آریا بانو

آخرين مطالب

در حالیکه تنها چند ماه تا خداحافظی با تیم ملی فوتبال مردان ایران مانده؛

حضور زنان در استادیوم های ورزشی؛ چرا و چگونه؟ ورزشي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - در این مقاله چرایی لزوم حضور زنان در استادیوم های ورزشی را از ابعاد مختلف آن یعنی اقتصاد فوتبال ، ساختار جمعیتی ، روانشناسی ورزش و ... بررسی می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری ورزش بانوان؛ مقاله زیر به دلایل لزوم حضور زنان در استادیوم های ورزشی می‌پردازد:
اقتصاد فوتبال
یکی از معضلات امروز ورزش در کشور ما بی‌شک صندلی‌های خالی در اغلب استادیوم‌های ورزشی در کشور ماست این موضوع را وقتی با درآمد بیش از 130 میلیون دلاری باشگاه رئال مادرید از بابت بلیط فروشی مقایسه کنیم سوال های زیادی در ذهن ما شکل می گیرد، به جز مبلغ بلیط ها برای تیم رئال مادرید که برای بازی های معمولی لالیگا در استادیوم سانتیاگو برنابئو در قسمت معمولی 40 یورو و در قسمت وی آی پی 250 یورو است، میزان طرفداران باشگاه های فوتبال ایرانی که حاضر به حضور در استادیوم های ورزشی و تشویق تیم های مورد علاقه خود هستند روز به روز کم و کمتر می شود.
اگر قبلا برای دیدن یک بازی معمولی استقلال – وحدت و یا پرسپولیس – آرارات در لیگ تهران ، استادیوم آزادی پر از تماشگر می شد امروز برای بازی هایی غیر از دربی تهران با کمبود تماشاگر مواجه هستیم تا جائیکه در بازی استقلال – نساجی مازندران در جام حذفی و در تهران در ابتدای مسابقه صدای تماشاگران تیم میهمان از صدای تماشاگران تیم میزبان پرطرفدار هم بیشتر بود !!!
حال چه باید کرد ؟ اگر بپذیریم که بیشترین میزان درامد باشگاه های امروز جهان تبلیغات ، حق پخش بازی ها ، فروش محصولات و بلیط فروشی بازی های خانگی است بر این اساس باشگاه های ایرانی در تامین هزینه های خود همیشه دچار مشکل هستند چراکه مهمترین ردیف بودجه ای آنها تنها تبلیغات و اسپانسرها و پول های دولتی و خصوصی است که در آن خرج می شود و بلیط فروشی با کم شدن میزان حضور تماشاگران هم هر روز کم و کمتر می شود تا جائیکه در برخی بازی ها میزان هزینه استادیوم برای برگزاری بازی از درامد ان بازی بیشتر می شود . این مقاله به چرایی اجبار حضور بانوان در استادیوم های کشور از دید ورزشی می پردازد .
ساختار جمعیتی
اگر بر اساس آمار جمعیت ، کشورمان را 80 میلیون نفر درنظر بگیریم و بر این اساس فرض کنیم که معمولا بیشترین جمعیتی که در استادیوم های ورزشی کشورها حضور دارند از میان رده های سنی 15 سال تا 45 سال هستند بر این اساس در ایران درباره جمعیتی در حدود 24 میلیون نفر مردان کشور و 23 میلیون نفر از بانوان کشورمان سخن می گوییم در نتیجه اگر فقط از نظر جمعیتی بخواهیم به بررسی موضوع بپردازیم با توجه به اینکه در لیگ برتر سال 96-95 میانگین تعداد تماشاگر در بازی های این سال فقط 8086 نفر بوده است – اگر نگاهی به لیگ دسته اول آزادگان در سال قبل بیاندازیم میانگین از این هم فاجعه بار تر است با میانگین 2499 نفر در لیگ دسته اول (95-96) – در نتیجه با فرض اینکه همین میزان از بانوان ایرانی هم در استادیوم ها حاضر باشند تعداد میانگین می توانست به 16 هزار نفر افزایش پیدا کند که این امر هم به گرم تر شدن فضای استادیوم های ما کمک می کرد هم تعداد صندلی های خالی کمتری به چشم می آمد و هم کمکی اقتصادی به باشگاه های میزبان بود.
روانشناسی ورزش
از نظر ورزشی آنچه بازی های فوتبال را حساس و جذاب و دیدنی می کند تعداد زیاد طرفداران تیم ها در سراسر جهان است در شرایطی که برای آخرین بازی ال کلاسیکو در لیگ اسپانیا بیش از نزدیک به 700 میلیون نفر بازی را بصورت زنده در سراسر جهان تماشا کرده اند.
اما موتور حرکتی بازیکنان در مسابقات فوتبال چیست ؟ جواب ساده است به غیر از مارکتینگ فوتبال و بالا رفتن ارزش بازیکنان در یک میدان مسابقه آنچه موتور حرکتی برای تلاش بیشتر است، شعار ها و هیاهوی تماشاگران به عنوان تهیج کننده بازیکنان فوتبال عامل بسیار تعیین کننده ای است.
حال تصور کنیم که در یک مسابقه حساس ملی مثل فینال جام جهانی بازیکن بداند به جز تماشاگران حاضر و میلیون ها نفر در کشورش برای مثال همسر و خانواده اش در استادیوم حاضر است و بازی وی را از نزدیک می بیند و او را برای کسب پیروزی تشویق می کند از نظر روانی آن بازیکن دارای روحیه مضاعف برای کسب موفقیت می شود.
دقیقا برای همین منظور است که می بینیم در فینال جام جهانی فوتبال در برزیل در استادیوم ماراکانا تیم ملی آلمان ، تمام همسران و خانواده تک تک بازیکنان را با هزینه فدراسیون فوتبال آلمان به برزیل می برد تا ضمن آماده کردن بازیکن از نظر روحی پیش از بازی ، در روز مسابقه فینال در جایگاه ویژه همسران بازیکنان با پیراهن شوهر خود می نشیند تا بازیکنان آلمان از نظر روحی کاملا آماده نبرد حساس برابر آرژانتین شود و بازی را ببرد آنهم در وقت اضافه که به جز آمادگی جسمانی و روحیه بالا چیز دیگری برای پیروزی نیاز نیست. بازی فینال جام جهانی را اگر دوباره مورد بازبینی قرار دهیم در تک تک فریم های این مسابقه بازیکنان آلمان انگار آماده قهرمانی بودند آنها به گونه ای بازی می کردند که گویی موتور حرکتی آنان بیش از پیش روشن است و برای پیروزی دوپینگ روحی کرده اند !!
بعد از پیروزی و پیش از بالابردن جام توسط بازیکنان تیم ملی آلمان سرمربی و روانشناسان تیم در اقدامی تازه و بسیار جالب با هماهنگی مسئولین برگزاری بازی ها، هماهنگی می کنند برای اینکه همسران بازیکنان به زمین چمن استادیوم بیایند تا ضمن شادی در کنار همسران خود آنان را از نظر روحی آماده کنند تا تیم آلمان پس از 14 سال جام قهرمانی را بالای سر ببرد.
حضور <a href=زنان در استادیوم های ورزشی؛ چرا و چگونه؟" width="315" height="215" srcset="/Uploads/News/20171217114707231.jpg 470w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/فوتبال-2-207x260.jpg 207w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/فوتبال-2-319x400.jpg 319w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/فوتبال-2-306x383.jpg 306w" sizes="(max-width: 700px) 100vw, 700px" /> میروسلاو کلوزه – گلزن آلمان ها در کنار همسر و فرزندان
حضور <a href=زنان در استادیوم های ورزشی؛ چرا و چگونه؟" width="315" height="215" srcset="/Uploads/News/20171217114707242.jpg 500w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/فوتبال-375x260.jpg 375w" sizes="(max-width: 700px) 100vw, 700px" /> آندره شورله پس از پایان بازی به گریه افتاد همسر او با تقسیم شادی با وی او را برای بالا بردن جام قهرمانی از نظر روحی آماده می کند
اسلحه برنده تیم ملی آلمان
تیم آلمان در آن جام جهانی نه تنها تیمی پر از تاکتیک و جوانی و قدرت وسازماندهی بود یک اسلحه بسیار برنده نیز داشت و آنهم استفاده به موقع و موثر از روانشناسی ورزشی و تحمیل برتری روحی تیم به تیم حریف بود به عبارت دیگر تیم فوتبال آلمان پیش از حضور در بازی نیمه نهایی در برابر برزیل که بزرگترین شکست تاریخ برزیل را در خاک خود به آن تیم تحمیل کرد از نظر روحی کاملا آماده برتری هفت گله برابر برزیل بود امری که برزیل با وجود بازی در خاک خود از آن بی بهره بود.
حضور صدراعظم آلمان آنجلا مرکل در مسابقه فینال در کمپ ژرمن ها و شوخی کردن های وی با تک تک بازیکنان و شادی های خاص وی پس از به ثمر رسیدن گل و حضور در رختکن آلمان ها پس از پیروزی و شادی کردن با آنها زمانی که دختر و پسر در میادین شهر ها و روستاهای آلمان به شادی می پردازند صحنه هایی از وحدت ملی و حس ناسیونالیسم آلمان ها را نشان داد حتی این حس در میان پناهجویان و مهاجران در آلمان به وضوح نمایان بود تیمی که در آن از سیاهپوست و لهستانی و غیره زیر پرچم آلمان ها صحنه ای از تیم قهرمان جهان نشان داد که همه تحت سازماندهی و انضباط آلمانی و بسیار سخت یواخیم لو جام را به آلمان برد و زیر سایه این نظم و انضباط است که آلمان برای جام جهانی 2018 روسیه نیز کاندیدای قهرمانی است.
مرزبندی برای مردانه کردن تماشای فوتبال
اگر ورزشی مثل فوتبال را تنها از دید ورزشی و صنعت ورزشی آن ببینیم مرزبندی برای مردانه کردن تماشای فوتبال، جایگاه علمی از نظر مدیریت ورزش و هم از نظر صنعت فوتبال ندارد. چه آنکه فوتبال یک ورزش مردانه نیست و بسیارند خانم هایی که در این صنعت مشغول فعالیت هستند حتی در زمین ورزشی فوتبال مردان و یا برعکس. برای مثال پزشک اسبق تیم فوتبال چلسی که اخراجش توسط خوزه مورینیو بازتاب بسیار شدیدی علیه وی برپا کرد – اوا کارنیرو – و یا سرپرست و مدیر تیم ملی فوتبال مردان اسپانیا که یک زن بود و سال ها در این پست حضور داشت – ماریا خوزه کلارامونت – و در بازی های رسمی تیم ملی اسپانیا در کنار سرمربی تیم ملی اسپانیا بر روی نیمکت تیم ملی اسپانیا می نشست.
حضور <a href=زنان در استادیوم های ورزشی؛ چرا و چگونه؟" width="315" height="215" srcset="/Uploads/News/20171217114707280.jpg 555w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/فوتبال-3-300x200.jpg 300w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/فوتبال-3-390x260.jpg 390w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/فوتبال-3-90x60.jpg 90w" sizes="(max-width: 700px) 100vw, 700px" /> همسران بازیکنان تیم ملی آلمان در فینال جام جهانی ضمن ایجاد صحنه بسیار جذاب و عاطفی برای تمام جهان نقش بسزایی در آماده کردن روحی بازیکنان برای نبرد بزرگ در فینال برابر آرژانتین داشتند امری که آرژانتین از آن بی بهره بود
فضای ورزشگاه ها را می توان عوض کرد
واقعا زمانی که صحبت بازی های ملی است باید بپذیریم که اگر یک تیم را تیم ملی یک کشور می نامیم به معنای آن است که این تیم یک تیم در برگیرنده تمام مردم آن کشور است و طرفداران آن تیم مردم یک کشور است خواه زن باشند خواه مرد. باید بپذیریم که کشور ما جمعیتی جوان دارد و جوانان ما به ورزش علاقه دارند این نکته بسیار مثبتی است که باید از آن استفاده بهینه شود.
چرا کاری می کنیم که طرفداران خانم تیم های باشگاهی ما در ورزشگاه آزادی راه نیابند تا برای دیدن بازی های تیم های خود به دوبی و سایر کشورهای عربی بروند؟ چرا کاری می کنیم تا تماشاگران خانم تیم ملی ایران به جای دیدن بازی های تیم ملی کشورشان به جای دیدن بازی ها در ورزشگاه های کشور به روسیه بروند که بازی های تیم ملی کشور خود را آزادانه در جام جهانی ببینند؟
چشمان اشکبار و ابراز ناراحتی برای حضور در استادیوم های ورزشی؟
نه ورزش مرز ندارد، ورزش پاک است و زبان بین المللی ملت هاست. تجمعات ورزشی هم می تواند همانند بسیاری از فعالیت های اجتماعی و گردهمایی ملی به یک ابزار خوب برای تقویت وحدت ملی بدل شود. تماشای ورزش و طرفداری از تیم های ورزشی می تواند کشور را از بسیاری از معضلات پاک کند، پس اجازه ندهیم صحنه هایی چون اشک ریختن دختران ما در بیرون از استادیوم های ورزشی معضلی جدید را بوجود آورد. خانم ها در کشور ما با رعایت تمام شئونات دینی و ارزش های فرهنگی کشورمان می توانند به استادیوم های ورزشی بروند و ضمن تشویق تیم های ورزشی مورد علاقه خود، کرامت و احترام یه بانوی محجبه ی علاقمند و تماشاگر ورزش را حفظ نمایند.
حضور <a href=زنان در استادیوم های ورزشی؛ چرا و چگونه؟" width="315" height="215" srcset="/Uploads/News/20171217114707299.jpg 640w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/فوتبال-4-400x225.jpg 400w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/فوتبال-4-600x338.jpg 600w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/فوتبال-4-280x158.jpg 280w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/فوتبال-4-183x103.jpg 183w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/فوتبال-4-438x246.jpg 438w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/فوتبال-4-387x218.jpg 387w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/فوتبال-4-100x56.jpg 100w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/فوتبال-4-270x152.jpg 270w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/فوتبال-4-192x108.jpg 192w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/فوتبال-4-263x148.jpg 263w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/فوتبال-4-58x33.jpg 58w" sizes="(max-width: 700px) 100vw, 700px" />
فوتبال صحنه اشک ها و لبخندها ست
آرین روبن کاپیتان تیم هلند پس از شکست در برابر آرژانتین به سمت همسر و فرزندش می رود که فرزندش اشک ریزان نمی خواهد بپذیرد پدرش و کشورش در یک شب شکست خورده اند همسر روبن مسئولیت بسیار سختی دارد هم آرام کردن فرزند و هم آرامش دادن به شوهر شکست خورده.
حضور <a href=زنان در استادیوم های ورزشی؛ چرا و چگونه؟" width="315" height="215" srcset="/Uploads/News/20171217114707978.jpg 825w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/tjfhg-6-400x227.png 400w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/tjfhg-6-600x341.png 600w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/tjfhg-6-674x383.png 674w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/tjfhg-6-280x158.png 280w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/tjfhg-6-183x103.png 183w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/tjfhg-6-100x56.png 100w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/tjfhg-6-192x108.png 192w, http://varzeshebanovan.com/wp-content/uploads/2017/12/tjfhg-6-58x33.png 58w" sizes="(max-width: 700px) 100vw, 700px" />
حال که تا چند ماه دیگر باید آخرین بازی و بازی خداحافظی با قهرمانان تیم ملی فوتبال کشورمان را پیش از اعزام به جام جهانی روسیه را در تهران و ورزشگاه آزادی برگزار کنیم اجازه دهیم دختران و زنان ما نیز در این خداحافظی شریک باشند و روحیه دوچندانی به بازیکنان تیم ملی فوتبال خود بدهیم. پیش از اعزام برای شرکت در گروه سخت خود در جام جهانی به روسیه اعزام شوند اجازه دهیم مادران و همسران بازیکنان و تمام دختران و زنان ایران به ورزشگاه بیایند تا آرزوی توفیق برای تیم کشور خود کنند.
این نمایش وحدت ملی ایرانیان خواهد بود برای تحقق یک رویا و آرزوی موفقیت برای سرداران ایران زمین ، برای پنجه در پنجه کردن قهرمان جهان و قهرمان اروپا ، برای اینکه نشان دهیم چیزی کمتر از اسپانیا و پرتغال و مراکش در رقابت با آنان نداریم.
یادمان باشد که از دامان همین زنان و دختران عزیز کشورمان، این بازیکنان قهرمان پرورش یافته اند .
بهتیس نیک زاد سیاهکلرودی – کارشناس ارشد مدیریت ورزش

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/26872/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود