آریا بانو

آخرين مطالب

طرح تفحص از قرارداد صدا و سیما و «توسکا» در انتظار اعلام وصول فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
طرح تفحص از قرارداد صدا و سیما و «توسکا» در انتظار اعلام وصول
١٠٧
٠
خراسان / شاید شما هم در میان دوستان و آشنایان خود، افرادی را دیده باشید که از کم شدن شارژ تلفن همراه یا مبلغ بالای قبض آن گله داشته‌اند و در آخر فهمیده‌اید به دلیل عضویت بدون اطلاع خودشان در سرویس‌های ارزش افزوده بوده است. سرویس‌های ارزش افزوده‌ای که بدون ارائه خدمات قابل توجه، درآمدهای خوبی دارند و البته، خودشان هم قربانی یک شرکت بزرگ‌تر با یک قرارداد انحصاری بسیار مشکوک هستند. این قرارداد انحصاری، مورد توجه مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و احتمالاً به زودی هدف یک طرح تحقیق‌وتفحص خواهد بود. با مطالعه این گزارش، از چندوچون این ماجرا باخبر می‌شوید؛ اصل مسئله ارزش افزوده، تخلفات آن و تحقیقات مجلسی‌ها درباره آن است.
ارزش افزوده چیست؟
خدمات ارزش افزوده ترجمه‌ای از اصطلاح Value Added Services یا به اختصار VAS، مجموعه سرویس‌ها و خدماتی است که بر بستر مخابرات همراه، عرضه و بابت آن از شما پول دریافت می‌شود. انواع مهم خدمات ارزش افزوده در کشور ما عبارت است از: اپلیکیشن‌های تلفن همراه، پیامک‌های متنی، خدمات صندوق پستی تماس، محتوای صوتی و تصویری مانند فیلم، موسیقی، کتاب صوتی و سخنرانی و در نهایت ستاره‌مربع‌ها. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارزش افزوده، اپراتورها و حتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ارائه آمار و اطلاعات درباره حجم بازار ارزش افزوده در ایران خودداری می‌کنند، اما برآوردهای غیررسمی، از بازاری به حجم سالانه 5000 میلیارد تومان حکایت دارد؛ رقمی نجومی که به طور رسمی هیچ شفافیتی در آن نیست.
سوءاستفاده‌کنندگان در کمین مردم
وقتی چرخ این بازار به گردش درآمد و سوددهی چشمگیر آن مشخص شد، بلافاصله سوءاستفاده‌ها هم شروع شد. تا مدت‌ها بسیاری از دارندگان تلفن همراه، در بسیاری از سرویس‌ها عضو بودند و از هرکدام روزانه چند صد تومان کم می‌شد و خودشان خبر نداشتند یا متوجه آن نبودند. صدای اعتراضات که بالا گرفت، وزارت ارتباطات با دستورالعمل‌هایی جلوی برخی از این سوءاستفاده‌ها را گرفت، هرچند همچنان شرکت‌های زیادی هستند که از ناآگاهی کاربران سوءاستفاده می‌کنند و مبالغ گزافی به جیب می‌زنند. هر از چند گاهی نیز وزیر ارتباطات خبر از کشف یک تخلف در این زمینه می‌دهد؛ مانند گزارشی که آذری جهرمی در توئیتر خود از پنج شرکت ارائه‌دهنده خدمات ارزش افزوده داده بود که در سال 97، با عضویت اجباری مردم در سامانه‌های خود، 33 میلیارد تومان سوءاستفاده کرده بودند. این بازار بزرگ، برای گسترده‌تر شدن نیاز به تبلیغات در رسانه ملی داشت. گزارش حاضر، درباره این تبلیغات تلویزیونی است.
ورود توسکا به ماجرا
از زمانی که خدمات ارزش افزوده به دلیل سوددهی بالا، توجهات را به خود جلب کرد، یک شرکت خصولتی به نام «توسکا» روی آن دست گذاشت و در سکوت، به طور انحصاری، همه تبلیغات ارزش افزوده را در همه شبکه‌های تلویزیونی در اختیار گرفت. قراردادی که گفته می‌شد برای سه سال بسته شده و به روایت‌های مختلف 1200، 1500 یا 3000 میلیارد تومان ارزش دارد. طبق این قرارداد، هر شرکت ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده اگر بخواهد در صداوسیما تبلیغ کند، باید به جای بازرگانی سازمان صداوسیما، به توسکا مراجعه کند. محمد سرافراز رئیس سابق سازمان صداوسیما در کتاب خاطرات خود درباره این قرارداد نوشته است: «[ظرفیت ارزش افزوده در صداوسیما] طی یک مزایده به شرکتی به نام توسکا واگذار شد که با دادن ظرفیت زمانی خارج از قاعده و ارجاع مشتریان بازرگانی همانند USSDها (ستاره‌مربع‌ها) به سمت این شرکت، در عمل تمام این ظرفیت درآمدی به هزینه تبدیل شد.»این قرارداد از ابتدای سال 97 اجرایی شد و از آن زمان بود که ستاره‌مربع‌ها روی مخ بیننده‌های تلویزیون رژه رفتند. دیگر تقریباً همه برنامه‌های پربیننده و حتی کم‌بیننده، صاحب کد ستاره‌مربع بودند.
