آریا بانو

آخرين مطالب

صرفه‌جویی در مصرف برق با ساده‌ترین راه‌ها اقتصادي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز -صرفه‌جویی در مصرف برق از دغدغه‌های مهم و اصلی دولت‌ها است. میزان مصرف برق در ایران بسیار زیاد است. این مصرف بخصوص در تابستان و زمستان از سقف تولید بیشتر می‌شود. از دلایل اصلی افزایش مصرف برق گرایش به استفاده از لوازم برقی خانگی است. با توسعه جوامع و افزایش استفاده روزافزون لوازم برقی در خانواده‌ها، میزان مصرف برق خانگی نیز افزایش می‌یابد – لوازمی مثل جاروبرقی، ماشین ظرفشویی، لباسشویی، مایکروویو، یخچال‌های فریزر، آسان‌پز، سرخ‌کن‌ و … . بیایید با روش‌های صرفه‌جویی در مصرف برق آشنا شویم.

منابع انرژی کشور، مهمترین ودیعه الهی نزد ماست. ما وظیفه داریم تا نگهبان شایسته‌ای برای حفظ این انرژی برای نسل آینده باشیم. صرفه‌جویی در مصرف برق یک وظیفه ملی است. طبق آمار مصرف برق خانگی در ایران دو و نیم برابر استاندارد جهانی است. یعنی در بخش خانگی و تجاری کشور، 37 درصد انرژی مصرف می‌شود.

صرفه‌جویی در مصرف برق چرا مهم است؟

محدود بودن منابع انرژی به چالشی جدی در عصر حاضر تبدیل شده است. برق یکی از مهم‌ترین انرژی‌های پاک است که می‌تواند برای یک اقتصاد در حال توسعه مانند ایران اهمیت بسزایی داشته باشد. افزایش بکارگیری انرژی برق باعث گسترش صنعت کشور می‌شود. با آموختن روش درست استفاده از وسایل برقی و با صرفه‌جویی در مصرف برق می‌توانیم مصرف برق را کاهش دهیم و محیط زیست را کمتر آلوده کنیم.

با پیشرفت فن‌آوری در تمامی زمینه‌های زندگی بشر، امکانات و رفاه روزافزونی برای انسانها فراهم آمده است. وجود وسایل مختلف رفاهی در اطرافمان شاهد این موضوع است. وسایلی که هرکدام به نوعی برای کارکردن از انرژی برق استفاده می‌کنند موضوع اصلی بررسی ما هستند.

به سبب همین اهمیت حیاتی انرژی است که هرکدام از ما موظف هستیم شناخت بیشتری از منابع انرژی پیدا کنیم. شیوه‌های درست رفتاری ما می‌تواند الگویی برای فرزندانمان باشد تا آنها نیز در حفظ و استفاده منطقی از این منابع کوشا باشند.

صرفه‌جویی در مصرف برق در لوازم خانگی

راه‌های ساده زیادی برای صرفه‌جویی در مصرف برق وجود دارد. با عمل به این توصیه‌ها هم در حفظ منابع انرژی قدم برداشته‌ایم، هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده‌ایم.

ساعت‌های کم‌بار

ساعت‌هایی هستند که به دلیل خاموش بودن تلویزیون و برخی وسایل دیگر، از ساعات پرباری خارج هستند. در این ساعات می‌توانید فعالیت‌هایی مثل استفاده از ماشین لباسشویی را برنامه‌ریزی کنید. هزینه برق شما نیز در این ساعات کاهش می‌یابد.

در ساعات پیک مصرف سعی کنید کمتر از وسایل برقی استفاده کنید. ساعات پیک مصرف در کشور ما در فصل تابستان، ساعت 19 تا 23 و در فصل زمستان ساعت 18 تا 22 است.

برچسب مصرف انرژی

این مورد به گرما ربطی ندارد بلکه به زمانی مربوط است که می‌روید بازار تا وسیله‌ای برقی بخرید. سعی کنید از وسایلی استفاده کنید که مصرف انرژی آنها در پایین‌ترین سطح و بهره‌وری آنها در بالاترین سطح باشد. این وضعیت در برچسب انرژی نشان داده شده است.

استفاده از نورهای بیرونی را به حداقل برسانید

شاید نمی‌دانید لامپی که در کوچه، دم در خانه یا در حیاط تمام شب روشن است، چقدر هزینه را بالا می‌برد. بهتر است از لامپ‌های چشمی استفاده کنید که سنسور حرکتی دارند و با روشن شدن هوا، بصورت خودکار خاموش می‌شوند. همچنین،‌تا حد امکان لامپ‌های تزیینی حیاط و بیرون خانه را خاموش نگه دارید. با این کار باعث صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شوید.

لامپ‌هایتان را عوض کنید

لامپ‌های قدیمی بیشتر انرژی خود را به گرما تبدیل می‌کنند، پس بهتر است آنها را با لامپ‌های LED یا فلورسنت جایگزین کنید که هر دو انرژی کمتری مصرف می‌کنند. ناگفته نماند که آنها مقدار بسیار کمی جیوه تولید می‌کنند، بنابراین دقت کنید که وقتی سوختند، سریعا آنها را تعویض کنید.

 

انرژی‌های جایگزین

استفاده از توستر و مایکروویو را به حداقل برسانید و از گاز استفاده کنید. پر بودن بیش از حد کیسه جاروبرقی و گرفتگی لوله آن باعث مصرف برق بیشتری می‌شود، از این اتفاق پیشگیری کنید. زدودن برفک یخچال و بازنکردن مکرر آن نیز از تدابیر مهم برای ذخیره انرژی است.

از نور طبیعی استفاده کنید

در طول روز از نورهای طبیعی برای روشنایی منزل استفاده کنید

یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف برق استفاده از نور طبیعی است. در طول روز، خورشید را اولین منبع نور خود بدانید. در خانه و محل‌ کارتان از نور آفتاب نهایت استفاده را ببرید. پرده‌ها را کنار بکشید و اجازه دهید نور به طور کامل فضای خانه را روشن کند. سعی کنید میز کارتان را جایی قرار دهید که به خوبی با نور آفتاب روشن شود و نیازی به چراغ مطالعه نداشته باشید.

همه چیز را از برق بکشید

وسایل برقی وقتی به پریز برق متصل باشند، حتی اگر دستگاه خاموش باشد، باز هم مقداری مصرف می‌کند. همیشه یادتان باشد که هر زمان که کارتان با یک وسیله برقی تمام شد، آن را از برق بکشید. مخصوصاً درمورد کامپیوتر، تلویزیون و سیستم صوتی که بیشترین انرژی را قورت می‌دهند!

وسایل برقی جدید را جایگزین قدیمی‌ها کنید

در زمان ساخت وسایل قدیمی هنوز تکنیک‌های صرفه‌جویی انرژی ابداع نشده بود. اگر یخچال، ماشین ظرفشویی، فر یا سشوار شما قدیمی است، در صورت امکان آنها را با انواع جدیدتری جایگزین کنید. با استفاده کردن از وسایل قدیمی، هزینه استفاده از آن وسایل به مراتب از خرید وسایل جدید بالاتر خواهد بود.

استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق در کشور

انرژی خورشیدی منحصربه‌فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان است. این انرژی منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین است. انرژی خورشیدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند به اشکال دیگر انرژی تبدیل گردد. استفاده ازمنابع عظیم انرژی خورشیدی برای تولید برق، استفاده دینامیکی، ایجاد گرمایش محوطه‌ها و ساختمان‌ها و… اخیراً شروع شده ‌است.

ایران با داشتن حدود 300 روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای دنیا در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی در جهان است. با توجه به موقعیت جغرافیای ایران و پراکندگی روستاها، استفاده از انرژی خورشیدی از مهمترین عوامل است. استان‌های جنوبی ایران به خصوص سیستان و بلوچستان یکی از گزینه‌های عالی برای برپا کردن نیروگاه‌های برق خورشیدی است.

استفاده از انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه‌های برق‌رسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل‌های انتقال انرژی به روستاها و نقاط دورافتاده در کشور است. این کار از نظر هزینه، انتقال، نگهداری و عوامل مشابه بسیار مقرون به صرفه است.

در آخر…

برای تولید برق روش‌های مختلفی وجود دارد. اما عمده‌ترین روش، استفاده از گاز یا سوخت‌های مختلف است. با استفاده درست از وسایل برقی و صرفه‌جویی در مصرف برق می‌توانیم سوخت کمتری بسوزانیم و محیط خود را کمتر آلوده کنیم. یادمان باشد که این انرژی‌ها تنها به ما تعلق ندارد بلکه ما در برابر مصرف مازاد خود در قبال نسل آینده مسئول هستیم. نسل آینده نیز مانند ما حق استفاده از منابع این آب و خاک را دارند. پس با حفاظت از محیط زیست و صرفه‌جویی در مصرف برق و دیگر انرژی‌ها امانت‌دار خوبی برای فرزندانمان باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/24854/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود