آریا بانو

آخرين مطالب

طرز تهیه شوربای شلغم به 3 روش خانه داري

طرز تهیه شوربای شلغم به 3 روش

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
طرز تهیه شوربای شلغم به 3 روش 4
٠
٠
ستاره / شوربا نوعی آش تهیه شده از سبزیجات و غلات است که در طب سنتی از آن به عنوان غذایی با خاصیت دارویی یاد می‌شود. امروزه سبک زندگی و نحوه تغذیه افراد به گونه‌ای تغییر کرده که می‌تواند علت اصلی بسیاری از بیماری‌ها باشد. اصلاح رژیم غذایی و استفاده از شوربا‌ها می‌تواند در دفع اخلاط (خلط‌های چهارگانه) فاسد بدن و پیشگیری از یبوست و بیماری‌های قلبی – عروقی موثر باشد. شوربای شلغم که نوعی آش مناسب برای سرماخوردگی است، طعم ملایمی دارد و به روش‌های متفاوتی درست می‌شود. در ادامه با طرز تهیه سه نوع از این شوربا آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.
طرز تهیه شوربای شلغم با شوید
برای تهیه این غذا به مواد اولیه‌ای که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، نیاز است.

مواد لازم برای تهیه شوربای
برنج نیم دانه ایرانی 1 پیمانه
عدس قهوه ای 1 پیمانه
شوید خرد شده 100 گرم
شلغم خرد شده به شکل مکعبی ریز 250 گرم
آب نارنج (ماست ترش) سه چهارم تا یک پیمانه
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
شوید خشک یک قاشق غذاخوری
مواد لازم برای تهیه کوفته
گوشت گوساله کم چرب (یا مرغ یا بوقلمون چرخ کرده) 250 گرم
پیاز متوسط رنده شده یک عدد
ماست چکیده یک قاشق غذاخوری
پودر پیاز 2 قاشق غذاخوری
پودر سیر نصف قاشق چایخوری
پودر مغز نان (یا آرد سوخاری) یک چهارم پیمانه
نمک و فلفل به میزان لازم

دستور تهیه:
گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده، ماست چکیده، پودر پیاز، پودر سیر، پودر مغز نان (یا آرد سوخاری)، نمک و فلفل را در کاسه‌ای بریزید و با دست ورز دهید تا کاملا مخلوط شوند.
مخلوط گوشت را با دست به صورت کوفته‌هایی به اندازه یک فندق درشت شکل دهید.
کمی روغن در تابه‌ بریزید و روی حرارت ملایم گرم کنید و سپس کوفته‌ها را در آن سرخ کنید تا اطراف آن‌ها طلایی شود.
عدس را از چند ساعت قبل خیس کنید و چند مرتبه آب آن را عوض نمایید، سپس در آبکش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود. پس از شستن با مقداری آب در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا نیم پز شود.
برنج را پس از پاک کردن، بشویید و به عدس نیم پز اضافه کنید.
شلغم خرد شده و شوید خرد شده را اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا برنج و عدس کاملا بپزند و نرم شوند.
وقتی شوربا غلیظ شد، آب نارنج، شوید خشک و کوفته‌ها را به آن اضافه کنید و 20 دقیقه فرصت دهید تا شوربای شلغم کاملا جابیفتد.
اگر آب شوربا در زمان پخت کم بود، مقدار آب جوش به آن اضافه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه شوربا
در صورتی‌که به جای آب نارنج از ماست ترش به عنوان چاشنی استفاده کنید، شوربا سنگین‌تر خواهد شد.
در صورتی که تمایل دارید شوربای شلغم رژیمی درست کنید که برای درمان سرماخوردگی هم مناسب باشد، کوفته‌ها را در روغن سرخ نکنید، بلکه 30 دقیقه قبل از اتمام پخت، کوفته‌ها را به شوربا اضافه کنید تا پخته شوند.
در صورت تمایل می‌توانید به جای یک پیمانه عدس از نصف پیمانه عدس و نصف پیمانه لپه استفاده کنید، در اینصورت لپه بوی شلغم را از بین می‌برد.
طرز تهیه شوربای شلغم با اسفناج
به منظور تهیه این غذا به مواد اولیه زیر نیاز دارید.
مواد لازم
گوشت چرخ کرده 300 گرم
اسفناج خرد شده 600 گرم
ماش یک پیمانه
برنج نصف پیمانه
پیاز متوسط 2 عدد
شلغم متوسط 2 عدد
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
شیوه طبخ:
پیاز‌ها را پوست گرفته و به صورت خلالی ریز خرد کنید.
گوشت چرخ کرده را به پیاز خرد شده اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید.
مخلوط گوشت و پیاز را چند دقیقه تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود، سپس نمک، زردچوبه و فلفل را به آن اضافه کنید و بهم بزنید.
حدود 2 لیتر آب جوش به قابلمه اضافه کنید، سپس ماش و برنج پاک کرده و شسته را در قابلمه بریزید.
پس از 30 دقیقه، شلغم خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید ماش، برنج و شلغم خرد شده کاملا پخته و نرم شوند. توجه داشته باشید که ماش و برنج را قبل از اضافه کردن باید کاملا بشویید.
در انتها اسفناج خرد شده را نیز اضافه کرده و حدود 10 دقیقه صبر کنید تا اسفناج بپزد و شوربا جابیفتد.
طرز تهیه شوربای شلغم بوشهری
مواد لازم
شلغم خرد شده 500 گرم
هویج خرد شده 3 عدد
جوپرک 1.5 پیمانه
سبزی آش خرد شده 150 گرم
ماش 1.5 پیمانه
پیاز نگینی خرد شده 1 عدد
روغن کنجد 1 قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
دستور تهیه:
پیاز را با روغن در قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم تفت دهید تا پیاز کمی نرم شود.
ماش شسته شده، شلغم و هویج خرد شده و سبزی آش را اضافه کرده و بهم بزنید، کمی نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کرده و سپس 3 الی 4 لیوان آب به قابلمه اضافه کنید.
حرارت را کمی افزایش دهید تا محتویات قابلمه به جوش آید، سپس حرارت را ملایم کنید و درب قابلمه را ببندید.
صبر کنید تا ماش و سبزیجات بپزند، سپس جو پرک را اضافه کنید.
حدود 30 دقیقه دیگر صبر کنید تا جو پرک بپزد و لعاب بیندازد، سپس شوربا را از روی حرارت بردارید.
شوربای شلغم را در ظرف سرو بکشید و با آب نارنج میل کنید. هنگام مصرف، در صورت تمایل مقداری پودر آویشن به غذا اضافه نمایید.
نکته: اگر شوربا را برای بهبود سرماخوردگی طبخ می‌کنید، بهتر است در آن از فلفل استفاده نشود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سوپ ماست معجزه ترکیب پروتئین و لبنیات

غذای اصلی/ صفر تا صد تهیه دلمه کلم

کرایی مرغ با طعم باورنکردنی

برای شام کوکوی بادمجان سرو کنید

شیرینی ها/ کوکی با شکلات چیپسی

عصرانه/ ترامیسوی ایتالیایی را از دست ندهید

طرز تهیه کوکوی به

از شما/ ناهارمن

از شما/ نهارما زرشک پلو بامرغ

از شما/ لوبیا پلو

غذای اصلی/ آبگوشت نذری؛ دلچسب ترین انتخاب

کیک خانگی لطیف و خوشمزه

از شما/ کله پاچه

بادمجان سوخاری، خاطرخواه زیاد داره!

از شما/ در حال تدارک ناهار

از شما/ شام دیشب ما

دستور پخت خوشمزه ترین شیرینی خانگی

از شما/ باقالی پلو و ماهی حلوا سفید

از شما/ کیک فنجونی

از شما/ برکو غذای محلــــی

از شما/ کیک کشمشی

از شما/ یک غذای خوشمزه ♥️♥️♥️♥️

از شما/ میگو سوخاری

از شما/ ماهی بارشته پلو

نوشیدنی ها/ قهوه را با پشمک سرو کنید

میز اردور/ دسر انبه با ترکیب خوشمزه ژله آلبالو

کتلت بروجردی؛ معطر و دلبرانه

مرغ شکم پر با سبزیجات سرخ شده

آلو اسفناج؛ خورش سنتی و معروف ایرانی

چند ساندویچ خوشمزه برای اولین روز مدرسه

دستور تهیه چند خوراکی سالم برای دربی فردا

نوشیدنی ها/ آب طعم دار لیمویی بنوشید و خنک شوید

با ماسک کیوی و شکر صورتتان را صاف و براق کنید

ایده های عکس یادگاری از کلاس اولی ها

ناهار/ پلوی فلفل دلمه ای؛ خوش عطر و جدید

برای ناهار غذایی ضد فشار خون و سکته بپزید

صبحانه ای سرشار از پروتئین و ویتامین

با کیک نسکافه و گردو خانواده را دور هم جمع کنید

سمبوسه پیتزایی؛ کودکان عاشقش می شوند

روش فریز کردن ذرت برای پاییز

از شما/ پیتزا لقمه ایی

از شما/ تارت شکلاتی و خامه ایی

فست فودی خوشمزه و فوری برای شام جمعه

با حلوای تارت درگذشتگان را یاد کنید

لقمه های مدرسه ای ساده و خوشمزه

از شما/باقالی پلو با گوشت

کنسرو گوجه فرنگی به جای رب

عصرانه امروز؛ پخت کیک کاکائویی در قابلمه

از شما/ اشپزی من

ازشما/ سالادما