آریا بانو

آخرين مطالب

سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد

حل مشکل آلودگی هوا نیازمند عزم ملی/ثبت‌نام 675 هزار نفر در سامانه درمان اعتیاد اجتماعي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: پوشش سامانه آیداتیس (سامانه اطلاعات درمان سوءمصرف مواد ایران) تا سه هفته آینده سراسری می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکترایرج حریرچی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، گفت: در مقابله با پدیده شوم اعتیاد، سیاست‌ها و آیین‌نامه‌ای داریم و به طورکلی در مقابله با آن دو رویکرد وجود دارد، رویکرد اول مقابله با پدیده اعتیاد، حذف و پرهیز از مواد مخدر و ترک اعتیاد افراد معتاد است، رویکرد دوم نیز کاهش آسیب است به این معنا که از رفتارهای پرخطر و خشونت بار افرادی که سوء مصرف مواد دارند، کاسته شود.
وی با بیان اینکه بیش از ٧٠٠ هزار نفر تحت پوشش درمان های کاهش آسیب اعتیاد هستند، تا با دریافت دارو به آغوش خانواده و جامعه بازگردند، ادامه داد: 7000 هزار مرکز کاهش آسیب داریم که عمدتا خصوصی هستند، این مراکز، اطلاعات مراجعه کنندگان را با حفظ محرمانگی، در سامانه اطلاعات درمان سوء مصرف مواد ایران ( آیداتیس) ثبت کرده و روند درمان بیمار را پیگیری می کنند.
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، 674 هزار و 940 نفر وارد سامانه آیداتیس (سامانه اطلاعات درمان سوءمصرف مواد ایران) شده‌اند و ٥٦٥ هزار نفر پرونده شان تکمیل شده و برای ١٩٦ هزار نفر دارو تجویز شده و ٤٧٢ هزار تن نیز داروی خود را تحویل گرفته اند.
وی اعلام کرد که حداکثر تا سه هفته آینده، پوشش سامانه آیداتیس در تمام استان ها گسترش می یابد.
حریرچی درباره آمار مراجعات پزشکی ایرانیان در سال 94 اظهار کرد: طبق بررسی مشترک وزارت بهداشت با مرکز آمار هر ایرانی به طور متوسط 4.68 بار برای دریافت خدمات سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرد. این رقم در کشورهای با درآمدهای بالا از 2.6 تا 12.7 متغیر است. شاخص‌های ما از برخی کشورهای با درآمد بالا پایین‌تر و از برخی کشورهای مشابه و گاهی کشورهای با درآمد بالا اندکی بیشتر است.
وی افزود: 2.25 درصد از این بار به پزشک عمومی و خانواده اختصاص دارد و 1.86 درصد آن مربوط به مراجعه به پزشک متخصص است. هر ایرانی در سال 0.22 بار به دندانپزشک مراجعه می‌کند.
سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: از 4.68 بار مراجعه در سال 2.13 آن مربوط به مطب‌های خصوصی و 23 درصد به درمانگاه‌های خصوصی مراجعه می‌کنند یعنی نیمی از مراجعات سرپایی به بخش خصوصی صورت می‌گیرد و نیمی دیگر متعلق به بخش دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی است. همچنین 71 درصد مراجعه به متخصص مربوط به بخش خصوصی است همچنین سهم بخش خصوصی از بار مراجعه به پزشکان عمومی 31.5 درصد و دندانپزشکی 68 درصد است.
وی ادامه داد: بار مراجعه زنان ایرانی در سال 94، 10.76 و مردان 7.16 برآورد شده است. بالاترین بار مراجعه نیز مربوط به گروه سنی 65 سال با میانگین مراجعه 17.3 بار در سال بوده است. همچنین کسانی که هیچ نوع بیمه‌ای نداشته‌اند به طور متوسط 5.8 بار به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده‌اند.
افزایش آمار مشارکت دولت و بیمه‌ها در هزینه‌های سلامت
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش مشارکت دولت و بیمه‌ها در هزینه‌های بخش سلامت تصریح کرد: طی سال‌های 80 تا 90 همچنین سال 91 مجموع پرداختی دولت و بیمه‌ها برای سلامت مردم بین 33 تا 39 درصد متغیر بوده است. اما از سال‌های 93 و 94 این سهم برای اولین بار به بالای 50 درصد در 50 سال گذشته رسیده. پیش بینی می‌شود که در سال 96 این رقم به 51.5 برسد.
وی افزود: پرداختی از جیب مردم تا سال 91 بیش از 50 درصد بود اما در سال 93 به حدود 38 درصد کاهش پیدا کرد.
ثبت اطلاعات بیش از 600 هزار معتاد در سامانه آیداتیس
حریرچی در ادامه این نشست با اشاره به دو رویکرد وزارت بهداشت برای مقابله با پدیده اعتیاد اظهار کرد: رویکرد حذف یا پرهیز و همچنین ترک معتادان دو رویکرد اصلی وزارت بهداشت در مورد مقابله با پدیده اعتیاد است. طبق سیاست‌های کلی نظام سلامت و قانون وزارت بهداشت تا کنون به رویکرد کاهش آسیب توجه شده است. به این ترتیب اگر کسی مواد مخدر یا روانگردان که موجب خشونت و رفتارهای پرخطر می شود مصرف کند در دوره‌ای باید کاهش آسیب داشته باشد و مواد مخدر دیگری را به صورت قانونی برای او جایگزین کرد. این رویکرد حدود دو دهه قدمت داشته و بیش از 700 هزار نفر تحت پوشش درمان‌های مشابه قرار دارند.
وی ادامه داد: در آخرین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور رئیس جمهور تشکیل شد مصوب شد که توزیع داروهای جایگزین مخدر بر اساس سامانه آیداتیس باشد. این سامانه از کدهای حفاظتی لازم برخوردار است.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به ثبت اطلاعات 674 هزار نفر در سامانه آیداتیس تصریح کرد: تا کنون پرونده درمان 565 هزار نفر تکمیل و برای بیش از 196 هزار نفر از طریق این سامانه دارو تجویز شده است. از این رقم 472 هزار نفر از طریق همین سامانه داروی خود را تحویل گرفتند و تا چند هفته آینده نیز پوشش آیداتیس در شهرهای مختلف کامل می‌شود.
حریرچی افزود: هدف از کاهش آسیب استفاده کنترل شده و قانونی مخدر و همچنین به صورت کلی ترک اعتیاد است اما گاهی فرد به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای یا شرایط اجتماعی نمی‌تواند ترک کند. طی 18 سال گذشته برنامه کاهش آسیب به منظور کاهش رفتارهای پرخطر نیز انجام شده اما در زمینه ترک اعتیاد هنوز موفقیت بزرگی حاصل نشده است.
حل مشکل آلودگی هوا نیازمند عزم ملی
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه حل مشکل آلودگی هوا نیازمند عزمی ملی است تا به صورت ریشه‌ای حل شود اظهار کرد: نقش وزارت بهداشت در این زمینه آگاهی رسانی، مذاکره با مردم و دولت و پایش است. در حال حاضر قیمت بنزین در ایران 1.2 تا 1.8 کشورهای دیگر است. همچنین هزینه پارکینگ در ایران بسیار پایین است. بسیاری از کشورها موضوع آلودگی هوا را به وسیله قیمت بنزین و عوارض و هزینه پارکینگ کنترل کرده‌اند. این در حالیست که آمار خودرو نسبت به جمعیت در ایران همچنان رو به افزایش است.
وی ادامه داد: ریزگردها مشکل 10 ساله کشور ماست. آنچه خطرناک است ذرات 2.5 میکرون و پایین‌تر است. بسیاری از آلاینده‌ها مانند بنزن، سرب و ... در بیشتر استان‌های کشور کنترل شده‌اند اما ذرات معلق که منشأ داخل، مجاور، اقلیمی داخل و خارج از کشور را دارند در چند سال گذشته باعث ایجاد مشکلاتی شدند.
حریرچی تاکید کرد: آلودگی هوا از عوامل خطر مهم در دنیاست. رویکرد دولت در این زمینه شامل سیاست خارجی، تعامل با کشورهای دیگر توسعه کشاورزی و جنگل‌ها و ... است اما بخش دیگر آن وظیفه مردم است. در حال حاضر در شهرهای بزرگ بی مهابا به جمعیت خودروها و موتورسیکلت اضافه می‌شود حتی درجه حرارت منازل نسبت به استانداردهای جهانی بالاتر است.
ادامه دارد

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/22548/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود