آریا بانو

آخرين مطالب

آشنایی با نذری های بین المللی در ماه محرم خانه داري

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
آشنایی با نذری های بین المللی در ماه محرم
٥٠٩
٠
خراسان / پراکندگی گیاهان، جانوران و میزان در دسترس بودن مواد اولیه، شرایط اقتصادی، اجتماعی، مذهبی، جغرافیایی وسیاسی و ... از جمله شاخص های تشکیل دهنده سبک و رژیم غذایی در هر جامعه ای است و این شاخص ها، حتی شیوه پخت، نگهداری ونحوه غذا خوردن را تحت تأثیر قرار می دهد. به عنوان نمونه در گذشته پلو یا چلو در ظرف های بزرگ که به قاب یا قاپ معروف بود، کشیده می شد و چند نفر با هم از یک قاپ غذا می خوردند. در این میان اگر فردی غذای بیشتری می خورد، به دیگران سهم کمتری می رسید و تقسیم ناعادلانه بود. به همین دلیل قاب های جداگانه تهیه و به صورت خالی همراه با قاپ اصلی سر سفره آورده می شد که به" پیش قاب" یا همان "بشقاب" معروف شد و به صورت خالی جلوی هر کس قرار می گرفت؛ در بسیاری از نقاط دنیا مصرف غذا و نوشیدنی و حتی خوردن میوه ها با اعتقادات و رسوم آن منطقه گره خورده است و بعضی از غذاها نیز جزو شناسنامه یک قوم و کشور محسوب می شود. در پرونده امروز به تعدادی از غذاهای معروف ملل مختلف اشاره می کنیم و با توجه به فرا رسیدن ماه محرم به معرفی تعدادی از نذری ها در برخی کشورها می پردازیم:
ماه محرم و نذری های بین المللی
در بسیاری از کشورها، در ماه های عزاداری از جمله محرم، با آداب ورسوم خاصی نذری پخته می شود. در ادامه مطلب به چند غذای نذری اشاره می کنیم:
عراق – قیمه نجفی
قیمه نجفی جزو معروف ‌ترین نذری‌های عاشورا و از محبوب ‌ترین غذاهای عراقی‌هاست. این غذا شباهتی به خورش قیمه ایرانی‌ها ندارد و بیشتر شبیه گوشت ‌کوبیده است. در تهیه این قیمه از گوشت، نخود، پیاز، رب گوجه ‌فرنگی، گرد لیمو، زعفران، پودر یا عرق هل، نمک، زردچوبه و دارچین استفاده می‌شود. تفاوت این قیمه با قیمه ما این است که گوشت بیشتری دارد.
افغانستان - دیگچه
دیگچه جزو معروف‌ ترین نذری‌های افغانستان و تقریباً شبیه به شیربرنج است اما غلظت آن از شیربرنج کمی بیشتر است. پختن و توزیع دیگچه بیشتر در سومین و آخرین چهارشنبه ماه صفر در افغانستان مرسوم است. این غذای نذری ترکیبی از برنج، آب، شیر، روغن، گلاب، عرق هل، خلال بادام، خلال پسته و نمک است.
ترکیه - آش عاشوره
در ترکیه غذاهای مختلفی به عنوان نذری در ماه محرم پخته می‌شود که یکی از معروف ‌ترین آن‌ها، آش عاشوره است. معمولاً این آش در روزهای دهم تا پانزدهم ماه محرم پخته و در میان مردم پخش می‌شود. این آش ترکیبی از گندم پوست‌کنده، لوبیا سفید، نخود، آب، شکر، انجیر خشک، آلوقیسی، خلال بادام، کشمش، مویز،‌ پسته، نشاسته، گلاب و نمک است.
پاکستان - حلوای هویج
در روزهای تاسوعا و عاشورا نوعی حلوای محلی می‌پزند که برای تهیه آن از هویج رنده شده، شیر، خامه، کره و شکر استفاده می‌کنند. این حلوا بعد از سرد شدن، دسر بسیار خوشمزه‌ای است و می‌توان در تهیه آن به جای شکر، از عسل که شیرینی طبیعی است هم استفاده کرد.
لبنان - خورش مرغ و زیتون
در سایت سلامت به این نکته اشاره شده است که ،این خورش همراه با برنج سرو می‌شود و جزو محبوب ‌ترین غذاهای لبنانی‌هاست.خورش «مرغ و زیتون» با مرغ، پیاز،‌ سیر، زیره سیاه، زردچوبه، آب مرغ، روغن زیتون، فلفل دلمه‌ای، زیتون بدون هسته، زعفران، جعفری و فلفل سیاه پخته می‌شود. معمولاً از مرغ بدون استخوان برای تهیه این غذای نذری استفاده می‌شود.
اندونزی - حلیم
مسلمانان اندونزی از روز اول تا دهم محرم به عزاداری می‌پردازند و در بیشتر این روزها، حلیمی درست شبیه حلیم ایرانی ها می‌پزند. برخی از اندونزیایی‌ها، این حلیم را شور و برخی آن را شیرین می‌خورند. آن‌ها بیشتر از گوشت سفید برای تهیه حلیم استفاده می‌کنند.
چه کشوری؟ چه غذایی؟
آشپزی در استرالیا
به علت مهاجرت گروه‌های مختلف قومی و نژادی به استرالیا، غذاهای مختلفی وارد فرهنگ غذایی مردم این کشور شده است. به طور مثال یونانی‌ها اولین کسانی بودند که درختان زیتون خود را در استرالیا کاشتند و همین امر سبب شد تا روغن زیتون یکی از مواد اصلی در آشپزی استرالیایی ها شود. آن‌ها روغن زیتون را در سالاد می ریزند و به عنوان ناهار یا شام مصرف می‌کنند. استفاده از روغن زیتون در مخلوطی از چیپس گوجه فرنگی (گوجه فرنگی‌هایی که با نور مستقیم آفتاب خشک شده باشد) و پنیر فتا بسیار خوشمزه است. یک جایگزین بومی برای روغن زیتون وجود دارد که از آن به عنوان ماکادامیا (روغنی است که از هسته نوعی میوه‌ بومی به دست می‌آید) یاد می‌کنند. دلیل استفاده‌ مکرر مردم استرالیا از روغن ماکادامیا، وجود چربی‌های سالم و اشباع نشده‌ای است که در این روغن وجود دارد. استرالیایی‌ها از این روغن همانند روغن زیتون به عنوان چاشنی سالاد و همچنین برای پخت و پز استفاده می‌کنند.
قهوه، نوشیدنی منحصر به فرد در استرالیا
ایتالیایی‌ها که علاقه‌ بسیاری به نوشیدن قهوه دارند، آن را به عنوان فرهنگی جدید، وارد رژیم غذایی استرالیا کردند. استرالیایی‌ها نیز ترجیح می‌دهند در نزدیکی محلی زندگی کنند که خیابان‌هایش پر از رستوران‌های کوچک باشد. مکانی که بتوانند آخر هفته‌ای آرام و دلنشین را سپری کنند. درکشور استرالیا انواع مختلفی از قهوه وجود دارد و نوشیدن آن، جزو ملزومات فرهنگ غذایی این کشور است.
میوه و سبزی های بومی در رژیم غذایی استرالیا
با توجه به شرایط آب و هوایی، میوه‌ها و سبزی های مختلفی در کشور استرالیا رشد می کند و مردم متناسب با ذائقه‌ خود، از این مواد در رژیم غذایی روزانه شان، استفاده می‌کنند.
آشپزی در فرانسه
لیون شهر باستانی در فرانسه ، شهر غذاهای لذیذ وبه گفته خیلی ها پایتخت آشپزی فرانسه است . برخی غذاهای معروف فرانسوی عبارت است از:
استیک فریت یا بیفتک فریت : همراه با سیب زمینی سرخ کرده در کل اروپا مشهور است.این استیک غذای ملی فرانسه وبلژیک محسوب می شود. آشپزی در کشور فرانسه رونق خوبی دارد . فرانسوی ها معتقدند هر ماده خوراکی در لحظه ای مشخص از مراحل تهیه، عطر وطعم ویژه ای پیدا می کند، به همین دلیل از ادویه تند استفاده نمی کنند تا طعم وبوی ماده اصلی کاملا مشخص شود.
جگر چرب : یکی از غذاهای گران قیمت فرانسوی ها جگر چرب غاز است که همراه مخلفات مصرف می شود؛ برای تهیه این خوراک، مرغابی یا غاز را به مدت 14 تا 21 روز مجبور به خوردن مقدار زیادی غذا می کنند تا به کبد چرب مبتلا شود.
سوپ پیاز فرانسوی: این سوپ از آب مرغ، پیاز خلال شده، روغن، سس سفید، سس سویا، ادویه و آبلیمو تهیه می شود.
تارت : نان تارت نباید پف کند. خمیر تارت روی قالب پهن و روی آن با انواع کرم ومیوه تزئین می شود. راتاتوی ratatouille یکی از غذاهای سنتی فرانسه است که با سبزیجات پخته می شود. راتاتوی در کنار وعده اصلی سرو می شود .می توان آن را به عنوان وعده اصلی نیز به حساب آورد . از دیگر غذاها می توان به گراتین سیب زمینی اشاره کرد که از لایه های سیب زمینی وخامه ، کره وسیر تشکیل شده است.
آشپزی آسیا :
برنج اصلی ترین ماده غذایی است که در کشورهایی آسیایی غذاهای پخته شده با آن طرفداران زیادی دارد. در غذاهای آسیایی ادویه جایگاه ویژه ای دارد.
تایلند: در تایلند دسر سنتی با برنج ، خامه وانبه تهیه می شود.برای تهیه این دسر برنج چسبناک قهوه ای وسفید را در آب خیس و سپس بخارپز می کنند.در ظرف دیگر خامه نارگیلی را با شکر و کمی نمک به جوش می آورند.در انتها همه مواد را به آرامی ترکیب وبا برش های انبه مخلوط می کنند.
سنگاپور: پلو مرغ سنگاپور در کشور چین هم طرفداران زیادی دارد.مرغ بخارپز،برنج معطر،سس فلفل، سس سویا، زنجبیل وپیازچه مواد تشکیل دهنده این غذاست.کیک هویج نیز شیرینی پر طرفدار در سنگاپور است.
بالی( جزیره کوچک در اندونزی): غذای ملی اندونزیایی هاست که به «ناسی گورنگ» معروف است . این غذا با میگو ، برنج،ماهی مرکب ، سیر ، سس سویا و سس ماهی تهیه می شود.
ژاپن: در ژاپن جنگجویان برای حفظ نیروی خود از توپک های برنج که در جلبک دریایی پیچیده شده بود، استفاده می کردند. به این غذا «یاکی اونیجری» گفته می شود.سوشی وساشیمی رول ماهی خام اوج هنر آشپزی ژاپنی است که در کشورهای دیگر هم طرفداران خاص خودش را دارد.
لبنان: لبنانی ها از سالاد تبوله وفتوش، سمبوسه و دلمه برگ مو به عنوان پیش غذا استفاده می کنند. مصرف خامه و روغن حیوانی در رژیم غذایی ساکنان سواحل مدیترانه محدود است. زیتون، سیر و آبلیمو از مواد اصلی غذاهای لبنانی است .

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/194918/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن