گزارشی از آمارهای تماسگیرندگان با «خط ملی اعتیاد» نشان داد
مردم بدنبال مراکز ارزانقیمت درمان اعتیاد/ «شیشه» علت عمده تماس با خط ملی اعتیاد
اجتماعي
بزرگنمايي:
بانو نیوز - معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با ارائه گزارشی در مورد فعالیت « خط ملی اعتیاد» در نیمه نخست امسال گفت: به طور میانگین زنان 80 درصد از تماس گیرندگان با این خط بودند؛ این در حالیست که حدود 2.9 تا 4.2 درصد از این تعداد زنان خود، مصرف کننده مواد هستند. همچنین مردان نیز حدود 20 درصد تماس گیرندگان را تشکیل میدهند.
محسن روشنپژوه در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه در شش ماه اول سال جاری، تعداد تماس گیرندگان خط ملی اعتیاد 203 هزار و 544 مورد بوده است افزود: 200 هزار و 840 مورد پاسخ موفق در سال 96 دریافت کردهاند. تعداد تماس گیرندگان در سال گذشته نیز 195 هزار و 418 مورد و پاسخهای موفق 191 هزار و 567 مورد بوده است.
وی در ادامه با اشاره به افزایش 64 درصدی میانگین میزان پاسخ دهی در نیمه اول سال 96 نسبت به نیمه اول سال 95 اظهار کرد: این میزان در شش ماه اول سالهای 95 و 96 به ترتیب 98.03 و 98.67 درصد بوده است. خط ملی اعتیاد با شماره 09628 از تمامی نقاط کشور بدون پیش شماره و از ساعت 8 صبح تا 8 شب در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد، ارائه دهنده راهنمایی و مشاوره تلفنی است.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه استان تهران با بیش از 174 هزار و 35 تماس در شش ماه اول سال 96 نخستین رتبه در توزیع تماس ها را در کل کشور دارد تصریح کرد: استان مازندران، مرکزی، ایلام، گلستان و خراسان شمالی در رتبههای بعدی پس از تهران قرار دارند. همچنین در شهریور ماه سال جاری نزدیک به 29 هزار و 752 نفر از استان تهران با خط ملی اعتیاد تماس گرفتهاند.
روشنپژوه با اشاره به اینکه در شش ماه اول سال 96، میانگین بیشترین تماسها مربوط به استانهای چهارمحال و بختیاری (2358 نفر) مازندران (2169 نفر) مرکزی (2020 نفر) بوده و کمترین تماسها مربوط به استانهای لرستان (359 نفر) کهگیلویه و بویراحمد 303 نفر و ایلام (219 نفر) بوده است، توضیح داد: 86.7 درصد از تماسها مربوط به استان تهران بوده است.
وی در ادامه شایعترین سوالاتی که تماسگیرندگان با این خط مطرح کردهاند را «درخواست معرفی مراکز دولتی یا مراکز با هزینه پایینتر برای درمان اعتیاد»، «درخواست راهکار برای دستگیری افراد مصرف کننده مواد از سوی خانواده»، «درخواست شیوه راضی کردن فرد برای مراجعه به درمان از سوی خانواده» و «درخواست نشانی مراکز درمان اعتیاد» اعلام کرد و گفت: بیشترین تماسها با خط ملی اعتیاد مربوط به ماده «شیشه» با نزدیک به 40 درصد، «تریاک» با میانگین 30 درصد، «حشیش» با میانگین 9 درصد و «هروئین» نزدیک به شش درصد بوده است. مقایسه میانگین زمان انتظار و زمان مشاوره با تماس گیرندگان خط ملی اعتیاد در نیمه اول سه سال متوالی 94 تا 96 نشان میدهد که در این سه سال زمان انتظار برای دریافت مشاوره با افزایش 0.35 درصد سیر صعودی داشته و میانگین زمان مشاوره با 0.57 درصد سیر نزولی داشته است.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه تصریح کرد: توزیع درصد فراوانی تماس گیرندگان خط ملی اعتیاد بر حسب نوع مداخله در شش ماه اول سال 96 با میانگین 50 درصد مربوط به ارائه راهنمای پیشگیری، میانگین 24 درصد مربوط به ارجاع و 27 درصد مربوط به ارائه راهنمای درمانی بوده است.
روشن پژوه در پایان با بیان اینکه مشاوران خط ملی اعتیاد از بین کارشناسان با تجربه با تحصیلات مرتبط فوق لیسانس به بالا انتخاب شدهاند اظهار کرد: این کارشناسان علاوه بر آموزشهای اولیه به صورت دورهای در برنامههای بازآموزی شرکت می کنند. مردم می توانند با اطمینان سوالات خود را با خط ملی اعتیاد مطرح کنند و در مورد موضوعات مشورت بگیرند. فهرست مراکز مجاز درمان در اختیار این کارشناسان قرار دارد و خانوادهها میتوانند از این طریق نزدیکترین مرکز مجاز به محل زندگی خود را شناسایی کنند.
انتهای پیام
-
چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۳:۱۸:۰۲ AM
-
۱۹۶ بازديد
-
ایسنا - خانواده
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/24553/