آریا بانو

آخرين مطالب

عدم آگاهی؛ راز اعتیاد زنان اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سری که به برخی کوچه های شهر بزنیم زنانی را خواهیم دید که تا ماشین غریبه ای رویت می کنند به هوای خریدار بودنش به سراغش می روند! زنانی که غالبا خود مصرف کننده اند، مصرف کننده مواد مخدر!!

به گزارش بانو نیوز ، سری که به برخی کوچه های شهر بزنیم زنانی را خواهیم دید که تا ماشین غریبه ای رویت می کنند به هوای خریدار بودنش به سراغش می روند! زنانی که غالبا خود مصرف کننده اند، مصرف کننده مواد مخدر!! متاسفانه این پدیده تنها شامل پایین شهر نمی شود و زنان بالای شهر جامعه امروز ایران نیز با توجیهات مختلف اعم از عدم آگاهی از اعتیاد آور بودن برخی مواد، لاغری و…. خود را در منجلاب اعتیاد اسیر کرده اند. گزینه های متنوع اعتیاد چنان به سرعت در حال پیشرفت است که در بسیاری از موارد گوی سبقت را از آگاهی بخشی عمومی ربوده است. جمع ها و دورهمی های زنانه مبدل به مطب هایی شده است که به اسم درمان، موادی رد و بدل می شوند که زندگی افراد را یک عمر تحت تاثیر قرار می دهد. کراهت چهره ی اعتیاد به خودی خودی چنان زننده است که زنانه بودنش وخامت وضع را دوچندان می کند.
عدم آگاهی راز اعتیاد زنان
یک کارشناس امور زنان در واکنش به انتشار خبری مبنی بر اینکه «گل» پرمصرف‌ترین ماده مخدر در بین زنان است، اظهار داشت: مهم‌ترین عامل اعتیاد زنان به مواد مخدر صنعتی جدید عدم آگاهی آنها نسبت به این نوع مواد است، کما اینکه در پی رصد یک قشر خاص از زنان به این نتیجه رسیدیم که برخی از سالن‌های زیبایی به ارائه مواد مخدر صنعتی در قالب قرص‌های لاغری می‌پردازند یا از آنها تحت عنوان داروهای آرام بخش یاد کرده و زنان را به مصرف این مواد ترغیب می‌کنند.
گیتی جلیل زاده ادامه داد: متاسفانه تعدادی از دختران دانشجو نیز با این توجیه که مواد مخدر صنعتی از جمله گل باعث آرامش در خواب، کاهش اضطراب و افزایش حافظه می‌شود به استعمال این نوع مواد ترغیب می‌شوند.
وی یادآورشد: هم‌اکنون باید شرایطی را برای زنان جامعه ایجاد کنیم که به ویژه در دوران میانسالی دچار افسردگی نشوند و این در حالی است که زمینه لازم برای تفریح و شادی زنان فراهم نشده تاجایی که توجه به این نوع برنامه‌ریزی‌ها در شهرستان ها بین صفر تا منفی گزارش می شود و همین امر باعث می‌شود که کم کم به انواع بیماری‌ها مبتلا شوند و در پی آن با انواع تجویزهای خانگی مواجه می‌شوند که استعمال مواد مخدر صنعتی نیز یکی از همین نسخه‌هایی بوده که از سوی پزشکان غیرمتخصص خانگی تجویز می‌شود.
کاهش سن اعتیاد زنان به 17 سالگی
جلیل زاده همچنین با بیان اینکه سن زنان معتاد تا 17 سالگی کاهش یافته است که به دلیل نبود شرایط لازم برای شادی و تخلیه انرژی در آنها ایجاد می‌شود، تاکید کرد: نبود آگاهی نسبت به مواد مخدر صنعتی جدید همچون گل و ادعای کذب کاهش وزن، رفع اضطراب و افزایش حافظه عامل اصلی کاهش سن اعتیاد زنان تا 17 سالگی است.
وی در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به اینکه تنها 49 مرکز درمان و نگهداری اعتیاد ویژه زنان در کشور وجود دارد، در پاسخ به این پرسش که ایجاد چه میزان از این مراکز می‌تواند پاسخگوی نیاز کنونی در این حوزه باشد، تصریح کرد: بسیاری از خانواده‌هایی که زنان آنها به معضل اعتیاد دچار شده‌اند به ویژه در شهرستان‌ها که از فرهنگ سنتی برخوردار هستند از ترس آبرو حاضر به برجسته‌سازی مشکل خود نبوده و از مراجعه به این مراکز سرباز می‌زنند، بنابراین حتی نیمی از ظرفیت این مراکز خالی است.
جلیل زاده درباره ارائه راهکار برای رفع این معضل هم خاطرنشان کرد: اولین اقدام این که باید برای زنان کشور شادی ایجاد کرده و از پتانسیل آنها استفاده کرد، ضمن اینکه کشور نیاز به زنان کارآفرین دارد نه زنان دانشمند، کما اینکه نیمی از زنان معتاد کشور دارای تحصیلات دانشگاهی هستند که به دلیل افسردگی و احساس پوچی در جامعه به اعتیاد روی آورده‌اند و فراموش نکنیم که معتادان در واقع بیمار هستند که باید درمان شده و شرایط زندگی آنها اصلاح شود.
2میلیون و 800 هزار معتاد در ایران
چندی قبل سردار منتظر المهدی، معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور آماری از تعداد معتادان ارائه داد که با احتساب از قلم افتادگان، قطعا نگران کننده است. وی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از جمعیت 2 میلیون و 800 هزار نفری معتادان کشور خبر داد.
همچنین اواخر سال گذشته بود که سرپرست معاونت ستاد مبارزه با مواد مخدر از وجود 156 هزار معتاد زن در کشور خبر داد.
حمید صرامی درباره مصرف مواد مخدر در کشور و آمار معتادان زن اظهار کرد: در ایران 2 میلیون و 802 هزار و 800 نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در سن 15 تا 64 سال هستند و از این تعداد 156 هزار نفر زن هستند. البته این میزان اعتیاد در زنان هم پذیرفته و پسندیده نیست و اگر اکنون تعداد زنان معتاد را با دهه 70 یا 80 مقایسه کنیم، تعداد زنان گرفتار این آسیب اجتماعی نسبت به گذشته بیشتر شده است.
صرامی گفت: میانگین سن شروع مصرف مواد مخدر در جمعیت 15 تا 64 سال، 24 سال و سه ماه است؛ این میانگین سنی در مردان 24 سال و یک ماه و در زنان 26 سال و دو ماه است.
سهم خانواده ها در اعتیاد فرزندان
آمار مربوط به مرگ و میر روزانه 9 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر بسیار تکان دهنده است. مسلما در حالت عادی هیچ پدر و مادری راضی به مرگ فرزندش نمی شود اما پدران سیگاری به نوعی با جان فرزندانشان بازی می کنند. کما اینکه بسیاری از روانشناسان می گویند که بیشترین مصرف دخانیات و اعتیاد به مواد مخدر در افرادی دیده می شود که کسی در خانواده آنان – به طور خاص پدر- مواد مخدر مصرف می‌کند یا سیگار و قلیان می‌کشد. از طرفی تجربه هم نشان داده است که بیشتر کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند یا به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کنند در خانواده آنها سابقه استفاده از این مواد وجود دارد.
جامعه شناسان بر این باورند که علت اصلی روی آوردن نوجوانان به مصرف دخانیاتی همچون سیگار، دسترسی آسان به این محصول است؛ آنان عدم زشتی اجتماعی مصرف این ماده دخانی و مرسوم بودن مصرف قلیان در میان برخی خانواده ها را هم در گسترش این پدیده موثر می دانند. همچنین به باور روان‌شناسان مصرف سیگار در 70 درصد موارد به اعتیاد به مواد مخدر منتهی می شود. در واقع وقتی تحمل فرد در برابر مصرف سیگار بالا می رود او ناچار است برای رسیدن به لذت اولیه مقدار بیشتری سیگار بکشد و همین موضوع باعث می‌شود فرد به مرور برای رسیدن به لذت اولیه به مصرف مواد مخدر سنگین تر روی بیاورد.
حالا که وضع قانون نتوانسته چندان در مبارزه با مصرف دخانیات موثر باشد، رویکرد اصلی که باید در پیش گرفته شود این است که بین مردم و به ویژه خانواده ها، فرهنگ سازی صورت بگیرد. آنچه دنیا به آن رسیده این است که با اطلاع رسانی و آگاه سازی جوانان، نوجوانان و خانواده‌های آنان از مصرف دخانیات جلوگیری کنند. آنها گاهی حتی از کودکی شروع به ارایه آموزش در این زمینه می کنند. این یعنی دنیا تهدید مواد مخدر را جدی گرفته است. تا همین جای کار هم اطلاع‌رسانی ها موفق بوده است و اگر چنین نبود شاید امروز وضع بسیار بدتر می شد.
انتهای متن/*

