آریا بانو

آخرين مطالب

راهنمای سفر به دریاچه چورت؛ وقتی زلزله زیبایی خلق می‌کند گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
راهنمای سفر به دریاچه چورت؛ وقتی زلزله زیبایی خلق می‌کند
٠
٠
ایرنا / این روزها که بوی پاییز می‌آید، می‌شود جاهایی را برای سفر پیدا کرد که با آمدن پاییز نه تنها از زیبایی‌هایشان کاسته نمی‌شود، بلکه پاییز به آنها رنگ و بوی دیگری هم می‌دهد. یکی از این جاها قطعا دریاچه چورت است. جایی در خطه مازندران و نزدیک شهر ساری که به آن چورت می‌گویند و گویا بر اثر زمین لرزه به وجود آمده و اگر این حرف درست باشد، شاید این تنها دفعه‌ای باشد که زلزله به جز ویرانی خالق زیبایی شده است.
مسیر دسترسی
برای رسیدن به دریاچه چورت که به خواهرخوانده خزر هم معروف است، باید به سمت روستای چورت که در دل کوهستان قرار گرفته پیش بروید و برای این منظور باید از ساری به سمت کیاسر رفت. برای رفتن به کیاسر باید وارد جاده سمنان بشوید. پلیس راه ساری را که پشت سر بگذارید، جنگل‌های ساکت و آرام سالاردره شروع می‌شوند. بعد از 20 دقیقه که از ساری دور شدیم، به دوراهی سد شهید رجایی و کیاسر می رسیم. سد شهید رجایی که محلی‌ها به آن سلیمان تنگه هم می‌گویند، خودش از زیبایی‌های اطراف ساری‌ است. بعد از سد سلیمان تنگه تا کیاسر کمتر از یک ساعت راه است؛ البته شاید راه بیشتر از یک ساعت به نظر برسد که دلیلش هم کوهستانی و پیچ در پیچ بودن مسیر است، به روستای چورت که رسیدید تازه از روستا تا دریاچه با ماشین 20 دقیقه راه در پیش دارید.

زیبایی‌های میانشه
اسم اصلی چورت، دریاچه میانشه است، ولی چون آخرین روستای مشرف به دریاچه، اسمش چورت است؛ این اسم را رویش گذاشته‌اند. اما اسمش چورت باشد یا میانشه فرقی نمی‌کند چون زیبایی‌هایش آنقدری هست که چند ساعتی را مسحورتان کند. خیلی‌ها می‌گویند این دریاچه که 2/5 هکتار است بر اثر زلزله‌ای که در سال 1318 اتفاق افتاده، به وجود آمده. اهل روستا معتقدند کمتر از 100 سال پیش به خاطر زمین لرزیده، مسیر چشمه کنار دریاچه بسته شده و باعث به وجود آمدن این دریاچه شده؛ اما هر چه که هست موقعیت دریاچه که در شکاف دره ‌ای با شیب تند و زیاد است در زیبایی هرچه بیشتر آن تاثیرگذار بوده است. دور تا دور این دریاچه که زیبایی‌اش واقعا جادویی است پر از پوشش‌ های جنگلی بکر و دست نخورده و درختان بلند و سرسبز قدیمی با عمر زیاد است. در اطراف درخت‌های گردو و ازگیل زیادی هست و بوی آویشن و پونه را هم می‌شود با کمی دقت تشخیص داد. پاییز که به کنار دریاچه بروید هم گردوها رسیده‌اند و هم ازگیل‌ها. از نظر ظاهری هم شکل دریاچه چورت جالب است، این دریاچه به شکل بیضی است و عمق آن هم در زمان‌های مختلف سال متغیر و متفاوت است و با توجه به مقدار بارش‌های فصلی عمقش در نوسان است. زمانی که آب دریاچه کمتر است درخت‌هایی که کف دریاچه بوده‌اند سرشان از آب بیرون می‌زند و در حالت عادی هم تنه درخت‌ها را می‌شود دید.

تفریح کنار دریاچه
برای ما که از هیاهوی شهرها به دامان طبیعت پناه می‌بریم، شاید بهترین تفریح همان داشتن آرامش در یک محیط زیبا با آب و هوایی معتدل و خوب باشد. این همان چیزی است که در این فصل و اوایل پاییز در کنار دریاچه چورت می‌توانید پیدا کنید. جدای از این، ماهیگیری هم یکی از آن کارهایی است که در کنار دریاچه می‌شود انجام داد. هرچند بعضی‌ها می‌گویند اهالی روستا ماهی‌هایی را به داخل آب انداخته‌اند و برخی دیگر می‌گویند پرنده‌های دریایی این ماهی‌ها را به اینجا منتقل کرده‌اند. در هر حال ماهیگیری هم فکر خوبی است. شاید به ذهنتان برسد بد نیست تنی هم به آب بزنید، اما بهتر است این یک قلم کار را فراموش کنید؛ چون این دریاچه با درخت‌هایی که در بسترش دارد جای مناسبی برای شنا نیست و گذشته از این به خاطر نوسان میزان آب، عمقش مشخص نیست. به جای شنا می‌شود پیاده‌روی یا قایق‌سواری کرد و در جنگل قدم زد. سکوت این منطقه و جنگل‌های اطراف می‌تواند برایتان آرامش و تجدید قوا به همراه بیاورد.

اقامت
اگر به دریاچه رسیدید و حال و حوصله برگشتن به شهر را برای اقامت نداشتید و یا خواستید شب را در کنار دریاچه بگذارنید می‌توانید در روستای چورت خانه کرایه کنید یا اگر وسایل اتراق در دل طبیعت را همراه برده‌اید، چادر زدن انتخاب خوبی است. اما اگر به اندازه کافی در دل طبیعت گشت‌وگذار کرده‌اید و می‌خواهید شب را راحت‌تر بگذرانید، می‌توانید به ساری بروید که البته برای این کار باید دو ساعت رانندگی کنید. هتل‌های ساری هم انتخاب خوبی برای اقامت شبانه هستند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/200792/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چگونه از آخرین افزایش قیمت ارز دیجیتال بهره ‌برداری کنیم؟

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

طرز تهیه ماکارونی با لوبیا چیتی

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...