آریا بانو

آخرين مطالب

غذای کم کالری و گیاهی هندی خانه داري

غذای کم کالری و گیاهی هندی

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
غذای کم کالری و گیاهی هندی
١٠٤
٠
ایران کوک / ما ایرانی ها بیشتر بریانی را غذای سنتی اصفهان میدانیم که با گوشت تهیه میشود. اما اگر این کلمه biryani را سرچ کنید با تصویر انواع پلوهای رنگارنگ مواجه میشوید. بله. غذایی هندی به نام بریانی هم وجود دارد که امروز میخواهیم یک نوع گیاهی آن را آموزش دهیم. خوردن غذاهای گیاهی و کم کالری راهی مناسب برای تنوع بخشیدن به رژیم غذایی است. افراد بسیاری میانه چندانی با این نوع غذاها ندارند و این غذاها را غذاهایی بی مزه به حساب می آورند و این تصور باعث می شود خود را از خوردن غذاهای گیاهی خوشمزه محروم کنند. اگر به خوبی گیاهانی را که با هم همخوانی دارند بشناسیم می توانیم با ترکیب کردنشان غذایی خوشمزه و لذیذ تهیه ببینیم. به عنوان مثال بریانی قارچ یکی از غذاهای گیاهی است که حتما می تواند نظر کسانی را که غذاهای گیاهی را نمی پسندند، تغییر دهد.
بریانی قارچ از آنجا که از ترکیب قارچ با برنج و سبزیجات تهیه می شود بسیار لذیذ و مغذی است. این غذای گیاهی از جمله غذاهای سنتی هند است و شباهت بسیار با پلو مراکشی دارد. در این نوشته می خواهیم شما را با روش تهیه بریانی قارچ هندی آشنا کنیم تا با قرار دادن این غذای گیاهی در رژیم غذایی خود از فواید و همچنین طعم اصیل و خوشمزه اش بهره ببرید. از دیگر غذاهای گیاهی که درست کردنش را به شما پیشنهاد می دهیم، کتلت سویا، همبرگر سبزیجات، خوراک لوبیا، انواع کوکو، پاستا و اسپاگتی بدون گوشت و .. است.

در آخر لازم است به یک نکته دیگر هم اشاره کنیم. همان طور که میدانید غذاهای هندی پر از ادویه های متنوع و تند و تیز هستند. اگر به همه ادویه ها دسترسی ندارید یا عطر بعضی از آنها را نمیپسندید میتوانید آنها را از غذا حذف کنید. حال دیگر وقت آن رسیده است که دستور تهیه پلو قارچ هندی را با هم مرور کنیم.
چی لازم دارم:
برنج 200 گرم
قارچ 200 گرم
گوجه فرنگی متوسط 2 عدد
پیاز بزرگ 1 عدد
فلفل سبز تند 1 یا 2 عدد
سیر 1 حبه
نعناع تازه خرد شده 2 قاشق غذاخوری
گشنیز خرد شده 2 قاشق غذاخوری
تخم گشنیز آسیاب شده 1 قاشق چایخوری
زنجبیل 1/2 قاشق چایخوری
گرام ماسالا 1/2 قاشق چایخوری
نمک، فلفل قرمز، زرچوبه به مقدار نیاز
آب 4 پیمانه ( برای خیس کردن برنج، با توجه به نوع برنج)
ادویه های ساییده نشده
زیره سبز 1 قاشق چایخوری
بادیان رومی (ستاره ای) 1 عدد
برگ بو 2 عدد
هل 3 عدد
دارچین 1 تکه
تخم رازیانه 1 قاشق چایخوری
میخک و پوست جوز هندی(اختیاری) مقدار خیلی کم
چطور بپزم (برای 3 نفر):
مرحله اول:
برنج را خوب بشویید و از یک ساعت قبل آن را با آب ولرم و نمک خیس کنید. (خیس کردن برنج قبل از پخت باعث قد کشیدن و خوش پخت شدن آن می شود و همچنین برنج را سبک تر می کند.)

مرحله دوم:
برای تهیه مواد بریانی قارچ، ابتدا روغن را در تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. ادویه های ساییده نشده را به روغن داغ اضافه کنید و تفت دهید تا عطر آن را به خوبی حس کنید.

مرحله سوم:
پیاز را نگینی خرد کنید و به ادویه های تفت داده اضافه نمایید و مدام هم بزنیذ تا پیاز نرم شود و بعد سیر له شده را اضافه کنید تا تفت بخورد.

مرحله چهارم:
سبزیجات را ریز و نگینی کنید و در این مرحله در تابه بریزید و تفت دهید. (نیمی از نعناع و گشنیز را نگه دارید و همراه برنج اضافه کنید)

مرحله پنجم:
قارچ خرد شده را به مواد بریانی اضافه کنید و زردچوبه، نمک و سایر ادویه ها را هم بیافزایید. اجازه دهید آب قارچ کشیده شود و قارچ کمی حالت سرخ شده پیدا کند.

مرحله ششم:
برنج را که از یک ساعت پیش خیس کرده اید همراه باقی نعناع و گشنیز خرد شده به مایه بریانی قارچ اضافه کنید. اجازه دهید آب برنج به خوبی کشیده شود.

آب برنج که کشیده شد، در ظرف را با پارچه تمیز بپوشانید و پلو مخلوط را بیست دقیقه دم بگذارید تا زمانی که آماده شود.

نکات کلیدی تهیه بریانی قارچ هندی
– اگر مایل بودید زمان تهیه بریانی قارچ کمی زعفران به مایه اضافه کنید که عطر و طعم بهتری به غذا خواهد داد.
– اگر دوست ندارید گوجه در غذا مشخص باشد می توانید از پوره گوجه استفاده نمایید. در این صورت گوجه را رنده کنید و بعد به مایه بریانی بیافزایید.
-می توان با جایگزین کردن یا ترکیب مواد گوناگون بریانی با طعم های متفاوت تهیه کرد.
-این برنج را باید به حالت دمی یا کته تهیه کرد پس هنگام خیس کردن برنج آب آن را با توجه به نوع برنج خوب اندازه کنید.
– نوعی دیگر از این غذای هندی خوشمزه بریانی مرغ است که در صورت تمایل میتوانید آن را نیز امتحان کنید.
همراهان عزیز خوشحال می شویم بریانی قارچ را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ناهار/ «چیکن استراگانف»؛ غذای محبوب و اصیل فرانسوی

میز اردور/ سالادی مغذی برای آخرین روزهای گرم سال

تغییرات کم هزینه برای زیباتر شدن دکوراسیون

صبحانه/ روش تهیه کره بادام زمینی و انگور

آموزش جدیدترین سس با دستور ویژه سرآشپز معروف

از شما/ بفرمایید قیمه

از شما/ شام

با رول تست فرانسوی مادری محبوب می شوید

از شما/ شام لذیذ

از شما/ پیراشکی خونگی خوشمزه

از شما/ پنکیک شکلاتی عصرانه

از شما/ مرغ بریان

از شما/ ناهار

از شما/ کیک جان من🤗

از شما/ کیک خودم پز

کراکت گیاهی برای گیاه خواران

کنسرو برگ مو و روش های نگهداری آن

از شما/ شام امشبمون

کراکت گیاهی؛ برای گیاه خواران

نان لواش تابه ای با آرد گندم

شیرینی ها/ کوکی بادام زمینی با چاشنی عسل

پلوی سبزیجات برای شام کودک

میز اردور/ 2 نوع سیر ترشی برای پاییز و زمستان

چطور دانه هل را آسیاب کنیم؟

میز اردور/ موز دارچینی؛ دسرس متفاوت و جدید

خوراکی پر انرژی و مفید برای «خانم های باردار»

کتلت سیب زمینی؛ شام جذاب امشب

اکبر جوجه مازندران را به خانه بیاورید

آموزش پخت دسر میمونی شکل

غذای ملل/ فیله ماهی انگلیسی

کتلت قلقلیِ تن ماهی

قورمه کوفته پاشان از کشور افغانستان

سوپ کدو تنبل بریانی

دمنوش لاغری چای سبز

طرز تهیه کتلت سویا با طعم و مزه ایده آل

رولت خرما؛ انرژی دهنده برای عصرانه

چگونه استانبولی‌ پلوی خوشمزه‌ درست کنیم؟

فوت و فن آبکش کردن برنج!

نوشیدنی ها/ طرز تهیه چای به

طرز تهیه شیره انگور خانگی

کسرول شلغم تنوعی در پخت و پز

پیتزا رنگین کمان، خلاقیت دخترانه

کاچی بمب انرژی برای صبحانه

گلی را که هدیه می‌گیریم چه‌کارش کنیم؟

طرز تهیه اسموتی پرتقال با طعم ویژه در منزل

کتلت قارچ میان وعده دلچسب کودکان

5 کاربرد قرص ماشین ظرفشویی در نظافت

پیتزا ماهی تن از کشور آلمان

بادمجان سوخاری، ترکیب سنتی و مدرن!

آبگوشت به و گردو غذای سنتی استان مرکزی