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/200520/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

هر آنچه قرار است از دربی مرسی ساید بدانید

گواردیولا: علاقه‌ام به دی‌زربی هر فصل بیشتر می‌شود

گلایه کاپیتان تیم ملی از میزبانی جام ملت‌ها

آنچلوتی ستاره‌اش را لای پر قو گذاشت!

سالار آقاپور: جام جهانی آماده باش؛ ما اومدیم

شمس‌‍آذر هم جریمه مالی شد و هم معنوی

تاج صعود به جام جهانی را تماشا کرد

استقلالی‌ها با خاص‌ترین فوتبالیست ایران همبازی شدند

رانگنیک: باید ببینم بایرن را می‌خواهم یا نه!

باید یک سیلی پای گوش لیائو خواباند!

بازهم سلمان برای کارهای سخت انتخاب شد!

لیلا زارع: نباید در زمینه فیلمسازی فقط به جشنواره‌های دولتی اکتفا کرد

پرفروش‌ترین داروهای ایران در 1402 معرفی شدند/ اینفوگرافیک

یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها

رونمایی از ترانه تیتراژ «هیس، هیچی نیس!» با پخش از شبکه امید

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی 1403 - 1404 اعلام شد

آتش‌سوزی در یک مدرسه دخترانه

رانش جاده عباس‌آباد به کلاردشت

ادامه کمک‌رسانی‌ها به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

زورگیران دهه هشتادی دستگیر شدند

دوربین مخفی دیدنی در مورد مد و لباس

نمایش نهنگ غول پیکر مقابل چشم گردشگران

استوری وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام

هر روز به این سه بزرگواران سلام بدید

«اسلام آمریکایی» چیست؟

این بستنی خوشمزه را در 4 دقیقه درست کن

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به IBS هستند؟

روش هایی برای اتو کردن صحیح لباس

از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

طاهری: ایران بازی به بازی بهتر شد

سردار آزمون با هت‌تریک اعلام جنگ کرد

سنگ‌سفیدی: صعود به جام جهانی اولین هدف ما بود

داستان عجیب تعویض پیراهن موسیالا با مسی

عاقبت به خیری سرخابی‌ها با واگذاری به نهادهای اقتصادی

محل میزبانی استقلال‌ملاثانی از سپاهان مشخص شد

پاسخ بارسلونا به پی اس جی در مورد یامال

چرا یزدانی به اردوی تیم ملی نیامد؟

کاپیتان بهترین بازیکن ایران و قرقیزستان

شمسایی: حذف ژاپن شگفتی نبود!

لقب جدید AFC به فوتسال ایران

بیاین راجع‌ به محاسن کوله بری صحبت کنیم

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر!

سختی‌های فیلم‌سازی از زبان سیدجواد هاشمی

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

محیا دهقانی بازیگر نقش ماه منیر مستوران با چهره ای متفاوت / کلاه و پالتوی بهاری خانم بازیگر