آریا بانو

آخرين مطالب

قيمت هر کيلو عسل طبيعي گفتگو

  بزرگنمايي:

fiogf49gjkf0d
عفت رييسي سرحدي"  به ميزان توليد عسل در سال جاري اشاره و اظهار کرد: امسال هنوز عسل برداشت نشده است، چراکه به دليل شرايط جوي و گرد و غبار و بارش‌هاي خارج از برنامه، حدود 10 سال است که انتظارات توليد عسل و تامين هزينه هاي زنبورداري محقق نشده است. زنبورداران به لحاظ برداشت کم عسل، گرماي شديد و شرايط اقليمي، روزگار سختي را مي‌گذرانند.

 وي به واردات و صادرات عسل اشاره کرد و افزود: خوشبختانه واردات نداريم اما در زمينه صادرات در سال گذشته 5000 تن عسل از مبادي رسمي به کشورهاي حوزه خليج فارس و ترکيه صادر شد.

 عسل غير از شهد گل، تقلبي است

 مديرعامل اتحاديه سراسري زنبورداران با تاکيد بر اينکه هر عسلي بجز شهد گل، عسل تقلبي است، گفت: تعريف عسل چيزي نيست جز شهد گل و هر چيزي غير از اين باشد، تقلبي محسوب مي شود. اين صنف هم مثل بسياري از اصناف به دليل نبود نظارت‌ها، فضايي را براي سودجويان فراهم کرده است.

 وي افزود: در تلاش هستيم آزمايشگاه مرجع ايران را راه اندازي و فروشگاه‌هاي تخصصي عسل‌هاي طبيعي ايجاد کنيم و اين امکان وجود دارد به کمک مردم و سرمايه‌گذاران حوزه سلامت در بخش خوراک، اقدامات خوبي را انجام بدهيم.

 رييسي سرحدي يکي ديگر از چالش‌هاي صنعت زنبورداري را جاي خالي توليدکنندگان واقعي در سوپرمارکت ها و هايپرمارکت ها دانست و گفت: فروشگاه‌هاي بزرگ 40 تا 50 درصد سود از توليدکننده درخواست مي کنند، اين در حالي است که توليدکنندگان محصول سالم هرگز قادر به دريافت اين سود نيستند.

 وي درباره تهيه عسل توصيه کرد: مردم عسل را از زنبورداران و شبکه هاي تعاوني زنبورداري تهيه کنند که در اين راستا به زودي فروشگاه‌هاي تخصصي عسل را در تهران راه اندازي مي کنيم.

 فعاليت 73 هزار زنبوردار در کشور

 مديرعامل اتحاديه سراسري زنبورداران اشتغال در اين صنعت را زودبازده عنوان و اظهار کرد: اين صنعت به سرمايه زيادي نياز ندارد. در واقع مي توان کارکردن در اين حوزه را در کنار کارهاي ديگر راه انداخت و حتي حرفه اي برخورد کرد. آموزش صنعت زنبورداري در سراسر کشور مهياست و اين پتاسيل را دارد بدون هيچ مشکلي، درآمد ايجاد کرد.

 وي ادامه داد: يکي از محاسن شغل زنبورداري اين است که سازمان ملل متحد و فائو اعلام کرده‌اند زنبورداري از جمله مشاغلي است که باعث جلوگيري از فقر مي شود. رشد اين صنعت از نابودي منابع طبيعي جلوگيري مي کند و مي تواند باعث ارتزاق يک خانواده شود.

 رييسي سرحدي با اعلام اينکه درحال حاضر 22 اتحاديه استاني و 260 تعاوني شهرستاني در امر زنبورداري در کشور فعال هستند، اظهار کرد: حدود شش ميليون و 900 هزار کندو در کشور وجود دارد و 73 هزار زنبوردار نيز فعال هستند.

 وي با بيان اينکه عسل خوب داراي ويسکوزيته است و طعم و عطر مخصوص خودش را دارد، گفت: قيمت يک کيلوگرم عسل طبيعي در برداشت کم با هزينه هاي کوچ و کارگري 30 تا 35 هزار تومان است که براي مصرف‌کننده کيلويي 45 تا 50 هزار تومان تمام مي‌شود.

 نداشتن رديف بودجه براي زنبورداري، از مهم‌ترين مشکلات

 رييسي سرحدي به چالش‌هاي اين صنعت اشاره کرد و افزود: از مهمترين چالش ها، نداشتن رديف بودجه براي زنبورداران است و مسئله مهمتر اين است که عده زيادي از زنبورداران بيمه نيستند. به لحاظ اينکه سازمان تامين اجتماعي در سال 1389 بخشنامه اي صادر کرد که بر اساس بند بيستم آن "هر زنبوردار به هر دليل هرجا بيمه بوده نمي تواند بيمه شود"، که اين منطقي نيست.

 مديرعامل اتحاديه سراسري زنبورداران ادامه داد: از ديگر مشکلات عمده صنعت زنبورداري اين است که در بسياري از کشورها به زنبور عسل به عنوان يکي از شاخصه هاي توسعه پايدار نگاه مي کنند، اين درحالي است که در کشور ما به علت اينکه زنبور عسل در بخش دام و طيور است، اين مهم هنوز محقق نشده است.

 رييسي سرحدي بر ارتقاي جايگاه صنعت زنبورداري تاکيد کرد و گفت: زنبورعسل جزو منابع پايه مانند آب و خاک است که بايد به عنوان يک نهاده به آن نگاه کرد. يک ميليون شغل به زنبورعسل وابسته است.

 مردم به هيچ عنوان عسل با موم نخرند

 مديرعامل اتحاديه سراسري زنبورداران به آلودگي موم هاي عسل اشاره کرد و گفت: مردم نبايد به هيچ عنوان عسل با موم استفاده کنند. موم ها منشأ آلودگي هاي ناشي از تجمع سموم آفت‌کش‌هاست. داروهايي که بعضا به زنبورها مي‌دهند در موم رسوخ مي‌کند که توصيه اکيد اين است که مردم عسل با موم نخرند.

 وي به تاثير خشکسالي ها در اين صنعت اشاره و اظهار کرد: صنعت زنبور عسل شديدا تابع محيط زيست است. همچنين تنها حشره و اولين و آخرين شانس حفاظت از طبيعت و گرده افشاني است. زنبور سهم بسزايي در امر گرده افشاني، حراست از گونه هاي گياهي ناياب، افزايش بهره وري و روغن‌دار شدن دانه هاي روغني دارد. اين در حالي است که در کشور ما اصلا بهايي به اين صنعت داده نمي شود.

 رييسي سرحدي، گرده افشاني را از مهمترين محاسن صنعت زنبورداري برشمرد و ادامه داد: با گرده افشاني، ميوه هاي تک هسته‌اي 100 درصد افزايش بهره وري دارند، دانه هاي روغني نيز بين 70 تا 100 درصد و ساير ميوه ها تا 90 درصد افزايش بهره وري خواهند داشت.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/2246/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن