کودکان مبتلا به OCD وجود دارد، نیاز به تقارن ممکن است در بزرگسالی هم ادامه پیدا کند. فردی با این شرایط، ممکن است کاری را به دفعات یکسان در دو طرف بدن انجام دهد یا به طور خاص و سازمان یافته چیزها را مرتب کنند.
شاخص کلیدی OCD در اینجا این است که حس می کنید باید رفتار خود را ادامه دهید تا زمانی که احساس خوبی داشته باشید یا زمانی که به شما احساس تعادل و تسکین اضطراب را می دهد.
هول می گوید: «ما در مورد این موضوع به میزان زیادی با افراد OCD بحث می کنیم که گاهی اوقات مردم به اضطرار عمل می کنند تا زمانی که احساس بهتری داشته باشند».
منظم بودن و ارزیابی ساختار لزوما به معنی OCD نیست. زمانی که این رفتار به یک نیاز تکراری تبدیل شود باید نگران شوید.

5-نگرانی در مورد ابتلا به یک بیماری خاص
فکر کردن در مورد سلامتی خوب است. اما اگر در مورد ابتلا به یک بیماری خاص مانند HIV نگرانی پیدا کنید و برای جلوگیری از این بیماری از چیزهایی مانند دستشویی عمومی اجتناب کنید، این رفتار ممکن است نشانه ای از OCD باشد.
هول می گوید: «فرد واقعا با مفاهیمی مانند این درگیر می شود و کم کم در روابط و خوشبختی او اختلال ایجاد می کند». این حالت OCD جسمی نامیده می شود و همواره فرد نگرانی های مربوط به سلامتی دارد. این ترس از بیماری مانند سایر مدل های OCD می تواند با گذشت زمان تغییر کند، همانطور که برخی بیماری ها درمان می شوند یا انواع دیگری پیدا می شوند.
در دوره های مختلف زمانی با شیوع یک بیماری، افراد در مورد ابتلا به آن بیماری نگران می شوند. اما با گذشت زمان و آموزش افراد، نگرانی ها کاهش پیدا می کند.

6-چک کردن بیش از حد هرچیز
این نوع رفتار OCD از راه های مختلفی مانند ایمنی یا کمال گرایی خود را نشان می دهد. گورل می گوید: «اگر به منظور ایمنی باشد، مثال های زیادی برای آن وجود دارد که می توان به چک کردن زنده بودن نوزاد، قفل کردن درب ها و بررسی بیش از حد اشاره کرد».
طبیعی است که برای خروج از خانه از قفل بودن در مطمئن شوید. اما فرد مبتلا به OCD زمان زیادی را برای این کار تلف می کند. آبراموویچ می گوید: «این رفتارها نسبت به چیزی که اکثر مردم انجام می دهند زیاده روی است».
به عنوان مثال، ممکن است نگران باشید کودک خود را که در بیرون از خانه بازی می کرد هنگام خروج از منزل با ماشین زیر گرفته باشید. افرادی که مبتلا به OCD هستند، ممکن است به خانه بازگردند، 20 دقیقه چک کنند که کسی را زیر نگرفته باشند و به طور کامل بررسی کنند که خونی روی ماشین شان نباشد. کسی که OCD ندارد، این فکر را دور می اندازد و می داند که هنگام دور شدن برای کودک خود دست تکان داده است.

آیا ممکن است OCD داشته باشید؟
تفاوت کلیدی بین افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری (OCD) و افراد عادی، در مدت زمانی است که برای رهایی از افکار ناخواسته و حس اضطرار صرف می کنند.
گورل میگوید: « چیزی که من به طور معمول سوال می کنم این است که اگر شما در مورد آن نگران نباشید (اگر این افکار مزاحم را نداشتید، اگر مجبور نباشید این کارها را انجام دهید) چه کاری انجام می دهید؟ آیا کار دیگری را انجام می دهید؟ اگر دوست داشته باشید، کارهای زیادی برای انجام وجود دارد. می خواهم به تعطیلات بروم، زودتر به رختخواب بروم. این یک نشانه است».
هرچه بیشتر رفتار خود را ارزیابی کنید و شدت تداخل آن با زندگی روزمره خود را ببینید و این که آیا این تداخل در کنترل شما هست یا خیر، موفقیت شما در شناسایی اختلال وسواس فکری (OCD) خاموش بیشتر است.
اگر یک مورد یا تعدادی بیشتر از این نشانه ها را داشتید، با یک متخصص OCD در مورد گزینه های مناسب برای درمان صحبت کنید.
تیم ترجمه نبض ما

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/193683/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

تلویزیون آخر هفته چه فیلم هایی پخش می کند؟

شایع‌ترین نشانه‌های وسواس چیست؟

نماهنگ «زندگی» با صدای محمد علیزاده

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

با این رسپی ماهی مخصوص بپزید

با ورزش کردن درد مفاصل را کاهش دهید

ترفند مسئولیت پذیر کردن کودکان

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

بلانکو تنها گلزن استقلال در سال 1403

ریوالدو اسطوره برزیلی پیشین بارسلونا 52 ساله شد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان