آریا بانو

آخرين مطالب

این 10 نشانه می‌گویند دچار پیری زودرس شده‌اید پزشکي

این 10 نشانه می‌گویند دچار پیری زودرس شده‌اید

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
این 10 نشانه می‌گویند دچار پیری زودرس شده‌اید
٣٠
٠
فردا / جمع شدن چربی دور کمر و شکم می‌تواند یک عامل در پیر شدن زودرس شما باشد. معمولا این عامل با از دست دادن توده‌های عضلانی و حتی استخوانی نیز همراه است. از این رو شخصی که در مسیر پیری قدم برداشته است، از نظر ظاهری نیز دوچار تحولات اساسی می‌شود. در ادامه این مطلب شما را با 9 نشانه پیری زودرس آشنا می‌کنیم.
از دست دادن مو، نه فقط موی سر
ریزش بی رویه مو چه از سر و یا از دیگر نقاط بدن می‌تواند نشانه پیری زودرس باشد. وقتی ما جوان‌تر هستیم، پر پشت بودن مو‌ها در ناحیه سر و حتی پا‌ها قابل رویت است، اما وقتی سن‌مان رو به پیری می‌رود، ریزش مو‌هایمان بیش از پیش می‌شود با این تفاسیر هر چقدر میزان ریزش مو‌ها بیشتر شود، جز در موارد خاص می‌توان نتیجه که ما در مسیر پیری قدم بر می‌داریم.
کاهش قدرت عضلانی
یکی دیگر از علائم پیری که بسیار مشهود است، ضعیف شدن عضلات بدن است. از این رو هر چقدر سن ما بیشتر می‌شود به همان اندازه بافت عضلانی ما کاهش می‌یابد با از دست دادن توده‌های عضلانی بدن ما دیگر قادر به انجام کار‌های قبلی که در سنین جوانی انجام می‌دادیم، نیستیم. البته با پیروی از یکسری رژیم‌های غذایی و انجام تمرینات ورزشی می‌توان با این نقیصه مبارزه کرد و با این گونه روش‌ها زمان رسیدن به پیری را افزایش داد. به طور مثال اگر شما یک زندگی نرمال و یکنواخت را تجربه می‌کنید با نزدیک شدن به سن پیری توده عضلانی شما کاهش می‌یابد. این کم شدن توده عضلانی را می‌توان به صورت دیداری نیز تشخیص داد.
کاهش سرعت در بهبود زخم‌ها
همان طور که می‌دانید هر زخمی با توجه به عمق و مقدار آسیبی که به بافت‌های بدن زده است، زمان بهبودی آن فرق دارد، اما به طور معمول زمان بهبود زخم‌ها در ایام جوانی با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. اگر شخصی زخم‌های روی بدنش دیرتر از حالت عادی بهبود یابد این امر می‌تواند نشانه پیر شدن وی باشد. همان طور که می‌دانید پوست ما بزرگترین عضو بدن است، چرا که این بافت تمام سطح بدن ما را پوشانده است، از جمله شگفتی‌های این بافت زنده این است که در صورت زخمی شدن به سرعت خود را ترمیم می‌کند. اگر بنا به هر دلیلی بهبود زخم‌های پوست‌مان با تاخیر روبه‌رو شد، این امر می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین نشانه‌های پیری زود رس باشد. در چنین شرایطی باید به یک متخصص مراجعه کرد تا وی با معاینات و آزمایشاتی که انجام می‌دهد، دلیل این امر را بهتر تشخیص دهد و بهترین درمان را برای شما تجویز کند. از یاد نبرید معمولا با پیر شدن بدن مدت زمان ترمیم بافت‌های آسیب دیده بیشتر از حالت و زمان عادی طول می‌کشد. شما با ورزش کردن و پیروی از رژیم‌های غذایی مغذی و سالم می‌توانید زمان پیر شدن را به تاخیر بیاندازید.
عامل ژنتیک
بی شک چین و چروک روی پوست صورت و دست‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل در شناسایی پیری است. البته در برخی افراد این چین و چروک‌ها زودتر از حالت معمول ظاهر می‌شود که امر می‌تواند به خاطر مشکلات ژنتیکی نیز باشد. عامل ژنتیک روی موجودات زنده بسیار تاثیرگذار است. البته نباید از یاد برد که برخی از عوامل بیرونی همچون سیگار کشیدن، ماندن بیش از حد زیر نور مستقیم آفتاب، کار کردن در شرایط خیلی سخت و حتی نوع مصرف مواد غذایی نیز روی ایجاد چین و چروک صورت و دست‌ها تاثیرگذار هستند. برای اینکه بتوانید از پیری زودرس و چین و چروک روی پوست فاصله بگیرید، باید مصرف مواد غذایی بر پایه گیاهان را افزایش دهید. همان طور که می‌دانید بسیاری از سبزیجات و انواع بسیار زیادی از میوه‌ها سرشار از آنتی آکسیدان هستند که برخی از این آنتی اکسیدان‌ها با پیری زودرس و چروکیده شدن پوست مبارزه می‌کنند. شما با استفاده از این روش و همچنین ترک عادت‌های بد می‌توانید در دراز مدت از پوستی صاف و شفاف برخوردار باشید. نباید از یاد برد؛ شاید نتوان با علم امروز آنچنان با عامل ژنیتیک مبارزه کرد، اما عادت‌های شخصی‌تان در زندگی روزمره در به وجود آمدن چنین عواملی بی‌تاثیر نیست.
تجمع چربی دور بدن
جمع شدن چربی دور کمر و شکم می‌تواند یک عامل در پیر شدن زودرس باشد. معمولا این عامل با از دست دادن توده‌های عضلانی و حتی استخوانی نیز همراه است. از این رو شخصی که در مسیر پیری قدم برداشته است از نظر ظاهری نیز دچار تحولات اساسی می‌شود. اگر احساس می‌کنید که چربی دور شکم و پهلوهایتان بیش از اندازه مجاز شده است، سعی کنید با اجرای یک رژیم غذایی سالم و همچنین ورزش کردن مداوم از شر چنین چربی‌هایی خلاص شوید. بسیاری از محققان توصیه می‌کنند که خوردن قارچ به صورت وعده‌های غذایی نه به حالت سرخ شده در روغن، بلکه به صورت خام و یا کبابی می‌تواند آنتی آکسیدان‌های بسیار مفیدی را در اختیارتان قرار دهد. جالب است که بدانید آنتی آکسیدان‌های موجود در قارچ‌های خوراکی مزیت ضد پیری دارند و مصرف آن‌ها می‌تواند زمان پیر شدن و حتی چروک روی پوست‌تان را با تاخیر روبه‌رو کند.
خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست بدن
وقتی که احساس می‌کنید؛ پوست‌تان خشک شده و بیش از قبل پوسته پوسته می‌شود، این امر می‌تواند نشانه آن باشد که بدن شما رو به پیری می‌رود. البته نباید از یاد برد که برخی از افراد به خاطر بیماری‌های پوستی که دارند از چنین مشکلاتی رنج می‌برند. همچنین برخی از موارد پزشکی همچون؛ کم کاری تیروئید علاوه بر اینکه باعث مشکلات پوستی می‌شود، می‌تواند باعث پف کردن بدن، افزایش وزن، نازک شدن موها، اختلال در حافظه، احساس ضعف عضلانی و حتی ایجاد درد در مفاصل نیز شود. چنین مواردی می‌تواند در دراز مدت باعث پیری زودرس در انسان شود. البته اگر پوست بدنتان در یک بازه زمانی خاص دچار مشکل شود، احتمال اینکه شرایط محیطی روی آن تاثیر منفی گذاشته باشد، زیاد است. اما اگر احساس می‌کنید که مشکل پوستی شما دائمی شده است حتما به پزشک مراجعه کنید.
بی خوابی و اختلات در خواب
بی‌خوابی و یا حتی اختلال در خواب می‌تواند نشانه‌ای از پیری در شما باشد. معمولا دلیل اصلی به وجود آمدن چنین مشکلاتی ترشح بالای کورتیزول در بدن است. این هورمون به عنوان هورمون استرس شناخته شده است. با این حساب افزایش ترشح کورتیزول در بدن با بالا رفتن سن رابطه مستقیم دارد و این امر اجتناب ناپذیر است. در هر صورت کسانی که از چنین مشکلی رنج می‌برند، باید همواره سطح کورتیزول خود را مورد بررسی قرار دهند. افزایش سطح کورتیزول در بدن علاوه بر این که سطح استرس را بالا می‌برد، همچنین باعث افزایش وزن بدن نیز می‌شود. یکی دیگر از مشکلات افزایش سطح کورتیزول در بدن این است که سیستم ایمنی بدن در چنین شرایطی ضعیف می‌شود. این مشکل خود به تنهایی می‌تواند بیماری‌های مزمن زیادی را در بدن ایجاد کند. البته نباید از یاد برد که برخی از مشکلات خانوادگی و یا اجتماعی نیز می‌توانند در خواب‌تان اختلال ایجاد کند. در هر صورت اگر احساس می‌کنید، در یک بازه زمانی طولانی مدت از اختلال خواب رنج می‌برید، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.
کم شدن توده استخوان بدن
پزشکان می‌گویند متاسفانه از دست دادن توده استخوانی بدن بخشی از فرایند پیری است. وقتی چنین وضعیتی در انسان به وجود آید به راحتی از روی شکل ظاهر می‌توان به پیر بودن شخص مورد نظر پی برد. البته برخی از رفتار‌های شخصی خودمان مانند؛ سیگار کشیدن، تغذیه ضعیف، داشتن قلبی بیمار و همچنین از دست دادن بیش از حد وزن و یا افزایش بیش از حد آن، می‌توانند وضعیت را تشدید کنند. برای مقابله با از دست دادن توده استخوانی ورزش کردن و تغذیه مناسب بسیار ضروری است. این فرایند‌ها معمولا زمان رسیدن به سن پیری را افزایش می‌دهند.
ضعف در پیاده روی
وقتی شما با دیگر دوستان‌تان پیاده روی می‌کنید اگر از آن‌ها عقب بیافتید، این دلیلی است؛ برای اینکه ثابت شود که در مسیر پیر شدن قرار دارید. چرا که بدن در چنین شرایطی ضعف بیشتری از خود نشان می‌دهد. این ضعف معمولا در کار‌های روزانه کاملا قابل لمس است. هر چقدر شما در پیاده روی دچار مشکل شوید؛ این امر نشانه آن است که توده بافت عضلانی شما رو به کاهش است. از این رو مثل سابق توان پیاده روی بدون خستگی زیاد را ندارید. همچنین عدم کنترل خوب و دقیق بر اعضاء بدن نیز دلیلی بر ضعیف شدن شما است. خوشبختانه یک راه حل موثر برای بهبود چنین مشکلاتی وجود دارد و آن هم پیاده روی بیشتر است. چرا که وقتی بدن تحت فشار قرار بگیرد، به صورت خودکار دست به عضله سازی می‌زند. پس از یاد نبرید؛ اگر می‌خواهید زود پیر نشوید، باید ورزش کردن به ویژه پیاده روی را در برنامه روزانه خود لحاظ کنید. البته تغذیه درست و مناسب نیز به شما کمک می‌کند تا زودتر به هدف خود برسید.
قرار گرفتن بیش از حد زیر نور مستقیم خورشید
یکی از دلایلی که چهره‌ها را پیرتر از حالت عادی نشان می‌دهد؛ قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید است. اینکه نور خورشید برای بدن بسیار ضروری و حیاتی است، کاملا درست است. اما قرار گرفتن بیش از حد زیر نور خورشید می‌تواند مشکلات فراوان پوستی؛ از جمله لک، خشکی پوست و حتی پوسته پوسته شدن آن را باعث شود. بهتر است؛ بیش از 10 دقیقه زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرید تا علاوه بر اینکه از مزایای بهداشتی آن نهایت بهره را ببرید به علت قرار گرفتن بیش از حد زیر نور خورشید دچار آسیب‌های خطرناک پوستی نیز نشوید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

اگر می‌خواهید پوکی استخوان نگیرید، شیر را فراموش نکنید!

علل ایجاد انقباض عضلانی و نحوه تسکین آن‌ها

چه چیزهایی برای دستگاه گوارش مضر است؟

دندان های ما چه طور رشد می کنند؟

تناسب اندام/ معرفی ادویه جاتی که باعث لاغری می‌شوند

عنبیه و شبکیه چشم، آیینه سلامتی

نکات ورزشی برای مبتلایان به دیابت

چرا فشار خون پایین می‌آید؟

تغذیه/ 5 ماده ضروری در رژیم غذایی ورزشکاران

مزایای خوابیدن به پهلوی چپ برای بدن

خوراکی‌هایی که موجب تسکین درد قاعدگی بانوان می‌شود

یک ترکیب جادویی برای رشد سریع موهای ریخته

وقت تنظیم «خواب» بچه مدرسه‌ای‌هاست

رژیم غذایی سالم از بروز سندروم متابولیک در کودکان جلوگیری می‌کند

5 نشانه سطح پایین اکسیژن در خون

پوست و مو/ علت‌های عجیب آکنه در بزرگسالان و پیشگیری از آن

آیا میان مصرف شکر و سرطان ارتباطی وجود دارد؟

راهکاریی برای رهایی از گلودرد

شیوع بیماری پوستی تیفوس بین دانش‌آموزان بیشتر است

با رعایت این نکته‌ها در فصل پاییز سلامت بمانید!

نشانه‌هایی که خبر از نزدیک بودن وقت زایمان می‌دهند

بالا رفتن چربی خون علامت خاصی دارد؟

خون بندناف درمان‌کننده بیماری‌های صعب العلاج

استفاده از داروى مجاز لاغرى در همه افراد بالغ هم جایز نیست

توصیه طب سنتی؛ لیموترش را پس از آبگیری دور نریزید

جورابتان را هر روز بشویید

هشدار سازمان غذا و دارو درباره تبلیغ برخی دستگاه‌های لاغری

آمادگی 9 بیمارستان در کرمانشاه برای خدمت‌رسانی در اربعین

چطور ناخن‌های زیبا و سالمی داشته باشیم؟

بهترین میوه‌ها و سبزیجات برای کلیه‌ها

فشارخونی‌ها یوگای داغ را امتحان کنند!

بهترین خوراکی‌ها برای جلوگیری از غلظت خون

کیست‌های دردناکی که روی دست ظاهر می‌شوند

همه چیز درباره میزان نوشیدن آب در طول روز

برای تقویت قلب، ویتامین D مصرف کنیم؟

پس از زایمان این برنامه ورزشی را دنبال کنید!

10غذای مفید برای داشتن چشمان سالم

راههای درمان عفونت در انگشت پا

آیا کم خونی به شکل گیری کبودی منجر می‌شود؟

از انگل فلج کننده تا مهمان ناخوانده ای که مغز را میخورد

قلیان‌، عامل انتقال بیماری «بوسه»

خطر این بیماری با لاغر شدن‌های ناگهانی

علائم سرطان مثانه کدامند؟

اگر آنفولانزا گرفته‌اید، این خوراکی‌ها را نخورید

بهترین حالت خوابیدن برای سلامت مغز کدام است؟

فواید چای کیسه ای برای چشم و طرز استفاده آن!!

با این کارها سیستم ایمنی بدن را در پاییز به خطر نیندازید

چرا با افزایش سن، چاق می‌شویم؟

خوراکی‌های ممنوعه برای کسانی که مثانه پرکار دارند

7 نشانه‌ای که می‌گویند روده‌هایتان در خطر جدی‌اند