آریا بانو

آخرين مطالب

چه کار کنیم تا درد پاشنه پا به سراغ‌مان نیاید؟ پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
چه کار کنیم تا درد پاشنه پا به سراغ‌مان نیاید؟
١٠٠
٠
باشگاه خبرنگاران / فرناز المعی‌نژاد دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی درباره ساختار مچ پا اظهار کرد: مچ پا مجموعه‌ای پیچیده از استخوان‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و غضروف مفصلی است که وزن افراد را در حالت ایستاده تحمل می‌کند، هر عاملی که در بروز مشکل در مفصل مچ پا نقش داشته باشد، درد هنگام راه رفتن را ایجاد می‌کند.
عواملی که درد در حین راه رفتن را ایجاد می‌کنند
او بیان کرد: عواملی مختلف در ایجاد درد هنگام راه رفتن نقش دارد که از جمله این عوامل می‌توان به بیماری نقرس اشاره کرد، نقرس نوعی التهاب مفصلی است که وقتی اسید اوریک خون بالاتر از مقدار طبیعی باشد، کریستال‌های آن در برخی مفاصل مانند مچ پا جمع و درد را موجب می‌شود، در این عارضه، درد ابتدا در مفصل شست پا بروز پیدا می‌کند سپس سایر مفاصل را درگیر می‌کند.
این دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی افزود: آرتروز مفاصل هم در ایجاد درد هنگام راه رفتن نقش دارد، آرتروز از شایع‌ترین انواع التهاب مفاصل است که به دنبال تخریب غضروف مفصلی ایجاد می‌شود، این بیماری وابسته به سن است بنابراین در سنین بالا بروز پیدا می‌کند، چاقی و داشتن آسیب قدیمی در مچ پا هم، آرتروز مچ پا را در فرد ایجاد می‌کنند.
او تاکید کرد: نوروپاتی محیطی یا آسیب اعصاب محیطی به دنبال تومور، ضربه، عفونت یا بیماری می‌تواند درد در مچ پا هنگام راه رفتن را باعث شود، در مبتلایان به دیابت، آسیب اعصاب محیطی در طولانی مدت می‌تواند یکی از دلایل مهم درد در مچ پا در هنگام راه رفتن باشد.
المعی‌نژاد تصریح کرد: کوفتگی هم از دیگر عوامل مؤثر در ایجاد درد در هنگام راه رفتن است، هر گونه ضربه یا برخورد شدید مچ پا با اجسام یا زمین برای مثال افتادن از ارتفاع می‌تواند درد در مچ پا را ایجاد کند، در این مورد اغلب پس از گذشت 2 تا سه هفته درد تسکین پیدا می‌کند.
این دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی گفت: کشیدگی یا پارگی در بافت‌های نرم مفصل هم از دیگر عوامل مؤثر در بروز درد در هنگام راه رفتن است که برای بهبود این عارضه زمانی طولانی نیاز است، شکستگی ناشی از ضربه شدید بر اثر تصادفات هم یکی دیگر از عوامل مؤثر در ایجاد درد در هنگام راه رفتن است.
چه عواملی درد پاشنه پا در هنگام راه رفتن را ایجاد می‌کنند؟
او اظهار کرد: پارگی تاندون آشیل یکی از عوامل مؤثر در ایجاد درد پاشنه پا هنگام راه رفتن است، تاندون آشیل عضله دوقلوی ساق پا را به پاشنه پا متصل می‌کند، مواردی مانند آسیب شدید ورزشی، افتادن از ارتفاع، افتادن در گودال یا دویدن روی سطحی ناهموار در کشیدگی شدید تاندون آشیل و درد پاشنه پا مؤثر هستند.

المعی‌نژاد بیان کرد: از علامت‌های پارگی تاندون آشیل می‌توان به درد و التهاب در پاشنه پا و نداشتن توانایی راه رفتن روی پنجه پا اشاره کرد، برای پیشگیری از پارگی تاندون آشیل افراد باید روی سطوح نرم و صاف بدوند، از انجام حرکت‌های سنگین ورزشی خودداری کنند و عضلات ساق پا و تاندون آشیل را قبل از ورزش کشش مناسب بدهند.
این دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی ادامه داد: التهاب بورس ناحیه پاشنه پا در ایجاد درد پاشنه پا هنگام راه رفتن مؤثر است، بورس یک کیسه نرمی است که داخل آن از مایع لغزنده مفصلی پر شده است و مانند یک بالشتک قسمت پشتی مچ پا و پاشنه پا را محافظت می‌کند، بورسی که در پشت تاندون آشیل است از فرسایش تاندون آشیل با استخوان ساق پا جلوگیری می‌کند، این بورس به علت فعالیت فیزیکی شدید یا به مرور زمان بر اثر استفاده زیاد از مچ پا ملتهب می‌شود.

او درباره علائم التهاب بورس ناحیه پاشنه پا افزود: از علائم التهاب بورس ناحیه پاشنه پا می‌توان به درد این ناحیه، درد هنگام ایستادن روی انگشتان پا، قرمزی، التهاب و تورم پوست ناحیه پشتی پاشنه پا اشاره کرد.
المعی‌نژاد تاکید کرد: التهاب تاندون آشیل هم از دیگر عوامل مؤثر در ایجاد درد پاشنه پا هنگام راه رفتن است، مانند پارگی تاندون آشیل بسیاری از صدمات به کشیدگی و التهاب تاندون آشیل منجر می‌شود، اسپاسم عضلات ساق پا بر اثر ایستادن‌های طولانی مدت هم در التهاب تاندون آشیل نقش دارد، از علائم التهاب تاندون آشیل می‌توان به خشکی پاشنه پا، دردناک بودن پاشنه پا در هنگام لمس و درد شدید یا متوسط در پشت مچ و ساق پا اشاره کرد، برای درمان این التهاب هم از روش‌هایی مانند استراحت دادن به مچ پا، بالا نگه داشتن مچ پا، استفاده از کمپرس یخ و انجام حرکات کششی جهت کاهش اسپاسم عضلات دو قلوی ساق پا و تمرین‌های تقویتی کمک می‌گیریم.
سه تمرین درمانی برای بهبود درد پاشنه پا
این دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی تصریح کرد: در تمرین نخست فرد باید روی صندلی بنشیند و مطابق تصویر انگشتان پایش را به سمت عقب بکشد و آنها را 10 ثانیه در این وضعیت نگه دارد، این تمرین باید سه مرتبه تکرار شود.

او گفت: در تمرین دوم برای کشش عضلات ساق پا و تاندون آشیل، شخص باید بنشیند و پارچه‌ای را پشت انگشتان پایش بیاندازد، سپس در حالی که زانویش به طور کامل صاف و چسبیده به زمین است، با پارچه، پا و انگشتانش را به سمت عقب بکشد و آنها را 10 ثانیه در این وضعیت نگه دارد، این تمرین باید سه مرتبه تکرار شود.

المعی‌نژاد یادآوری کرد: تمرین سوم مربوط به تقویت عضلات دو قلو است، برای این منظور فرد باید مقابل دیوار بایستد سپس به آرامی روی پنجه پا بلند شود و بدن خود را در این وضعیت به مدت سه شماره نگه دارد، این حرکت باید 10 مرتبه تکرار شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/197961/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال

مدیر شمس‌آذر: پنالتی استقلال غلط بود

ماجراجویی شاگردان شجاعی در قامت یک تیم هجومی

ریوالدو: هیچکس بهتر از مورینیو برای هدایت بارسا نیست!

بند اخراج در قرارداد ناگلزمان

قرارداد عجیب ستاره رئال با نامزدش

تردید مربی ولزی برای حضور در تراکتور

احتمال حضور 10 تیم ایتالیایی در رقابت‌های اروپایی

حمایت جالب مهندس پرتغالی از کاپیتان تراکتور

دو گل زیبا و پنالتی از دست رفته سادیو مانه مقابل الفیحا

«انگل؛ خاکستری»: روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

کنایه‌ بچه به شرایط سخت و عجیب اقتصادی

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

تفریحات بهاری نفیسه روشن با چهره ای برنزه در ساحل مالدیو / باغی از بهشت روی زمین

«آژانس دوستی» و تماشای یک تیتراژ واقعی

تیزر ویدئویی از آهنگ جدید علی زندوکیلی

امدادگران آمریکایی در حال آزمایش لباس های جت گرانشی

گروگان‌گیری دختر 16 ساله در تهران

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

طرز تهیه خمیر هزارلا

ترفندهایی برای خوشمزه‌تر شدن قورمه سبزی که هر کسی نمی‌داند!

غذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

خواص «وَالزَّیْتُونِ» معجزه‌گر

افزایش استرس‌ زنان امروزی به دلیل بی‌خوابی

حاج آقا مرادی: اگر کسی ناشناس پیام داد و دنبال آشنایی بود این دنبال دختربازی هست!

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

در چنین روزی و در سال 2011 ضربه کاری رونالدو به بارسلونا

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم

گزینه‌های باشگاه تراکتور برای مربی جدید از زبان نصیرزاده

حواشی بازی پیکان و هوادار از زاویه دوربین باشگاه

وینیسیوس 52 بازی زودتر به مسی رسید!

قریشی: استعفای ربیعی شوک مثبتی به تیم داد

دوشان ولاهوویچ تنها بازیکنی که در تیم الگری می‌درخشد

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!