آریا بانو

آخرين مطالب

مسئولان و خانواده‌ها مدیریت فضای مجازی را جدی نگرفته‎اند/ دوست‌یابی فضای مجازی تبعات روحی برای دختران ایجاد می‌کند اجتماعي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - فضای مجازی علاوه بر نقاط مثبتی که دارد در صورت عدم کنترل از سوی خانواده و مسئولان آسیب‌های جبران ناپذیری برای جوانان و نوجوانان خواهد داشت.

به گزارش بانو نیوز ، دکتر سمیرا خطیب‌زاده مسئول فضای مجازی سازمان بسیج جامعه زنان کشور و مدرس دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان‌خبر گفت: فضای مجازی شامل نقاط مثبت، منافع، نقاط منفی، آسیب‌ها و پیامدهای مضر است.
وی افزود: فضای مجازی مثل یک شمشیر دولبه است در صورت عدم کنترل خانواده‌ها برای فرزندانشان بخصوص دختران نوجوان، خطر آفرین می‌باشد.
خطیب‌زاده در مورد ارتباط دختران نوجوان با فضای مجازی اظهار کرد: دختران نوجوان با شبکه‌های اجتماعی، ارسال مطالب علمی، درسی و گرو‌هایی که در زمینه مسائل درسی تشکیل می‌دهند ارتباطات را تسهیل می‌کنند و همچنین می‌توانند با خانواده و دوستان از راه‌دور ارتباط برقرار کنند.
وی ادامه داد: نوع برخورد مدیریت نشده در استفاده از فضای مجازی پیامدهای منفی برای خانواده‌ها بخصوص دختران نوجوان را ایجاد کرده است.
مسئول فضای مجازی سازمان بسیج جامعه زنان کشور در خصوص خودکشی 2 نوجوان اصفهانی بیان کرد: یکی از این پیامدهای مخرب فضای مجازی پدیده‌ای بود که خودکشی دختران نوجوان اصفهانی را در‌برداشت و که نمونه کنترل نشدن و در نظر نگرفتن آسیب‌های منفی دراین فضا بود.
وی خاطرنشان کرد: مسئولان و خانواده‌ها مدیریت کردن فضای مجازی را جدی نگرفته‎اند زیرا باید دقت شود که این گونه بازی‌ها و امثال آن آثار بسیار منفی دارد و روح دختران نوجوان را درگیر می‌کند و حتی می‌تواند منجر به از دست دادن جان آنان شود.
خطیب‌زاده دوست‌یابی را یکی از موارد منفی شبکه‌های اجتماعی دانست و گفت: دوست‌یابی‌های نامناسبی که در فضای مجازی شکل می‌گیرد که کنترل و نظارت بر آن دشوار است، تبعات روحی و روانی برای دختران ایجاد می‌کند که دامنه آن به کل خانواده کشیده شده خواهد شد.
وی در ادامه تصریح کرد: دوستی با جنس مخالف، دوستی‌هایی که به باعث بروز رفتارهای پرخطر می‌شود، اعتیاد به انواع مواد‌مخدر، مصرف روانگردان‌ها و مشروبات الکلی که به صورت هدایت شده در فضای مجازی تبلیغ می‌شود، بر دختران نوجوان تاثیر‌گزار است و برخی از دختران بخصوص نوجوانان را گرفتار کرده است که باید خانواده‌ها کنترل بیشتری داشته باشند و مسئولین مدیریت جدی در این زمینه را عملی کنند.
مسئول فضای مجازی سازمان بسیج جامعه زنان کشور با اشاره به اتلاف وقت نوجوانان افزود: ازدیگر آسیب‌ها و پیامدهای این فضا اتلاف وقت جوانان و نوجوانان است، بجای اینکه زمانی را که با خانواده بگذرانند و رابطه مستقیم با پدر، مادر، خواهر و برادر داشته باشند که روابط خانوادگی را عمق می‌دهد محدود شده است و ساعت‌های زیادی از شبانه‌روز را صرف فضای مجازی می‌کنند.
وی فاصله گرفتن پدر و مادر از فرزندان را هشدار داد و اظهار کرد: فاصله‌‌ احساسی که والدین از فرزندانشان می‌گیرند بزرگترین اشتباه است و دختران نوجوان احساس می‌کنند که از والدین خود دور شده‌اند و حرف یکدیگر را متوجه نمی‌شوند، مدت زمان زیادی از اوقات فراغت دختران در این فضای مجازی صرف گفت‌و‌گو و چت‌هایی که بسیاری از آن‌ها محتوای مفید و مناسبی ندارد می‌شود.
خطیب‌زاده در مورد افت تحصیلی نوجوانان اذان داشت: افت تحصیلی از دیگر آسیب‌های استفاده بیش از اندازه فضای مجازی است، اساتید و معلمان گله‌مند هستند که دانشجویان و دانش‌آموزان به واسطه صرف زمانی که در فضای مجازی می‌گذارند به درس‌های علمی خود در حد مطلوب رسیدگی نمی‌کنند.
وی گفت: متاسفانه دختران نوجوان تا نیمه‌های شب با وابستگی به گوشی و تبلت در فضای مجازی غرق هستند و الگوی ساعت خوابشان تغییر می‌کند در صورتی که روز بعد باید با نشاط و انرژی در فضای علمی مدرسه حاضر شوند که در این راستا نشاط و شادابی لازم را ندارد و این تغییر سبک زندگی در آینده برای آنان اثرات خوبی نخواهد داشت.
مسئول فضای مجازی سازمان بسیج جامعه زنان کشور ادامه داد: با وجود آثار مخرب فضای مجازی نباید از امکانات فضای مجازی چشم‌پوشی کرد، سواد رسان‌ای یکی از راه‌حل‌ها و تجویزهای مناسب برای استفاده از فضای مجازی است، اگر بدانیم چه‌طور باید وارد این فضا شویم و آن را با مدیریت و رساندن حداقل آسیب‌ها با استفاده از حداکثر منافع می‌توانیم به خوبی از فضای مجازی بهره‌مند شویم.
وی افزود: نقش والدین برای سلامت فرزندانشان خیلی پرنگ است و باید بتوانند استفاده فضای مجازی فرندان خود را نظارت و کنترل کنند اما باید کنترل غیر مستقیم داشته باشند.
خطیب‌زاده با اشاره به ارزش گذاشتن به کودکان و نوجوانان گفت: برای اوقات‌فراغت و تفریح کودکان و نوجوانان باید پدر و مادر زمان کافی بگذارند و در این مورد ارزش قائل شوند، متاسفانه بسیاری از مادران حتی مادران خانه‌دار برای اینکه به فعالیت‌های خود بپردازند یا اینکه بدون زحمت فرزند را آرام کنند گوشی را از سنین کم حتی 2 سالگی در اختیار فرزندشان قرار می‌دهند و فکر نمی‌کنند که این الگو‌سازی عواقب خطرناکی دارد.
وی خاطرنشان کرد: وقتی کودکان از سن پایین با این فضا آشنا شوند به طور حتم بعد از گذشت زمان والدین به سختی می‌توانند کودک را کنترل و گوشی را از او جدا کنند.
مسئول فضای مجازی سازمان بسیج جامعه زنان کشور خطاب به والدین گفت: همراه با کلاس‌های علمی، آموزشی، هنری، بازی کردن با کودک و پارک بردن وقت فرزندان خود را برنامه‌ریزی کنند و اصلا بازی در گوشی هایشان نصب نکنند زیرا آثار مخربی بر روح و روان دلبندشان دارد.
وی افزود: اگر کودکان و نوجوان از سن کودکی با بازی‌های واقعی و گروهی همراه تعامل‌های دوجانبه آشنا نشود در آینده دچار اختلالات ناخوشایندی خواهند شد و این موضوع باید مورد توجه جدی خانواده‌ها قرار بگیرد.
خطیب‌زاده در مورد تربیت از سن کودکی تصریح کرد: با تربیت صحیح در سن کودکی می‌توان فرزندان را در سن مناسب با فضای مجازی آشنا کرد تا تصور نکنند که دست نیافتنی است و با کنترل غیرمستقیم مطمئنا دچار آفت‌های این فضا نخواهند شد؛ اگر تربیت رسانه‌ای از سنین پایین در کودکان ایجاد نشود در سنین بالاتر دچار مشکل خواهند شد.
وی یادآور شد: نباید گوشی را به صورت صد‌در‌صد از بچه دور کرد بلکه به صورت مدیریت شده در سن 12 الی 14 سالگی گوشی ساده در اختیار کودکان برای ارتباط با والدین قرار داد.
مسئول فضای مجازی سازمان بسیج جامعه زنان کشور وی مطرح کرد: بازی‌های نا‌مناسب که همراه با خشونت است و حتی طرز آرایش کردن را به کودکان آموزش می‌دهد نباید در گوشی وجود داشته باشد و با نصب برنامه‌های کاربردی و مفید آن را جایگزین کرد.
مهدیه خسروی
انتهای متن/*

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/21905/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ماجرای کت درآوردن حقیقی مربی شمس آذر برای داور بازی!

فخریان: جواب اعتماد کادرفنی را دادم

گفت و گوی خبرنگاران با سیدحسین حسینی در پایان بازی استقلال و شمس آذر

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

یک دسر شکلاتی پرتقالی و خوشمزه برای مهمونی هاتون

طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی

اگر هنگام مسواک زدن از لثه شما خون می‌آید بخوانید

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر

تفاضل گل استقلال و پرسپولیس برابر شد

فریاد باقری با مهم‌ترین گل سال به تراکتور

جدول لیگ برتر؛ استقلال به صدر رسید

زندی: اصلاً خوب نبودیم؛ استقلال تیم یکدستی دارد

ستاره‌های سپاهان در دو چالشِ مورایس

گزارش اکیپ؛ بایرن نه، زیدان به یونایتد می‌رود!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

ماجرای عاشق شدن دیبی در جوانی

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو ژاپن موسیقی رو اینجوری آموزش میدن!

خواص مصرف لیموی یخ زده در طول روز که تا به حال نشنیده اید