آریا بانو

آخرين مطالب

ماه محرم فرصتی طلایی برای تقویت تربیت دینی فرزندان است اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
ماه محرم فرصتی طلایی برای تقویت تربیت دینی فرزندان است
١
٠
جام جم / محرم از راه رسیده است و نوای حسین حسینی که هر دلی را آشوب و شیدای کربلایش می‌کند در کوچه‌ها و خیابان‌ها طنین‌انداز شده است. هیات به هیات که بگردی جوانان و کودکان پرشوری را می‌یابی که با جان و دل برای آقایی سینه می‌زنند و گریه می‌کنند که عمری است همگان در گوشه‌ای از خیمه سوخته او داستان ظلمی را که بر او رفته روایت می‌کنند و او را الگویی از آزادی، جوانمردی و آزادگی می‌دانند. پدرهایی که با تن پوش مشکی، عزادار بودن را به نمایش می‌گذارند و با همراه کردن فرزند در هیات‌ها و مجالس، حسینی بودن را به کودک یاد می‌دهند. مادرهایی که اشک می‌ریزند و زیارت عاشورا را در گوش فرزندشان زمزمه می‌کنند. همه و همه در تلاش هستند که آنچه از نسل‌های گذشته آموخته‌اند را به فرزندان‌شان سینه به سینه انتقال دهند و بگویند حسین(ع) کیست و راه او چه بوده است؟ همه اینها را نوشتم تا به اینجا برسم که ماه محرم برای خانواده‌ها یک فرصت طلایی به شمار می‌رود. برای موفقیت در تربیت دینی باید فراتر از آنچه که در ظاهر می‌دانیم و می‌بینیم حرکت کنیم. باید تدابیر درست‌تری را برای انتقال مفاهیم دینی به کودک انتخاب کنیم و بی گمان در نقش یک والد دینی باید آگاه به گذرگاه‌های ورود به ذهن کودک‌مان باشیم. یکی از همین گذرگاه‌های حیاتی مکتب حسین(ع) و ماه محرم است.
الگوی خوبی باشید
متاسفانه بسیاری از والدین فقط آمر و ناهی هستند، به‌طوری که در هر وضعیت بجا و نابجا، طبق خواسته‌ها و انتظارات مقتضی خود، به کودک‌شان می‌گویند این کار را بکن، این کار را نکن، دروغ نگو، راست بگو، حرف رکیک نزن، خوب حرف بزن و... حال اگر این آموزش زبانی برخلاف آموزه‌های دیداری، شنیداری و عملی کودک باشد، به‌طور حتم اثری دوگانه و سردرگم‌کننده خواهد داشت. وقتی کودک می‌بیند که والدینش در عمل برخلاف گفته‌های خود رفتار می‌کنند و یا عامل به گفتارشان نیستند، نه تنها انگیزه‌ای برای اجرای اوامر والدین‌شان نخواهند داشت بلکه ارزشمندی آن دستور نیز، در ذهن کودک مورد تردید قرار می‌گیرد، تا آنجا که درنهایت ممکن است آن دستور، محدودیت و یا قدرت و اعمال نفوذ والدی تعریف شود که صرفا تنها یک نافع دارد و از نظر کودک خودبینی و خودرایی والدینش علت اصلی این منفعت است؛ و چه بسا دریافت این مهم، پس از گذر از دوران نیاز و کسب دانش و اطلاعات مکفی، کودک را متمایل به قرار گرفتن در جبهه مقابل با والدین می‌کند.
بنابراین درک اهمیت این موضوع در آموزش و تربیت دینی کودک بسیارحائزاهمیت است. این که والدین کودک را تشویق به انجام فرایض دینی (واجبات و مستحبات) کنند اما خود، به جای مظهر عمل بودن، اهل حرف، اجبار و تهدید باشند، آیا واقعا می‌توان امیدی به توفیق و موفقیت در تربیت دینی فرزند داشت؟
ماه محرم فرصتی است برای والدین که الگو باشند. حسینی بودن را کودک در رفتار والدین می‌بیند؛ این که شما مشکی بپوشید و عزای حسین(ع) را در مجالس متعدد بجا بیاورید اگرچه لازم است اما کافی نیست. کودک امروز آن‌قدر باهوش است که رفتار شما را با آنچه در مکتب و مجلس حسین(ع) می‌شنود و می‌بیند مقایسه می‌کند و اگر دوگانگی احساس کند مطمئن باشید که به دردسر خواهید افتاد.
در قرآن کریم و حتی در احادیث و روایت‌های گوناگون نیز توصیه شده است که به آنچه که می‌گویید، عامل باشید. مثلا در آیه‌ای از قرآن آمده: «لم تقولون ما لاتفعلون؛ چرا آنچه را که می‌گویید، انجام نمی‌دهید»، یا امام صادق(ع) می‌فرمایند: «بکوشید به وسیله اعمال‌تان انسان‌ها را به نیکی و خوبی‌ها دعوت کنید.»
قواعد دینی را پاس بدارید
برخی از والدین در تعیین چارچوب‌های اخلاقی و دینی دچار افراط و تفریط می‌شوند. مثلا اگر یک روز کودک نمازش را بجا نیاورد، او را متهم به کاهل نمازی می‌کنند و یا اگر کودک نمازش را به وقت نخواند مدام درِ گوشش زمزمه می‌کنند که برخیز و نمازت را بخوان، و یا حتی گاهی از سر مهربانی و دلسوزی نا‌بجا ممکن است رد تکلیف شرعی را برای کودک توجیه کنند. مثلا در ماه رمضان، به بهانه ضعیف و ناتوان بودن کودک را از گرفتن روزه محروم کنند و یا برای بد خواب نشدن، او را برای خواندن نماز صبح بیدار نکنند و... انجام رفتارهای این چنین متناقضی که گاهی اصرار، گاهی انکار، گاهی تبرئه و گاهی اهمال است، نه تنها باعث دوگانگی ذهن کودک در درست و غلط بودن یک رفتار واحد می‌شود بلکه جدیت پذیرش وعمل به آن را نیز از کودک سلب می‌کند و بی گمان این چنین است که کودک مجاب می‌شود که می‌تواند ارزش‌ها، باورها و عقاید دینی را مطابق میل خود تنظیم و اصولی را برای وجوب آن تعیین و مشخص کند که کاملا شخصی و قراردادی است. برای مواجهه درست و پرهیز از خودنگری مذهبی، در اولین گام والدین باید دانش دینی خود را افزایش دهند و طبق مقررات و اصول مذهبی که برپایی قواعد آن بی‌شک بحق و بجاست، عمل نمایند؛ توضیح و شفاف‌سازی اصول و دستورات دینی با زبانی کودکانه و قابل فهم به کودک دومین گام است و در سومین گام نیز کودک را باید انگیزه‌مند و متقاعد کرد تا خود مشتاقانه، موظف به اجرای فرامین الهی شود، چرا که تجارب بالینی روان‌شناسان کودک نشان داده است که در تربیت و آموزش، اگر رغبت نباشد، اجبار است، اگر شوق نباشد تحمیل است و در این صورت شکست قطعی و مسلم خواهد بود. زمینه‌ای ایجاد کنید که کودک تان خودش در جست‌وجوی پیراهن مشکی سوگواری حسین(ع) باشد. با هم به خرید بروید و او را در تهیه ادوات سوگواری همراهی کنید. درباره مفاهیمی چون نذری یا برخی اشعار ساده و مناسبی که مداحان می‌خوانند با کودک‌تان حرف بزنید.گاهی لازم است این شعرها و ترانه‌های آیینی را بنویسید یا چاپ کنید و در اختیارش قرار دهید تا ذهن کودک آماده باشد و موقع شنیدن در مجالس به معنا هم بیندیشد.
به کودک آزادی عمل دهید
روان‌شناسان معتقدند داشتن اراده و اختیار در انتخاب و گزینش هر رفتار و کلامی، قدرت پذیرش، مسؤولیت و ارزشمندی آن را تعیین می‌کند و برهمین اساس است که اگر کسی کاری را انجام دهد که اختیاری بر انتخاب آن نداشته باشد، آن کار بی ارزش، بیهوده و عبث معنا می‌شود . این سخن در مورد والدینی که انجام کارهایی را بر فرزندان خود تحمیل و یا اجبار می‌کنند نیز صحت دارد؛ زمانی که کودک را وادار به انجام کاری می‌کنیم که مطابق میل او نیست و یا اراده‌ای از خود بر اجرا یا عدم اجرای آن ندارد یعنی او را مجبور به پذیرش کرده‌ایم. اگر اجبارش کنیم قرآن حفظ کند، تهدیدش کنیم نماز بخواند، یا با اکراه شدید او را به مسجد یا مجالس دینی ببریم و یا او را به گرفتن روزه مجبور سازیم، گرچه شاید در ابتدای امر موفقیت آنی نصیب‌مان شود اما در طولانی مدت این کار نه‌تنها اثر تربیتی و شخصیتی ندارد، بلکه انجام آن بی‌ارزش و بی‌معنا تلقی می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/195314/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دارالترجمه رسمی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

با 7 مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

کبد سالم با مصرف این ویتامین ها

ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افشاگری مجری جنجالی زن تلویزیون: شهروند آمریکا هستم!

شیطنت‌های دختر با نمک سروش رفیعی در تمرین پرسپولیس / روزمو ساختی عمر بابا