آریا بانو

آخرين مطالب

سانسورچی‌هایی که مدعی کشف حقیقت هستند؛ پسری که سوخت اما دیده نشد فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سانسورچی‌هایی که مدعی کشف حقیقت هستند؛ پسری که سوخت اما دیده نشد
٦٦٠
٠
باشگاه خبرنگاران / با وجود اینکه پسر 6 ساله‌ای در ورزشگاه آزادی جان باخت، اما رسانه‌های آن ور آب و سلبریتی‌های وطن فروش همچنان در فکر دختر آبی هستند.
می‌خواست کمی کمک حال پدر باشد. لباس ورزشی پوشیده بود. پدر قول داده بود که او را با خود به استادیوم ببرد. شاید اینگونه کمی پسر بیشتر دلخوش بود. پدری که روز به روز برای شاد بودن و بزرگ شدن پسر تلاش می‌کرد و پسری که می‌خواست از همین سن و سال عصای دست پدر باشد. شاید آمدن به ورزشگاه بهانه‌ای بود که پسر کمی به پدرش کمک کند و وقتی او شب به خانه می‌آید، این قدر قهرمان زندگی اش را خسته نبیند. آهنی که اتصالی داشت، اتصال بین پدر و پسر را از بین برد. کودک 6 ساله‌ای که می‌خواست آزادی را محل بازی‌های کودکانه اش کند، آنجا را قربانگاهی برای دور شدن از پدر دید. مرگ دردناک کودک، بسیاری را شوک کرد، اما یک عده‌ای را نه. دقیقاً چند ماه پیش همانجا یعنی استادیوم آزادی شاهد حضور دختری بود که خود را شبیه پسر به استادیوم کرده بود. درگیری با پلیس و کشیده شدن کار این دختر به دادگاه سرانجام خود سوزی و مرگ را به همراه داشت.
دختر آبی و پسر 6 ساله، هر دو در یک جا یعنی استادیوم آزادی حاشیه ساز شدند. هر دو سوختند، یکی در آتش و دیگری بر اثر برق گرفتگی؛ اما چه چیز باعث شد، هر ثانیه روی صفحه گوشی‌ها خبری از دختر آبی باشد و رأس اخبار بسیاری از خبرگزاری‌های مختلف قرار بگیرد، اما کودک 6 ساله فقط در برخی رسانه‌ها آن هم به شکل محدود، مورد بررسی قرار بگیرد. موضوع از چه قرار است.

وقتی دختر آبی با پلیس و انتظامات استادیوم درگیر شد، بسیاری به حمایت از این دختر پرداختند. او نماد آزادی بانوان لقب گرفت و پس از مرگش سلبریتی‌ها او را به یک قهرمان تبدیل کردند. دختری که بر خلاف قانون عمل کرده بود و با ماموران قانون درگیر شده بود. رسانه‌های آن ور آب دختر آبی را هرچه توانستند بزرگ کردند. با مسیح علینژاد مصاحبه کردند و اتفاق به وجود آمده را سیاسی دانستند. راه ندادن بانوان به استادیوم را ابزاری برای زیر سوال بردن ساختار نظام سیاسی ایران معرفی کردند. آزادی زنان و ورود آن‌ها به استادیوم الان از هر چیزی مهمتر بود. بی بی سی مدام می‌گوید ایران کشوری است که با آزادی زنان مبارزه می‌کند. مرگ دختر آبی بهترین بهانه برای بیان این موضوع بود.
حالا پسر 6 ساله مرده است. پسری که ده دقیقه صورتش به میله چسبیده بود و جان می‌داد. کسی متوجه این شرایط نشد و پسر بعد از 10 دقیقه درگذشت. حالا فقط برخی رسانه‌های داخلی از مرگ این پسر خبر دادند. بقیه همه سکوت اختیار کردند. سکوت‌هایی که زمان کشته شدن چند روحانی در خیابان نیز اتفاق افتاده بود. سکوت‌هایی که به ضرر سیاست‌های ضد ایرانی سلبریتی‌ها و رسانه‌های آن ور آبی است. سکوت‌هایی که باید به آن عادت کنیم. پس از مرگ پسر 6 ساله که چند هفته پس از دختر آبی اتفاق افتاد، بازهم بی بی سی فارسی گزارشی درباره این دختر منتشر کرد. تیتر خبر این بود؛ برد تیم ملی در آتش سحر سوخت (!) در ادامه بخش‌هایی از گزارش بی بی سی در تاریخ 26 شهریور را می خوانید.
«رقابتی که از ساعت‌ها قبل، تحت‌الشعاع خودسوزی و مرگ سحر خدایاری هوادار تیم فوتبال استقلال قرار گرفته بود. دختری که عزم او برای تماشای بازی تیم محبوبش، به مرگش انجامید. اتفاقات پیرامونی بازی ایران و هنگ کنگ، شباهتی به دیدار‌های رسمی سالیان اخیر نداشت. شبکه‌های اجتماعی به جای واکنش‌ها در قبال وقایع و نتیجه بازی، در تصرف خیل کاربرانی بود که از مرگ "دختر آبی" متاثر بودند. نقد فنی بازی، شرح گل‌ها، آرایش تیم ملی، چگونگی روند مسابقه و اوضاع حاکم بر سایر بازی‌ها در گروه‌های مختلف، لا به لای حجم سنگین واکنش‌ها به مرگ سحر نادیده ماند.
جالب اینکه فدراسیون فوتبال ایران قبل از سفر به هنگ کنگ از آنچه ناامنی در این کشور خواند، ابراز نگرانی کرده بود و با ارسال نامه به فیفا خواهان تغییر میزبانی و برگزاری بازی در زمین بی طرف شد. اما در عمل و در پایان بازی، این طرفداران تیم ملی هنگ کنگ بودند که با در دست داشتن پلاکارد‌هایی به نشانه احترام به دختر آبی، نگرانی خود را از ناامنی برای هواداران زن فوتبال در ایران ابراز کردند. پیروزی ایران بر هنگ کنگ در آتش سحر سوخت. چه بسا شعله‌هایی که قلب بسیاری از مردم ایران و حتی چهره‌های سرشناس فوتبال جهان را جریحه‌دار کرد، دامن فدراسیون فوتبال ایران را هم بگیرد.

از گری لینه‌کر تا پل پوگبا و کاپیتان تیم ملی زنان سوئد، از بارسلونا تا آس رم و فدراسیون جهانی فوتبال، همدردی و اعتراض جهانی به مرگ دختر آبی، پررنگ و گسترده بود. در ایران هم باشگاه‌هایی نظیر پرسپولیس و تراکتور نسبت به این حادثه بی تفاوت نبودند. علی کریمی در اینستاگرام نوشت: «تا اطلاع ثانوی استادیوم ممنوع. مسعود شجاعی کاپیتان تیم ملی نوشت: "تیم ملی برد، اما باخت. ننگ بر کسانی که بدیهی‌ترین حق سحر را گرفتند. جواد نکونام و وریا غفوری هم ساکت نماندند. بازیکنان استقلال در نقش صاحب عزا، پیش از دیدار در برابر نفت مسجدسلیمان از لیگ برتر، با پوشیدن لباسی که روی آن به دو زبان فارسی و انگلیسی "دختر آبی" همراه با قلبی به رنگ آبی نقش بسته بود، به سحر خدایاری ادای احترام کردند.»
اگر به بار معنایی برخی جملات بی بی سی دقت کنید متوجه می‌شوید که منظور از این گزارش ها چیست. مثلا در بخشی از این گزارش نوشته شده است: «رقابتی که از ساعت‌ها قبل، تحت‌الشعاع خودسوزی و مرگ سحر خدایاری هوادار تیم فوتبال استقلال قرار گرفته بود».

چرا بی بی سی فقط یکسری اتفاقات خاص را مورد بررسی قرار می‌دهد. چرا سانسور‌های بی بی سی و فعالیت‌های سلبریتی‌ها در فضای مجازی مجدد سانسور می‌شود و بسیاری متوجه چنین مسئله‌ای نیستند. چرا دیگر در فضای مجازی خبری از ابراز تاسف و ناراحتی برای مرگ پسر 6 ساله نیست. این مرگ جهتی که آن‌ها می‌خواهند را نداشته که از آن ابراز تاسف نمی‌کنند؟ مشکل سیاستشان است. سیاستی که با آن مخاطبانشان را گول می زنند و مدعی می شوند که مشغول کشف حقیقتند. آسمان ریسمان را به هم می بافند که به خواسته خود برسند. خواسته شان چیزی جز تغییر شرایط به نفع خودشان نیست.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/202337/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید

مطالعه‌ جدید؛ تقریباً نیمی از شهرهای بزرگ چین درحال غرق‌شدن هستند

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

نسل طلایی استقلال با حضور حیدری، جباری و آندو

وحید مرادی سرپرست تیم ملی والیبال شد

ناراحتی آرتتا برای پوچتینو

پالس مثبت برای حل مشکل یحیی گل‌محمدی

اعلام اسامی 30 بازیکن ایران برای لیگ ملت‌های والیبال

سیستم امنیتی جدید برای بررسی چمدان‌ها در المپیک

آلگری: رسیدن به فینال هیچ‌ گاه آسان نیست

قطبی: می‌خواهیم بازی به بازی پیشرفت کنیم

کیومرث هاشمی: واگذاری استقلال و پرسپولیس نقطه عطف ورزش ایران است

AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد

ویدئویی زیرخاکی از هنرمندان بزرگ تاریخ سینمای ایران

جمله سنگین «خلیل» در مورد زمان که هیچ کس معنی اش را نفهمید!

دسته گل زیبا و لاکچری رضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی برای افتتاحیه سالن ساره بیات

اشک‌های عاشقانه امیرعلی نبویان برای همسرش بهار نوروزپور همراه با بغض

ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند

آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی از زبان وکیل خانواده

آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی؛ توافق برای تعطیلی شنبه‌ها

یک پاستای خوشمزه پنیری و راحت درست کن

خوردن این غذاها در شب باعث سوزش معده می‌شود

آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین 2024 را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

آیین واگذاری مالکیت سرخابی‌ها به بخش خصوصی

مسیر اینتر تا قهرمانی بیستم در سری‌آ

خاطره جالب خسرو حیدری از دی‌ماریا

هوشمند: پرسپولیس و استقلال کار سختی برابر نساجی دارند

چگونه پل پوگبا از فوتبال محروم شد

حضور وزیر ورزش در مراسم واگذاری سرخابی‌ها

حضور درویش،خطیر و نبی در مراسم واگذاری سرخابی‌ها

قهرمان قایقرانی آسیا: مدال طلا را مدیون مربی‌ام هستم

تقدیر ستاره پیشین بارسا از والیبالیست بلغارستانی

فرصت‌طلبی مسی به رونالدو چربید!

اشک امیرعلی نبویان بخاطر عشق زیاد به همسرش

فرار لحظه آخری اسماعیل

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

نگاهی به تفریح لاکچری دو نفره نیلوفر استخری و همسرش در هلند / رستوران روباز در شهر زیبای ماستریکت جلب توجه کرد

نیم نگاهی دکوراسیون شیک و منحصر به فرد خانه ساره بیات / چیدمان خاص میز پذیرایی با شمعدانهای زیبا و گل رز

تبریک تولد آیین جعفری برای پسر عموی بازیگرش علیرضا جعفری / پ ن : پسر هاشم آقا در سریال متهم گریخت 30 ساله شد

تصاویری فوق العاده از صحرای بزرگ عربستان «حومه آخرالزمانی ریاض» که پربازید شد

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد + جزییات بخشنامه جدید بانک مرکزی به بانک ها

برخی از آزمایشگاه ها برای فرار از ورشکستگی برگه های تقلبی آزمایش صادر می‌کنند

آهنگ جدید/ «بارون بارونه» با صدای سینا درخشنده

گزارشی از تک آهنگ‌های جدید/ شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت

معاون وزیر کشور: "طرح نور" با قوت و تدبیر به کار خود ادامه خواهد داد

بازدید مجدد استاندار سیستان و بلوچستان از مناطق سیل زده

واژگونی اتوبوس 11 مصدوم برجا گذاشت