تحقیق و تفحص از قرارداد توسکا
انحصار قرارداد صداوسیما و توسکا، باعث شد طرحی در مجلس برای تحقیق و تفحص درباره این قرارداد به جریان بیفتد. 12 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در 19 اسفند سال 97، با امضای نامه‌ای خطاب به هیئت رئیسه مجلس خواستار تحقیق و تفحص از این قرارداد شدند. به نقل از جماران، در بخشی از این نامه آمده است: «به تازگی سازمان صداوسیما با قراردادی تبلیغات استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نو را به مجموعه‌ای واگذار کرده که این موضوع ضمن افزایش هزینه تبلیغات استارت‌آپ‌ها و ایجاد خلل در فضای رقابتی، فضای جاری نه چندان مطلوب کسب‌وکارهای نوین را با چالش‌های جدی مواجه ساخته است. از همین رو خواهشمند است با توجه به مفاد تبصره یک بند 7 ماده 45 آیین‌نامه داخلی، دستور فرمایید کمیسیون‌های بررسی به بررسی موضوع و اصلاح رویه اقدام کنند.»
در انتظار استعلام از دستگاه‌های نظارتی
با این که این طرح در اواخر سال 97 به امضا رسید، اما پس از شروع سال 98، خبری از آن نشده است. برای اطلاع از چندوچون ماجرا، با عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی صحبت کردیم. حسین‌زاده دلیل تأخیر در تصویب این طرح را این‌گونه توضیح داد: «بعد از امضای طرح، تعطیلات مجلس پیش آمد و پس از آن نیز زمانی که باید برای جمع‌آوری اطلاعات صرف می‌شد، باعث به تأخیر افتادن طرح شد. اطلاعات مفصلی در حوزه‌های مختلف مدیریتی، مالی و پروژه‌های در جریان جمع‌آوری شده است. بعد از استعلام از دستگاه‌های نظارتی درباره صحت این اطلاعات، طرح را به صحن علنی می‌رسانیم.»
طرحی با هدف پایان‌بخشیدن به قراردادهای انحصاری در صداوسیما
در این باره با سیده‌فاطمه حسینی نماینده مردم تهران در مجلس نیز صحبت کردیم. حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خراسان گفت: «قراردادهای انحصاری صداوسیما با یک شرکت استارت‌آپ ما را بر آن داشت تا در این زمینه تحقیق و تفحص از قراردادهای ارزش افزوده این سازمان را تهیه و تقدیم هیئت رئیسه مجلس کنیم.» وی افزود: «طبیعتا شرکت‌های استارت‌آپ در فضای رقابتی می‌توانند خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهند و اساساً رویه‌ای که در صداوسیما دیده می‌شود، ممکن است خود مانعی برای ارائه خدمات بهتر باشد.» حسینی با بیان این که اقداماتی این چنین از سوی صداوسیما با فضای نوآوری و خلاقیت ضدیت دارد افزود: «هدف از ارائه این تحقیق و تفحص، پایان بخشیدن به قراردادهای انحصاری صداوسیما و جلوگیری از اقداماتی از این قبیل در آینده است.» وی همچنین درباره زمان اعلام وصول تحقیق و تفحص ارائه‌شده به هیئت‌رئیسه مجلس اظهار کرد: «هنوز زمان مشخصی را به ما اعلام نکرده‌اند و این بستگی به تصمیم هیئت‌رئیسه مجلس دارد، اما ما امیدواریم این تحقیق و تفحص تا پایان عمر مجلس دهم به نتیجه برسد.»
2 نکته مهم
اول آن که توسکا اکنون صاحب انحصاری خلاف قوانین کشور است. در حالی که در موارد مشابه، مانند انحصار تلگرام، نهادهای نظارتی با انحصار مخالفت کردند و حکم به فیلترینگ آن دادند، اما قوانین ضدانحصار، هنوز برای از بین بردن قرارداد انحصاری توسکا، اقدامی انجام نداده‌اند.
به علاوه، با پایان مدت زمان قرارداد صداوسیما و توسکا، تلویزیون می‌ماند و تغییراتی ساختاری که در آگهی‌های بازرگانی آن به وقوع پیوسته است. تلویزیون در آن زمان با خلأ بزرگی در آگهی‌های خود مواجه می‌شود و وابستگی به توسکا، ممکن است تلویزیون را به گردابی از مشکلات مالی بیندازد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/194664/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود