آریا بانو

آخرين مطالب

ترجیح سیاسی‌کاری بر حل مشکلات در حوزه زنان نمی‌گذارد هیچ کاری انجام شود/ وجود خلاء‌های قانونی در بحث خشونت علیه زنان سياسي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - روح‌افزا در نشست «بررسی خشونت علیه زنان»:
مدیر رصد و آمار زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما در بحث قانونی خشونت علیه زنان خلاء‌های بسیاری داریم، گفت: تا زمانی که ما سیاسی‌کاری را بر حل مشکلات ترجیح دهیم هیچ کاری در حوزه زنان انجام نداده‌ایم.
فرشته روح‌افزا مدیر رصد و آمار زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نشست تخصصی «بررسی خشونت علیه زنان» که توسط دفتر تحکیم وحدت برگزار شد، گفت: بررسی خشونت علیه زنان در کشورهای غربی خوب است زیرا باعث می‌شود نتیجه راه‌هایی که آنها رفته‌اند را ببینیم و آن را تکرار نکنیم، اما صرفا بررسی کردن آن کافی نیست و این بررسی به همین اندازه و حتی چندین برابرش برای کشور خودمان لازم و ضروری است.
وی با بیان اینکه باید در حوزه زنان مدلی را طراحی کنیم که بتواند مشکلات زنان خودمان را حل کند، افزود: پیش فرضی وجود دارد که خشونت در امریکا بیشتر از اروپاست. باید بگویم که کاملا برعکس این موضوع حقیقت دارد.
روح‌افزا تاکید کرد: در چند جای سند 2030 به برابری جنسیتی اشاره شده است که اگر حقیقت این برابری روشن شود خود زنها خواهان اجرا نشدن آن می‌شوند.
وی با بیان اینکه ما در بحث قانونی خشونت علیه زنان خلاء‌های بسیاری داریم، گفت: مثلا مهریه در زمان الان خود یک ظلم به زن است. خانم اگر مهریه بخواهد باید به دادگاه برود. مرد تا این موضوع را بفهمد طلاق را پیش می‌کشد و یا زندان می‌رود که باعث پاشیدن خانواده می‌شود.
مدیر رصد و آمار زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه قانون نویسی بلد نیستیم، گفت: الان زنان در راس دولت سیاسی‌اند و به فکر زنان و حل موضوعات آنان نیستند. مثلا می‌شد برای همین بحث مهریه یک قانون به این صورت تصویب کرد که اگر آقا در هنگام ازدواج توانایی پرداخت مهریه را ندارد، این پرداخت بماند برای زمانیکه تواناییش را بدست می‌آورد به این صورت که اگر خانه‌ای می‌خرد سهم مهریه زن را از آن خانه بدهد. یعنی به اسمش بزند.
روح افزا تصریح کرد: اگر کسی دوست دارد ازدواج کند جلویش را نگیریم. چرا بعضی‌ها تعصب دارند که دختر باید تا مدارج بالای تحصیل برود و بعد ازدواج بکند؟ این عین خشونت است. مخالف درس خواندن دختران و محدود کردن آنها در چه رشته‌ای و تا چه مقطعی به هیچ وجه نیستم. اما نمی‌شود که وقتی نیازی حس شد بگوییم الان نه بمان تا چند سال دیگر؟ در واقع اجازه دادن به ارضای روحی و روانی دختر را می‌گذاریم بعد از اتمام درسش.
وی ادامه داد: همین باعث رابطه گرفتن غیر صحیح دختران و پسران می‌شود. روابطی که بوجود می‌آید دلبستگی‌های عاطفی را در پی دارد. اولین روابط عاطفی بکر است و دختر محبت‌ها و حرفها را باور می‌کند و وقتی از یک مدتی به بعد پاسخی نمی‌بیند لطمه جبران ناپذیری می‌خورد.
مدیر رصد و آمار زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تا وقتی یک دختر بخواهد تحصیلاتش را به اتمام برساند سنش به حدود 30 سال رسیده است. حالا با چه کسی باید ازدواج کند؟ چون خودش تحصیل کرده است پس توقع یک مرد تحصیل کرده را برای زندگی‌اش دارد. در صورتیکه 30 درصد پسران این سن تحصیل کرده اند.
روح‌افزا در ادامه خاطرنشان کرد: فرض که آن 30 درصد با 30 درصد این دختران ازدواج کنند. آیا 70 درصد بقیه حق ازدواج ندارند؟ در حالیکه نظام خلقت براساس زوجیت است. زوجیت فقط ارضای مسائل جنسی نیست بلکه ارضای نیاز عاطفی یک زن بسیار مهمتر از آنست.
وی گفت: الان در حوزه زنان به این فکر افتاده اند که ازدواج زیر 18 سال را منع کنند. آیا با این قانون مشکلات حل می‌شود؟ خیر! فقط دیگر آن ازدواج‌ها رسمی نمی‌شود. باید کارشناسی کرد.
روح‌افزار افزود: طوری شده که اگر یک دختر 17 ساله هم بخواهد ازدواج کند، مورد تهاجم قرار می‌گیرد. در حالیکه آمار طلاق در دختران زیر 18 سال تنها 5 درصد و آمار طلاق در 19 تا 29 سال، در پایین شهر حدودا 25 درصد و در بالای شهر حدودا 49 درصد است.
مدیر رصد و آمار زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تا قبل از ازدواج هیچ قانونی برای جلوگیری از خشونت‌ها و آسیبهایی که به زنان وارد می‌شود نداریم، بلافاصله به ازدواج که می‌رسد دریایی از قانون برای آن وضع می‌شود. چرا کسی این لطمه‌ها را بررسی نمی‌کند و برای حل آن اقدامی نمی‌کند؟
وی تاکید کرد: چرا روی تعصبات خانگی کار نمی‌شود تا فشارشان را روی دختران کم کنند یا مانع ازدواج آنها نشوند تا آنها راهی را جز فرار نبینند؟ و نتیجه بشود تن فروشی؟ به این موضوع خیلی کمتر از مثلا سرطان اهمیت می‌دهند. اینکه بدتر از سرطان است.
روح‌افزا تصریح کرد: ما اگر قانون نویسی بلدیم برای سنت‌های غلط، برای فروش دختران و از این دست مسائل قانون بنویسیم. خیلی هنر می‌کنیم که آموزش جنسی می‌دهیم؟ که به دختر بگوییم برو ولی باردار نشو! چرا آموزش صحیح زندگی نمی‌دهیم؟
مدیر رصد و آمار زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت سالانه 350هزار سقط جنین داریم. یعنی روزانه 1000 تا! می‌گویند باید به کودکان آموزش جنسی بدهیم. دقیقا برای چه؟ برای نه گفتن؟ آیا کودک در مقابل یک فرد بالغ توان دفاع از خود را دارد؟ بعد از این آموزش باید بگوییم حالا صبر کن تا 20 سال دیگر؟ در این 20 سال این فرد برای ارضای نیازهایش چه باید بکند؟
وی ادامه داد: الان چند درصد از زنان جامعه ما از ازدواج ناامید شده‌اند؟ و ممکن است سربار زندگی‌های دیگر شوند؟ چرا واقعیت‌های جامعه را باز و تبیین نمی‌کنیم؟ با حق اشتغال دادن به زنان می‌خواهیم مشکلاتشان را حل کنیم؟ همین اشتغال زنان چقدر ضربه به فرزندان آنان زده؟ یا در صورت همین اشتغال چرا امنیت زنان و فرزندانشان تامین نمی‌شود؟
روح‌افزا تصریح کرد: کودک باید تا 3 سالگی کاملا در آغوش مادر باشد و اگر نه دچار بحران روحی می‌شود. الان در غرب 80 درصد زایمانها طبیعی و تنها 20درصد آن سزارین است آن هم در موارد اورژانسی. حتی در سزارین هم مادر را بیهوش نمی‌کنند و بی حسی نخاعی می‌زنند تا در هنگام تولد اولین لمس کودک مادرش باشد. حتی قبل از نفس کشیدن کودک آنرا روی بدن مادر می‌گذارند تا او را حس کند.
وی گفت: ارتباط مادر و کودک بسیار مهم است و نباید آن را قربانی اشتغال و چنین مسائلی کرد که بعدها ضربات آن را ببینیم. وقتی زن سرکار می‌رود حداقل تا 5 عصر بیرون خانه است. کودک بعداز تعطیلی از مهد یا مدرسه در ساعات باقی مانده چه می‌کند؟
مدیر رصد و آمار زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه میزان ناباروری دختران ایرانی دوبرابر استاندارد جهانی است، گفت: آیا این جای کار ندارد؟ در اکثر مواقع شاهد هستیم که نسخه طلاق را برای رهایی از مشکلات می‌بینند. خب، بعدش چه؟
وی گفت: چرا هویت زن را از او گرفته اند؟ با عمل‌های مختلف و آرایش‌های سنگین. چرا زن نباید خودش باشد؟ چرا دولت نباید از زوج‌های جوان حمایت کند؟ این را هم از غربی‌ها یاد بگیرند! سه چهارسال اول زندگی خانه و وام و بعد از آن بصورت قسطی پس بگیرد.
روح‌افزا گفت: ازدواج سفیدی که الان باب شده آیا خشونت نیست؟ آیا فقط زدن خشونت است؟ سقط جنین خشونت نیست؟ درحالیکه 90 درصد زنانی که سقط می‌کنند دچار افسردگی و مشکلات روحی روانی می‌شوند. وقتی یک زن کنار خیابان می‌ایستد ده نفر بوق می‌زنند این خشونت نیست؟
مدیر رصد و آمار زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: الان تنها دغدغه شده ورزشگاه رفتن زنان! چرا دختران را پیش از ازدواج به حقوق‌هایشان آگاه نمی‌کنید تا آنها را بشناسند؟ چرا در مشاوره قبل طلاق سهل انگاری می‌کنند؟ و هیچ تلاشی برای منصرف کردن و کوتاه امدن دوطرف نمی‌کنند؟ بعد از طلاق مگر چه خبر است؟
وی اضافه کرد: چرا برای زنی که نمی‌تواند ازدواج کند، دولت خانه و امکانات فراهم نمی‌شود؟ چرا مشکلات را برسر مردم می‌ریزند؟ خیانت است در حق زنانی که درس خوانده‌اند و نتوانسته‌اند اردواج کنند، کاری فراهم نمی‌شود.
روح‌افزا در خاتمه گفت: تا زمانی که ما سیاسی‌کاری را بر حل مشکلات ترجیح دهیم هیچ کاری در حوزه زنان انجام نداده‌ایم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/24333/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

تاریخچه جت های جنگنده ایالات متحده

تفریح بهاری مبینا نصیری به همراه مهدی توتونچی در شیراز / صمیمیت خانم مجری با خانواده همسرش

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید